Sunday, May 15, 2011

When We Too Confident..


When we too confident.. things can be different from what we tought. <-- betul ke ayat london ni? Salam sume, seperti tajuk entri aku kat atas tu, aku nak cite sikit pasal aku yang related ngan ke confident an yang agak2 terlampau gak r. So, bile aku cakap taip yang aku nak cite pasal aku.. of coz r entri ni entri personal kan? Besenye kalau entri personal ni, cite nye bese je and takde r best mane pun.. Sape nak bace leh, tak nak bace kne bace gak leh tak? =P

So, jom start bercerite..

"Pas tamat sesi bz aku bape minggu yang lepas, aku pun plan2 nak aktif blogging macam bese. ++ lak aku pun sorang blogger yang agak tegar gak kan? Cume yang menjadi masalahnye kondisi cik lappy yang malu2 menunjukkan diri beliau.. atau ngan bahase mudahnye, skrin lcd tu problem! Aku ade gak plan nak g repair lcd tu tapi bile aku kire2 lik, sejak bape tahun lepas dah 2, 3 kali aku repair tapi last2 hampeh gak so aku mengkenselkan niat aku tu.

Kate orang, kalau dah bijak tu.. memang bijak gak.. (perasan) Secare tibe2 aku mendapat idea yang agak bernas untuk solvekan problem lcd cik lappy tu. Carenye.. g beli monitor lain pastu sambungkan je kat cik lappy tu. Seperti yang memang aku jangkakan, memang berkesan betul solution yang telah aku gunekan tu. Akhirnye dapat gak aku melihat semula cik lappy pas sekian lama cik lappy tu menggelapkan diri beliau. Memang terror aku ni (perasan lagi)

Tapi kalau dah namenye manusia, bile dah yakin sangat mule r tersasar sikit niatnye tu. Contoh macam lirik lagu senario tu " belum dapat gaji nak jimat tak nak rugi, sudah dapat gaji duit habis di joli.." Same r macam aku. Bile aku tengok monitor tu berfungsi ngan baik and mase tu lak baru kul 12 tengah hari, internet umah sewa lak memang laju tak ingat. Terus r aku pospon niat nak berblogging aku tu ke tengah malam nanti. Rilek r kan? Sume dah ok ye tak?



Iklan jap.. aku memang ske gile anime yang ni!! ^_^

So, aku pun menghabiskan r weekend ngan melayan anime yang kat atas tu. Memang aku minat betul cite ni. Menarik dan terbaik aku rase. Kalau rupe ini main bola, memang tiap tahun kite menang kot. Layan nye layan sampai petang. Entah bape banyak nye episod aku tengok aku pun tak ingat tapi memang best betul. Puas tengok aku pun plan r nak tutup dulu cik lappy sebab dah panas kan? + lak malam nanti nak blogging so kne bagi cik lappy rehat dulu.

Tapi.. aku lupe kite sebagai manusie ni cume leh plan je. Jadi or tidak tu sume keje kat Atas tu. Aku yakin gile aku leh start blogging macam bese malam tu. + lak aku dah solvekan bape prob yang ade. Monitor? Done! Switch? Done! Internet? Done! Menjelang pukul 11 malam pas dah setel sume hal, aku pun masuk bilik dan ngan yakin nye terus r switch on cik lappy aku tu. Memang semangat blogging tahap tinggi dah ni. Tapi tibe2 kuar kat skrin..

Windows cannot start bcoz file bla bla system32 is missing.. please bla bla

Ape reaksi aku mase tu?? Memang speechless habis! Series aku tak jangka pun problem yang macam ni leh jadi. Mule2 memang tensen gile gak r. Mane tak nye, duit dah gune beli monitor. Ingat boleh r nak blogging macam bese lik pasni tapi.. len lak masalah yang datang pastu. Hardware sume dah setel, tetibe software lak yang wat hal. Memang geram. Entah bape kali aku menyumpah cik lappy tu aku pun tak ingat. Tapi lame2 pastu aku sedar something.."

Aku, ko, korang.. kite leh plan ape yang kite nak, ape yang kite suke tapi kne ingat satu bende.. kite tak leh yakin sangat ape yang kite plan tu leh jadi. Sebab kadang2 bile terlalu yakin, memang lain yang akan jadi. Bende tu normal rasenye. Macam orang yang yakin gile leh score exam ngan flying colors, sekali kuar result? Lain lak cite nye <-- korang rase contoh ni ade kaitan ngan cite aku tak? Aku rase ade gak r relation die sikit2 kot =P

Ape pun, disebabkan hal yang terjadi lat atas tu.. aku still tak dapat nak blogging ngan aktif macam dulu2 lagi. Mungkin yang kat Atas tak nak aku leka sangat ngan blog ni kot. Mungkin yang kat Atas nak ingatkan aku yang banyak lagi bende lain lagi penting yang aku kne wat. Sape tau kan? Sume kejadian ade hikmahnye so aku redha je sudah. Ape pun, bile ade free aku akan menaip g. Harap yang membace faham. Aku stop kat sini dulu. Daa..

45 comments:

Unknown said...

hehehe...panjang sungguh cite nya..kiranya kena tunggu next gaji utk dptkan software plak la ye..xpe2...mungkin ada hikmah si sebaliknya ...mana kita tau kan

SITOT said...

o0 orang ni bijak + terror rupenye.. huhu..
hmm..redha je.. pasni sitot smbung blajr dah lgsung tak bukak blog and fb jugak.....wa3~

Anonymous said...

sama ngan blog yang tak ley bukak ni..benci btol la..

amny said...

aku dah malas nk meenaip entry macam sebelum ni..mood dah xde pada blog..ngeh3..

Unknown said...

Tabah sajalah saudara.
Awan pun sama saja. Asyik nak tangguh kerja saja. Akhirnya masalah lain pula yang datang. Kalau sibuk sangat, Awan akan gunakan telefon bimbit untuk berblog.

Anonymous said...

Sebab itu kita kena buat plan kewangan yang baik sebab kita tak tahu hari esok kita susah atau senang. :)

PADLE said...

tu la...lenkali xyah bli desktop..angkat lappy baru sudeyh..hehe

shereena said...

hoho..skrin lappy sy plak kadang2 jadi kaler putih..mmg terbantut niat nak bw..<----alasan xnak hapdet blog padahal malas.hekhekhek^^

cik hemo hemo said...

rendaaam saje lappy tu dalam air. kompem baek semula. kehkehkeh~

Cik Rimau said...

huhu.. sian encik kr.. sabo no.. hehe.. xpe2.. stiap yg terjadi ade hikmahnye.. hehe.. :-)

tomatokering said...

huwaa~~~ rindu lah kr !! :'(

Bunga said...

hahaha..ingat ke pe kes..hakahka..xpe2..

adan said...

alarh bro.. kumpul duit beli lappy baru je.. yg lama tu bak sini..! kehkehekeh..

betul la bro.. sebenarnya semuanya dah ditentukan ALLAH.. TAK KIRA SEHEBAT MANA KITA MERANCANG..

nik farina aishah.... :) said...

mak ai , kesian kr ,alaa , sama la kita .... heheh dah jarang berblogging ni ,.. haih !!!! , eh alang2 nk beli monitaor baru ke ape baik beli satu lappy tok nik.. heheh :P

Wafiy Suzly said...

beli sekali hosting n domain, hehe cool

Noor Fatin said...

hehe sama la dlu. masa dlu laptop saya rosak volume. mmg bisu la sentiasa. ntah mcm mana satu hari tu, tetiba ada, pnya la melompat2 saya sbb dah sekian lama xde sound. lepas tu bukak lagu kuat2 dan seronok sgt, tetiba laptop hang, lepas restart, terus sound hilang =.=

mama kata kebahagiaan hanya sementara, keh3

qasehraihan said...

mood blogging saya pun dh kurang..
ntah lerrr..sbb kekangan waktu kot..huhu

Raden said...

sy pon cam da xde mood nk blogging..pasan tak? skrg susah nk update..padahal idea ade je

Zaza said...

msti stress gile bile lappy rosak :(

kindergartenlibrary said...

hahaha ...bila problem macam tu , hilang semangat ooo !
sabar sajalah Kay Are . Sama je ngan Nelly . Haha . .
always menanti entri kay are !
=)

Yuslia Suhana said...

betul sgt!!!! baru je terjadi kat aku hari ni.. sobs3

Cik Pulau said...

betol.. setuju sangat..
tak semestinya apa yang rancang tu akan berlaku.. kerana sebaik-baik perancang adalah Allah swt..

tak semestinya apa yang kita nak tu kita akan dapat.. sebab.. Allah jualah yang Maha Mengetahui sgala yang terbaik buat hambaNya..

A retarded kitty said...

mood aku nak posting meningkat pulak akhir2 ni

rj Etika said...

hahaha...mukadimah nak cerita tak boleh update entry gile panjang. hahaha.
takpe2...at least u r posting a new entry ni! hehe. hai lappy. :D

saljihitam said...

wah same lah. latop aku pun macam tu jugak bangang dia. tapi aku masih miskin lagi. so terpaksa lah bersabar. grrr~


hehehe.

Puan Kutu said...

kita hanya merancang kr..yg kt atas menentukan.sabo jer la..:)

fiezah91 said...

hahaha..tu la ko..lain kali beli yg baru sudah.. konon terer la kan, sekali ambik ko.hahaha.sama je

czueka zulaikha said...

huhu jadikan menabung sebagai amalan ^_^
hehe sabar jea la :P

deeya said...

betol tu kay_are .. perjalanan hidup kita dah diaturkan oleh Allah . kte manusia memang mampu merancang , berusaha , berdoa . yg selebihnya tawakal pada Allah .. Dia nak jadikan kita supaya tidak taksub dngan sesuatu benda . Dia nak kte ingat Dia selalu .. insyaALLAH , kalau kita dekat dngan Dia , Dia akan sentiasa ade dengan kite =)

dwatyKNY said...

betul tu kay... samala macam kita exam... jagn terlalu yakin yang kita lulus... coz. kita sendiri yang akan kecewa kalau tak sampai target... yang penting tawakkal...

. said...

formatlah apa lagi. hehehe.

Shila said...

ni da kuar entry, maksudnye masalah software tu da setel laa kan...


hehehe

Bidadari Syurga said...

ekcely... merancang tu bagus... berusaha ke arah tu... tiada jalan mudah nak berjaya... kita suka artikel nie.... seumpama hidup... Allah swt maha pengampun dan akan memaafkan hambanya tak kira apajuga kesalahan yg hambanya lakukan.... kecuali syirik@menduakanya@kurafat... apapun juga yg sinonim dengan 'menduakan allah'

nur maisarah said...

aku paling tensen kalau keluar problem macam ni. rasa nak bunuh diri. aku bukan seorang yang sabar.

-_-

sahromnasrudin said...

assalamualaikum

salam ziarah sini dan bertanya khabar...

Unknown said...

salam malam kr~ patut ler lama ilang...beli je lappy baru~hee...gaji riban2 tu

Far8 budak baik said...

kita same ..mmg anime jelahh nk layn cuti ni pon..mmg layan..huh

Unknown said...

hehe..adat la tu system error..hehe..cian ko

azi nur said...

jum rembat lappy murah2...hehe

Cikya said...

dugaan jer tu..
tahniah, at least kreatif cari idea.. :)
ditambah dengan confident..

yua said...

betol.. yg kat atas x nak sgt kuat berblogging.. sama la mcm yua.. line slalu lembap... ada hikmah la tu.. huhu

nur said...

Kartun tu tajuk apa? Bukan naruto kan? ( sure kena gelak sbb kenal naruto jer..)

Orkid Edyliyne said...

agak kesian dekat situ...
tapi apa2 pun bersabarlah ye...
manalah tahu nanti cik lappy tu tak merajuk lagi....
hehe...
(n_n)

Anonymous said...

beli baru.
:)

walinong sari said...

what? kau blogger tegar? tipu...

heee.. aku punya lappy pun bermasalah jugak. kadang2. sabar.

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates