Friday, August 3, 2012

Read & Comment


Read & comment, first selingan dulu =)

Salam.. kalau nak ikutkan bese nye ari jumaat ni aku memilih untuk update entri santai je, tapi memandangkan entri semalam mendapat reaksi yang bagi aku sangat mengejutkan. Siap ade blogger yang bukak lak cite abraham lincoln ngan jfk yang mati dibunuh tu kan? Belum lagi kalau cite pasal peristiwa pearl harbour. Tapi aku bukan nak cite pasal tu r. Aku just nak bagitau cane nak search info2 yang camtu. Simple je.. sebagai contoh kalau korang search google dan taip keyword "sejarah penubuhan malaysia" memang yang akan korang jumpe cuma peristiwa 16 september 1963 je r. So ape yang aku wat, aku tambah satu lagi keyword jadi "rahsia sejarah penubuhan malaysia" dan aku jumpe info2 yang luar dari biasa aku bace. Ade blogger yang mintak aku letak link, so kepada yang nak tau lebih detail terutama kepada yang mintak link, cik kiera sakura ngan cik salji hitam, korang leh r klik kat --> SINI, klik --> SINI dan gak kat --> SINI aku pilih link2 tu sebab link2 tu takde nak related ngan politik or up down mane2 parti pun. So, leh r klik untuk bace yang lebih detail =)

Ok, kite tutup entri yang serius semalam. Cite pasal hidup aku lak. Pas berbincang konon2 macam nak sain kontrak juta2, pada rabu ari tu 1 ogos akhirnye aku berjaya membeli zine yang dikeluarkan oleh sorang makcik blogger =P. Kalau nak tau ngan lebih detail, korang boleh r klik link --> SINI Walaupun zine tu dicetak ngan agak banyak, tapi aku still rase zine yang aku beli ni paling spesel sekali. Bukan rase, memang spesel pun =P

Sebabnye zine ni aku dapat secara by hand dari tangan blogger tersebut. Fresh copy.. posmen tak sempat pegang pun. Untuk tambah spesel, aku mintak r blogger tu sain zine tu tapi boleh lak die gelak -__- Last2 aku batalkan niat aku tu, ucap time kasih dan pulang. Blogger tu cakap die awkward jumpe aku tapi bagi aku normal r situasi camtu kalau jumpe someone yang cool lagi charming macam aku kan <-- perasan gile =P

Memandangkan time tu aku pun ngah rushing ngan urusan nak kene setel kat bank, aku drop by pun kejap je. Tak sempat nak sembang panjang2. Ape pun, time kasih atas kesudian blogger tersebut memenuhi permintaan aku untuk beli secara by hand je. Aku dah habis bace dah zine tersebut so sebagai sorang pengkritik tetap yang agak berjaya haruslah aku memberi sedikit komen kan? Boleh? Tak boleh pun aku  nak komen gak ^^


Cover zine tersebut, detail leh klik --> SINI

Prosa

Satu yang berlainan dalam zine ni bagi aku ialah cara penulisan die. Ape yang aku tengok dalam blog, blogger ni nye entri memang lagi panjang tak ingat kalah aku nye. So, aku pun expect mesti dalam zine tu ade cite or cerpen yang penjang berjela r kot. Tapi rupe nye aku silap kat situ. Dalam zine tu, semua lebih dalam bentuk tersirat. So, aku rase memang pendekatan yang menarik kat situ sebab leh wat pembace tertanye sape or ape yang dimaksudkan sebenarnye. Tambah2 ngan entri bertitle kamu, time has stopped, you, unknown, dunia mimpi, aiming right at you, like the way you are, i nak you stay dan gak pantun untuk <-- banyak nye tajuk aku reveal -__-" tak dapat aku nak predict sape yang dimaksudkan dalam tu. Tak pernah dicitekan dalam blog rase nye. Kawankah? Sedarekah? Kekasihkah? So kepada tuan blogger sile jawab!

Contra. 

Aku bukan nye tau sangat pasal rule dalam menulis zine ni. Dengan kata lain, pengetahuan aku tentang objek bernama zine ni ade r dalam 10 ke 20 percent je kot. So, bile nak cite kan pasal something yang aku rase kekurangan dalam zine ni aku rase boleh ke aku komen? Buat zine pun tak pernah nak komen zine orang.. Err.. Tapi, ape pun aku nak kongsi pandangan aku je. Aku rase satu yang kurang mungkin dari penggunaan bahase kot. Bukan bahase tunggang langgang sebab bahase aku pun lebih kurang gak tunggang langgang nye. =P Cuma aku rase kalau menaip something yang tersirat, lebih kepada monolog dalaman lebih menarik kalau hujung ayat ditamatkan ngan huruf yang same. Aku pernah wat macam tu sekali dalam salah satu entri aku yang lelepas. Sebagai contoh macam aku bagi kat bawah ni aku tutup setiap ayat ngan huruf t. 

Manusia selalu rase mereka hebat.
Terutama bile dikurniakan kuasa dan pangkat
Terus mereka bilang mereka lah paling kebal paling kuat
Sedangkan sebenarnye mereka lupa dan tak ingat
Semua tu hanya sebahagian dari Tuhan punya nikmat
Mungkin sebagai dugaan dan ujian untuk semua umat
Yang boleh ditarik tak kira masa tak kira tempat
Atau mungkin boleh hilang hanya dalam sesaat

Lebih kurang macam kat atas tu r yang aku maksudkan. Nampak sikit ritma <-- betul ke statement ni? kat situ.So, mungkin zine yang kedua nanti certain2 entri leh wat macam tu gak kan? Cadangan aku je ye =) Nak time boleh tak nak pun takpe. Ape pun, kepada yang nak beli zine ni.. leh r klik link yang aku bagi kat atas tadi tu. Ari tu gak aku dapat number fon blogger yang keempat. So, sekarang sape nak volunteer jadi yang kelima lak? =P

27 comments:

Unknown said...

oit zine aku kau beli tak?

*pakse

sambung balik

baru je order zine die

bg aku die msteri

dan aku pon xbpeluang nk jmpe orgnye

ecadwinkyasha said...

anda buat sy ingin dptkan zine ini.hahaha

Shila said...

kr, tengs..!


kau tau kan tengs kenapa...?

kah3..

CikTeddyCorner said...

wah..untunglah boleh jumpa kak M tp kita dh penah nmpk muke die..hiho

eh nk smbung lagik,untunglah dapat by hand..hoho

eh tetibe rase nak buat zine jugak.ekeke

er cik nak jadi org ke 8! ^^

sorry lambat jejak,busy skit nk exam ^^

HeNRieTTa JoSe said...

penah baca pasal zine miss M tu....

missha said...

pengetahuan dalam zine = 5% err.. hehe,,pas ni kena tambah.

no fon dah tipikal sangt kalau mintak, nak no plat kete la =.='

wafiy suzly said...

aku, err, zine pun bru terniat nak tau skrg memandangkan ko dah sebut..

ape ape un, ayat ni memang.. "kalau jumpe someone yang cool lagi charming macam aku kan" <-- perasan gile =P

tahniah sbb mengaku, haha

aku HaniAsyira said...

baru nak buat date miss M ko dah buat.. tak patut betul.. dan aku baru nak update entry pasal zine.. ko dah update.. tunggu minggu dpn jelah kot aku review.. ekeke

no fon yg kelima?? tak apalah umah ko kan aku tahu.. ko je tak tahu umah aku kan.. ahaks..

mirmashi94 said...

aku blurr sangat baca entry nie. aku tak tahu zine tue apa? magazine pas tue maga jadi zine saja kah? tapi berdasarkan entry kau, ayat yang ade ritma eh? okayy dah. sambung buat assignment -.-

adan said...

aku tak tahu sgt pasal zine ni..

apa2pun aku suka ayat bro..

Manusia selalu rase mereka hebat.
Terutama bile dikurniakan kuasa dan pangkat
Terus mereka bilang mereka lah paling kebal paling kuat
Sedangkan sebenarnye mereka lupa dan tak ingat
Semua tu hanya sebahagian dari Tuhan punya nikmat
Mungkin sebagai dugaan dan ujian untuk semua umat
Yang boleh ditarik tak kira masa tak kira tempat
Atau mungkin boleh hilang hanya dalam sesaat..

Akhelaken said...

wow,interesting! best jugak baca zine ni...

نورعيم said...

wahh hebat! boleh jumpa blogger lain gtu!

skng dilanda masalah malas nak membaca. dtg la bk apa pun ttp mls. ngww.

#hlovate mmg terbaik! tp try baca novel penulis lain. not bad la.

Lysa said...

bagusnya ayat2 yang setiap baris dia berakhir dgn huruf t tu..banyak idea :)

Gdsbnga said...

tak pernah tahu pung pasal Zine :((

Nurul Husna Mohd Hassan said...

alamak saya ketinggalan zaman la, zine tu apa kebendanya? hehe

Liyaa Mf said...

Aku pun teringin aritu nak baca zine Miss M ni memandangkan bila dea ckp dea buat zine aku pun ngade2 teringin nak buat gak. Cuma bila fikir nak kena bank in duet then nak suh dea pos zine tu kat aku, aku rasa teragak2 nak order. Hm, kalau aku dekat mmg aku prefer beli by hand je cam kau. Sng, puas hati, bonus lak leh jumpa tuan blogger tersebut. Untunglahh <-- :P

fardhila fawwazy blogspot said...

br th ape itu zine..hihi..tp ayat mnusia rasa hbat tu best..:)

qasehraihan said...

mende tu zine..
mcm best je tu..hehe

http://qasehraihan.blogspot.com/2012/08/tempat-kegilaan-wanita-wanita.html

Unknown said...

zine ni mcm sajak ek? tak penah dgr pn sblum ni.. pestaim <-- orang London ckp.. hahaa XD

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

zine ni ape???

cool and charming ek??? aku pun gentaq nak jumpe orang macam tuh..

Kira Sakura said...

thanks share link...

aku blm beli lagi zine dia.. hhuhuhu... tapi satu je la ko mmg pndai buat org curious nak beli novel atau zine yg ko review @.@

Woofer Storm said...

entry TM memang bnyak tersiratnya,apapun thniah atas usaha dia selama ini.

anda tak nak buat zine ke?ehhee salam ramadhan bro^^

Abu Bagi said...

aku baru trjah.. aku pun nak jugak..

Anonymous said...

oooooo..~ zine 2 ap ?

vendoline said...

wah hebat betull..smp ade peminat setia.hurmmm
idea tersirat.pening nak pikir.aku suka yang literal..rirect je.takyah pikir2ehe

Encik H said...

betul la ritma..bagus ulasan ni..buat aku rasa nak beli..:D

Mishter Izwän said...

zine tuh macam majalah ke.? hahaha

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates