Friday, May 3, 2013

Value..


Value.. Assalamualaikum, beberapa tahun yang lepas.. aku ade join satu contest dari sorang kenalan blooger yang blaja dekat oversea. alhamdulillah aku dapat saguhati berupa sekeping poskad. Lepas dapat poskad tu, aku pun update satu entri pasal tu yang boleh korang bace dengan klik --> SINI Pada mase yang same sorang kenalan aku cakap entri aku update tu macam takde motif sebab bende yang aku receive tu bukan ape sangat pun, cume sekeping poskad je. Boleh beli sendiri. Aku diam je. Memang r boleh beli sendiri. Murah je. Tapi even murah pun, die tak pernah pun bagi aku poskad, ape kes?

Senang cite nye macam ni, mereka yang ade pendapat macam kenalan aku tu, cube buat macam ni. Korang try mintak kat mak ngan ayah korang kete ferrari sebijik, tak pun lappy tak pun iphone ke. Kalau lepas mintak tu dapat alhamdullillah.. murah rezeki korang. Tapi kalau tak dapat lepas mintak tu, pikir balik ye. Even family sendiri pun kadang kadang susah nak bagi something yang expensive macam tu dekat anak sendiri, ape yang boleh kite expect untuk receive dari sorang kenalan alam maya yang baru boleh buat kita rase nak bertime kasih dan so on? Sebuah helikopter? You wish!!

Same gak r dengan cite name aku ade terselit dalam ruang penghargaan sebuah novel kenalan blogger aku baru baru ni (Dengar cite TRPR dengan KAK nak wat drama, tak nak amek aku berlakon dalam drama tu? =P Ade gak individu yang macam tak puas hati sebab aku update satu entri pasal novel tu sambil menyelitkan helaian penghargaan tu sekali. Bagi mereka bende bende macam tu tak payah r aku nak tunjuk sangat sebab bukan ade ape sangat pun. Sekadar satu name dekat satu helai penghargaan je. Kire tak perlu nak show off r tu. Tapi dah blog aku sukati aku r nak show off kan? Jeles?

Kat sini aku bagitau, kalau betul aku nak show off pasal name masuk novel tu.. tak payah susah susah buat entri kot. Baik gambar penghargaan tu aku post dalam facebook lepas tu aku tag kawan sekampung, sekolah rendah, menengah, pasum, um, keje dengan sume famili sepupu sepapat aku lepas tu letak caption "NAME AKU MASUK DALAM NOVEL WOI!!" tu baru betul betul show off name die. Watpe nak pening pale taip entri yang amek mase kurang kurang sejam semata mata nak bagitau name masuk novel sedangkan sepuluh minit je mission accomplish kalau guna care aku cite tadi.

Soalan aku dekat sesape yang terase.. "Ade ke nampak aku buat macam tu dalam facebook aku?" Even kengkawan yang kadang kadang kuar lepak ngan aku, jenjalan ke, makan ke.. tapi tak pernah bace blog aku pun tak pernah tau name aku dah masuk dalam ruang penghargaan sebuah novel. So, bahagian mane nye yang tunjuk aku nak show off sangat tu? Individu yang macam ni, yang selalu pikir negatif dengan niat orang lain, lepas tu perlekehkan ape yang orang lain dapat, sile search google lepas tu taip nilai wikipedia. Bukan nilai 3 ye. Tapi nilai atau dalam bahase london nye value. Blaja balik.

Memang betul pun bende bende macam poskad or name terselit dalam novel tu bende kecik je. Tapi bukan bende besar or kecik yang jadi ukuran die. Tapi value bende tu sendiri. Receive something dari kenalan alam maya yang tak pernah jumpe face to face pun.. tak kan tak boleh rase bende tu something yang valuable kot? Ingat senang ke stranger nak bagi something kat kite? Cube try masuk seven eleven lepas tu mintak cashier sedekah twisties ke ferrero rocher ke.. agak agak boleh dapat? Kalau dapat bagitau care die sebab aku pun nak merase gak twisties free dari seven eleven.. =P

Aku amek contoh blog Miz Ruha (dua bulan dah tak terjah ko, sori!! +__+), follower die bertambah je hari ke hari. Tapi aku takde r hairan pun. Sebab ape? Sebab aku pun tau cane die blogging. Sape yang wat marathon komen dalam entri entri die, mesti dapat satu entri khas dari die. Tak caye try =P Entri dari blogger, bende paling senang nak buat tapi berapa ramai sangat yang buat macam tu? Tapi bagi sesetengah blogger tambah tambah yang baru nak bertapak, entri dari sorang blogger pun dah cukup bernilai bagi dorang tau. Tak perlu nak bagi hadiah mahal mahal pun..

So mane mane blogger yang pernah tanye "Nape blog aku takde sape nak follow?" and so on, sile take note isi entri aku hari ni into the account ok? Kalau ade ciri ciri macam cite kat atas tu, tak payah tanye aku soalan macam tu dah. Tutup je r blog tu. Senang cite nye, takde rugi ape pun setakat nak bagitau receive something dari blogger ni. Silap silap bile selalu wat camtu, tibe time korang dah tak boleh nak update entri or blogwalking macam sebelum ni pun, akan ade yang sudi datang terjah blog korang lagi. Contoh macam aku ni. Dua bulan tak blogwalking.. err.. tapi.. (View bawah) 


Pageview bulan april macam blogwalking hari hari.. Thank readers! ^^

15 comments:

najwa nano said...

orang yg pandai menilai sahaja tahu apa itu nilai..ada jugak orang jeles erk?bagi aku menda tu biasa.masa aku memula berblog dulu,mmg aku rasa sngat rapat dgn kwn2 blogger.jadi tak jadi masalah bg org yg hnya knal dalam alam maya bg kte penghargaan..cuma skrg bila lama tak update jadi lost touch pulak

inche hlovate said...

mungkin org tu jeles kot. kita yg dapat something yg org lain rasa murah ni rasa mcm dihargai kan.. Hari tu aku dapat kelender and key chain dari Blogger Hazwan Hairy rsa mcm dia betul2 hargai reader dia. Abaikan je kata2 org yg jeles tu

Anonymous said...

orng yang ada penyakit PHD sampai bila2 pun ada, buat x tau aje lah .. tahniah utk pgview tu !

Lieza Nordin said...

dorang jeles r tu.. kalau aku un aku update gax... hahaha!! bangga la kejap :P pastu buat kenangan.. nnti leh baca balikkk :D sonok2.. :) nama kau lam novel?? perghh.. susah nak sebut .. ahhahaha!! jeng3... :) xD manusia kan ada pendapat masing2.. mgkin y terlalu ngtive.. maka fikiran n pendpt un negtve.. kan3?? ekkekekekek... >.<

Zubaidah said...

aduhai, jeles x bertempat. bg aku la, sometimes kite pown nak share about things yg buat kita rasa happy, nak2 lagi dlm blog kite sendiri. cuma org yg sala fhm dgn niat kite. aku pown lepas dpt result terus share je kat blog, tp bukan niat utk menunjuk2, just nak share kegembiraan. takpe la, asal Allah taw niat asal ko dah ckup

Lieza Nordin said...

siyess.. msti kau skip baca entri aku sal dahh hbisssss tu..aku ada tulis matrik mana... sadis kau,, -_- -_-

Hansyirah Takezur said...

gila ah pageview. aku tak blogwalking berbulan2, kosong teruih. kui3. biasa la tu.. tak semua boleh terima cara kita. kita dicipta berbeza. chill

Kira Sakura said...

aku gelak je baca entry ko nie. biasa la KR(nak lg short :p) manusia nie memang tak boleh tgk org senang, berbulu mata dia agaknya. sabo jela. janji ko tak buat benda salah sudahhhhhhhh

NIZAM said...

bro, aku pun penah dpt poskad gak dr kenalan blogger yang blaja kt overseas. suke :) yela, sanggup die pos dr jauh kan.

p/s: kalo ada sape2 nk pos kan poskad utk aku, aku terima dgn hati yang excited. best kot dpt poskad. hee.

Unknown said...

aku setuju dengan ko...tu tanda kita appreciate orang..aku rasa dia jeles kut pasal dia tak dapat...haha

dear anies said...

ni mesti kes jeles..x pon sentap hahahaha

aizamia3 said...

ler.. itu sebagai tanda kita menghargai walau sekeping poskad.. dia tak suka itu hak dia.. biarkanlah..

missha said...

org tu jeles kott..sekecil-kecil benda pun ada value kan? :)

Cikya said...

Persepsi orang kR,
benda tak dapat kat depa,
dan bukan semua reti menghargai macam yang ko buat..

keychain, poskad, even simple note tulis atas kertas ronyok pom aku simpan lagi.
*strategi mintak orang berkenaan terharu*

dan,
the best thing bout kR,
tak lepas blogwalking.
you get what you give..
=)

Unknown said...

chii pun ada dpt gak poskad tu...mmg happy..ye la..dari new zealand..sape nak kasi..beli dgn hadiah dari pemberian..lain nilainya..hanya jauhari je boleh menilainya..eh..ehehe...

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates