Wednesday, August 1, 2012

Maintain Survival Of Comments..


Maintain survival of comments.. <-- tajuk nak gempak. Salam. Semalam dah serius sangat.. so ari ni aku kurang kan tahap serius tu sikit. Tapi, bukan r maksud lupe kan terus ok? Macam yang aku bagitau, entri semalam tu kite jadikan r renungan bersame.. atau mungkin sedikit ilmu tambahan maybe? Entri ni aku dapat idea nak wat bile aku bace entri sorang blogger hot stuff siap ade stalker yang berniat nak cuti blog lagi setahun ngan alasan takde idea, pastu kate nye kurang follower, pastu lak lagi orang same je komen.

Bro, ko nak kne ketuk pale tak? Baru comeback nak hilang balik -__- Tapi dalam hal ni, Aku rase kalau pasal idea tu, aku pernah cite kat entri2 lelepas so boleh r cari sendiri sebab aku pun tak ingat ape tajuk die =P Kalau ko nak menambahkan follower aku tak dapat r nak tolong sebab blog aku pun tak mesra follower sebenarnye. Tapi kalau komen, komen aku pun takde banyak macam blogger femes2 tapi boleh r. So, kalau dulu time bio kite blaja kemandirian spesies, aku nak bagitau care aku jage kemandirian komen lak.

Step 1 : Use segmen wisely

Sebelum kite jage jumlah komen, mula2 kite kne r cari komentator kat blog dulu betul? So, care paling senang nak cari komentator bagi aku sendiri ialah menerusi segmen. Tapi bukan r dengan cara join segmen, pastu dah setel copy url, letak kat blog si pembuat segmen dan done. Tu korang bagi trafik free je kat tukang wat segmen. Jadi ape yang aku maksudkan, tunggu sampai si pembuat segmen list sume blogger yang join segmen die and pastu terjah r blog2 tersebut. Kalau takleh terjah sume, dalam 10 ke 20 blog pun dah ok sebab aku yakin 70% yang join segmen yang relate ngan blogger macam segmen "saya blogger baru", "jom kenal blogger" dan yang sewaktu dengan nye, memang niat dorang nak cari kenalan blogger yang baru. Bukti nye, except for blogger hot stuff siap ade stalker lagi tu, kebanyakan blog dalam bloglist aku yang baru tu, sume nye aku kenal melalui segmen.. and ade certain2 dari dorang dah jadi komentator blog aku =)

Step 2 : Not one, twice but many many more..

Ape aku maksudkan ngan statement kat atas ialah bape kali terjah dan komen. Kite amek realiti kehidupan. Kate r kite jenjalan jumpe sorang stranger tepi jalan pastu jatuh chenta kat die dan dan tu gak and kite pergi kat die terus ajak die kawin time tu gak. Agak2 ape yang kite dapat? Ok sikit dapat maki je silap2 dapat kaki =P Same gak r ngan dunia blogger ni. Mane leh kite expect ngan sekali datang kat blog tu, blogger tu akan notice kite. Ingat kite special sangat? Kot retiss ye r kot. Jangan kate notice siap terus up entri "retiss terjah blog aku lagi" Sebagai contoh blog feveret aku si salji hitam Aku jumpe blog ni sebab satu blogger ni introduce. Aku tertarik ngan blog ni sebab cite die.. gile sentap kalah aku. So aku nak r kenal2 ngan tuan blog ni kan. Mula2 memang susah nak bagi die notice kewujudan aku kat blog die. Yang die nampak si blogger yang introduce blog die tu je -__- Tapi, sekarang.. bukan je die saje jadi follower aku yang ke 200, number fon die pun aku ade. Ajak date je belum lagi <-- gatal =P

Step 3 : Can I be your friend ?

So, bile certain2 blog dah notice blog kite.. aku cakap certain sebab aku tau tak sume pun blog yang akan notice blog kite, tambah bile blog tu jenis follower ribu riban.. memang sesetangah nye akan wat dek je. Sambung balik, cane nak tau blogger tu dah notice? Simple je.. bile die pun datang blog kite.. dah follow kite and dah komen blog kite sekali. Bile korang dah jumpe blog2 yang macam tu, next step ialah selalu ke blog tersebut and become her/his friend. Cane nak berkawan tu ikut suke korang r. Aku main terjah je tapi mungkin sebab ade charming dalam diri, dapat r attract dorang <-- perasan Step ni penting sebab once blogger tu dah jadi kawan korang, believe me r.. ape je yang korang update.. mesti dorang komen nye. Tapi jangan r bile dah tau macam tu.. kite pun update entri speecless monday, silent tuesday, wordless wednesday, no talk thursday, quietly friday, without word saturday ngan shut up sunday je. Tu amek kesempatan name nye. Nak je aku letup kan blog2 yang wat camtu.. =_=

Step 4 : Long time ago entries dont forget!

Aku rase step ni yang jarang orang wat tapi step ni bagi aku memang penting sebenarnye. Blog kat dunia ni banyak so tak mungkin kite leh pergi ke blog yang same ari2 kan? Same gak macam aku, ari ni aku pergi blog A, esok aku pergi blog B, 2 ari lepas tu baru aku pergi blog A balik. So maksud kat situ 3 ari kemudian baru aku singgah blog A balik kan? Means mesti dah ade 2 ke 3 entri yang dah di update dalam blog A dalam tempoh tu. So, ape yang aku wat, terutama kepada blogger yang dah jadi kawan2 maya yang rapat ngan aku.. bile jadi macam tu, aku akan bace dan komen entri2 dorang dari yang latest sampai r yang aku terlepas nak bace dalam tempoh bape ari tu. Aku rase perlu wat camtu sebab ade certain blogger yang memang leh kate ari2 datang blog aku so bagi aku, membace entri2 blogger yang aku terlepas nak bace merupakan cara untuk aku menghargai penerjahan dorang kat blog aku balik. Kalau tanye ape benefit yang leh kite dapat ngan wat camni, jawapan aku.. they will do the same =)

Aku rase cukup r tu 4 step yang bese aku guna untuk mengekalkan kemandirian komen aku. Sampaikan kadang2 bile aku bizi gile sampai tak sempat blogwalking satu blog pun ari tu, still ade yang datang dan komen. Kadang2 bile tengok aku tak update pape, ade yang terjah entri lame2 dulu semata mata nak drop komen dorang. So, kalau korang rase, care aku ni leh digunakan.. leh r sesame ikut. Aku kongsi je.. follow or tak terpulang masing2 =) Tambah lak, adat dunia blog lain blogger.. lain care nye kan? Ok,tu je. Salam. 

25 comments:

missha said...

*tengah dail tepon suruh encik hot setaf yang siap ada stalker dan kononnya nk cuti setahun baca ni*

2,3,4 tu ada buat..tapi yg first tu.jarng kot..sebb enth kenapa bila nk blogwalking kena penyakit "m"..err..


bab ade yang ambik kesemptan buat without word bagai and shut up entri , kengkadang memng rase nk letak perik api.haha..

Izwa Kamaruddin said...

nice enrty :)

NIZAM said...

well, lama tu kan klasik. klasik tu precious. aku pun kekadang suke gak bc entri lama2 kat blog orang.

fardhila fawwazy blogspot said...

btul..biasa terjah blog yg msuk segmen walaupun kdg2 xjoin pun:P

qasehraihan said...

wah wah..ni saya datang nak kenal dan komen ni..hihi

Kira Sakura said...

waalaikumsalam... :D

aku dah lama x update entry wordless wednesday tue.. yg betulnya aku sndiri tatau nk komen pe klu org just buh gmbr seketoi mcm ko kata ritu.. hihihi

HeNRieTTa JoSe said...

hehehe...thanks for the share...byk lg yg rietta kena belajar....

Unknown said...

nice.. tapi kak is mang rasa, blog ni ada daya penarik sendiri... selalunya kak is amik masa untuk baca blog yang ada entri panjang2 ni, tapi blog ni, boleh pulak kak is melayan~

tahniah2... sebab ada isi yang kita sama2 leh belajaq dalam dunia blog

Gdsbnga said...

sangat setuju dengan kau !
hehehe .

btw , midsem tu mcm pekse pertengahan sem . gitu ah .

wafiy suzly said...

uhukhukhuk uhuk! sakit buah pinggang aku kau sebut pasal aku kat sini. :D thanks bro, ini akan membantu kemandirian spesis aku. *ehh

aku HaniAsyira said...

sejak akhir2 ni datang blog ko aku macam lost nak komen apa.. kenapa ei?? mungkin sebab aku dah jadi baik sikit kot.. ekekeke..

semua yang ko ckp aku buat except yang 1st.. aku tengok mood nak terjah blog baru..

sampai saat ni aku tak rasa entri ko panjang walaupun ramai org ckp camtu.. apakah?

Unknown said...

ya kite sedang berkawan?

nur said...

eh.. awak notice ke blog kiter?..

Keep blogging kazreal!

mirmashi94 said...

memang berkesan lau ikut apa kau cakap. tapi aku nie, nak update pun malas2,apa lagi blogwalking. errrr~

tapi aku suka baca entri kau. :) <<<< nampak tak ayat puji tue? lol. puji x ikhlas.

Unknown said...

haha. alamak, terasa aku. 1st time aku buat wordless wednesday. haha.

maklum la, aku sampai2 rumah nak update belog. kuikui.

dear anies said...

adezzzz terasa! sentap ni hehehe

Aing said...

pergi bazar x jp g?

tetibe*

vendoline said...

betul.hahahaha aku tak mghrap sgt org reply mkunjungan.just BW atas rasa nak bukan isi masa lpang n share pendpt

Hansyirah Takezur said...

chewah!

tips bernas dari abang naim tuu... ajar bio lak tu. tapi dulu saya belajar dalam bi. ohh ye, kita lahir tarikh je sama tp tahun lain2. :p

haha. betul2... thanks for the tips. patut laa beriban komen. aku seciput je. hewhew

Noor Fatin said...

betol! aku setujuuuu, kekadang kita ni xbleh la harapkan org lain datang blog kite je, kita pn kena la ramah2 dgn org. haha lama2 nti insyallah kita akan ada pembaca tegar blog sndiri.

ko pembaca blog tegar aku kan? aku pn :P :P

sori jarang update entrryy. bukan xda ideaa tapi penatt sangat. haahaa

Unknown said...

terbaik point2 yg dikeluarkan..tp chii memng setuju abh..yg penting..kena rajin2 kan diri..kena slalu hi hi..jgn bye bye terus okeh :D

point yg last tu mmg chii slalu buat gak..lebih2 lagi blog sini..kalau terlepas..aduhaii..da la entri nya 'pendek2' kan..tp xpe..chii suka.sebab setiap yg di utarakan..ada mesej dan cerita yg tersendiri :)

adan said...

bro aku tersangat la setuju dgn cara bro ni..

4point di atas semua ngam..

tak sangka kan dari berbalas komen boleh jadi kawan maya..

nak tau kadang tu blog bro ni la paling last aku terjah..sbb apa? sbb aku nak habiskan masa baca entri2 bro la.. fanatik tak aku bro? hahahaha

Liyana Izzati said...

Hahha. Aku notice kan bro? baik tak? hahhaa. bagi aku paling penting ialah kita menulis entry dengan baik dan ikhlas, nanti adalah tu orang yang nak komen. hahaha.

Shila said...

mintak no tepon ko kr..!

ehem..

Liyaa Mf said...

Di kesempatan ni, aku nak buat ucapan siket.

Thanks kat kau sebab sebenarnya byk tips2 blogging yg kau bagi dlm entry, aku follow. Maklumlah aku newcomer dlm dunia blogging ni. Hehe. Bkn je tips2 since aku kenal blog kau, tp drpd entry2 lama kau gak yg aku baca. Byk tips yg agak berguna utk aku improve. Aku kata byk, means tak semua aku follow. Ahaha!

Btw, yg plg aku rasa berguna, yg samakan baris setiap perenggan tu. Err tu maybe bukan tips kau bg, tp cuma penerangan camne kau wat entry. Tp aku tiru sbb nampak lebis kemas & proper. Harap kau tak kesah. Hehe

Sekian ucapan saya ^^

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates