Wednesday, August 8, 2012

Magazine - Maga = Zine??


Magazine - maga = zine?? Salam sume. Dalam entri pasal zine yang baru aku wat baru2 ni, soalan yang paling banyak ditanya kat aku ialah apa itu zine? Rase nye ade aku letak link kat entri tu sebab tuan nye zine tu sendiri dah wat satu entri untuk bagitau ape itu zine. Tapi nampak sangat tak klik kan? Ngaku cepat! =P Takpe r, biar aku bagitau je kat korang ape itu zine pada pandangan aku. Tapi kejap!


Lappy aku je or orang lain sekali?? T__T

Sejak ari jumaat lepas, aku dah notice bende ni. Side bar belah kanan aku hilang! Actually tak hilang pun cuma dah "dihantar" ke bahagian bawah sekali. Soalan die sape yang "hantar" ?? Lappy aku je yang camni or korang pun same? The only way untuk solve ialah tukar kulit lain tapi kalau aku wat camtu, header pun kne tukar untuk bagi match. Masalah nye aku malas so biar dulu boleh tak? Err

Takpe tinggal dulu, sambung topik tadi. Untuk dapat sedikit idea, aku pun search  wiki and guna google translate dan camni r hasil aku dapat : Zine adalah paling biasa penerbitan peredaran kecil teks dan imej yang asal atau diuntukkan. Lebih meluas, istilah merangkumi apa apa kerja sendiri terbit kepentingan minoriti biasanya diterbit semula melalui mesin stone. Faham? Aku pun tak faham @.@

Nampaknye kadang2 google translate pun tak membantu so boo kat google translate =P (ade sorang blogger suke boo aku, sabar je r =_=) Kalau korang tanye aku, aku akan jawab camni. Korang pernah tengok cite kami? Korang ingat tak watak liyana jasmay dalam tu yang bese dok dalam bilik cek2 emel dan mase same menyiapkan majalah sendiri. Bende2 macam tu r di panggil zine.

Senang cite, bagi aku zine ni sebenarnye satu karya yang di buat oleh seseorang atau sekumpulan orang 100 percent oleh mereka sendiri start dari idea, iklan, penulisan, penerbitan dan penghantaran. Senang cite, kalau dalam muzik ade kumpulan indie atau underground, zine ni pulak merupakan satu karya atau majalah yang indipendent dan diterbitkan tanpa bantuan mana2 syarikat penerbitan.

Senang cite, bese nye karangkraf, alaf 21, jemari seni memang tak terlibat dalam penerbitan zine. Orang yang wat zine ni sendiri akan cetak salinan zine diorang dengan guna mesin stone <-- fotostat rupenye -_- Karya2 dalam zine ni bese nye lebih pendek dan takde r panjang berjela macam novel tu. Itu r zine pada pandangan aku. So, kalau korang setuju dengan aku.. cepat2 angkat tangan ^^

Bro woofer storm ade tanya aku, aku tak nak wat zine ke? Rase tu ade cume malas tu masalahnye -_- Tambah lak, ngan bahase cam hape je, ade yang nak beli ke? Err, so wat mase ni lupe kan dulu. Ape pun, sebab ari ni aku cite pasal zine, aku ingat nak tutup entri ni ngan karya ?? yang leh letak dalam zine kot. Tapi, dilarang melakukan teknik kucing peniru kat sini ye? Jangan nakal2 =P Tu je. Salam

Ketua Kelas Dan Aku - Based On My True Story =)

Teringat aku suatu masa dahulu
Time tu baru je masuk darjah satu
Tapi nakal ku tak berhenti kat situ
Memang perangai macam hantu
Selalu gak kne tegur ngan ketua kelas aku
Tapi aku just wat tak tahu
Tau r die tu pelajar kesayangan cikgu
Bukan je kesayangan, pandai pulak tu
Time exam ramai yang cakap trornye die tu
Total mark 600, 590 dah confirm tentu
Tapi takde heran pun aku

Satu ari aku dan kengkawan ku
Berlari lari sambil bawak penyapu
Kitorang main lawan2 dalam kelas tu
Sekali kawan libas penyapu kat aku
Aku tak sempat elak terus kena kakiku
Memang darah kuar tak henti2 time tu
Kengkawan tadi dah lari sepuluh batu
Ketua kelas yang nampak kejadian tu
Terus amek first aid kat bilik cikgu
Pastu siap tolong balutkan kaki aku
Tapi sempat lagi bagi ceramah free kat situ
Sambil2 tu nasihat agar aku berubah laku
Dan jangan hampakan harapan ayah dan ibu

Sejak tu aku berazam untuk berubah
Kawan yang lari dulu memang boleh blah
Perlahan mula berubah tingkah
Fokus blaja dan buat keje yang cikgu arah
Niatku dengan ketua kelas aku tak nak kalah
Final exam berlalu dan aku boleh merasa megah
Walaupun die still menang dan aku kalah
Tapi aku dapat naik ke pentas time hadiah
Dengan rase gembira juga rase gah
Serta jadi kebanggaan ibu dan ayah
Takpe, tahun depan kite tengok sape kalah
Sayang sekali, tahun 2 ketua kelas ku pindah sekolah
Sampai sekarang tak dapat jejak ke mane die melangkah

Tahun berlalu dan berganti masa
Segala usaha ku tidak sia sia
Ku rasa diriku ini boleh kira berjaya
Aku kini pemegang degree universiti dalam negara
Skrol yang dipegang buat famili ku bangga
Dan sekarang sudah punya kerjaya
Malah mampu membeli kereta
Cuma rumah perlu amek sedikit masa
Insyaallah kalau ada rezeki, ada
Tidak dinafikan half of this ialah dia punya jasa
Yang menasihat agar ubah sikap dan mendengar kata
Siapa lagi kalau bukan ketua kelas ku yang tercinta
Kepada Asmah S****** thanks atas segalanya

Note: Our prophet book's quran has the most beautiful "ritma" isnt it? =)

20 comments:

Shila said...

bila laa nama aku nk masuk dlm karya ko eh..? pfft..! mcm ade kepentingan ape2 plak kan..?

missha said...

ok je sidebar tu..huhu..takde pulak tersenget mana-mana

agree dengan note tu :)

btw, karya tu okay ^_^

Unknown said...

sidebar tu aku tgk ade je

gne chrome

oh cite kau ni cm sayu je

buat zine aku beli. cume bahasa tu kene tulis proper skit

ejaan, jgn shortform sngtla

hahaha

komen cm best sngt je kan?
#peduli ape aku

Kira Sakura said...

ada je side bar ko kt tepi tue...

klu buat zine jgn lupa kasi tau aku... aku setuju quran ritma yg terindah.. hati aku sendiri pernah mengiakan satu masa dulu

Anonymous said...

side bar ad je r kt tepi tu.
ooo..bru tau ap zine tu..senng rh nk wt..hohooo~
best cite ko tu.tu.tu.tu..kih2..

Yeah ! AL-QURAN the best!HPPY 10 RaMadHan Y terakhir..Final Olimpik acara bacaan Al-QURAN.^.^

Izwa Kamaruddin said...

side bar?sihat je kat situ :)

Afraa Ain Ahdia said...

sidebar selamat je ade kat bolah kanan tu ar jangg.. ermm.. not bad kisah silam tu.. TERIMA KASIH ASMAH S*******

aku HaniAsyira said...

kalau dalam cite kami tu dia ckp fanzie kan.. maybe sbb tu xperasan zine tu apa..

side bar ko ok.. masalah lain lah tu.. ish2

aizamia3 said...

akak tengok biasa je.. ke telah berlaku sesuatu pada mata akak ni.. ;)

Liyaa Mf said...

Dah ramai bg jawapan psl sidebar. So dah tau r takde masalah kan? Aku tau psl zine ni tyme skola menengah. Aku men agak2 apa itu zine bila da pernah membacanya sendiri. Tp dulu2 yg aku tau zine ni byk cite psl music dorang jek. Aku ingat zine cite KAMI tu, tajuk dea Teka Teki if tak silap :D

Tp bila Miss M wat zine br aku lebih tau yg zine ni tak limit pd music je. Leh gak pelbagai. Aku rs kalau org tanye aku, aku pun tak reti nak explain maksud zine cam yg kau explain tu. Good job! Haha.

Gdsbnga said...

aku mmg tak penah tahu pasal zine . baca blog kau baru tahu .

Abu Bagi said...

ni mesti diorng tak terjah blog owner zine tu hehehehehe

ku pun klik link drpd blog ni hari tu.. la member blog, biasa msuk blog dia jugak..

aku pun baru tahu maksud zine tu jugak lepas baca entry di.. nk beli gak after rya blik drpd Sabah nnti.. :)

nazuha said...

Ketua kelas ko tu asmah syuhada ke?? Kwn aku ade sorg name tu...tp x taula btul x dia yg ko mksudkan tu....

Liyana Izzati said...

Eh jap zine ni apa? Aku dah tertinggal keretapi lama gila dah ni. sepatah haram aku tak paham. tapi pasal sidebar tuu hmm aku punya laptop okay jer. ada jer sidebar tuh.

نورعيم said...

baru je nak order zine tu. hee.

eh buat2 jgn tak buat okeh! hehe.

asal cerita tu senada je. satui rangkap "tu" semua tu. kalau "a" semuaaa a. hikhik.

Unknown said...

ayat 'note' tu adalah yang terbaik (^___^)

wafiy suzly said...

sidebar ko seperti biase, ade jer kat tmpat asal. buat la zine bro, tpi buh gambar, nanti aku boring kalau nampak tulisan jer,haha

HeNRieTTa JoSe said...

puitis... best la puisi tu...zine miss M erk?

Badrina Ibtisam said...

Ketua Kelas Dan Aku tu best!!!!!! Cubalh buat zine, nnti sy belilah!! Hahaha zine Miss M pun tk trbeli lagi sbenarnya ni ~.~

Payeh Kuced said...

aku rase lappy ko senget tak kr ? thats why sampai ke bawah side bar ko tuu

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates