Thursday, February 21, 2013

Problems!


Problems! Assalamualaikum.. time balik keje hari tu, masuk rumah.. macam bese on switch lampu tapi lampu langsung tak menyala. Aku try on switch lampu lain tapi masih tak menyala gak. Lepas guna kaedah cube jaya dekat switch switch lain, akhirnye kesimpulan aku dapat.. black out! So, sepantas panther aku tukar baju pastu plan lepak dekat cc berdekatan sampai malam baru balik rumah, mane tau ade letrik balik mase tu nanti kan. Dekat sepuluh lebih baru aku balik rumah sewa balik dan try on lampu rumah tapi still tak nyala gak. Last last aku mesej hosmate dan tanye nape takde letrik dan jawapan aku dapat.. tnb dah potong letrik dalam rumah kitorang.. owh.. patut r..

Cite betul atas tu merupakan satu contoh masalah yang tidak disangka boleh jadi kat sape sape je. Tapi aku bukan nak cite pasal tu pun. Aku nak cite pasal masalah sebenarnye. Masalah bagi aku normal dekat mereka yang dipanggil manusia. Sume manusia ade masalah dalam hidup dorang. Ape yang membezakan masalah manusia dengan manusia lain ialah jenis masalah yang dihadapi tu sendiri dan gak care yang seseorang manusia tu guna bile berdepan dengan masalah macam ni. Bagi aku sendiri, aku lebih memilih untuk bersendiri bile berdepan dengan masalah macam ni sebab aku dah terbese macam tu. Ok, lupekan jap pasal tu dan jom tengok jenis masalah bese terjadi.

Masalah kewangan

Duit, wang, fulus, dan ape ape je yang korang panggil merupakan sesuatu yang manusia perlukan untuk hidup lebih selesa. Atas sebab tu, memang normal kalau aku, korang dan sape sape je hadapi masalah yang melibatkan kewangan ni. Masalah macam ni bagi aku berpunca dari dua sebab je, shopping tak ingat dunia atau hutang yang sengaja ditangguh tangguhkan. Hal shopping tu aku tak nak sentuh tapi part hutang tangguh tangguh tu, harap amek serius sebab bile jadi macam ni akan mendatangkan masalah kemudian hari, lagi lagi kalau deal dengan loan or pinjaman bank. Bayaran seratus tiap bulan pun boleh jadi ribu riban kalau asyik tangguh je ye tak? so same same kite alert ok?

Masalah pelajaran

Sesape yang bergelar student atau dalam bahase ibunda kite cakap pelajar mesti pernah alami masalah macam ni kan? Of coz r bile relate dengan study, masalah yang bese student hadapi ialah masalah untuk score dalam exam dan so on. Aku pun manusia macam korang gak so mesti r aku pun pernah hadapi masalah yang same gak. Ade certain blogger cakap aku hepi je hidup tak pernah gagal tapi aku bagitau terus terang r, first year first sem aku kat universiti tu, pointer aku mula mula 2.20 je ok? Tak cukup gagal lagi ke? Memang aku tak dapat follow kebanyakan subjek tambah yang melibatkan motion tu. Tapi yang penting jangan give up r so at last, merase gak keje sekarang ni.

Masalah perhubungan

Untuk masalah yang melibatkan perhubungan, skop memang luas contohnye masalah dengan rumet, dengan famili, dengan kengkawan, dengan member ofis, dengan bos atau dengan someone special. Secara terus terangnye, masalah macam ni masalah yang kalau boleh aku nak elak sangat tapi memang kadang kadang tak boleh nak elak sebab datang tanpa dijemput pun. Memang aku tak reti nak hadapi masalah yang macam ni (Tu sebab sampai jadi kes "lari dan hilang" tu +__+) Ape yang aku nampak, masalah macam ni start dari bende bende kecik je, macam salah faham cume bile satu pihak ego dan tak reti nak beralah (Contoh macam aku =_=) tu yang boleh jadi lagi worst tu.. err..

Masalah tiada

Sesape yang cakap hidup die takde masalah, bagi aku dorang lebih bermasalah sebab tak tau pun masalah ape yang dorang hadapi sebenarnye. Tapi kalau betul betul ade orang hidup die takde masalah.. aku tak tau nak cakap hidup die hepi sangat atau terlalu membosankan. Golongan takde masalah macam ni akan jadi lebih bermasalah berbanding orang lain sebabnye, dorang tak pernah ade problem.. so bile tibe tibe datang problem.. even kecik je, memang tak tau ape nak buat r kan? Selalu gak nampak situasi macam tu dekat sekeliling aku. So nasihat aku untuk mereka yang langsung takde masalah ni, cepat cepat r cari masalah supaya lebih bersedia di masa hadapan.. =P

Cukup r kot beberapa masalah yang bese terjadi dekat kita manusia ni kan. Bagi aku normal manusia ade masalah dalam hidup dorang sebab kita manusia ni memang tak perfect. So, mane boleh kita expect hidup kita hepi je hari hari tanpa sebarang masalah kan? Tak pernah aku jumpe orang yang hidup die hepi je hari hari. Mesti ade time suka, sedih, jatuh, moody, emo, stress dan sebagainye. Hidup kita dekat dunia ni bukan fairy tail.. tapi dalam fairy tail pun ade masalah kan? Ade ibu tiri yang jahat, permaisuri yang sangat zalim.. lagi masalah tu..err..  Ape yang penting, masalah cane pun.. ingat satu je r.. hidup kene diteruskan gak selagi kita ni bernyawa. Sekian je dulu. Salam.

Note : Even jerung pun ade masalah.. opps!! =P

21 comments:

Unknown said...

aku nak cakap aku xde mslh boleh?

bila aku xde mslh otometik aku suke sibuk mslh org len

then bile aku sibuk, mslh dorg jd masalh aku

dan diorng tak pening aku y pening

dan inilah MASALAH terbesar aku.. grrr

inche hlovate said...

betul tu..semua org ada masalh.. sya ni pening sebab masalah duit.nk bayr mcm2..so uruskan la kewangan anda sebaiknya..

pssstt apa masalh jerung erk?

Nyue said...

aiyoo..masalha gak letrik xde..lebih masalah bila tnb yg potong..

maslaah duit ni bergantung kpd individu itu sendiri..pandai cr duit pandai la dia gunakan..

bw sabar lah yea

Ain Norainsyah said...

Eh, kenapa tajuk sama ni? hehe

Unknown said...

hahaha..masalah aku bila aku suka ignore masalah aku..bila dah desperate baru aku perah minda aku untuk menyelesaikan..hoho

as kak pah said:

listen..listen...listen...listen..

fish has problem
dog has problem
cat has problem

#hahahaa...semua ada prob masing2

Gdsbnga said...

semua org ada masalah . sb dari masalah tu kite akan belajar something .

نورعيم said...

sama je entry dua org. berpakat eh? haha.

| CIKZEK | said...

mslah sy ialah shopping tak ingat dunia. cemana uh ? huhuhu ==

sggah sini =)

Unknown said...

ain jrang ade masalh , yg mmbuatkan ain sllu ade masalah adelah masalah kwankwan , suke lagikk mnyebokk kan dahh jadii masalah . hahaha

Nadia Johari said...

xkan xde mslh.mesri ade mslh..Allah nak uji kite bersbr

ZULHILMI TEMPOYAK said...

hmmmm.. aku pelajar bermasalah...huhu

Hansyirah Takezur said...

masalah dengan diri sendiri la yang paling bermasalah. bila mana kita rasa semua tak kena. sah la tu, kita ada masalah dengan Tuhan. huhu.. aku selalu rasa camtu.

btw, laki memang suka menyendiri kan kalau ada masalah. aku ingat aku pernah baca buku John Gray (Men are from Mars and women are from Venus). Dia cakap men are inclined to be in their caves when they have probs.

Kira Sakura said...

aku tak suka panggil sebagai masalah. suka panggil sebagai cabaran. haaaa baru tercabar nak menyahut cabaran menyelesaikan tue ekekekekeke :p

Unknown said...

masalah tiada ini besz baca wahaaha..masalah boleh dikatakan sahabat karib manusia . haiwan pon ada masalah ..eh..ahakkk..

aku HaniAsyira said...

tak tahu nak apa bila aku tgk tajuk entri yg sama.. mang berpakat sungguh ni..

masalah.. hmm,, aku malas pikir tu masalah ke apa.. just aku akan hadapi, elak atau selesaikan jelah.. kdg2 lupa itu adalah masalah

czueka zulaikha said...

pengalaman umah sewa, dpt pointer rendah haha. samalah cm aku. tapi kalau ada boypriend tu mslah besar lg kot. nasib ar aku bujang haha

Anonymous said...

problem, masalah biasa dalam hidup hehehe

missha said...

yup. kat dunia ni memng bnyak masalah, tapi kalau nk banding , kebanyakan masalah dengan benda hidup (maksudnya manusia) lagi susah nk deal dan settelkan berbanding masalah dengan bukan hidup (cth : study) sebab dia melibatkan sesuatu yang bernama perasaan. huhu

Liyaa Mf said...

Masalah kewangan, seingat aku tak pernah lagi face masalah ni secara besar2an. Secara kecil2an ada la. Tu pun rasanya memang dtg drpd silap aku sendiri. Masalah pelajaran, memang patut aku face masalah ni skang. Bkn masalah pe pun. Tp maybe sebab kemalasan aku sendiri. Hehe. Tp tak sangka, kau start ngan 2.20. Tahniah career kau skang rasanya menunjukkan kau berjaya atasi kegagalan tu :D

Masalah perhubungan, masalah yg aku paling takut gak. Sbb rasanya macam masalah yg paling susah nak solve. Masalah tiada tu kalau nak pikir in a positive way, maybe org tu buat2 takde masalah, means tak suka tunjukkan masalah dea kat org laen. Org yg betul2 takde langsung masalah tu org gila je kut rasanya :P

Unknown said...

setiap orang pasti ada masalah.. yang membezakan hanya kecil dan besar...
samada orang itu dapat selesaikan ataupun tidak... dengan kadar yang cepat ataupun lambat...

NIZAM said...

bro, bagusnye entri ko ni.

yup. hidup bukan fairytale. itu hakikat.

btw, sori bro lama tak update blog.

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates