Thursday, January 27, 2011

Lesson Start!

Lesson start! What lesson?? Bace je bawah:

Note: entri ni sangat panjang sekali.

Tempat: kelas aku time skola asrama
Situasi: kelas bising xde cikgu

Bese r kan, kalau cikgu x masuk kelas, budak2 jadi pe?? Orang ramai kate" jadi setan!!!" Orang ramai ye bukan aku. Tapi aku yang cool rilek je, tenang, control n slumber wat keje.. cewah. Tbe2 datang sorang aweks @ member pompuan kat tempat aku. Aku ingat nak bagi bunga ke, coklat ke kan.. Pasan x ingat aku weh!! Aweks ni makin hampir n akhirnye die berkate:

Cik E: N***, cane nak wat soalan add math no 20 ni?? Aja leh?

Hampeh betul, nak tanye soalan rupenye.. bye bye flower.. bye bye chocolate.. T_T

Mesti korang pelik kan, nape tanye aku? X tanye orang len. Bukan nak riak tapi kat skola dulu bile bab2 melibatkan math je mesti member kelas cari aku x pun sorang g kawan aku En B. Tapi sebab En B dak baru time 2 so dak lame lagi ske tanye kat aku. Siap bagi gelaran "raja math" g. Kekadang cikgu pun compare jawapan ngan aku. Korang caye x? X caye? Nak bukti? Senang je. Korang wat step2 kat bawah ni:

1. Klik fb badge aku
2. Add aku as fren
3. Pas aku aprove, add member2 yang 1 skola ngan aku
4. Tanye dorang sendiri. Ahakz!!

Note: kalau dorang cakap x, aku sanggup terjun bangunan.. =P

Sambung lik cte tadi, ikutkan malas gak aku nak aja kan. Tapi bese r aku kan male. So bile female yang tanye, memang laju je r aku. Bile kaum sendiri? Sori aku banyak keje len (agak setan kan?) ++ lak si aweks ni antara yang paling cun kat skola time 2, sape yang xnak aja weh. Laa.. korang xnak caye g? Aku tunjuk pic, male2 sedia nak jatuh cinta k??

Note: aku dah mintak permission tuan nye pic sebelum amek tadi


Laki2 yang cakap die x cun, sile tukar jantina anda.. opps!!

So aku pun ngan rilek nye mulekan r sessi mengaja.

"Mule2 darab dulu ni ngan 2, pas2 kali kan ngan yang ni, gne formula yang no 3, so dapat r sisi yang belah ni. Nak cari x lak, tolak je nilai yang ni ngan nilai 2. kalau nak cari y, tambahkan je sudut2 yang kat cni, dapat r y. Nilai z lak tambah je nilai x ngan y yang tadi 2 pas2 dapat r jawapan x, y, z. Faham x??"

Dug dug dug (Bunyi suspen tunggu feedback dari Cik E)

"Ok faham tapi nape macam 2??"

Erk!! (-_-") Reaksi agak geram kat c2. Penat ngajo 2 yang ditanye. Mane r tau nape cam2. Dah macam 2 formula nye nak wat cane kan. G r tanye orang yang wat formula 2. Tbe2 rase nak hempuk pale aku kat dinding je (tapi sebab rase so x wat r) Aweks cun depan so ape yang aku leh wat? Tenang je r kan? Habis dah cte. Sejak ari 2, aku pun xde r nak aja orang sangat. Insap orang kate. Soalan killer die bagi, sape leh jawab??

Cte dah habis so pe kaitan ngan tajuk?

Sabo dulu. 2 introduction ni baru start nak ngaja. Bukan pe, orang kate ilmu yang ade kne amal kan? Aku sej out, bio pun out, kim n fiz bole r tapi bile sampai topik math, 1 je reaksi aku..


Pic dari pensilpen, klik untuk ke blog beliau =)

So aku ingat nak aja sikit simple2 pasal math. Untuk kegunaan adik2 nak upsr nanti ke kan? Mane tau leh jimat mase time wat kertas 1. Bukan pe aku pun blaja dari orang gak so x salah nak share2 ngan orang len. Asyik blaja kpopje, bukan masuk exam pun so jom blaja kre2 simple:

1. Darab mudah no 2 digit ngan 11 (contoh macam 32 x 11, 44 x 11, 98 x 11)

Care bese sume tau r kan 1 kali 2, 1 kali 2. Turun bawah 1 x 3, 1 x 3. Tambah kan n dapat jawapan. Tapi sebenarnye aku pernah blaja care senang dulu.

Kalau 35 x 11, nak senang + je 3 ngan 5 pas2 letak kat tengah2. Camni:

35 x 11 = 3 + 5 = 8. Letak kat tengah2. jawapan = 385 macam 2 r seterusnye.

Kalau kes yang ade lebih lak macam 78 x 11, care ni ubah sikit

7 + 8 = 15 , letak tengah2 jadi 7158 <--- Teet!! Salah!

7 + 8 = 15, 5 letak tengah, pas2 1 yang lebih tadi + 7 jadi 858 <--- Ni betul.

2. Darab mudah no ngan 5 ( 346 x 5, 8642 x 5)

Care bese xyah cte dah. Tapi care simple lak bahagi 2 sume nombor n letak 0 kat hujung

8642 x 5 = (8/2, 6/2, 4/2, 2/2, 0) = 43210. Len2 pun cam2

Kalau kes no ganjil lak, len sikit. Xde 0 kat hujung. Amek contoh simple je:

55 x 5 = ( 5/2, 5/2) = (2.5, 2.5) = 2 (5+2) 5 = 275 n cam2 gak yang len.

353 x 5 = (1.5, 2.5, 1.5 ) = 1 (5+2) (5+1) 5 = 1765

3. Darab no 1 yang banyak2 (111 x 111, 11111 x 111)

Yang ni lak, kalau kiri kanan same kre je bape no 1 yang ade kat 1 side je. Pas2 tiap no + 1 pas2 turun lik.

111 x 111 = ade 3 no 1 kat side kanan or kiri so jawapan = 123 (naik sebab ade 3 je no 1) pas2 turun lik) 21, so jawapan jadi 12321

Kalau 1111 x 1111 = ade 4 no 1, so jawapan = 1234321

Bagi no 1 yang x same jumlah, amek bilangan paling kecik, stay no kat paling banyak, naik 1 no kat bilangan paling panjang pas2 turun lik

11111 x 11 = paling kecik belah kanan 1 ade 2 je, paling banyak 1 ade 5 so jawapan die naik 12 (sebab paling kecik 1 ade 2x) 222 (stay pas2 turun) 1 = 122221

111111 x 1111 = paling kecik 1 ade 4, paling banyak 1 ade 6, so jawapan = 123444321

4. Darab no ade 5 yang same 2x (65 x 65 , 85 x 85, 105 x 105)

Care senang mule2 darab je 5 x 5, pas2 yang balance, darab ngan no lagi atas dari die. Contoh macam ni..

75 x 75 = 5 x5 = 25, number 1 g 7, so darab ngan no atas 7 iaitu 8, pas2 combine kan jawapan jadi r camni

75 x 75 = (7 x 8)( 5 x 5) = 5625

125 x 125 = (12 x 13)(5 x 5) = 15625 n cam2 r seterusnye..

So 2 je r dulu, dah penat menaip so nak stop. Faham x adik2 sume? Harap faham r ye.. Kot x faham mintak maap banyak2. Saye memang fail bab2 ngaja ni.. T_T. Owh lupe, jangan sesape berani tanye "nape cam2?" ye. Sekeh sat g.. ^^

12 comments:

kindergartenlibrary said...

haha . .
kelakar juga er .
pandai pula buat lawak .
=D

memang cun . .
=)

boleh jadi cikgu matematik
=)

Cik Bambam said...

luv mathsss!tapi lebih suka math dgn kalkulator!hahahahahhaha..

Hanis MY said...

hadoiii lawak ah! akak folo sini folo me back kalau sudi...

استاذة ليلا said...

wahh..bg0snyer terr0r add mth! laila dulu stakat math mode tuh..n0 hal lah..

tapi bila mas0k admath..cess! hanc0ss! huhu~

shida anwar said...

pergh...add math..masa form 4 1st test dapat 95% kalo x silap math lak adalah 80 lebih..1 test jer..pas tu test seterusnya melingkup...ahaks...tabik toing2..lah pandai math..

Syafiq Rosli said...

haha..juling aku byk sgt nombor..awek tuh comel..haha

zmanja said...

salam blogger...x suke math...hehehe

p/s: ade kene mengena dgn bandi kumpulan amuk ke??

niesz said...

ade blaja calculus x..haha..giler la calculus tu, bnyk tul formula..mmg ley jd biul je kalau ade test esok nye..serik da..xnk lg..

updated entry:insaf la! pd mereka yg suke membangga diri..

Cik Pulau said...

sy pun suka maths..
hahaha.. lagipun nt sy bakal cikgu math... insyaAllah..

::..dYa..:: said...

salam
saya suka math
tak suke add math

whitecappuccino said...

mak ai!! blrh blaja maths kat sini..pape pun awek ni cunnn!

Schubert Serenade said...

kahkah..sioott je...:p
btw, awex ni sumpah cantikk..aww i lovess pretty girlss laa..:p

and, math??errkkk....tidor dulu laa..gua xmnt math:D

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates