Tuesday, August 7, 2012

Recite Experience..


Recite experience.. Salam. Disebabkan semalam cuti, so aku pun tercuti r blogging sekali. Tambah lak bukan selalu dapat merase cuti ari isnin macam semalam. So, kesempatan yang ada jangan dilepaskan ye tak? Seperti bese r kalau dah name nye cuti, so bile nak menaip entri pagi ni aku memang agak blank tak tau nak update ape. Hmm.. mengenai entri sejarah malaysia tu, sorang kenalan blogger telah kongsi link ngan aku. Aku tengok2 yang ni lebih detail so kepada yang berminat nak tau leh r klik kat --> SINI Ape pun, kepada bro adan yang telah sudi berkongsi link, time kasih banyak2 diucapkan.

Semalam.. penduduk2 di negeri kelantan, pahang, perak, perlis, penang, selangor dan terengganu telah bercuti. So, kepada penduduk2 negeri lain diharapkan tidak r dengki lagi iri ati ngan aku dan orang2 yang menetap di negeri2 kat atas. Sume nye disebabkan semalam merupakan 17 ramadhan iaitu nuzul quran yang di sambut bersempena dengan ari diturunkan quran. Tapi yang aku pelik, program2 kat tv macam bese je. Takde pape yang spesel pun. Nape ye? Takpe lupekan. So, bile cite pasal quran ni.. tibe2 aku rase nak berkongsi cite cane aku berkenalan ngan kalam dan kitab kite yang name quran ni.

Aku pun tak ingat mase umur bape tapi aku mule rase nak pergi mengaji ni bile aku tengok kakak aku ngan sepupu pergi mengaji kat umah sorang opah berdekatan ngan umah nenek aku. (Sekarang, both nenek aku and opah tu dah meninggal dunia) Pandangan aku yang mase tu kecik lagi merasekan mengaji tu sesuatu yang best kalau tak, takkan r kakak aku ngan sepupu pergi sane.. tiap2 petang lak tu. So, aku pun mula r tak sabar untuk join kakak and sepupu aku ngaji. Pejam celik ari tu pun tibe dimane aku mula dihantar mengaji dan baru r aku tau yang mengaji tu takde r best pun.

Duduk kat satu ruang bersama budak2 lain sambil bersila pastu bace ayat2 yang same2 banyak2 kali. Pastu tunggu sampai opah tu panggil untuk kita bace ayat tu kat depan die. Kalau opah tu puas ati ngan bacaan dapat r kalih, kalau tak sile r dengar nasihat tegas opah tadi dengan penuh kesabaran ngan rase malu dalam diri <-- ade pengalaman -_- Aku rase sume yang blaja ngaji mesti alami bende same macam aku cite ni kan? Ke ade yang blaja ngan care lain? Tapi memang mase tu aku takde nawaitu langsung nak mengaji tambah lak bile time ngaji tu same time ngan cite flashman, lagi r rase malas.

Tapi, akhirnye semangat nak ngaji tu mula datang bile tengok kakak ngan sepupu aku dah naik quran sedangkan aku baru muqaddam je lagi. Tambah segan bile kadang2 time opah tu agak bz nak aja sume orang, opah tu akan mintak mane2 murid yang dah terror untuk tolong aja. So, selalu gak r aku di aja oleh orang2 yang dah terror tu. Ape yang tak best nye, yang ajar aku tu dah r pompuan pastu sebaya ngan aku lak tu. So, aku sorang laki telah diajar mengaji oleh sorang pompuan yang sebaya ngan aku. Kadang2 yang aja aku tu lagi muda dari aku lagi r bertambah segan. Tambah lak aku kan ego =P

Tak lame pastu kakak ngan sepupu aku pun khatam quran dan tinggal r aku sorang2 mengaji kat situ. Nenek aku time tu terus wat majlis khatam quran untuk akak and sepupu aku tu. Memang meriah betul. Jeles gak aku. Aku pun nak gak! Tapi khatam pun belum cane nye kan? -_- Nenek pesan kat aku nanti time aku nak wat lagi meriah so Nenek aku suruh aku cepat2 khatam quran tu. Aku pun setuju untuk ikut cakap Nenek aku dan mula r rajin mengaji. Akhirnye tak lame pastu aku pun berjaya khatam satu quran tapi Nenek tak sempat nak wat majlis khatam quran untuk aku sebab nenek dah meninggal sebelum tu.=(

Walaupun pun tak sampai hajat nenek aku tu tapi takpe. Takde rezeki nak wat cane kan? Tapi mase aku form 2 dapat r aku join majlis khatam quran ngan member2 aku kat sekolah asrama tu. Ape pun aku memang bertime kasih kat nenek aku sebab bagi aku semangat untuk rajin mengaji. Tambah lak aku memang malas betul nak bace quran time tu -__- (Tapi sekarang takde r malas dah =) Kesimpulan cite ini ialah takde kesimpulan rase nye.. ^^ Seperti bese aku just nak share pengalaman aku mase blaja bace quran tu je sempena nuzul quran semalam. So memang entri ni agak mendatar sikit. Tu je. Salam =)

24 comments:

Izwa Kamaruddin said...

dulu saya belajar mengaji dgn abah jek..

Anonymous said...

wsalam..mmg un dlu2 kecik2 mne de niat2 pe..thu2 kene ngaji je..dh la time2 tu nk tgk "cite chin chan..oooo0~ ngn nobita,doraemon! doraemon ! tolong sy.." heheh..pas2 dh besr bru r tau hikmhny knp kene ngji kecik2 dlu tu haa..Subhanallah.

missha said...

masa mula2 dlu mengaji sebb parent suruh + berlumba spe khatam dlu..haha..

Shila said...

aku pn mengaji dengan abah jek..

tp pengalaman mcm2.. n kitorg xde pn buat majlis khatam quran..

paling xleh blah, nangis takde bunyi sbb malu.. tapi bila tgk kembang2 quran tu kantoi jugak nangis di situ..

Unknown said...

ngaji ngn ayah je
tp bile ayah da biar

aku pon makin mls

aish teruk2

pasal cuti memang 5 taun da aku xdpt cuti nuzul tu

da xdengki pon

Gdsbnga said...

masa sekolah agama dulu , sekitar umur 7 tahun , aku tak pandai ngaji lagi . tiap kali sebelum nak pegi sekolah , aku akan suruh nenek bacakan ayat quran tu dan aku akan tulis rumi di bawahnya . boleh faham tak ? haha . betapa tak retinya aku nak baca huruf jawi . tak lama lepas tu , barulah aku dengan berkobar - kobarnya pergi ke kelas mengaji .

Unknown said...

Bestnya cuti sehari ^___^_

Kira Sakura said...

3 tahun aku mendengki ko tau =.='

dulu aku quran ngn sorang ustaz nie tapi dia dah meninggal nanti aku cite kan kat blog aku.. ada gak idea aku nak menaip kan.. terima kasih la bg aku idea.. hihihi...

Afraa Ain Ahdia said...

dulu nak ngaji mesti main tolak2 dgn adik2. sbb x nak bace dulu.. pastu mak marah. kena bantai. pehhh time mengaji kena bantai der.. mmg sakit. skrg mak gua ajar bdk2 ngaji. teringat kisah lame .. iskk :(

cinta siswi said...

hahaha.. trigt kecik2 dlu.. hari sbtu tu kul 5 ptg bru g mngaji.. tggu hindustan abes..hahaha

aku HaniAsyira said...

aku berpengalaman ar ajar ngaji kat budak sebaya laki pulak tu.. ekeke..

Anonymous said...

betul tu, teringat waktu belajar mengaji n khatam dulu2

Nyue said...

ohhh...sakan la yea cuti smlm...biasa la org terlebih rajin perlu kerja..hahahaha.....nmpk sgt ayat jealous kan..heheheh

nyue ngaji dgn atukk...hehe..kita nakal dlu..lps maghrib sibuk buat2 nk tdor..coz ngaji lps maghrib..ahaahhahaha..

Ain Norainsyah said...

btw, tahniah la sebab dah khatam quran. Walaupu ko rase entri ni mendatar, aku tetap salute ko. Sekarang ni tak ramai bebudak muda yang tau mengaji. :)

wafiy suzly said...

sape kate mendatar? ku bace elok jer? nice story. :)

Mishter Izwän said...

mak sy aja ngaji. tp dulu la.
best time2 dulu blajar ngaji sme2

Liyaa Mf said...

Aku tak ingat aku start blaja ngaji ngan sape. Antara ayah or atok aku. Yang pasti aku khatam quran ngan atok aku kut. Tp takde wat majlis khatam. Cuma penah join majlis khatam masa akak aku kawen. Dpt gak merasa :D

Dulu kekecik start blaja mengaji sbb kena suruh. Skang dah besar2 ni tak reti2 nak push diri sendiri utk khatam quran lagi byk2 kali -__-

CikTeddyCorner said...

mngaji zaman dulu2 mmg best..tmbh2 nenek yg jadi tok guru..aaaaaaa knp tetibe sebak plak ni...nenek skrg dh x sehat,x mcm dulu =(

vendoline said...

blajar ngaji ngan jiran2 opah jauh
hhehhe tp best la ingt balik mlam2 jalan dlm gelap ..ngan kwn2 syiok

Lady Windsor said...

Finally dapat gak khatam Quran walaupun tanpa opah di sisi ya? Alhamdulillah...

qasehraihan said...

saya jah 3 dh khatam quran..alhamdulillah

http://qasehraihan.blogspot.com/2012/08/dapat-kad-raya-daripada-blogger-femes.html

aizamia3 said...

tahun lepas kat taman perumahan akak (yang tak besar mana tu) buat majlis khatam Al-Quran.. seronok dapat sama meraikannya sebab masa akak dulu takde cenggitu..

نورعيم said...

ok, kelantan cuti! hikhik.

lebih kurang la pengalaman awak dan sy. tp sy ni pemalas nak ngaji tp jeles org dah khatam. hee.

Unknown said...

owh.. kedah xamik cuti, patut pi kedah hari nuzul quran tu, macam penuh je parking di pejabat2 kerajaan dan swasta (^___^)

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates