Sunday, September 22, 2013

Jump To Conclusion..


Jump to conclusion.. Assalamualaikum.. berikutan satu lagi entri yang hilang secara tibe tibe, ade r certain blogger tanye mane pergi nye entri tu. So, senang aku jawab macam ni je r, entri yang hilang bukan r hilang tapi lebih kepada aku masukkan dalam draft balik. Bese nye, sebab aku akan buat macam tu bile ape yang aku cube cite kan menyimpang jauh ke lain dan lagi worst bile melibatkan orang lain.

Contoh nye macam entri yang sebelum ni, aku just nak bercite pasal kenangan aku je. Aku rase entri tu takde pun nak memburukkan sape sape macam entri yang sebelum ni. Tapi, boleh pulak kawan baik aku sendiri terase dengan entri aku tu. Siap mintak maaf in case aku terase dengan nasihat die tu lagi. Sampai last last aku pulak yang rase bersalah sebab kawan aku tu terase sampai macam tu sekali.

Lagi wat rase tak best tu bile yang tak kenal aku 100% lagi terus jump kat conclusion je. Aku rase setiap kali aku taip pasal bende personal melibatkan diri aku sendiri, aku dah note awal awal kan. Either bace sume yang aku taip tu atau pun skip je entri tu tak payah bace langsung. Kenapa aku akan letak note yang macam tu bile aku nak cite pasal something personal? Mudah, aku tak nak ade salah faham.

Entri yang aku taip bese nye tak bersifat direct to the point. Sebagai contoh, tahun lelepas aku pernah publish satu entry dengan title "eyka is evil" Kalau translate, secara mudah nye jadi tajuk eyka jahat. Tapi, ade ke aku citekan pasal jahat nye eyka dalam entri tu? Sape yang pernah bace entri tu akan tau takde langsung aku hentam orang name eyka dalam tu. Tapi bagi orang yang bagi conclusion based on tajuk je?

Senang cite nye, bile aku atau sape sape taip something yang melibatkan cite personal dorang, nasihat aku.. bace sampai habis dulu.. jangan bace perenggan first dengan last pastu terus jumpe to conclusion je. Sebab tak semestinye isi yang cube dicitekan dalam entri macam tu same dengan ape yang korang conclude based on tajuk or few perenggan yang korang bace tu. So harap take note pasal ni ye.

Ape pun, mengenai entri yang aku dah draft kan balik tu, memang tak mungkin aku publish balik sebab no point dah kot. So mane mane blogger yang notice pasal entri yang dah hilang tu, approach aku direct je and aku akan explain kat korang sendiri. Tapi untuk nak publish kan balik, memang mintak maaf r ye. Aku tak nak orang terus salah faham dengan ape aku citekan. Tu je nak cite hari ni. Salam. =) 

10 comments:

inche hlovate said...

betul tu..kita tak boleh dengan sewenang2 nya membuat satu kesimpulan tanpa memahami isi sesuatu perkara itu dengan sepenuhnya..

Unknown said...

org skunk mang suka baca pendahuluan je ,ohok2 apa pun xbole ..jom mkn kinder bueno jom bro ngeeee...

PADLE said...

itu mesti sebab dorang malas nak bace entri pepanjang, tu yang dorg bace pendahuluan ngan penutup je, pastu trus kasi komen.

Liyaa Mf said...

Sbb aku pun taktau cite sebenar psl entry yg kau dah simpan balek tu, so aku pun taknak la jump to apa2 conclusion. Hehe.

Apa2 pun bagus la kau tarek balek entry tu kalau rasa2 ada yg terasa or ada org yg akan salah paham. Cuma aku la yg terugi sbb tak terbaca entry tu. Kalau dulu hari2 aku blogging mesti sempat je aku baca b4 kau sempat sembunyikkan semula :P

Lieza Nordin said...

aku terlepas entry kah? hahaha..

kdg2 tajuk lain cite lain... =) kdg2 pemahaman org berbeza :)

Gdsbnga said...

dah lama tah baca blog hg. aku pun dah start busy sekarang. kelas pack 8-4. tiap hari. ahhh penat. aku tak terbaca langsung entri yang kau cakapkan tu. zzzzzzzz haha

Kira Sakura said...

Sabo aje la kadang mmg rmai yg suka bebuat pandai nk judge org padahal satu apa pun tatau

Unknown said...

bila dah lama xjenguk blog kawan2... xkan nak tinggai satu komen ja kan? mustila 2,3 , 4...

kekekeke

sesungguhnya ini komen kedua kakakmu ini (^___^)

Cikya said...

*angguk angguk*

Baiklah.

haha.. aku kalau entry tak mushy, berselirat ayat patah hati,okay je kr.

kacak kan. Err, takde kaitan.

Anonymous said...

Ohh...

Begituuuu...

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates