Monday, June 13, 2011

Engineer = Actor??


Engineer = actor?? Sape leh terangkan?? sile2.. tapi sebelum tu..

Selingan, macam bese --> aku dapat satu lagi hadiah dari sorang blogger dan kali ni bukan sebab aku menang kontes or pape je yang sewaktu dengan nye. Aku dapat hadiah tu pas aku mintak kat blogger tu sendiri <-- memang muke tak tau malu.. =P So, sebab aku mintak sendiri, memang tak expect r die bagi hadiah tu betul2.. thanx! Ape yang aku dapat? Next entri aku cite ok?

Satu malam yang agak kebosanan, aku taktau nak watpe. Nak kuar pun takde sape nak kuar ngan aku. So lepak je r dalam bilik sorang2. Tibe2 adik aku yang blaja kat matrik perak tu sms aku. Tapi kalau korang ingat die sms nak tanye khabar abang die yang cool ni memang korang silap r. Takde makne nye.. Ni mesti nak aku jadi kalkulator die ni.. dan memang pun..

4 soalan terus die bagi free2 je kat aku..

1. (4x3^n - 27x3^(n-2)) / (3^(n+3) - 8x( 3^(n+1))

2. 2^x + 3.2^(x+2) + 2^(x+3) = 84

3. 4^x - 20.2^x + 64 = 0

4. 5( 5^x) = 6 - 5^(-x)

So sebab adik yang mintak tolong, aku kene tolong r kan. Tambah lak aku kan sorang abang yang baik.. =P So, pas 15 ke 30 minit tu dapat r aku jawapan2 kat bawah ni..

1. 1/3

2. x = 2

3. x = 4, x = 2

4. x = 1, x = -1

Dan seperti bese memang betul r <-- gile riak mamat ni (-_-") Perhatian kat readers, jangan tiru sifat riak blogger ini ok? Pas dah setel tu aku pun saje2 bukak nota2 math yang banyak2 tu dan aku pun tak sangke yang aku masih lagi faham isi nota2 tu. Pastu aku tengok lak nota fizik dan macam yang aku jangka.. ia berakhir ngan blur yang teramat sangat @.@

So kesimpulan yang aku dapat wat keatas diri sendiri.. aku memang suke math!! Aku pun pikir2 lik kalau aku memang ske kat math ni.. cane leh tercampak sampai ke engineering? Sape leh jawab? Aku pun taktau jawapan nye.. tapi mungkin sebab orang cakap jadi jurutera ni gah, hidup senang.. ye ke? Korang jadi dulu korang tau r cane rase nye yang bagi aku same je.

Dah name pun keje ngan orang so still same je macam keje2 lain kan? Lain r kalau korang bos memang confirm hidup mewah nye (tapi berkat tak berkat, korang pilih sendiri =) Ok, balik kat topik math, aku pilih jalan ni sebab dorang cakap engineer ni banyak pengiraan.. gune formula, ade calculation so memang semangat r aku nak jadi sorang engineer kan..

Tapi, sume tu just ayat2 cikgu kite je rase nye.. cikgu korang ialah cikgu.. mane die tau keje engineer cane kan? Sepanjang aku keje camni.. series satu istilah matematik pun aku tak jumpe lagi baik trigo, baik algebra, baik integration or pape je yang same ngan nye. Ape yang dorang pesan.. jadi engineer kne pandai cakap, pandai berlakon, pandai psikologi..

ERRKK!! Camtu baik dulu aku amek sastera ngan join teater je kan?

39 comments:

ghost said...

tuh sebab gua rasa gua baik jadi penulis jer..penulis pun leh jadi aktor aper...

syera said...

dasat ar soalan tu...ternganga nak jawab! hehe

camtu er keje engineer?baru nampak persamaan ngan actor...=p

Schubert Serenade said...

haha..jadilah actor...tp mcm xsesuai la pulak.. so stay still dgn engineering jelaa...btw, welcome back...lame giler u xhupdate...hehe...

nur said...

Betul tu schubert, gile lama si kay are ni tak hapdet.. Tertunggu entrynye.. Tup tup kuar fomula maths ni- fening kumelihatnya.. Sape yg suke maths ni mmg otak geliga la.. Bijak bijak.. Dan betul juga ye kawan kawan, jgn tiru sifat riak sesiapa disini.. Erk.. Oke kay are.. Take care engineer/ actor..

Cik Pulau said...

wahh.. cik pulau pun suka math...
seyesss...
sampaikan sanggup jadi cikgu math.. lalala~

Cik Pulau said...

wahh.. cik pulau pun suka math...
seyesss...
sampaikan sanggup jadi cikgu math.. lalala~

Shila said...

err...

ermm...aku bukan engineer..

kalo jadi, mesti engineer yg gagal..

tak reti cakap kot..nk goreng2 jauh sekali...kehkehkeh..

beraksi inesen sekali sekala...

Anonymous said...

pening tengok no..huahaha

Anonymous said...

chemay suka math,.
tapi add math tak.
fizik pon tak
hehe

czueka zulaikha said...

iye ke engineering tade maths huhu
selalu org akaun akan kalah dgn bdk engineering sbb maths diorg lagy power :P esp electrical may be. huhu

ta suka maths!
haha :)
sastera part time dgn menulis blog oke what :P

Fendy TZM said...

Tak suka math dan apa je yang bernombor. Kalau dapat soklan macam tu rasa nak bunuh diri je..

Bunga said...

sama la..bunga minat math...:)

hafizulhakim said...

math?? memang tak r. susah kot.he3.

deeya said...

tapi dalam engineer kena pandai bace drawing .. and dari drwg engneer kena fikir cemane untuk buat bangunan/jalan/tank etc. kat situ jugak pasti ade penggunaan math . walaupun tak bnyak , tapi tetap ade .

math = calculation / kira2

dalam engneer , memang ade kerja kira2 .. cecontoh , untuk test tanah (density test) .. xpun utk pile (dynamic load test) . walaupun nmpak cam senang tapi yes ! disitu ade calculation ..

eh eh jap ! aku ckap sal civil .. tapi ta tau lah klau ko mechanical/electrical engneer . memang laen field aku lah .. hahakz !

p/s : i LOVE math ! =)

tomatokering said...

hahaha time belajar je ada math kan ..kalau dah keje mcm tak guna je .. wuu T_T

haipp sape bg kr hadiah tu ;p

PADLE said...

aku sangat setuju ngan ko!!

amek engineering sangat payah!

Unknown said...

haha..engineer ni kalo kiter tak pandai urus masa..bleh jadi pecah pale otak tau..haha

saljihitam said...

errr tak minat kira kira. tapi tercampak dalam dunia engineering jugakk. help ! T.T

Unknown said...

ha...naseb baik aku tak jadi engineer. aku pun ingt engineer byk main ngan math. rupenye tak eh.

Adlan said...

hahahaa...suka math! bila masuk u..alih2 amek kimia..haha..;p

kindergartenlibrary said...

nasib bukan nelly .hahaha

puteri ain said...

tak suka math . titik . haha

cikcleopatra said...

hahaha..kr ajar aku math..otak aku nie karat gile kalo ckp hal2 math nie..muahaha..math = dislike..keke.

Zubaidah said...

math!bencinya aku ngan subjek ni

Raden said...

dan gua hanya akan kawen dgn engineer..leh? kalo tak leh nk kawen dgn ustaz..xsuke math!!!

NuReLLe said...

suka 'mod math' gegila sbab cikgu yg ajr tu ensem gila..'add math' tak suka...:(

♥ p a a n i ♥ said...

teater lah! haha

alexayussida said...

tp mmg betol ape engineering bnyk kira2 kan?rumus je berbeda..atleast ko masih bole ke arah yg sama..mcm aku minat math jugak tp satu ape pon xde pngiraan dlm bidang skrg..smuanya kena faham asal usul kejadian dan pathogenesis..

Zaza said...

mcm maths pulak. - mne la sye nk tau, saye kan bakal jadi animator. hihihi

Proud Mommy said...

macam tu ker krja engineer?? hehe ingatkan byk kira2 juga..

Orkid Edyliyne said...

oh OE pun dulu boleh dikatakan amat ok dalam math...
tapi last2 ambil course pun tak ada kena mengena jugak dengan math...
dan dulu masa matrik ambil fizik... tapi jugak ambil course tak ada kena mengena dengan fizik....
hehe....
(n_n)

Cikya said...

isk. Math. Sangat tak suka.. Fizik apatah lagi.
Sape cakap blaja farmasi guna kimia je silap.
Math, fizik, bio, art semua ada..
The path was chosen.. :)

Puan Kutu said...

keke sypun suka math..dulu time sekolah suka subjek baca2..math dikepetpikan..skang bila dah makin tua.dh mls baca.calculation ok la..:)

amny said...

Cis !bgus sgt la tu!haha...pasni aku nak ko jdi kalkulator aku plak..ahaha

adan said...

ahaha,... bro aku rasa jodoh engkau memang ngan engineer ar.. lupakan math kegemaran engkau tu.. ahahaha..

aku tak suka math...! ehehehe

walinong sari said...

aku sesak belajar math-technical. susah kot. chapter 1 pun aku rasa down gila.

nur maisarah said...

aku tak suke math. sampai mati aku takkan suke. T-T

ieka said...

amek engineering gk..
tp xtaw lak ble keje x pkai math...err.. ^___^!

pernah gk adek ttbe sms semata2 soh jwb soklan function(add math) keje skola dia...heee. :D

shereena said...

klu mcm 2 bek tawarkn subjek blkon je tym stdy..yg 2 lebih mmbntu drpd ambik sbjek math..btw,4 me,math sgt susa=_='

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates