Saturday, March 23, 2013

Relaxation.


Relaxation.. Assalamualaikum.. same macam tajuk entri, genap tiga minggu aku dekat tempat keje baru. So, satu kelainan environment tempat keje baru yang aku rase berlainan dengan tempat keje aku yang sebelum ni.. iaitu reaksi rilek bos aku bile berdepan dengan tender dan proposal yang memang urgent tak ingat. Memang first time aku keje dengan satu company yang ade tender nak kene submit dan urgent gile, tapi bos wat macam nothing happen dan buat keje macam bese je. Tak rush langsung. Speechless aku kejap.

Cite detail macam ni. Actually kalau nak di ikutkan aku ade satu proposal yang perlu aku submit hari isnin ni dan memang aku kelam kabut prepare dokumen yang diperlukan. Tambah lak aku baru lagi dekat tempat keje baru, so banyak lagi yang aku tak tau. Proposal tu pulak ikut tarikh asal sepatutnye kne submit ari selasa hari tu (19 mac 2013) so disebabkan memang tak logik r dokumen yang baru sampai seminggu yang lepas nak dihantar dalam tempoh mase seminggu. (Drama tipu orang boleh r wat macam tu)

So, lepas hantar emel bagai dapat r extension untuk submit sampai hari isnin depan. Tapi still aku kelam kabut sebab first, banyak dokumen yang kne submit dan yang kedua pulak, memang aku still takde full idea pasal proposal yang aku kne prepare. Standard r kan, bende baru bagi aku. Memang kne amek time jugak untuk betul betul faham. Tapi macam bese, salah satu step dalam preparation proposal ialah submit schedule of rate dan spec berkaitan dekat beberapa supplier untuk dapat price dan quotation certain items..

Sebab aku pun baru lagi, aku just follow arahan bos aku untuk submit sume tu dekat beberapa supplier yang die mention. Aku rase sesape yang keje macam aku akan tau ape situation yang mungkin jadi sebaik sahaja selesai submit sume dokumen berkaitan dekat supplier kan? Percentage untuk supplier tu kembali dengan price dalam mase yang aku tetapkan memang tipis sangat.. dan memang bende yang same turut terjadi dalam penyediaan proposal yang ni. Memang bagi aku cukup menguji kesabaran betul.. +___+

Salah satu dari supplier call aku sehari sebelum tarikh yang aku tetapkan untuk bagi price dekat company aku dan cakap yang dorang tak boleh nak quote sebab takde kefahaman yang cukup. Memang sabar je r aku. Kalau betul tak boleh nak quote, patut nye awal awal dah bagitau aku bukan sehari sebelum tarikh yang aku bagi tu.. Grr.. Lepas tu aku try call supplier yang kedua untuk tanye dorang nye progress pulak. Supplier kedua ni lagi r bagi aku rase nak maki orang je. Tapi terpakse gak aku gelak hipokrit kejap dalam fon tu.. -__-

Boleh pulak, sebaik je aku call dan tanye progress, jawapan yang aku dapat dari supplier tu, fail aku send tak boleh bukak dan ade part yang dorang tak receive. Memang geram aku. Aku awal awal dah mention dokumen tu aku send dalam empat emel yang aku separate sebab saiz attachment besar sangat. So, patut nye kalau dah tau ade part yang dorang tak receive, cepat cepat r bagitau aku so boleh aku resend balik. Tapi boleh pulak lepas aku call tanye baru nak bagitau pasal tu. Rase macam nak tembak orang je.

Memang makin cuak r aku. Dateline dah dekat, price still tak dapat lagi.. cane nak complete kan proposal tu? Nasib baik salah satu supplier cakap yang dorang dah habis quote dan akan submit price dekat aku tapi semalam sampai pukul enam petang tak datang jugak price die. Makin stress aku. Cane nak buat ni? Tapi bile memikirkan kne submit hari isnin (even takde price lagi) aku call r bos dan tanye perlu ke datang keje sabtu ni? Bos rilek jawab " No need... Just relax and continue your work on monday.." (O.O) Camtu je?

Terus aku turun ofis, start kete, balik kampung.. Setel masalah!

26 comments:

wafiy suzly said...

untung dpt boss camtu, die memahami. :)

aku HaniAsyira said...

mmg selamba habis lah kan.. mesti bos tu terlebih biasa kot..

inche hlovate said...

aku rasa keje kita sama.. memang sakit jiwa kalo nak tunggu price dari supplier. Kalo kita tak follow up jawbnya diaorg ni akan amik endah tak endah je. Tabik spring la dengan bos hang. Cool gile. Aku pernah stay office smpai pukul 10 mlm utuk buat tender. Nasib baik siap.. Kalo tak aku pun kne tido office kot

Kira Sakura said...

aku boleh paham keja ko sebab keja laki aku pn sama pesen dengan ko cuma bezanya dia kena siapkan projek yang dah dapat.

tapi tahap ketensionan nya memang aku pahammmmmmmmmmmm sangat. tapi bagus la bos ko pun tak push ko at least kurang sikit bebanan tekanan ko tue.

Unknown said...

haha! saya yang baca ni pun ikut speechless. gila huru hara punya kerja , the end bos suruh rileks je. okey fine.

Payeh Kuced said...

aku harap aku juga akan dapat pengetua yang rilek macam tu

Gdsbnga said...

bagusssnyaaa dapat boss lek lek macammm tuuu . tkdelahh stress sgt buat keje .

Anonymous said...

wah tabik spring kat bos yg boleh relaks macm ni yer

HeNRieTTa JoSe said...

baca tajuk jerr dah iri hati...sebab pepagi buta bos dh panggil kerna partner xsiap kerja...huhuhu...xsmpat nak relax smbil bfast....

dear anies said...

tabik toing toing...

p/s ana muslim mmg sebuah majalah dan jg nama sebuah syarikat ;-)

Unknown said...

gelak hipokerittt hak3 giler gempakkk pakk pakk..owh boss super duper owhsemm ahhh...

Unknown said...

ok...memang terbaikkk dari ladang lah bos ko tuh...tahap sempoi ya amat...steady je...

najwa nano said...

Wei rilek ah,bos kau rilek je..continue this monday.haha.walaupon ko ada masalah keje tp ko ptt bersyukur dpt bos sempoi giler.kalau ko dapat bos yg reti cakap 'u fired' je memang cr tmpt keje lain lg..

❤Mrs. Myra❤ said...

situasi biase : Bos rileks, staff gelabah..:P

anyway, gud luck dan selamat bekerja di tempat baru ^_^

Unknown said...

pergh..bagus ar dpt boss yg mcm tu..x berapa nak pressure sgt..tp jgn nnt timbul hal lain plak kan :p

Unknown said...

bos ko best gile. hahahahha.

Unknown said...

aku suka ayat bos ko... ^_^

start kete, balik kampung... :)

sobri yaacob said...

stedy ar bos!! relex je kan..
balik kmpg dlu..bagi tenagkan fikiran..

mirwawa said...

apasal label ko anger, bukan relief? hmmm ~.~

Unknown said...

lama kak is xbukak.. merah itam dah sekarang (^___^)

NIZAM said...

lama gler ko blk kg, sminggu dah ni tak update.

Unknown said...

hahaha moga baik2 je

نورعيم said...

bos tu cina ke melayu?

Zubaidah said...

cam best je boss ko tuwh, ko pulak yg stress pk..... best x kerje kat situ????

Cikya said...

cool gilos boss kr..!!!

dah nikah belum? kem salam seketul.
miahaha...

Oh!
buat kerja bebaik,
mana tahu dapat anugerah kakitangan cemerlang.

bos lelaki kan?
kalau bos perempuan mesti fussy.

missha said...

sempoii betul bos!!! huhu,...mcm bez la pulakk ad bos mcm tu..

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates