Wednesday, November 14, 2012

Self Pronouns..


Self pronouns.. Salam sume. Semalam cuti so automatik aku pun kene r cuti berblogging sekali. Entri autopublish ni still belum lagi ade nawaitu nak wat. Kesimpulan nye.. takde r entri semalam. Tapi ade yang kesah ke? Takde kan? Ok takpe. Ari ni jom discuss pasal something yang common dalam kehidupan seharian kita. Kata ganti nama. Aku selalu tengok dalam blog pun macam macam kata ganti name ade. Ade yang guna shortform based on dorang nye name blog contoh macam one utama jadi ou, uda ocean jadi uo (Contoh takde kaitan sebenarnye ni =P Ade gak certain blogger yang guna kata ganti name yang bese dengar macam saya, kita, aku (Yang ni memang aku nye syle =P So, untuk entri aku yang ari ni jom sesape rajin bace tengok beberape kata ganti nama yang aku pernah guna. 

Aku Dan Kau @ Ko

Kata ganti yang ni memang selalu aku guna. Contoh macam sekarang ni r. Nampak tak dalam blog pun aku lebih bese guna aku. Memang ade certain orang cakap guna aku kau ni macam tak sopan. Even mak aku pun cakap macam tu. Tapi aku rase lagi senang nak bercerita kalau guna aku ni. Mungkin sebab aku bebas bercerita apa apa je tanpa perlu pastikan keskemaan dalam cerita aku. Lagi pun bagi aku, kalau nak kata tak sopan, ngan Tuhan pun bukan korang guna aku ke? So part mana yang tak sopan tu? Cuba bagitau sikit. Mungkin nampak agak kasar tapi pendapat aku sendiri, lagi senang nak close ngan mereka2 yang guna aku kau ni rase nye. Sebab mereka yang guna aku kau ni yang aku nampak lagi senang nak sembang apa apa je kalau nak banding dengan yang tak suke gune aku kau ni.

Saya Dan Awak

Aku akan guna saya awak bila orang yang cakap ngan aku mulakan macam tu dan gak ngan famili aku. Aku agak insaf guna saya awak sebab banyak orang akan salah faham. Bende ni pernah jadi dekat aku dulu. Aku sekolah asrama so kurang kawan opposite kat kampung aku sendiri sebab ramai dah lost contact. So, aku try r cari kawan baru. Sebab perempuan aku guna r saya awak dan text sorang pompuan yang mana abang dia kawan kakak aku. Seminggu tak reply ingatkan sombong. Takpe r. Sekali die reply terkesima aku. Speaking london ngan ayat bajet puteri. Aku nak kawan bukan mintak kapel pun (-_-") Tapi sekarang dah kawan r cuma jarang dah contact. Tapi start ari tu aku lebih prefer "Aku nak kawan ngan ko boleh?" instead of "Boleh tak kalau saya nak kenal ngan awak?" Tak pasal kene maki.. Err..

I Dan U @ You

Untuk fan2 korea, aku bukan cite pasal penyanyi korea marshmallow marshmallow IU tu tau. Ini entri pasal kata ganti name. Kata ganti name IU ni lagi aku jarang jarang jarang sangat guna (Jarang tiga kali untuk show betapa jarang digunakan =P Kata ganti I ngan U ni pun aku guna bile orang yang sembang ngan aku guna IU ni. Bese nye mase dekat ofis je guna IU tu pun ngan staff bukan melayu. Melayu, aku still prefer aku kau. Aku bese nampak kengkawan aku bese guna IU ni bile sembang sembang ngan kekasih dorang. Lebih mesra dan elegan konon nye. Err.. Aku rase kalau ngan bangsa lain guna IU standard kot sebab IU tu kan kata ganti name bile guna bahasa london tapi sesama melayu? Even aku layan je IU kalau dorang guna kata ganti camtu tapi actually aku geli kot. So blogger, jangan main IU ngan aku ok =P 

Nama Dan Lain Lain

Selain daripada tiga kata ganti nama yang bese kita dengar, banyak lagi kata ganti name yang lain kan. Macam yang aku boleh nampak dekat blog, kebanyakan blogger terutama perempuan akan guna nama dorang as kata ganti. Lelaki majoriti akan guna aku rase nye. Guna nama tu ade tapi tak ramai. Kadang kadang ade sesetengah blogger yang guna shortform blog contoh macam name blog aku elementoflife leh jadi eol. Tapi bile membayangkan macam ni --> "Salam sume. Ari ni eol ingat eol nak cerita dekat semua reader eol pasal ape yang eol buat sepanjang minggu lepas. Ari tu eol ade jalan jalan pergi kenduri sorang blogger ni.." Seriesly aku rase hello, ini bukan aku ok! So, jangan r korang mintak aku akan guna kata ganti lain selain aku dalam blog ni sebab memang takkan aku wat nye. =__=

Selingan bertajuk kenduri blogger pertama aku pergi.. Tepuk-tepuk =P

Ari tu, aku ade jalan jalan pergi kenduri sorang blogger ni. Tercapai r target die untuk menjadikan kenduri blogger first aku pernah pergi ialah kenduri dia. Sape lagi kalau bukan kira the copycater. Aku, dia?? ^__^ dan dua orang adik aku datang awal ari tu. Ingat sesat sesat nak cari gerai pak lang ngan mak lang (Unik kemain peta kenduri -__-) lambat r sampai tapi terawal gak. So, memang tak sempat aku nak jumpe pengantin lelaki nadzree the framelenses tu sebab aku ade temujanji ngan mydin lak pastu =P Ape pun, time kasih sebab susah kan brader pos hantar kad jemputan dekat aku. Memang sedap makanan kenduri tu. Ayam percik tu. Jarang jumpe time kenduri. Macam macam fikiran nakal aku ngan adik mase tu. Nak bawak air mineral balik r. Nak ganti air mineral dengan air oren dan banyak lagi. Nasib tak wat betul betul. Dia?? ^__^ je r diam konon nye baik r tu =P Sebelum balik, aku pergi jumpe pengantin jap ramai ramai sebab memang tak pernah jumpe kan. Kuar je si pengantin dari dalam bilik, ayat pertama yang aku aku dengar kalau tak silap aku "Tinggi nye ko!" Hello, 17 something tu normal r kan.. standard je. Ade aku dengar iffah pun ade tapi series aku tak tau mane satu. Takkan nak suruh aku terjah bilik lak kan. Cari pasal name nye =P Ape pun, time kasih atas makanan yang sedap. Semoga puan kira dan encik nadzree kekal bahagia sampai syurga. InsyaAllah. Amin =)

Note: Banyak sangat blogger sampai malas nak tag dekat selingan atas ni =P

26 comments:

Jue Jaynee said...

wa best... nanti dtg sabah,,kabor kat kita ek..

biasa guna aku..

tapi kalu komen kat sini atau kat blog lain..pakai ganti nama jue..

Shiqin Sunshine said...

hahaha tp fest time...pompuan ngn pompuan slalu guna kita awak...klu ngn laki saya awak....klu ngn membe rapat skit aku kau je.. =p

Unknown said...

k.is<<< guna nama sendiri atau kenkadang guna nama >>>teratak siFaqir ilmu...

contoh: salam kenai dari teratak siFaqir ilmu..

setiap orang ada gaya masing2.. tapi semua tu nak sampaikan satu tujuan yang sama jugak... itulah keindahan bahasa (^___^)

ikut keselesaan masing2

نورعيم said...

sy lebih prefer guna 'sy dan awk'. tp kalau dgn kawan rapat 'aku dan kau' jgk. hihi. kdg2 guna 'org' sbb dgn family bahasakan org. aiyakkk byk la pulak.

IU tu jgn la guna dgn sy. geli je dgr kan.

untung la dpt pegi kenduri kak kira. huhu.

Liyaa Mf said...

Aku bisanya mmg guna aku dan prefer guna aku. Tp kalau ngan pompuan, err cam sure tak sure takpe ke guna aku? Takut kata kasar sgt lak sbb belum ramas mesra lagi. Kalau lelaki lak tetiba guna nama, aku akan rasa agak susah nak communicate. Lagi2 kalau laki tu hensem, rasa nak teruskan reply guna nama jugak. Ahaha! :P

Bila you nak kuwa deting ngan I lak Kay Are? Wakaka! :D

محمد رازيق said...

untuk entry dalam blog, lebih suka guna 'aku kau'. sebih rasa lebih rapat untuk menceritakan. tapi bila di alam nyata, bergantung pada siapa yang kita akan cakap. btw tq singgah blog. jgn serik dtg lagi naa. hehe

Payeh Kuced said...

dalam idup aku(cewah)boleh bilang ngan jari je bape org yg ak guna awak sy.. since skola rendah lagi,mmg aku prefer ko aku.. tapi kat klantan , aku mung~

rasa mcm geli pulak guna awk sye.. ad jugak membe laki aku yg membahasakan diri 'saya'.. siyes, aku kekok gila...-_-

Anonymous said...

KA hentam aje janji x over hehehe

Zubaidah said...

kalo ngan geng2 aku biasa akan gune apa yg dorg gune dulu, kalo dorg first time jumpe gune sy awk, aku pown sy awk gak la. lam entry aku kau saya awak sume aku campur

Nyue said...

nyue terbiasa guna nama...huhuhu... xkira dgn sesapa pun...dimana..

aku HaniAsyira said...

kalau aku?? tgk prg bahasakan diri apa dulu.. tp sgt selasa aku, ko..

IU.. kalau full english terima jugak.. ni setakat IU je.. hmmm.. manh tak adalah..

vendoline said...

kadang2 susah jugak nak guna pada time sesuai...espclly berhdp[an ngan pelanggan..hurmmm kne guna yang sesuai.paling sleamat guna yang general

vendoline said...

kadang2 susah jugak nak guna pada time sesuai...espclly berhdp[an ngan pelanggan..hurmmm kne guna yang sesuai.paling sleamat guna yang general

Ain Norainsyah said...

jom beraku-ko dengan ain.. (buat muka comel)sampai hati x? hehe

TiranaAduka said...

salam kay._are
Slamat tahun baru.salam maal hijrah.

mirmashi94 said...

kalau paling selesa bg aku mesti la aku mung. level dia macam aku kau la. tapi sejak aku bermastautin kat kl ni, memang aku kau je ar -.-.

p/s: bestnya leh g kenduri kahwin kak kira -.- <<< muka tak puas hati.

Unknown said...

salam maal hijrah kay... =)

eh? samalah kita...
lebih suka guna aku dalam blog...
akan rasa pelik dan sangat pelik bila guna nama sebagai ganti diri...
guna aku-kau nampak lebih rapat and enjoy...
yang lebih tua tu, lainlah citenya..
kena guna sy lah.. ^_^

misz aisya said...

yup, aku rse close kalau guna 'aku kau'.

hmm nway, kalau btol ko nak kawan, better guna 'aku kau' kot. sbb bile guna 'sya awak' dgn pompuan, nmpk mcm nak ngorat.

kalau aku jdi pompuan tu pon, mmg sampai kiamat aku xlayan. haha

Liyana Izzati said...

Haha. Roomate aku merangkap classmate aku jugak dulu (sem depan pun sama), jenis yang lemah lembut gila ah. Sampai mula mula dulu aku kena cakap saya awak dengan dia. Memang payah gila ah. Dah laa paham paham la aku ni jenis yang macam mana kan. Tapi lama lama, boleh laa tapi still lagi tak cakap aku kau. Sekarang pakai nama jer atau pun, titew. Sweet tak? Tapi memang payah sikit lah. Haha.

Unknown said...

Wilma lebih suka kalau guna nama...
Tapi, kalau untuk perbualan...
Ikut rentak Sabahan...
Ko atau Kitak untuk kamu...
Aku atau saya untuk saya :-)

Unknown said...

Kekadang kena tukar kata ganti diri, bergantung kepada tempat dan dengan siapa kita bercakap.

Unknown said...

aku nampak nama aku di situ. Aku ada jenguk kau. Memang tinggi dan berspek kan?

#ce cari y mane aku dlm video kt entry

Orkid Edyliyne said...

lebih baik jangan guna eol tu... rasa macam sangat pelik bila dibaca dalam blog nie.. ehehe.. (rasa macam nyah pulak die punye tuan blog kalau guna eol) hehe...
oh 17 something tu sama tinggi dengan adik OE.. ehe...
(komen macam tak ada kena mengena pulak dengan entry eol) hehe... ^^

vendoline said...

sebnarnya..edy tak penah jumpe pon blgger bergduh dlm blog...hurmm

Kira Sakura said...

aku lebih suka guna aku-ko dengan kwn laki untuk elakkan salah faham dan sememangnya aku suka guna aku dari saya-awak nie kecuali dgn gegirl..

hahahahaha memang itu ayat aku "wehhh tingginya ko, aku ingt ko rendah je" hahahahahaha gila tak speechless aku tgk ko dtg teruja aku. lagi teruja tgk ko dtg ngn ain. hihihihi.. wehh aku doakan moga urusan ko dipermudah ye amin :) mekasih tau sudi dtg dari jauh.. nama suami aku Nadzri la. hihi itu bukan aym percik tp aym bakar la. hahahahahaha :p

missha said...

bru prasan, dah bnyak jugak entri yg ketinggalan..errrrr

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates