Thursday, August 2, 2012

Malaysia.. The Other History?


Malaysia.. the other history? Salam.. bulan ogos tibe lagi. Kalau bukan sebab bulan ogos ni insyaallah umat Islam akan sambut raye, mesti sume orang akan teruja untuk sambut merdeka. Cite pasal merdeka, dalam buku sejarah yang kite blaja sejak sekolah dulu.. sejak 31 ogos 1957 lagi kite dah jadi negara yang bebas. Bukan tak bersyukur ngan kemerdekaan ni, cume ntah r. Zaman sekolah dulu aku memang time je sume cite yang dalam buku sejarah tu. Ye r, lawan cikgu ajar tak berkat. Kalau jawab lain dari buku teks sejarah tu, confirm2 salah.. so nak tak nak sebab nak sekeping A, aku caye je ngan buku sejarah tu.

Tapi sejak bape tahun lepas lagi, aku macam tak leh time ngan sejarah2 yang aku bace kat buku teks tu. Bagi aku sejarah tu macam perfect sangat. Macam di tulis untuk tunjukkan cume satu pihak je yang baik dan satu pihak lagi tak baik. Sebagai contoh, waktu jepun attack tanah melayu, di citekan inggeris telah beri bantuan untuk kalah kan jepun. So, sume anggap inggeris tu hero. Tapi sume orang macam lupe sebelum tu inggeris pun jajah tanah melayu so ape beza inggeris ngan jepun? Time kasih kepada yang sependapat dengan aku, pengkaji2 sejarah bebas yang pelan2 dapat jumpe sejarah yang benar maybe?

Note : Sape minat sejarah boleh r terus bace.. takde paksaan kat sini =)

Kemerdekaan Tanah Melayu

Kite amek pasal kemerdekaan negara kita dulu. Ape yang aku blaja kat buku teks, rombongan diketuai tunku abdul rahman ngan bape orang menteri pergi jumpe orang british nak bincang pasal kemerdekaan dan tepat 31 ogos 1957, merdeka dilaungkan 3 kali kat stadium merdeka. Tapi setakat tu je r yang di cite kan. Aku lak mase tu makan suap je r segala cite dalam buku teks tu. Percaya circle2 je. Nak A kne r percaye. Tapi sekarang aku mula terfikir balik, tak kan just like that? Semudah tu je? Tambah lak kite deal ngan orang barat dan aku yakin sume orang tau kebanyakan barat ni memang benci umat Islam

Sedang kan sedare kite kat afghanistan, kat iran, kat palestin dorang sume bunuh.. nape rakyat tanah melayu dikecualikan? Paling tidak pun dorang leh terus jajah kite mase tu so lagi senang dorang nak control kite kan? So, nape dorang baik ati bagi kite merdeka? Sebab tu aku rase sebenarnye ade something yang dirahsiakan dalam perbincangan tu. Mungkin ade sesuatu yang telah diberikan oleh rombongan kemerdekaan untuk ditukarkan dengan inggeris atau mungkin inggeris dah berjaya mencapai matlamat dorang.. atau mungkin sebenarnye memberi kemerdekaan kat tanah melayu memang plan dorang dari awal.

Penubuhan Malaysia


Malaysia : A study in direct and indirect rule 1937.. What??

Aku ni tak bape ingat sejarah tapi kalau tak silap aku dalam buku teks cakap malaysia di tubuhkan pada tahun 1963 betul? Kalau tak silap aku gak, name malaysia telah dicadangkan sendiri oleh tunku abdul rahman, perdana menteri kita yang pertama. (kalau silap betulkan aku) Kalau dah macam tu, sape yang leh tolong jawabkan pasal gambar yang aku letak kat atas tu? Seorang writer dari barat rupert emerson telah menulis sebuah buku yang bertajuk malaysia : a study in direct and indirect rule pada tahun 1937. Macam mane buku pasal malaysia leh publish tahun 1937 sedangkan malaysia tertubuh tahun 1963?


Antara isi kandungan buku tersebut..

Ramai berpendapat mungkin sume ni just coincedence (alasan bese) tapi kalau bace petikan atas tu, memang dah confirm si rupert emeret ni memang plan untuk wujudkan sebuah negara name malaysia. Aku cari dan cari dan aku dapat tau sebenarnye penubuhan negara malaysia ni telah dirancang sejak 1889 lagi. Dato onn jaafar yang sedar akan something wrong cuba elak bende ni terjadi  tapi sebaliknye die yang dikatakan orang yang salah. Itulah yang kite blaja dalam buku teks kan? Thats why aku cakap buku teks sejarah yang kite dok blaja sejak dulu tu, they make the history seem perfect to them, tanpa sebarang kesalahan pun.

Sejarah Yang Aku Lebih Percaya Kini

Dekat bawah ni merupakan sejarah yang lebih aku percaya. Sejarah yang tak pernah dicitekan oleh mana2 buku teks mungkin. Sejarah yang di sembunyikan untuk menutup kejahatan yang dilakukan kepada orang Islam. Sejarah yang menunjukkan kegemilangan kita suatu mase dulu. Sejarah yang dikaji sendiri oleh pengkaji2 yang memang tak dapat nak terima dengan sejarah yang terdapat dalam buku teks tu. Sejarah yang menunjukkan sape sebenarnye barat. Sejarah yang aku ringkas kan cite nye dengan tujuan untuk lebih senang nak faham. Sejarah yang boleh buat kita lebih berbangga sebagai seorang Islam.

Tahun 650 masihi, kedatangan tokoh Islam yang terkemuka.. saad bin abi waqas ke china telah disambut baik oleh maharaja china pada masa itu, sai tee sung. Maharaja sai tee sung dengan mudahnya menerima Islam dan rupa2 nye orang2 kat china mase tu masih lagi amalkan agama Allah. (Mungkin sebab tu Nabi Muhammad S.A.W suruh kite tuntut ilmu sampai ke negeri china kan) Pas dah Islam, maharaja sai tee sung telah mengutuskan cucu die, raja merong mahawangsa untuk menyebarkan Islam ke nusantara. Dipendekkan cite, akhirnye sebuah negara Islam telah berjaya dibuka oleh raja siam Islam. Pada tahun 1767, satu puak dinamakan sukhotai telah berjaya menjajah negara siam Islam melalui raja thai buddha. Kemudian raja thai buddha telah menukar sume sejarah berkenaan siam Islam kepada thai. Sume ni dilakukan dengan bantuan penjajah inggeris yang memang nak jatuhkan empayar Islam di siam. Rancangan mereka berjaya dan musnah lah satu empayar Islam di nusantara. Pada tahun 1917, satu deklarasi telah dibuat dimana britain berjanji akan membina sebuah negara orang yahudi di palestin tapi orang palestin sendiri taktau akan hal tersebut. Pada tahun 1927, orang yahudi telah datang ke tanah melayu dan meletakkan batu asas sebagai tanda. 10 tahun kemudian, orang yahudi telah bermesyuarat dan bersetuju untuk membina sebuah negara di tampat mereka meletakkan batu asas dahulu. Time ni r wujud nye buku yang kat atas tu. Tahun 1957 tanah melayu di isytihar merdeka dan akhirnye tahun 1963.. malaysia berjaya ditubuhkan macam yang telah dorang rancang sejak dulu lagi..

Seriesly, waktu aku bace artikel2 yang dah aku ringkas kan kat atas tu.. aku rase seram sejuk. Mungkin sebab sejarah yang baru aku tau tu terlalu pahit dan sangat berlainan dengan ape aku blaja kat sekolah dulu. Hebat mereka menulis sejarah semula. Sesuai dengan pepatah dorang sendiri "history written by the victor" dan sesuai dengan itu.. mereka tulis sejarah sendiri dan antara ape yang kite blaja, siam telah menyerang kedah sedangkan pada masa tu siam bukan lagi di bawah Islam. Banyak lagi penipuan sejarah kalau kita kaji tapi ape pun, sejak bape tahun lepas aku tak percaye lagi kebenaran sejarah buku teks sebab aku lebih percaya..

truth is something we found out by ourself more than being told by others..

28 comments:

missha said...

hm..sejarah negara tak semuanya termaktub dalam buku sejarah, sej dunia pun mcm tu. dan kita ni dibutakan. cth sekarang, media massa. err.. cukup dah kot,, komen panjang nanti, lain pulak jadi..haha

qasehraihan said...

kay_are..kita kurang minat sejarah..hihih

http://qasehraihan.blogspot.com/2012/08/bila-sedara-ultraman-datang-sekolah-saya.html

Hansyirah Takezur said...

jap, yang part last tu sumber dari mana. so far, aku tak pernah lagi dengar pasal tu.. huhu. kinda new thing to me..

biasalah, sejarah negara disongsangkan untuk membangkitkan semangat patriotik dalam diri rakyat.

kalau imbau sejarah dulu2, aku kira berterima kasih la dekat PM2 & sesiapa yg tolong dptkn kemerdekaan even banyak sisi lain yg kita xtaw.

tp kalau nak dibandingkan dengan keadaan skrg, i gotta say: kita perhati je laa.. -_-"

Kira Sakura said...

hurm aku tatau nak kata.. sebelum nie aku x minat sejarah, sbb tue aku x ambik port pasal buku teks..

blh ko share kan link pasal sejarah yg ko ringkaskan tue x? aku curious nak membaca.. thanks

Unknown said...

bab membaca ni mang kak is suka... dah lama tak membaca sejarah.. tapi bila difikir2kan.. hmm.. ada jugak betuinya pendapat kamu ni.. semua orang berhak memberikan pendapat dan mengkaji (^___^)

Cikgu Ma said...

sejarah sebenar belum terbongkar

nur said...

sejarah?
tanpa sejarah x wujudlah masa kini dan masa hadapan

wafiy suzly said...

pernah dengar pasal ni, banyak benda dalam sejarah dah disusun oleh orang barat untuk malaysia. tujuan dieorg mesti la nak ade dpt benefit kat diorang gak. n entah2 ade jugak unsur2 ketuhanan diorang mcm illuminati tu sume, who knows

wafiy suzly said...

pernah dengar pasal ni, banyak benda dalam sejarah dah disusun oleh orang barat untuk malaysia. tujuan dieorg mesti la nak ade dpt benefit kat diorang gak. n entah2 ade jugak unsur2 ketuhanan diorang mcm illuminati tu sume, who knows

Gdsbnga said...

hmmmm entahlah . sangat complicated . bg aku yg paling tk boleh blah dlm buku teks tu dia dok label tok janggut , pahlawan -pahlawan melayu yg sewaktu dengannya sebagai pemberontak. wadde ==' nak perjuangkan Islam itu satu pemberontakan kah . ah tapi waktu tu sebab aku nak A+ kan , kisah apa aku .

HeNRieTTa JoSe said...

thanks for the share....rietta xpernah taw plak sebelum nie...

Ain Norainsyah said...

Aku pun ad dengar yg sejarah kita banyak yg dipotong. takkan kerajaan nak bukak pekung sendiri.kan nanti nampak kurap pulak kan. Bukan nak cakap keburukan diorang la tapi aku tak tau kenapa kerajaan takut sgt nak buat dasar islam kay Mesia ni. :D

Unknown said...

kau buat aku terminat nak tahu pasal sjarah

hurm bnyk sngt agenda tersembunyi sbnrnye

saljihitam said...

malaysia tak kurang tak lebih macam amerika.

amerika : kalau nak selamat, kena jadi anjing yahudi celup. kalau tak, sampai bila bila kau takkan hidup tenang. contoh Abraham Lincoln dengan John F. Kennedy. dorang mati kena bunuh sebab taknak ikut cakap yahudi celup. tapi dalam sejarah kata apa ? and yahudi celup lagi fanatik dengan fahaman dorang dari pure yahudi. apa cerita ?

obama ada family Islam, dan masa mula mula dia jadi presiden amerika, elok je dia put effort untuk baik dengan orang Islam tapi sekarang kau tengok apa dah jadi ? kau tak rasa pelik ke tengok dia tiba tiba berubah ?

malaysia : kalau nak selamat, eh kau sambung la sendiri.

macam gdsbnga tulih, sesiapa yang perjuangkan Islam di anggap pemberontak. benda ni dari zaman Mat Kilau dan sewaktu dengannya lagi. dan kalau kau perasan masih lagi digenerasikan hingga ke hari ini. contoh, perhimpunan berkaler dikatakan dibayar. nak solat himpun ramai ramai dengar dakwah pun sanggup dibayar ? gua lagi suka pergi tengok najibulghunnah layan kpop. takyah panas telinga dengar tazkirah kan. kau mesti suka jugak kan. muahahahahaha.

ain punya pun aku sokong. dorang takut nak implement sebab dorang sendiri tak buat and laksanakan. paksa orang tutup aurat tapi bini dia pergi majlis tilawah international siap berjambul bagai. kalau dorang paksa rakyat buat, agak agak Malaysia boleh jadi macam mesir tak satu hari nanti ?

kau dengar jelah tapi nak percaya tu pandai pandai la. eh buat entri camni lagi. letak link source sekali kalau ada. gua suka. wakaka kbai

saljihitam said...
This comment has been removed by the author.
aku HaniAsyira said...

aku suka sejarah.. pasal sejarah negara yang disongsangkan tu mesti ada reason dia tersendiri.. macam kita kdg2 berubah jadi baik sembunyikan kejahatan kita dulu kan..

sejarah kita tak tahu tepat ke tidak.. mungkin itulah sebab kena kaji banyak sources kan.. so, good effort lah tuk ko.. =)

anyway, hmm pasal hadith menuntut hingga negeri china tu dikira haidth palsu.. just cakap.. peringatan bersama.. =)

mirmashi94 said...

dah tahu dah, yang belajar tue memang tak berapa nak betul. yang penting, zaman aku stay up hafal sejarah semata-mata esok exam dah habis. wakakaka ;D

Mishter Izwän said...

aku dari skolah benci sejarah . sbab bnyk membaca. cepat boring . hahaha .

Shila said...

kr, aku pening baca perenggan bwh gmbr kedua tu..

"Aku cari dan cari dan aku dapat tau sebenarnye penubuhan negara malaysia ni telah dirancang sejak 1989 lagi"

tahun tu mcm ade silap.. betul tak..?

Unknown said...

rasanya kalau dirungkai..mesti byk perkara tersirat yg akan dpt diperolehi

walaupun minat gak dgn subjek sejarah..tp seriusly..pasal yg kr citer kat atas tu..x pernah chii tau plak...hurm...

adakah sejarah mungkin berulang ?? :p

fardhila fawwazy blogspot said...

xmnat sjarah,tp kna bca gak kn sbb kna th..huhu

Unknown said...

Kat mana la dokumen ni skrg ya? @__@

adan said...

minggu lepas aku jumpa berkenalan dengan sorang abang ni..dan kitorang cerita2 sal negara malaysia.. nak tau apa dia kata bro?

"SEJARAH MALAYSIA NI PENIPU!!!"

aku jadi grrr..walaupun aku memang tahu sedikit ada something wrong dalam penubuhan malaysia..

selepas agak lama berbincang..abang tu bagi aku satu blog..dan blog tu aku jadikan bloglist bacaan aku.

ada masa baca la bro...

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

byk info boleh dapat bro.. dulu aku tak minat sejarah..sampaikan cikgu sejarah buat macam2 skill utk tarik student agar beri perhatian pada subek sejarah.. hahahhahaha..

Liyaa Mf said...

Erk! Apa ni? Sejarah? Ohh, tidak2! Aku tak minat subjek sejarah :P

Btw, aku baca gak sampai habes even byk yg aku agak2 blur. Mmg since dulu pun, bila aku baca buku teks sejarah, aku akan blur. Ntah r susah nak masuk otak sume. So, mmg resultnya sejarah aku dpt B je utk both PMR & SPM. Lgpun, aku mmg lemah subjek membaca. Hehe. Anyway, thanks! Ilmu baru lagi :D

Liyaa Mf said...

Ohh! Lupa nak komen psl entry. Owh, banyak rupanya rahsia yang tersembunyi kan? Rasa cam diperbodohkan pulak. Rasa cam sia2 je study bnd tu pun ada. Tp takpe, ilmu tetap ilmu. Tak semestinya ilmu tu sesuatu yg membawa kebaikan je. Sometymes, kena blaja apa di sebaleknya baru r betul2 dpt pengajaran drpd ilmu tu kan? -__-

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

err.. aku tak minat sejarah even aku terer sejarah... yeke???

aku baca intro kau je, yg part sejarah tu aku tak baca.. sorry...

Abu Bagi said...

serius ini sgt berbeza dgn buku sejarah kat sekolah.. thanks info ni.. tapi nampaknya aku kena study dalam lagi, baru aku berani nak canangang dgn kengkawan..

❤Mrs. Myra❤ said...

bagi aku, sejarah negara kite banyak diputarbelitkan..
mase sekolah dulu pon, terpaksa baca buku sejarah tu..=.=' kalo tak, tak pasal gagal dalam subjek tu pulak kan..T__________T

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates