Sunday, April 1, 2012

Select And Decide..

Select and decide.. lalu terhasil sudah bloglist aku yang baru. Pas tengok2, kaji2 <-- kaji r sangat.. akhirnye aku wat keputusan untuk tambah 20 lagi blog dalam bloglist aku. 4 blog aku dah kenal sejak dulu2 lagi aku letak dalam bloglist aku yang sedia ade tu, aku bagi name bloglist tu "Chocolate" manakala 15 blog yang aku baru betul2 discover dalam bape bulan lepas aku letak dalam bloglist yang aku bagi name "Vanilla" <-- pengaruh drama tv =P. 1 blog lagi, blog pompuan dah jadi laki, aku tunggu permission tuannye blog sebab die cakap jangan bagitau orang lain pasal blog die yang baru tu.

Semalam, pas lame2 aku pikir.. akhirnye aku telah berjaya memberi name kepada bloglist2 aku.. akhirnye selepas beberapa tahun ia ketiadaan name (-_-") Kalau korang notice betul2, aku ade total of 4 bloglist sume nye. "Chocolate" bloglist aku yang lame. "Vanilla" lak bloglist baru yang pernah aku rumor kan dalam entri lelepas. "Chocolate" ngan "Vanilla" 2 main bloglist aku."Mocha" and "Latte" pulak merupakan bloglist laki and pompuan yang aku rase sume orang kenal dalam dunia blog ni. 2 bloglist ni lak aku jadikan sebagai 2 blog reference aku dan leh gak jadi reference kat mane2 blogger baru.

Tamat penerangan pasal bloglist aku. Entri ari ni aku nak highlight pasal 20 blog yang aku select tu. Aku amek 20 je sebab aku nak kurangkan competitor. Untuk nampak kemas, aku setting show 5 blog je. Ape yang aku maksudkan ngan competitor ialah saingan antara blog2 dalam bloglist. Kalau aku amek 50 blog dan letak dalam satu bloglist, setiap blog kne compete ngan 45 blog lagi untuk ade kat top 5. So, kalau blog tu jenis taip 1,2 entri sehari.. macam blog aku, memang takde harapan nak nampak langsung. Betul? That's why aku maximumkan 15 blog je dalam 2 main bloglist aku tu.

The result is.. setiap blog cume perlu beat 10 blog je untuk di show kat top 5. So, aku yakin ngan care ni, setiap blog dalam bloglist aku leh dinotice oleh readers blog aku.. =) Kenapa aku wat camtu? Sebabnye satu pengalaman aku.. aku pernah diletakkan dalam bloglist yang dalam ade berpuluh blog lain. Aku lak bukan jenis yang update setiap minit, setiap jam.. so memang takde harapan pun nak dinotice blogger lain. Tambah, berapa ramai je rajin tekan button "show all" tu kan? Aku tak ske keadaan macam tu so takkan r aku nak letak blog dalam bloglist aku dalam keadaan same camtu kan?

Macam mane aku pilih blog? Senang je, 1st sekali aku utama kan blogger2 yang aku nampak rajin menaip entri tapi takde orang tau. Beratus entri tapi follower tak sampai 50. Cane tu? Aku pernah bace entri sorang blogger femes yang memang cantik aku rase. Aku bace entri awal2 and blogger tu ade wat satu entri yang mencitekan pas die taip entri kedua, dalam 3 ari.. follower die jadi 100. 2 entri, 100 follower. Aku tertanye gak, orang follow sebab die cantik ke? Ok takpe. Back to topic. So, aku decide untuk letak blog yang rajin menaip entri tapi tak ramai yang notice pun pasal blog tu.

Yang kedua, aku pilih blog untuk masuk dalam bloglist aku berdasarkan jenis entri. To be honest, aku suke membace. Tak kire r bape panjang pun entri yang korang taip.. 28 perenggan, 56 isi and ape2 je r.. asalkan entri tu satu entri yang aku leh bace, aku akan bace. Dengan kate lain, aku lebih prefer tulisan compare ngan gambar. Nak letak gambar sekali sekala tak kesah r tapi kalau setiap entri asyik nak letak gambar caption gambar caption je.. baik buat buku skrap je camtu =P <-- statement agak kejam. Ringkasnye, blog yang aku letak dalam bloglist kebanyakan nye rajin menaip.

Selain itu, cite2 dalam entri gak turut menjadi faktor utama. Aku ske bace blog yang lain dari yang lain. Aku ske bace blog yang lebih open dalam wateva isu dalam dunia ni. Sebagai contoh, aku suke bace blog pompuan yang tak macam pompuan. Maksudnye, even die sorang pompuan.. tapi kandungan entri die memang tak macam pompuan. Takde nak cover2 ayat sume. Main lepas je ape yang die nak cite, ape die nak luahkan. Cite lak bukan pasal bf die je memanjang (-_-") Kalau blog lelaki, aku tak kesah sangat sebab blog lelaki memang senantiase open pun, takdenye nak cover2.. =P

So, pendek cite.. tu r sedikit penerangan pasal blog2 baru yang aku letak dalam bloglist tu. Aku rase aku dah make it clear everything rase nye. Aku dah cite nape banyak tu je blog yang aku letak, nape blog tu yang aku letak dan aku dah cite aspek2 yang aku amek kire dalam membuat pemilihan. So, diharap sume berpuas ati ngan penerangan di atas. Blog aku ni bese2 je so takde efek sangat pun ade dalam bloglist aku or tak. Ape pun, ini merupakan pilihan aku sendiri, takde sebarang ugutan, takde sebarang huluran or takde ape2. Sekian saje penerangan aku pada pagi ni. Harap difahami sume. Salam ^__^ 

Note: To blog gegurl dah jadi boboy.. "Leh tak aku masuk blog ko dalam bloglist??"

27 comments:

Liselle MonCherie said...

Hoho rajin betul der nk buat bloglist
mwehehehe.As long as how sincere we are :D.Reading and commenting :)

Jari Jemari Si Gile said...

Sumpah x paham kr...!

Jari Jemari Si Gile said...

Yeayyyy...!!! Aku dah nmpak...xpahm tulisan kau pon takpr kr..hikhikhik bngge

Ain Norainsyah said...

Terima kasih Mr KR. :)

Kira Sakura said...

check!! Alhamdulilah blog aku diiktiraf kt sini.. thanks Kay..

meyh aku nk share cara buat scroll kt bloglist... itu pun klu ko rasa nak la

http://www.sunahsukasakura.com/2011/06/saya-tak-reti-nak-buat-scroll-bar-kat.html

natijahnya ko buat scroll bar nie memudahkan ko sendiri untuk check senarai bloglist ko yg dah update atau blm..mcm aku la..aku kdang2 x sempat bukak blog hari2 jadinya senang la aku nk tengok sape2 yg ada update kan...

Cikra said...

hahaha! ciskek ko kan. sapa blog ppuan btukar jadi laki tu?

asal ko tak bagitau orang tak tau.. diam. diam.

oiii, rajin ko bua penerangan pasal bloglist.

Anonymous said...

oouh pengumuman bloglist rupanya..hehhe..bgs2..ish3..sape y pompuan tkr laki uh?

Lieza Nordin said...

banyak nye bloglist --' jeles i.. hahaha... tapikan... jujurnya.. blog lelaki lagi best dari blog perempuan.. --''

Eera Shera said...

eh sbnrnye sy penah gak nk tulis lepas je tp cam segan. kdg2 je.. nnt org kata 'apa la x sopan pompoan ni huhu..

k r slalu singgah blog bosan sy tu..tq2

ade je blog best tp follower x rmi. entri dia kreatif. sbb tu dulu sy rajin gak buat entri blog pilihan. bkn saje2 tp nk bgtau org lain blog tu best ^^

Unknown said...

salam kunjungan, walaupun tak tersenarai tapi tetap nk komen juga...

Yumida said...

wah..ade bloglist..apsal nama i xde lam senarai tu...x puas ati ni...marah ni...marah ni....nk bunuh semut2 bwh tu...

Anonymous said...

makasih. Aku in Vanilla, =D

Noor Fatin said...

yeay! blog aku ada! hehe thanx kay_are. insyallah selagi aku xkeje, aku akan selalu update entry dan selalu blogwalking, nanti kalau dah keje xtau la mcm mana kan. hik2!

aku pn jenis suka membaca. biarlah entry panjang mana pn aku tetap akan baca sampai habiss. hahaha dan aku jugak suka menulis. ko tgk entry aku xde yg pendek2 pnyalah melainkan wordless wednesday je. hahaha!

najwa nano said...

kenapa kau ada jugak lam bloglist ko nih?honestly aku jenis pemalu.kehkehkeh.aku pon baru je letak link kau 2 3 hr nh sebab kau je blog lelaki yang aku baca.kau selalu menulis santai2 pastu cara kau menulis educated r bro.aku suka cara kau luah perasaan,cara kau merungut.takde over2.

Zehan Ilyana said...

berbelit gak ah otak saya baca penerangan di atas ni..kehkehkeh..

ouh mai!
blog saya pun ader la kat bloglist vanilla tu..:DD
thank you! :DDDD

err, yang panjang2 and 28 perenggan 56 isi tu macam belog saya jer..kehkehkeh..

Liyaa Mf said...

Hwaaaa! Rasa nak menanges tengok link My Colorful Secrets ada kat kategori Vanilla. Terharu gila bebeh! <--- Erkk, Over gila!

Actually macam pelik jugak sebab macam tak memenuhi je tiga2 aspek yang diambil kira tu <--- Cehh. Poyo2 merendah diri. Tapi memang serius taktau aspek mana ntah yang buat blog membosankan tu boleh jadik terpilih. Myb sebab entry panjang je kut. Tapi ada orang kata entry dalam blog tu mengantuk :'(

Anyhow, tenkiyu Kr sudi mengelink. Heheh! :D

(Tade orang tau kan aritu aku dah hulur sket kat kau. Dediam je keyy :P)

❤Mrs. Myra❤ said...

ehem..
sumpah terharu sebab aku ternampak nama blog aku kat bloglist 'chocolate' ..weee~ :D

Maceh KR ! ^_^

adan said...

cara kau menaip walau panjang mana pun.. aku tetap akan baca sampai habis.. aku nak ko tau itu..kbai..

hehehe...

ko nak tau sbb apa aku baca sampai habis? sebab penulisan kau menarik untuk di baca..santai..kadang2 tu aku senyum2 baca entri ko.. mudah untuk difahami..

aku bukan kipas kau ok.. ini pengakuan aku dari lubuk hati yg paling dalemmmm.. kehkehkeh..

btw.. thanks bro letak blog aku dalam senarai bloglist "chocolate"
terharu beb.. serius.

whitecappuccino said...

wah! macam2 perasa ada ek?

Unknown said...

Saya suka baca blog orang tapi nak update blog sendiri punyalah payah. Hehehe...

amny said...

wahahahahahaha ... panjang nye eksplen pasal bloglist ...bagus2 ni ,, leh ganti a. samad said..

ehh ..leh caya kee kalo blog tu taip memanjang , ko akan baca semuanya ???

DAN , terima kasih sebab blog aku ade dalam bloglist ko even blog aku entah hapee - hapeee .. hahahahah

toceh2 :)

blog aku tade bloglist ? so ?

Camy Alya said...

Berbelit-belit palotak aku cuba memahami apa yang kau cakap ni. HAHA

MAY said...

setuju la dgn komen kat ats2 tu..haa..blog laki dr best dr blog pompuan..tapi tak sume la..bese blog laki yg tak best tu, mmg tak singgah2 da..klu singgah blk tu, maknenye boleh tahan best la kan..

Unknown said...

is memilih jugak baca belog... yang pendek2 je sekarng ni, sebab masa xbopa nak ada.. hehe

tapi bukan bermakna yang tulis pepanjang camni xbaca... baca... kalau kena jiwa.. antaranya belog ni la... hehehhe (^____^)

Unknown said...

thanks kay are...tetiba chii ternampak blog kat dlm ruangan coklat..ihiih..kuat sungguh pengaruh vanilla coklat..

n3 kay are pun chii akan baca satu2 sampai abih..kalau x sempat..chii akan skip..n make sure kasi abih..sbb chii dpt sumthing...bukan cerita SS..opss :p

Zubaidah said...

thanx r sbb letak aku gak, terharu sbb tk prnh masuk blog list org, keh3

tricksrex said...

Aku rasa aku tau sapa blogger dua alam tu!

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates