Friday, July 26, 2013

Recite..


Recite.. Assalamualaikum, seperti sume maklum hari ni 17 ramadhan (cepat betul mase berlalu) merupakan hari di mane Quran diturunkan (kalau tak silap) atau lebih dikenali dengan Nuzul Quran. So, sempena Nuzul Quran ni ade certain negeri yang cuti atau senang cite nye tak keje. So, kepada yang bercuti boleh r menggelakkan aku ramai ramai sebab buat kali pertama nye aku kene keje pada hari Nuzul Quran sebab tempat keje aku yang paling latest ni terletak dekat kay_el so aku tak cuti! (Balasan riak tahun lepas) +__+ Ape pun sempena Nuzul Quran ni aku nak cite certain thing yang ade related dengan Quran ni.

Muqaddam

Seperti bayi yang baru lahir tak kan terus berlari kan? Mesti mula mula meniarap lepas tu merangkak, blaja untuk bangun lepas tu baru r berjalan dan lepas tu penat r ibu bapa nak control dorang lepas tu =P Same gak, kalau alif ba ta tak kenal terus bace Quran, tu sebab alif lam mim ra boleh jadi almari tu.. +__+ So, starting point sebelum bace Quran ni zaman aku orang gune muqaddam atau name yang aku bese panggil jahama (mane datang name jahama pun tak tau r =P Dengan muqaddam ni r aku start kenal alif ba ta, lepas tu a i u dan beberapa surah pendek. Zaman sekarang gune iqra’ 1 sampai 6 kan?

Rehal

Aku tak tau ape yang negeri lain panggil tapi dekat tempat aku, orang panggil objek tempat letak Quran tu rehal. Rehal zaman sekarang aku tak tau cane tapi zaman aku, ade dua jenis tak silap iaitu jenis lipat atau boleh cabut dan pasang macam tanggam?? Zaman kanak kanak ribena, rehal pun boleh jadi bende nak berlagak termasuk gak r aku.. Err.. Bile teringat balik, memang rase tak matang betul aku zaman tu. Rehal aku guna mase tu diperbuat daripada kayu siap dengan ukiran corak corak ape ntah lepas tu boleh lipat lagi. Memang cantik r compare dengan rehal member lain. Mau nye tak berlagak? =P

Mengaji

Mengaji dengan Quran memang tak dapat dipisahkan. Kalau mengaji same dengan "mengambil tudung saji" harap boleh rujuk guru bm terdekat balik =P Aku start mengaji mase kecik lagi tapi umur bape memang tak ingat r. So, kalau dah name nye kecik lagi nawaitu nak mengaji pun memang takde langsung. Mengaji pun sebab tak puas hati kakak boleh mengaji so nak ikut mengaji sekali. Lepas tu nyesal =P Mase tu, tiap kali mengaji ayat yang paling aku tunggu tak lain dan tak bukan, wau sin sabdu date (di atas) was, sin date sa, lam alif date la, mim depan mu.. wassalamu. (buruk benar perangai (-_-")

Kalih

Sepengetahuan aku, kalih ni merupakan satu term yang bese individu bertanggung jawab ajar kite mengaji gune untuk bagitau kite dah dapat bace dengan betul dan boleh beralih ke bacaan seterusnye. Kalih ni yang aku nampak depend dekat yang ajar tu sendiri. Seingat aku mase mula mula, opah tu tolong ajar kan.. tu pun dapat kalih empat lima baris je. Tapi lame lame, opah tu tak ajar dah dan tunjuk je sampai mane die nak kite kalih esok nye. Kire sesape dah sampai ke tahap camtu, memang dah terror mengaji dan boleh r tolong opah tu kalih kan budak budak lain. Contoh terdekat macam aku r! (riak tak habis ^^)

Aku rase cukup r tu beberapa bende yang bagi aku cukup related dengan perkataan Quran tu sendiri, tambah lak panjang sangat dah aku menaip ni. So kalau korang ade term term lain related ngan Quran ni yang korang rase unik dan mungkin dekat tempat korang je gune boleh r share dekat sini ye. Ape pun selamat bercuti kepada yang tengah best bercuti (aku menaip statement kat sebelah dengan rase yang amat jeles!) dan kepada yang tak bercuti (macam aku), terbukti korang memang seorang yang cukup rajin! (dan dan je =P  Lastly, selamat menyambut hari Nuzul Quran. Sekian dari aku. Salam.

21 comments:

dear anies said...

sy guna term beralih...hehehe apa2 pn term nyer, makna nyer teap sm

p/sjom join GA simple sy ye..hr ni last day...

Unknown said...

Sume sama. Tp kalih aku guna ms sblah. Org kl skng pergghh

aku HaniAsyira said...

juzu' ja'ma wei.. hahaha

Belog Budak Steady said...

Kalih tu first time dengar.. rehal tu selalu dengar. Nice!

Hansyirah Takezur said...

semua part aku baca faham.. sampai part kalih? aaa. apa tuu? pas baca description baru faham. perak guna kalih eh? hoho

aizamia3 said...

teringat masa mengaji masa kecik2 dulu.. seronok.. ;)

Unknown said...

samelah. dok kl kene kje time nuzul quran. sobs!

Unknown said...

oh rehal ya ahahha..dulu kecik2 panggil rehan wakaka xreti sebut 'L' kot ..terimbasss kembali kenangan lalu huhu..

mirmashi94 said...

tak la, pendek je entry ni -.-. kalau nak compare dengan entry-entry kau sebelum ni laaa....

p/s: aku belajar ngaji kat kelantan. kalau kau nak suh aku list term-term nya, memang kontra beno la ngan kau punya. hehe

Cikrosecute said...

singgah dan follow sini...

HeNRieTTa JoSe said...

teringat zaman mengaji dulu...

psss...klu sudi...emelkan rietta nama dan alamak surat menyurat di henrietta3321@gmail.com

Nadia Johari said...

nad mengaji dekat rumah je..dengan ayah..ayah siap pegg rotan..hoho

syakirah izwanie said...

Masa mengaji dulu berebut dengan abang dan abang sedara nak baca dulu. sebab sape yang last konfem terlepas tengok cerita kartun feberettt. haha

Zubaidah said...

yang kaleh tu mmg x pernah dgr. laen2 pernah je. aku rasa tempat len pown guna perkataan rehal jugak la . sbb kawan2 aku yg duk luar pown pggl mcm tu gak x silap. ko nie dgn rehal pown nk riak ??? aku dlu riak bila beli crayon buncho :P

Lieza Nordin said...

ahhah... aku x ingt aku mula mengaji umur berapa thn dgn tok guru kat kg aku.. ahha.. aku pun ikut akk aku jugak... nak lawan dengan dia.. -_-

aku x bawa rehal n quran sbb kat tmpat mengaji aku dah disediakan rehal.. xleh nak riak2 la kat situ.. kehkeh.. sbb lepas mengaji terus singgh padang pergi bermain..whahahha :p

aku guna istilah alih kalau dah lepas.. zaman aku dah guna iqra 1-6 tapi bukan ngn tok guru tapi kat sek masa kelas fardhu ain...

cik Anggur said...

KALIH?????? FIRST TIME DGR

czueka zulaikha said...

teringat zaman mengaji ramai-ramai waktu kecik dlu ^____^

Cikya said...

dulu nomad kR,

banyak kuarters pernah tinggal.
satu perumahan,
ada budak perempuan ni, style tak puas hati ngan aku,
blaja ngaji sesame.
entah ustaz kacak tu pilih bulu ker apa,
saje je cari pasal.

*baling rehal kang*

Eh, haa.. budak tu dengki,
semua benda aku buat masa kelas ngaji tu dia imitate.
orang pergi semak bacaan ngan ustaz kacak tak pulak nak imitate.
kahkah ;D

nuzul Quran aku cuti, sebab kat kelantan, jumaat sabtu holiday gittew

inche hlovate said...

same la term2 yg kita guna..budak sekrg ngaji pakai iqra'

Unknown said...

aku paham istilah2 tu sbeab kita asal org perak...memang guna istilah2 tu...jahama paling old school bro...huhu

Kira Sakura said...

Aku start betul2 mengaji secara berdisplin masa form 3. Mengaji ngn mama sndiri paham lpas je dia cuti aku mntk smbung cuti lg lama. Lstnye jd cm tue la. Padan kt muka sndiri

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates