Wednesday, April 17, 2013

Promise..


Promise.. Assalamualaikum dekat sume readers yang masih setia tunggu aku update (Ade lagi ke? err..) Seperti yang korang sedia maklum, buat mase ni memang agak susah untuk aku update hari hari macam yang bese aku buat sebelum ni. Sampai bile tak dapat aku nak pastikan. Ape pun, aku akan cube catch up balik blog blog yang lame aku tak singgah tu ye? Cume dekat blog yang rajin update tiga, empat entri sehari.. aku mintak sori siap siap kot tak dapat bace sume.

Seperti tajuk entri aku, promise atau janji dengan bantuan wikipedia membawa maksud satu komitmen, pengisytiharaan dan jaminan oleh seseorang untuk melakukan atau tidak melakukan sesuatu.Tapi itu wikipedia yang cakap. Mase kecik dulu memang percaya r. Tapi lepas aku hidup dan membesar sampai sekarang, aku buat definisi sendiri tentang ape yang dimaksudkan dengan janji tu. Bagi aku janji bukan r suatu jaminan macam yang wikipedia cakap.

Dari ape aku nampak sepanjang hidup aku, janji ni sebenarnye lebih kepada satu keterpaksaan untuk menjaga hati dan menggembirakan hati orang sekeliling kita terutama mereka yang cukup rapat dan kita sayang. Nape aku cakap macam tu? Sebab dari ape yang aku nampak, membuat janji tu memang mudah tapi bape ramai yang dapat tunaikan janji yang dorang buat? Tak payah jauh jauh, aku tengok dekat diri aku sendiri pun dah cukup rase nye untuk buktikan pandangan aku tu.

Even dalam keje aku buat proposal untuk submit dekat client yang request pun banyak melibatkan janji. Kemain lagi dalam mail "I promise that I will submit complete proposal for the above RFP on.." (Siap bagi specific date lagi tu =__=) tapi bile dateline boss suruh hold dulu tak dapat gak nak submit. Mase tu terpakse r send email berbunyi lebih kurang macam "I want to apologize for not able to submit the proposal by today.." Kadang kadang terus jadi tak tersubmit.

Belum lagi dalam kehidupan seharian. Mak pesan suruh blaja rajin rajin, belanja jangan ikut kawan, jimat sikit duit tu. Kita sebagai anak yang baik konon nye akan cakap "Baik mak" tapi sampai kat uni makan kurang kurang pun kfc seminggu sekali, weekend tengok movie lepas tu karok lepas tu movie balik, esaimen last last minit baru nak buat, kadang kadang main copy paste senior tahun lepas nye. Dekat dekat exam baru nak blaja. Nasib merasa pegang skrol on time.. =P

Tapi bile pikir balik, tak boleh nak salahkan pembuat janji tu seratus peratus sebab niat dorang nak menghepikan orang sekeliling je. Contoh macam situasi dekat atas tadi, cube kalau korang jawab "Taknak! nak habiskan gak duit tu" silap silap kalau dapat yang jenis garang, mau kne penampo free dekat situ gak sebagai bekalan balik uni. Lebih worst lagi, duit yang dibagi tadi akan diminus dengan secukup cukup makan. Tak caye? Try sendiri dan alami perbezaan nye.

Tambah pulak bile sesorang tu dimintak untuk berjanji, siap dengan ugutan dan tuduhan kalau tak buat macam tu. Contoh macam "Kalau u tak belikan i cd kamen rider, i bunuh diri" tak pun "Kalau awak tak bawak saya pergi disneyland, maksudnye awak tak sayang kan saya" Nampak tak dekat situ betapa takde pilihan nye dorang yang time situasi camni? So the only thing yang dorang boleh buat waktu tu tak lain tak bukan ialah "I promise" Setuju dengan jawapan aku bagi?

Kesimpulan kat sini, membuat janji memang senang tapi nak tunaikan tu belum tentu. Kadang kadang janji tu dibuat sebab nak menggembirakan orang sekeliling sedangkan hakikat die, belum tentu janji tu boleh dibuat. So, dalam hal ni.. yang buat dan yang tuntut janji kene realize dan faham, masing masing boleh berjanji akan sesuatu tapi still janji yang dibuat dapat fulfill atau tak, sume termaktub pada kebenaran yang Di Atas. sekian entri aku untuk hari ni. Salam.

Selingan bertajuk satu lapan empat satu tiga..

Dekat sini aku nak mengucapkan selamat hari jadi in advance dekat blogger mata cantik, semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki =) Aku gak nak mintak maaf sebab ape yang pernah di plan same same beberapa bulan lepas sempena hari esok tak dapat nak diteruskan. Ape pun, semoga bertambah sihat setiap hari. Selamat berjaya untuk test yang sedang dihadapi dan semoga tercapai cita cita untuk blaja sampai dapat pegang scroll suatu hari nanti.. =) 

15 comments:

Unknown said...

janji ni kalau tak ditepati boleh dosa kan

Ratu Hatiku said...

Betul tu bukan senang nak berjanji..sebabtu kena cakap in shaa Allah... :D

misz aisya said...

aku ni klu brjanji, selagi tak tunai msti rse xsenang hati. kdg2 tu siap psn kat diorang, kot2 aku mati dlu, hrp halalkan ape yg dijanji klu xtertunai..

aku pon dah jrg update blog. ape lagi BW. tp niat di hati nak jama'. haha. boleh kannn

dear anies said...

Bkn janji melayu ek :-)

najwa nano said...

haha.seriyes ah weh kdg2 aku rse gak bnda ni.aku taknak bg pon sbnrnya tp sbb nak sedapkan hati org tu aku terpaksa janji akan bg.lol.

lama aku tnggu ko update bro.aku aktif ko lak mnyepi erk?

Unknown said...

part yg "suke update 4-5 kali sehari" tu aku sentap...kahkah...sehari sekali je wehh...kehkeh...

aku paling hangat kalau org buat janji style keling...err,maksudnya janji yang sepuluh kali janji tetap tak tunaikan...so memang aku buat dono je org gitu....

Zubaidah said...

aku rasa yg ugut sal kamen rider sampai dasyat cmtu sekali ko je kot :P janji mcm 2 mmg aku rse semua pernah ada pengalaman terpaksa berjanji sbb nk sedapkan aty semua org

aizamia3 said...

lately ni pun akak sibuk dengan musibah melanda keluarga.. :(

Kira Sakura said...

sebab tue tak boleh janji, kena cakap insyaAllah, kalau Dia izinkan insyaAllah kita pun akan penuhi permintaan tue kan :D

selamat hari lahir in advance gak tuk Ain :)

Cikya said...

Janji ditepati ker camne ni kay_are?

ekeke...

Oh!

Selamat mengundi!
:)

May the best man win.

Gdsbnga said...

memang senang nak berjanji tapi nak tunaikan tu susah. sebab tu kena cakap in sha Allah . haaa semua orang yang dekat atas atas ni cakap benda yang sama. okay tak semua. haha

Unknown said...

berjanji memang senang... nak tepatinya itu yang payah...

Lieza Nordin said...

ekh... tu cm kau je nak cd tu... hahahaha.. xD kalau aku, aku ssh nak bjnji sbb aku mudah lupa.. -_- -_- kan.. xpasal2 dituntut diSANA kelak.. -_-

Anonymous said...

singgah dtg baca petang kat sini !

missha said...

kadangg2 janji ni boleh makan diri =.='

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates