Branding.. bukan ayam brand kari tuna ok! Kat korang yang ingat aku nak cite pasal brand pakaian and accesories lak, sori.. pun bukan. By the way aku ske Romp ngan Soda (sempat lagi tu =P) tapi kadang2 BUM, Chargers ngan Giordano aku layan gak (oi, lari tajuk dah ni!) Ok2, sebenarnye branding yang nak aku cite kan kat sini merupakan satu term yang aku dan sorang member aku cipta (ye r tu.. (-_-") sume ko r yang cipta..)
Ape yang aku ngan member maksudkan ngan branding ialah merujuk pada bende hidup (bese nye manusia, solo atau berkumpulan) yang mane bile sampai satu tahap, ape je yang dorang wat.. even sesimple bende sekalipun, automatik akan disukai ramai. (nape bahase aku tunggang langgang?) Untuk lebih senang nak explain, aku bahagi kepada 3 bahagian:
1. Branding Kpop
Aku nak cite pasal kpop ni. Ade fanatik kpop tak kat sini? Takut nanti salah ayat free2 je kne serang. Dorang dah r ramai. Takut ni weh!! =P Actually aku pun minat group2 kpop ni cuma aku ngan member cukup tak gemar ngan isu branding dalam kpop ni. Once satu lagu tu boom, automatik name group tu naik gile2. Then ape2 je lagu group to release pastu, sume boom gak even lagu tu takde best mane. Amek contoh bagi aku ngan member lagu Tonight, The Boys tu bese je. Tapi sebab yang nyanyi Big Bang ngan SNSD, menang berkali kali. Dengar 2PM nak comeback. Caye r sebab dorang 2PM even dorang comeback ngan lagu Anak Itik Tok Wi je, confirm boom! Kalau Max247 try wat camtu? Dapat maki =P
2. Branding Realiti TV
Dalam realiti tv pun ade gak isu branding ni yang aku nampak. Kite amek contoh Maharaja Lawak. Mesti ramai tengok cite ni kan? Ke ade yang tak tengok? Dalam cite tu ade satu kumpulan yang dapat branding sekelip mata je iaitu kumpulan Jambu. Korang ingat ade satu juri time tu cakap kumpulan Jambu dah sampai satu tahap yang mane ape je dorang wat penonton akan suka. Ingat lagi tak? So keadaan yang macam tu r aku panggil dah ade branding. Even ade bape minggu yang aku tengok bese2 je, penonton kat studio tu boleh gelak macam r bende tu lawak gile2 nye.. sampai aku ngan family pun confuse. Dorang ni ikhlas gelak ke tak ni?
3. Branding Dalam Blog
Jangan ingat takde branding dalam blog. Dah name nye blogging haruslah di selitkan isu blogging sikit tak gitu? Tapi pasal ni takyah cite panjang kot. Korang leh tau sendiri rase nye. Bile sorang yang dah dikenali post something, sume orang ske je. Kadang2 post satu gambar ngah makan je pun.. tapi komen dapat "gambar menarik" "waa, lighting gambar cantik" and paling takleh blah "entri terbaik setakat ini!" (-_-") err, gambar je weh, bagi aku bende tu budak2 tadika zaman sekarang pun leh wat rase nye kan? Ke tak? Tapi bile blogger bese try wat yang same, akhirnye post tu dibiarkan sepi je. (+ sound effect bunyi cengkerik macam kat drama tv)
Jadi kesimpulan untuk cite aku yang agak panjang malam ni? Aku pun tak tau nak bagi kesimpulan ape. Cume pada aku isu branding ni patut di stop kan sebab tak cukup fair. Lagi satu mereka yang dah punya branding lak tak leh r amek kesempatan ngan wat anything sesimple mungkin just sebab dorang tau ape je dorang wat, sume orang akan suke. Sebaliknye bile mereka dah diterima ramai, show people you really deserve it ye tak? =)
16 comments:
setuju dengan kay...
teehee~
macam yang blogging pada yang da ada brand tu, ada setengah blog yg popular, tapi entry.. alamak.. macam kosong je.
-_-'
p/s: alamak! saya peminat snsd. and minat lagu the boys..
teehee~ :p
hm, ader blog femes tp sombong....
kalau branding blogger lama dengan blogger baru.
boleh?
Branding atau nama lainnya 'dah ada nama'...
Dalam certain2 kes, memang nampak tak fair, tapi kadang2 kan depa2 yg dah ada nama ni bukannya goyang kaki kenyit2 mata je dapat branding tu... Mesti depa dah usaha, kan?
haha..
rebranding pulak mcm mne??hahaha..
bila dsh branding, so worth it laa kalau org ramai suka..:)
cuba ko try letak gmbr ko tanpa topeng..
mesti ramai komen..
ekeke
btul tu Kr..tp kdg2 mmg tu yg pembaca nak kan? nak wat guano?..blogging ni bg sstgh org utk kepuasan sendiri jgk,post ape yg dia suke. Tp bg sstgh lg,yg nak bt side income tu pun terpaksa la guna branding ni utk melariskan jualan mrk..x gitu :)
isu branding ni susah nak stop bro..buat mrk yg xfemes mcm aku ni kena la pandai2 cari mkn nak idup kan..wheee~
aku tengok sorang blogger femes letak satu gambar hambik kau 100++ komen.*jeles
slalu x paham klu org ckp pasal kpop.. sbb xpenah ambik tau..hihihihi ;p
Setuju skli. Trtarik ngan isu branding dlm blog tu. Bnr tu, kalo blogger femes a.k.a otai post apapun tetap dpt komen yg brbtuk puji2an. hahaha.
x minat kpop...erkkk..tak tau nape..huuu~
nelly macam tak de ciri-II semua tu je .. hahaha
suke kim hyun joon je....coz itu je yg kenal..yg lain xpernah taw..haha..:D
Assalammualaikum ..
Hmmm .. Nak buat Branding nih bukan mudah tau. Kadang2, buat tak menjadi ..Bila dah menjadi, apalagi .. Amik kesempatan laaa .. Thehehee .. Tp, takleh la nak buat sambil lewa je kan .. Tak fair la jugak tuh .. Hmmm
nasib baik bukan fanatik k-pop..heee...:))
@a retarded kittyL hahaha.. betul2..jeles aiii..
Post a Comment