Thursday, December 27, 2012

Demand For Quality..


Demand for quality.. Assalamualaikum.. tahun 2012 dah nak berakhir dan masih lagi belum tiba hari kiamat yang diramalkan kalendar kaum mayan. So boo kat pengikut kalendar mayan tu.. =P Ape pun, aku bukan nak cite pasal bende tu pun ari ni. Seperti yang readers aku tau, aku dah agak lame berblogging.. sejak 2009 lagi so memang lame sangat dah tu kan? Hasil dari usaha aku berblogging (Usaha r sangat) akhirnya, entri dalam blog aku ni ade gak yang sudi komen. Tapi bile dah lame blogging ni, instead kuantiti komen, aku lebih berminat untuk receive komen yang berkualiti. Maksud aku komen yang related dengan entri yang aku taip. Kalau boleh aku tak nak r lagi dapat komen komen macam kat bawah ni. Boleh tak? Boleh tak? Cane contoh komen yang aku tak nak time tu? Sape yang rajin leh r bace dekat bawah..

Note: Sape yang terase, tersentap, terkedu, tertusuk, nasib! =P


Komen yang macam ni bese nye akan diterima oleh blogger baru yang blog die baru kene review ngan blogger femes. So, pengampu pangampu blog femes tersebut akan datang bertandang lalu drop komen yang memuji kemain blog baru tu even blog tu bese je. Sebab ape? Sebab yang promote tu kan blogger femes, so pengampu sekalian kne r tunjuk kesetiaan, baru r betul betul ampu ye tak? =P Aku pun pernah dapat komen angkat tinggi konon nye macam ni dan bila aku pikir balik, rase macam ape je. Blogger yang drop komen macam tu dekat aku, tu r kali pertama dan terakhir dia datang blog aku. Kate blog aku best, awesome sume, takkan singgah sekali je weh? Datang r lagi.. follow pun tak. Awesome r sangat kan.. T__T Bukan aku nak memintak ke ape, tapi cube korang bayangkan aku yang waktu tu sorang blogger yang follower tak cecah 100 orang, dapat komen camtu. Mesti kalau korang pun korang akan harap mereka yang drop komen memuji macam tu singgah blog korang selalu kan? Macam tu gak aku. Tapi sekarang ni memang aku wat tak reti je r dengan komen komen yang jenis macam bagi harapan.. tapi harapan menjadi layu ni. 


Aku rase komen jenis dekat atas ni, sume blogger pernah dapat kot. Komen macam ni akan datang menempek kat entri korang bila ade event event besar yang related ngan blogger di buat oleh company company besar. Contohnye, macam zaman digiwoww award dulu. Memang ade r golongan yang aku tak kenal, tibe tibe je drop komen mintak aku vote die. Memang aku gelak je r. Maaf r, mak aku pesan.. dont talk to stranger, so tibe tibe datang terjah.. dah r tak pernah datang sebelum ni.. pastu komen entri pun tak terus mintak orang vote die, memang vote aku kelaut r jawab nye. Bukan besar diri ke ape, tapi care blogger tu pun memang aku tak leh nak time. Kot blogger dah pernah datang singgah, dah pernah tegur komen entri ke, memang boleh je nak tolong setakat vote tu. Bukan susah pun. Setakat klik klik orang london cakap as piece of cake (Betul ke?) Tapi, kalau jenis yang dah r sombong kemain kunjung balas tak pernah wat, tapi bile time event kne vote macam ni, tibe tibe wat miracle terjah blog aku drop komen mintak vote. Entri aku langsung tak dikomen nye.. Memang aku boo layan je r komen mintak vote tu ye..


Pernah sekali aku jenjalan blog dan tengok situasi lebih kurang macam kat atas tu. Entri paling latest, blogger tu letak gambar sambil cite sikit something related ngan gambar tu. Aku saje view komen dan sorang blogger komen wow je. Pastu aku bace lak entri sebelum tu. blogger tu letak gambar lain sambil cite pasal gambar tu dan bile aku cek komen, komen wow dari blogger same komen wow kat entri atas tadi. So, soalan aku.. mende yang wow sangat tu? Kadang kadang aku tertanye, blogger yang komen one word je macam wow, best, nice.. korang bace ke entri kengkawan blog korang tu? Takkan kalau up entri makan kfc pun nak wow? Kagum sangat ke tengok blogger makan kfc? Tak pernah makan? Kesian.. =P Kalau tanye aku, memang aku jawab blogger yang komen macam tu memang tak bace pun entri tu. Ape yang die tau, die nak blogwalking orang sebanyak mungkin.. so that ramai blogger akan terjah balik blog die lepas tu. Ade sekali aku tengok blogger yang komen nice kat entri aku, pastu aku tengok entri blog lain, pun die komen nice gak. Memang nampak sangat r tu tak bace entri tu betul betul kan? Sume entri die "bace" nice!


Pernah dapat atau bace komen macam kat atas ni? Kadang kadang aku pun dapat komen komen yang macam ni. Komen spam promote barang. Individu yang suke spam komen ni pun kalau boleh tolong r jauhkan diri dari blog aku weh. Memang kalau orang macam ni komen promote 2456 juta kali pun aku tak kan layan nye. Tolong r jangan wat semak kotak komen aku dengan komen spam yang macam ni. Kalau nak sangat promosi barang, pergi r kuar duit sikit mintak tolong paper ke, iklan dekat radio tolong siarkan. Kalau setakat drop komen dekat entri aku memang harapan tinggal harapan je. Blogger yang datang entri aku, kebanyakan nye sebab nak bace entri merepek kelaut aku tu =P bukan nak tengok ade tak orang yang jadi salesman dalam blog aku. So, tolong r hentikan komen spam yang macam ni. Kalau setakat nak balas entri aku ngan komen jual barang macam ni, takyah komen pun takpe r. Buat penat je kemain panjang komen nak promote barang, padahal aku nampak pun buat tak nampak je. So, kepada individu yang pernah buat dan drop komen yang macam tu, aku nak mintak tolong r pergi main jauh jauh boleh tak? 

Sape nak cakap aku sorang blogger yang demand silekan =P Aku memang demand pun. Tapi aku rase tak salah kot sebab aku pun komen entri orang dengan sehabis baik. Jarang sangat aku wat komen lari tajuk kecuali bile time saje nak cari pasal. Komen taip satu word pun tak pernah aku wat. Even dorang yang letak entri wordless wednesday tak pun entri join kontes pun seboleh boleh aku cube komen dengan ayat lengkap. Jenis yang taip panjang lagi r seronok aku nak komen. Tapi takde r panjang macam akak liyaa nye komen. Komen die kumpul leh wat entri dah rase nye =P So, aku rase memang layak kot aku nak demand pasal komen ni sebab sebolehnye aku tak nak buat macam tu dekat blog orang, mesti r aku tak nak orang buat macam tu kat blog aku. Baru r adil dan saksama dekat situ kan? 

Entri selingan bertajuk mari menjawab soalan blogger.

Ade sorang blogger ade tanye soalan dalam komen untuk entri baru baru ni. So untuk selingan kali ni, aku nak jawab ni so bace lek lok ye. Ko suka isi ikan lembut tapi aku lagi suka yang rangup tapi tak kesah r. Part yang ko cakap tak tahan rase ikan terlalu ikan tu, aku agak blur. Memang tak faham, dah ikan memang r rase nye ikan kan? Takkan rase landak pulak? Or maybe maksud ko bau hanyir ikan tu kot? Aku amek tu je r as kefahahaman aku ok? Mengenai soalan pasal blog ko tu, aku suke je bace blog ko. Ade dua sebab utama. Satu nye sebab entri ko sume ringkas je tapi ade isi untuk aku komen, dan sebab ringkas memang boleh je aku nak terjah banyak banyak ^__^ Kedua nye sebab mase aku mula blogging dulu, ko ni antara yang awal sudi klik button follow tu even time tu ko nye follower je dah 1000++ bukan setakat follow je siap drop komen sekali so sebab tu aku pun rajin nak terjah blog ko tu tiap kali ade entri baru sekarang ni. Camtu r cite nye. lastly, sebab ko suka low profile hide muka sume dalam blog, aku pun dengan baik hati nye hide ko nye url blog kat entri ni. Hormat ko nye stye. Tambah lak, aku kan adil dan saksama.. =P

23 comments:

Jue Jaynee said...

hahaha apa kes demand.

tapi betul la..kalau tag segmen kita ok je. ni nak minta vote...ada ke patut.. xkenal2 pun nak minta vote.

komen wow memang tak patutlah.

Nora Shahaira said...

Mungkin bg insan yg dah jenuh baca komen byk sgt kat blog dia kot rasa mcm ni...

Mcm blog akak ni..terpulang..akak give n take. Sebab kadang2 akak sempat..kadang2 akak tak sempat..kalau entri akak ada guna pada korang .takbperlu komen sekadar baca pun ok..tapi komen tak baca pun akak tak kisah..maybe lain kot ..hati masing2 kan.

Huhu. Baru dapat jenguk blog ni..lepas ni baca n fikir komen dulu baru boleh taip. Hehe...ok2 ingat!!

Unknown said...

rasa mcm nk kopi paste entry nih pastu tempek kat my blog wkwkwkwkw...

Unknown said...

kalau jenis komen i dah follow u, follow me back..sumpah mmg saya takkan follow dia..hahaha..klik nak tengok blog dia macam mana pun rasa malasss..

kalau jenis spam nak jual barang tu mmg kena delete la..apa kes..kita jual barang..tetiba dia nak jual barang dia kat blog kita..hahaha..

aku HaniAsyira said...

sonok dpt komen dari follower mmg aku suka pun.. ada je yg readers aku tak jadi follower pun tapi still drops komen. aku mestilah singgah dan komen jugak kan..

tapi yang jual barang ke,, spam ke, mang aku tak layan lah. yang singgah aku pergi jugak blog nya.. tgk mood..

semuanya bergantung dgn mood aku.. huhu

Unknown said...

kau demand..? berdasarkan apa yang kau tulis ni, aku rasa kau tak demand pun...
apa yang kau tulis ni ada benarnya... pernah gak mereka2 komen dengan hanya satu word... kekadang aku pun pelik apa yang wow ye... macam tak ada kaitan dengan entri aje... tapi tak kisahlah...

yang tak boleh blah komen macam ni. "1st time datang sini. blog awak cantiklah. jom follow blog sy, then sy akan follow blog awak."
padahal, yang tukang komen tu dah berkali2 datang blog aku... itu ayat copipasta semata-mata... kat blog orang lain pun itu juga yang dia tulis... aku rasa nak banned aje blog dia... <-- aura jahat dah keluar... muahaha!! tapi aku tak buat pun... cakap aje lebih... -_-

aku tertanya-tanya apa komen pertama aku kat blog kau ni... erm...

Unknown said...

saye mule2 berblog pernah terima komen seolah2 menghina pernampilan saye..tak tau la pulak ape motif dia nak tegur2 camtu..masa tu mmg sakit hati giler la lepas bace komen camtu, tapi bila fikirkan balik mls nak peduli sngt ngn org camtu. Mgkin dia rase "perfect" sngt kot..

kalo komen yg mintak vote tu mcm nth pape2 je..selalunya saya bt derk je kalo terime komen cmtu..huhuhu..

Shila said...

i dah folo u..u pn da folo i.. tengs..! kakakaka.. :p

nasib baik aku tak terasa baca entry ni..

walaupn ada gak terasa sikit2..komen x kene dengan isi..

tp itu gaya aku..ko kene hormati.. ehhhhh..bole..? kakakakaka..

Gdsbnga said...

Yg penting sekarang blog aku anon dh tk boleh komen . Yg keduanya aku tkthu kenapa asal ade org yg bg link bebukan ni je terus msuk dkt spam . Dan mmg aku terus delete ah semak wei . Yg ketiganya . Aku tk suke org komen blog aku siap bg link blog dia bla bla bla tp tk komen langsung pun entry aku . Yg keempatnya aku tk suke jugak org komen blog aku just cakap hey I follow you , follow me back k . Sepak nak ? (‾.‾٥) . Mmg tk ah aku nk follow . Sb slu org yg komen gitu mmg totally blog dia tk best ! Takat tepek gambr pakwe bebanyak . Whathefish ? Tkde modal ke ?


Kan aku dh komen panjang lebar .
Haa

HeNRieTTa JoSe said...

Pernah juga dpt komen komen mcm tu...tpi sekadar satu dua jew la...nk pomot brg...nk soh undi.....

Psss....mmg sgt best sna...sebab hutan, n kaki bukit, sjuk...., kawasan tu kaki bukit...jdnya jambatan tu dr lereng bukit ke chalet...chalet atas bukit....tp bila mlm, sgt sjuk....angin lintang atas jmbatan....

aizamia3 said...

bukan sekali dua.. sampai satu tahap.. tak kisah dah.. sekurang-kurangnya dia nak singgah.. cuma kalau komen tu tak kena dengan tema/tajuk entry.. takkan kulepaskan.. ;)

psstt: lately ni akak bz sangat2.. sampai takde masa nak singgah sini.. jangan kecik no..

namaku semah. said...

aku agak yang ngomen singkat singkat tu sumpah tak baca kot entri mamat tu. dia just nak sedapkan hati mamat tu je. ahh koya sungguh.

Liyaa Mf said...

Aku sangat2 setuju ngan entry kau ni. Cam tak bape best gak kekadang bila kita dah cite punye r panjang berjela, last2 yg dikomen ntahapapa. Takde kaitan ngan entry atau sekadar wow! Wow kepala hangguk dea :P

Aku rasa kau berhak utk demand for quality sbb salunya komen2 kau pun berkualiti. Nampak la keikhlasan di situ walaupun tak beriya macam aku. Hahaha! Aku pun kdg nak komplen psl benda ni. Tapi aku segan r. Aku pikir org komen tak berkualiti kat blog aku tu maybe sbb entry aku tu yg tak berkualiti kut. Bosan bila baca, so taktau nak komen apa. Gaknye r. Kemaen humblenya aku -_-

Igt nak try komen pendek tp terpanjang gak. Nampak je cam kepochi aku ni tp pendiamalu sebenanya. Hihi. Pasni aku janji aku try lagi. Igt taw, aku try. Tp tak janji r boleh :P

TechKini.com said...

Tipu la kalender Mayan tu, ada gaks yang percaya. Ish3...

-> ❤ TechKini.com

Unknown said...

ko tau dak..ko lah org antara org yg rajin drop komen kat blog aku..so aku pun rajin bertandang kat papan tanda rumah ko...and aku suka entry ko sbb simple...dan aku rasa xlah mcm nak muntah kalau baca..(ni bukan bodek dan kaki ampu ye)

cik ika said...

lama tak singgah sini..:)

Payeh Kuced said...

ehh.. ingatkan dah komen... hurmm... memang aku tak nafikan, bila hang komen, komitmen yang penuh diberikan... so, bila aku baca komen hang, feel at ease gitu...

aku rasa okey je kot kalo nak demand.. sebab entry kau layak dapat komen yang sepatutnya..

نورعيم said...

sy pernah terima komen "first time dtg sini. blog ni hebat la. bla bla bla"

padahal dah puluh2 kali singgah blog sy. puihh betul la.

lg satu entry psl ank yg tak mengenal budi. tp tup2 dpt komen "ok" je. haha. apa yg ok pn xtau la.


sometimes yg dtg komen tu dia buat komen secara pukal. sama je dia komen

misz aisya said...

aku bace entry kau ni penuh fokus. kau betul2 luah perasaan kan? haha.

jgn kate kau, aku pon penah kena. dri ayat komen dia, aku tau dy xbace pon entry aku. tp, aku mls nak pnjg2 pk. dah dia komen camtu, so blog dia bukan keutamaan lah utk aku terjah.

tengs bnyk2 sudi komen kat blog aku. :)

kindergartenlibrary said...

hahaha ..

ok , fine . kekadang tu geram gak bila ada orang letak link cm tuh kat kotak komen . cm tak ikhlas nak komen . x nk komen , x yah komen laaa kan . hati yang pemilik blog pun x panassss !
hahahaha

tapi , kekadang nelly buat2 x nmpk je link tu if link tu rasa cm x ada makna .

n pasal orang yg kena review n sekali je datang . sebenarnya , nak mereview ni bukan kerja yang mudah . nmpk je mudah . nak bgi komen pun kena tgk balik blog kita kan ., tapi ,tu la . kay_are , bukan semua orang boleh hargai usaha kita nak bantu . mungkin niat kita baik , nak tolong promote blog org , bagitau org kewujudan blog dia , tapi , dia belum tentu lagi kan .

=)

anggap je laa kita ikhlas bantu dia . kalau mengharap tinggi2 pun , bukan semua org faham apa yang kita harapkan ~
-.-'

inche hlovate said...

haa sya sama mcam nelly kat atas ni.. kalau ada orang anta link wat2 tak nmpak jela. Wat2 macam buta sebelah mata. Lagi satu sya pun tak suka kalau ade salesman datg blog. sibuk nak menjual produk. Depa ingat kita ni banyak duit agaknya kan kan?? sabar jela ye..

tak slah kot nak demand. Hidup ni memg kne demand

missha said...

hai lama tak datang sini.




hoho.. saja bagi contoh tak berkualiti :D


err..komen 'sepatah' as wow, ok, yang takde kaitan ngan entri nampak sangt tak baca..

n sangt setuju yg mnx tlg vote tu.....err..kalau lepas2 tu dia datang singgah, takpe la jugak, ini singgah semata2 nak mnx vote je =.='

Kira Sakura said...

nice!!!


hahahahahah mesti ko bebai gila bila aku komen cenggini hahahaha :p sama la mcm aku kadang meluat beno bila ada spesies mcm nie. slalu nya aku pun buat menda yg sama. drop komen tanpa baca keseluruhan entry. baek kan aku :p

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates