Friday, February 17, 2012

Blog Is Not Facebook!


Blog is not facebook! Ini yang aku rase sume orang kene amek kire sebelum decide untuk jadi sorang blogger. Menaip entri tu tak same ngan post status kat dalam fb. Even taip "hai" atau "boring" je dah leh dapat banyak komen. Kenapa? Sebab dalam fb tu sume kawan2.. tapi bile korang blogging, kebanyakan dorang definitely stranger! So jangan yakin sangat stranger tu akan terus tertarik ngan ape yang korang post dalam blog first time dorang jejak kaki and bace entri korang (silap2 ade yang tak bace pun)

Kenapa aku bukak cite ni? Semalam, aku g balas jejak kunjungan someone ke blog aku dalam tahun lepas. Bile aku tengok blog die aku agak die mesti baru lagi. Aku bace entri die yang paling latest dan aku rase agak terkilan. Dalam entri tu, die cakap die bengang sebab die dah tulis panjang2 tapi takde sape yang datang bace komen entri die. Tarikh entri tu tahun lepas means die dah tak menaip lagi r kan? Aku senyum sendiri and tengok bape banyak entri die dah post. 1, 2 ... 5. Owh.. 5 entri je.

Jujur, bukan aku nak rendahkan die, tapi baru post 5 entri takde yang bace nak bengang? Bagi aku situasi tu same macam korang wat praktis masteri matematik 5 set je pastu time exam, result tak ok and korang marah sebab dah susah payah buat 5 praktis tu. Soalan aku, layak ke nak marah.. nak bengang? Aku yang pandai math (riak jap =P) ni pun pas banyak wat latihan, paper, studi baru pandai ok? Siap pernah gagal lagi tu. Rilek je.

Ape yang aku cube sampaikan kat sini, jangan r cepat sangat putus asa. Kalau betul minat blogging tu, jangan gelabah sangat. Baru 5 entri takde pembace lagi dah rase bengang. Cane tu? Pengalaman aku sendiri.. 1st entri aku bertarikh 2 Oktober 2009. Komen 1st aku dapat 21 Disember 2009. Tu pun dari kawan aku. Komen yang betul2 aku dapat dari someone yang tak pernah kenal aku bertarikh 13 Januari 2011 dari blogger ini --> klik sini Means? pas setahun lebih baru aku dapat 1 komen dari blogger yang aku tak kenal. See?

Cube kalau pas 2 bulan aku start blogging tengok takde sape nak bace nak komen, aku terus putus asa terus majuk peluk2 bantal, tak makan seminggu sume, boleh ke orang kenal blog aku ni sekarang? Walau pun takde nye ribu2 yang kenal blog aku ni tapi sekurang nye aku puas ati sebab hasil usaha aku blogging, aku dapat readers yang bagi aku banyak. Cume bile aku stop jap tu banyak readers pun hilang =P Tapi takpe, masih ade readers lagi kan? ^^

Kalau cite dari aku macam tak cukup, ni aku cite sorang lagi..


Klik header untuk pergi ke page akak ni =)

Kepada blogger2 yang masih taktau, header kat atas tu milik sorang blogger yang gune name same macam tajuk iaitu Teenager Housemaid. Sepanjang yang aku tau, blogger ni telah ketiadaan ibu sejak kecik lagi. Nak tau lebih detail, klik header tu ok? =) Ape aku nak cite, aku kenal blogger ni awal2 dulu dan selalu gak aku bace entri dan bagi komen. Time tu aku tengok pembace die tak ramai pun. Bese2 je. Semalam aku g page die dan.. aku rase terkejut, shock, fact, fiction, mystery, breath.. ok dah melalut banyak sangat. Tapi seriously aku impress. Blog die sekarang ade follower yang lagi ramai dari aku dan paling penting, lebih banyak pembace dan tukang komen compare ngan dulu. Ni r hasil yang kite akan dapat bile tidak cepat berputus asa. Tahniah!! ^__^

So, kesimpulannye.. macam aku bagitau mula2 tadi, blog bukan facebook. Jangan expect ngan post 2,3 entri korang rase blog korang akan dibace orang ramai. Tambah lak kebanyakan blogger tu awalnye stranger bukan kawan korang. So pelan2. Paling penting, kalau nak blogging.. jangan cepat putus asa. Last sekali, kepada yang berkenaan kalau ade terbace hasil penaipan aku kat sini, harap entri ni leh jadi pembakar semangat untuk anda terus berblogging lagi, ok? Tu je dari aku malam ni. Salam =)

22 comments:

Zehan Ilyana said...

kay_are!
lama gila tak jenguk sini!!
:DD

alamak terharunya kita punya blog ada kat post ni.. :'D

betul2, blog bukan facebook..
ambil masa untuk kumpul pembaca and kumpul commentors..:)

thank you so much kay..:DDD
and happy blogging again tau! :D

Hanis MY said...

lama jugak tk jenguk sini wuwuwu betul tu bagus la entri ni keep on blogging ya!

najwa nano said...

betul2.najwa dulu pon hampir setahun blogging tiada siapa komen.lepas aktif selalu update tulisan pon semakin matang,alhamdulillah ada yang sudi komen.tapi tetap tiap kali malas nak update tu semua pembaca hilang.takde yang komen.kena bertatih semula macam dulu.adat la,semua benda ada turun naiknya.blog ni kalau tak berbulan2 blogging dan kita sendiri sudi berkawan dengan blogger2 lain memang takde orang komen lah kan.

ctZue said...

wah..kay are..suka sgt entry ni...betul..blog bukan fb..even saya yg dh dekat 2 tahun pn kira blog yg macam suam2 kuku je..haha..lagipun sy xrajin sgt blogwalking...tulis blog sekadar meluah apa yg terbuku dihati je..nice entry taw..like..!

Shamimiey said...

sanagat setuju!!!! org xcomment pun xpe, jnji dlm luahkn sesuatu! :D

cinta siswi said...

setuju 101%.. siswi pun samela.. dkt setaun blogging..bru ade yg nk komen.. tp xkisah pun.. jnji kite hepi.. :)

Ain Norainsyah said...

Haha...ada jugak ke orang macam tu..kat dunia ni takde mende senang. kalau nak senang, tak yah blogging la kan....:P

Shila said...

ah..

aku malas rasa nk check bila dpt komen pertama..

tapi agak lama gak laa..

kehkehkeh..

budak tu, best x entry dia..?

ko ptut tlg komen..baru dia rs smgt..!!

Dkna Abza said...

dkna setuju tu... dkna pon dah lama ada blog tapi sampai 1 masa dkna bosan sebab tak ada orang komen... frust!

tapi kita belajar dari pengalaman orang lain...walaupon tak ramai pengikut tapi yang pasti ada yang membaca :)

kindergartenlibrary said...

betul . nelly pun pelik juga kenapa nak marah-II sedangkan dorang tau nak dapat readers sangat susah .. tu la , mula-II blogging kena tau apa itu blogger ! :)

Eyka said...

betull..sokong wey! smpai skrg blog eyka tak up up lagi..relax je..haha:P

blogging for fun bukan untuk famous..:D

eh ptut laa tak nmpk dy dah kat blog eyka..dah xde bloglist eyka dah kat tmpat dy..sob sob sob..haha:P

whitecappuccino said...

balik kepada apa tujuan berblog sebenarnya..betul tu..jgn cepat putus asa..

Lama betul menghilang ya? welcome back!

whitecappuccino said...

balik kepada apa tujuan berblog sebenarnya..betul tu..jgn cepat putus asa..

Lama betul menghilang ya? welcome back!

Anonymous said...

blogging bukan senang.
nak sampai tahap sekarang pon macam2 usaha chemay dah buad tauu :)

A retarded kitty said...

okay, tepuk tangan kuat-kuat. takkannya baru buat blog sehari terus jadi femes

Kira Sakura said...

mcm kira buat belog untuk kepuasan diri sendiri, publish apa yg rasa nk publish.. sbb tue xde terasa klu xde sape drop komen atau baca... :)

sheissheis said...

aku menulis bukan kerna komen..ekekeke..hai k-are^^

❤Mrs. Myra❤ said...

setuju ngan kamu kr . :)
blog n fb ade lah dua benda yang berbeza...

Kite pon macam tu jugak masa mula2 blogging dulu ..tak senang nak kumpul pembaca setia dan follower..:)

Lelaki Ini said...

berblogging dengan ikhlas..baru dapat ganjaran kan? hehe..

Unknown said...

datang folo dari blog teenager housemaid(^____^)

Unknown said...

is dulu pun... kalau ikutkan... stat berbelog since 2007... post saja.. xpernah kisah orang nak komen atau tak... tapi lately, jenjalan blog2 kengkawan yang baru2 tapi komen dah beribu... 'muhasabah' balik... blog sebenarnya satu lapangan ukhwah yang terbaik disamping berkongsi ilmu dah pengalaman, baru xtiv melawat dan membaca kisah2 sahabat blogger... dalam jangkamasa 3bulan berblogwalking, alhamdulillah, ada jugak yang sudi membaca dan meninggalkan komen di entri...

penyuntik semangat untuk terus menulis... (^___^) belog bukan facebook... menarik

Yumida said...

yup..diakui yg itu..
klo kita rajin singgah blog member, sure org akan kunjung balik...
n join segmen..amat2 membantu..bukan takat nk tarik follower jer..tp biar pembacaan kita bertambah luas..

*bro...klo word tu kaler putih..sure syok membaca..hihi...

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates