Monday, December 17, 2012

What I Mean Is Like This..


What I mean is like this.. Tajuk je dah menimbulkan banyak soalan kan? =P Terlebih dahulu aku nak ucap assalamualaikum kepada sume readers blog aku ni. Entri ni aku taip berikutan komen sorang adik blogger yang mungkin terase kot ngan statement aku dalam entri aku mengenai dmc ari tu. Entri yang mane boleh klik --> SINI kalau rajin =) Statement yang aku maksudkan "Terlebih ustaz ustazah" Aku tak mention sape sape pun dan aku just taip secara general. Tapi kalau ade yang terase kat sini aku nak mintak maaf siap siap dulu sebab aku pun tak tau ade yang akan terase.

Terus terang cakap, aku memang kagum dengan blogger tersebut yang diberi petunjuk untuk berubah menjadi lebih baik dalam usia yang muda. Nak lebih tau mengenai blogger tersebut boleh r klik dekat --> SINI Apa yang terjadi dekat blogger ni sama r macam yang terjadi dekat kenalan blogger yang aku kenal dalam tahun lepas, adik izzatul shazni dengan adik nadirah. Adik izzatul shazni macam dah remove blog die, tapi kalau nak bace kisah adik nadirah boleh klik --> SINI Aku yakin mereka yang dah start berblogging tahun lepas kenal sape adik nadirah ni.

Berbalik kepada tajuk entri, supaya takde yang akan terus terase or salah faham.. ari ni aku nak bagitau ape yang aku maksudkan dengan statement aku "Terlebih ustaz ustazah" tu menurut pandangan aku sendiri secara generalnye. So, aku harap lepas ni blogger tersebut akan faham dengan lebih detail lagi. Ingin aku ingatkan dekat sini ape yang aku nak terangkan dekat bawah nanti ialah pandangan based on pengalaman aku sendiri, so kalau ade yang tak setuju, aku rase tu hak masing masing. Aku tak suruh sape sape terima. Dengan kata lain, ia cuma pandangan aku je.

Mula mula sekali ape yang aku maksudkan dengan "Terlebih ustaz ustazah" tu ialah bila benda yang die kire as ibadah ialah bende bende wajib buat tu. Aku rase korang pun dah muntah bace insiden aku cari peserta puisi pastu kene ceramah free tu kan? Tapi itu r ape aku cube nak bagitau. Certain orang yang macam ni pikir solat, pose, bace quran tu ibadah.. yang tak bape nampak related ngan Tuhan tu bukan. Sedangkan ape yang aku faham mase blaja dekat sekolah dulu, asalkan buat sesuatu yang baik dengan niat yang baik pun dah kire ibadah kan? Kalau salah betulkan aku.

Contoh bersukan. Tak salah kalau bersukan sebab bersukan tu menyihatkan badan. Tapi mesti betul care die r. Paling penting niat betul dan pemakaian sukan tu pun kena jaga. Kalau ikut cara yang betul insyaAllah dikire ibadah dan dapat pahala kan? Sama gak r dengan benda  lain yang kita buat macam blaja ke, keje ke.. asalkan niat dan cara tu betul, dah kire ibadah kan? Tapi ape yang aku nampak, certain orang yang macam ni just anggap ibadah khusus macam solat pose bace quran tu je ibadah. Tu sebab tak pasal dapat ceramah free mase cari peserta puisi dulu. Hmm..

Satu lagi yang aku tak bape suke ialah certain orang macam ni selalu mengangkat diri dorang lebih tinggi daripada orang lain. Maksud aku bukan r riak macam aku selalu wat tu. Riak aku tu main main je. Bukan betul betul pun, saje nak bagi korang nyampah ngan aku je =P Tapi ape yang aku cuba maksudkan dekat sini, certain orang camni selalu rase ape yang die buat tu dah cukup betul, so bile orang lain buat tak ikut cara yang die gunakan so bende tu jadi salah. Sedangkan ape yang aku tau, asal name nye manusia, lagi lagi akhir zaman ni.. tak kan terlepas dari kesilapan kan?

Aku yakin korang tau pasal rancangan realiti ustazah pilihan kan? Nampak macam bagus tujuan program tu nak mencari sorang pemimpin di kalangan wanita. So, sebab rancangan tu melibatkan perempuan, maka juri juri dan penonton dalam set mesti perempuan. Tapi dorang lupe agaknye penonton melalui tv mesti ade lelaki. Aku ade gak tengok episod nak last dan aku dapati calon ustazah yang dulu berkaca mata dah diganti dengan contact lense. Tak cukup dengan tu dimekap yang boleh aku kire tebal gak r. So, aku nak tanye pendapat mereka yang lebih arif, macam tu boleh ke?

Ingat nak tambah lagi tapi dah panjang sangat so aku stop je kat sini. Ape pun aku harap sume yang bace terutama blogger tersebut dapat sedikit idea tentang ape yang aku maksudkan "Terlebih ustaz ustazah" tu. Its not perubahan blogger tu menjadi someone yang lebih baik. Yang tu aku pun kagum. Ia nya actually lebih kepada attitude mereka yang rase ada ilmu agama lebih tinggi dari orang lain dan buat mereka rase ape yang dibuat mereka tu betul dan ape ape je perkara yang orang lain buat dan tak dapat diterima oleh mereka dianggap salah. Sekian entri aku ari ni. Salam.

19 comments:

Shila said...

ini antara entry paling pendek penah aku bc kt blog ko..

baik ko tmbag lg panjang lebar tu.. :p

bila kita betul, dan orang lain salah, kite akan buat salah orang tu lagi ketara..

bila kita salah, dan orang lain betul, kita akan buat salah kita mcm orang lain punya salah..

orang akan memberi alasan untuk membenarkan tindakan dia..

nmpk x aku merepek..? dgn komen2 tak berapa nk kait dgn entry..? :p

mirmashi94 said...

tak terasa pong k =P. aku cuma mintak kau define je. totally defined already. curious, biasa laa, budak2 kan. memang banyak tanya. LOL :D.

AdinataGus said...

Complicated sungguh

Unknown said...

pada saya, rancangan realiti tv lebih banyak keburukan dari mendatangkan kebaikan.. lebih lagi kalau melibatkan perempuan.. kalau nak cari ustaz ke apa ke..mungkin tak masalah sangat berbanding pompuan.. pompuan ni kan special.. so nak jaga pun delicate..special.. kalau dah masuk realiti tv.. tayang muka..berhias bagai utk penonton yg bukan suami..apecer kan..

entah ya.. pendapat orang mungkin lain..tapi saya rasa, tak perlula cari cari ustazah ni.. nak cari pun tak payah masuk tv pun dah ok..

Kira Sakura said...

aku tak kata salah apa yang ko cakap. aku setuju sebab Allah dah sediakan segala garis panduan dalam mengejar redhaNya. sama mcm semua sahabat yang berpegang pada mazhab masing2 sbg contoh. mazhab hambali tetap hormat dengan sahabat yg berpegang pada mazhab syafie asalkan apa yg diikuti tak melanggar syariat islam yg sebenar

Liyaa Mf said...

Sebenanye org yang "terlebih ustaz ustazah" ni pada aku dea tak cukup cool. Camni. Memang tak dinafikan dorang tu baek sume. Tapi kan, pada aku dorang tak pandai nak tunjukkan contoh yang baek untuk mempengaruhi kita yang dorang anggap tak bape baek ni. Ini pandangan aku je, walaupun kalau nak compare dr segi ibadat antara aku ngan dorang, tak layak pun aku nak komplen psl dorang tu sume.

Cuma, kalau ikut cara Rasulullah. Baginda sentiasa tunjukkan contoh yang baek tak kira pada siapa. Cara tu la patutnya guna kalau nak tarek org dekat ngan Islam, or ke arah kebaikan. Bukan ngan cara menyindir or bebenda yg leh wat kita lagi nyampah kut.

Tapi, aku rasa maybe dorang dah cukup meluat or menyampah kut ngan apa2 event yg bukan melibatkan keagamaan, sbb apa yg dorang leh nampak sumenye macam berbentuk hiburan. Dari situ aku rasa timbulnya sbb dorang ban sume aktiviti berbentuk bukan keagamaan.

Kesimpulan, nak berdakwah kena banyak bersabar kut. Ini cuma pendapat aku je. Kalau salah or sesape terasa, aku mintak maaf. Aku ni masih banyak yang kurang kut. Err ada kaitan ke komen aku ni? :P

inche hlovate said...

ni kompem waktu SPM BM dapt A. Ermm biasa lah..kdg2 org tersalah ertikan maksud yg kita nak smpaikan sebenr2nya

Anonymous said...

Aishh..x tau la nk ckp ap..tp nk tulis je ..haha..betul la tu stiap bnda baik y kita buat jika diniatkn smata2 kerna Allah sumenya dikira ibadah.Hmm..mentaliti "terlebih ustaz ustazah" nie la y meroskkn agama tu sndiri..buat org slh phm dgn islam..aq pon bengng dngn org cmnie.x phm agama..merskkn agama g ada r..rasa nk tumbuk2 je.Bila org nk dekt dgn agama jd tkut sbb mentaliti cmnie la.So..kesimpulnnya..org islam tu mmg x perfect y perfect tu hanyalah islam.Nk cri islam jgn cri pd orgnya..cri pada sumbernya..Al-Quran n Sunnah.InsyaAllah..jumpa.
Eh..pnjg plak komen aq nie ye..aq nk tambh gak lagi nie tapi..pnjg sgt cm entry plak nnti.huahuaa..

"Tanda Allah syg kita Allah bg kita kefahaman agama bukan skdr tahu.. =)Subhanallah..anywy..jgn bersangka buruk..hehe..sentiasa bersangka baik ..mungkin dorg nk kita jd lebih baik."

P/s: Agak2 kena x komen aq nie? -.-

Zubaidah said...

aku rse la aku faham ngan statement yg ko ckp terlebih ustaz ustazah tu. mesti ko maksudkan sape2 yg over dalam ibadah, cnthnye, nk tgk tv pown takleh, nk wat aktiviti len selain solat, bce aq and sbgnya takleh. aku rasa tu yg ko maksudkan. takpe, kdg2 maybe org x dapat apa yg kite nk sampaikan.

p/s: budak yg hentam aku dalam meeting bukan senior, tp dye sebaya ngan aku, and dye MPP, dye cakap aku kurang ajar apa sume, sdgkan dye x taw apa yg jadi time program. ko bayangkan, mamat tu tak pernah ade time program, tapi time meeting je ade. pastu kteorang yang jadi fasilitator nie x dpt peluang nak bercakap, pengarah projek pown same. patut ke? (sorry, terlebih emosi)

Payeh Kuced said...

ustazah aku penah ckp, hidup kita ni, antara dua je. whether pahala, or dosa. heading to syurga or neraka.. takkan ada yg tengah.. everything yg kita buat tu, kalau betul niat, bertepatan dgn syarak, insyaAllah akan jadi ibadah..

aku slalu gak dok prati program2 mcm ustazah pilihan tu.. sungguh aku x setuju sebenarnya.. mcm mempamerkan wanita pun ada.. thats just my opinion... lagi satu yg akademi alquran contonhya.. dah terang lagi bersuluh suara tu aurat.. haihh...

org yg pikir org laen kena ikot dia tu boleh lah diklasifikasikan sbgai bajet.. tak semua yg kita buat tu 100% betul sampai semua org kena ikot kan... dah berubah jadi baik tak semestinya dah jadi yg terbaik :)

misz aisya said...

biase lah tu bro. kalau kita ckp pun, org boleh slh faham, apatah lagi kita tulis..

hmm, aku penah face manusia terlebih ustaz ustazah ni. seriously aku kurang selesa. aku ni pon bese2 je. nama je bdk skolah agama tp lmu n amal xtinggi mana. hehe.so, ape yg aku buat, aku diamkan je bila diorang ni komen ke bebel ke. buat bodoh. kalau ikut sgt ckp diorg, nnti lagi bajet bagus. :)

Unknown said...

biasalah lah tu kay, lumrah akhir zaman, memang menakutkan. ada yang kita tgk luarannya memang tabik spring tapi. kau tau lah kan. jadi masalah yang nih aku bukan ariff sangat. biar orng yang ariff saja lah yang bagi pendapat tentang ustaza pilihan tuh. yg part statment kau hari tuh kali dorang xfaham apa yang cuba nak kongsikan. betulkan aku kalau aku salah hihihi

Admin said...

macam mana entah nak cakap..
tapi yg pastinya bila rasa ustaz ustazah tu
mohon sangat tidak angkuh dan bersama-sama orang lain jugak
supaya nanti akan lahir lebih ramai
golongan yang dekat dengan Tuhan :)

Gdsbnga said...

Wei wei aku tk jd ah buat segment tuuuu . Hehe . Sb tu kau tk jumpa link dia . Kau tulis jelah cite tuu dkt blog ni . Aku mmg akan baca pung (‾⌣‾)♉

cikcleopatra said...

eh ustazah pilihan episod akhir ne ade pakai c.lens la..buat laser mata dari dr.muhaiya..xsilap aku la..sbb dr.muhaiya kan terlibat dalam rancangan tu..hihihi..ye menegur pada kebaikan xsalah..dan nak menegur pun ade caranya, jgn menjengkelkan..eh aku nye komen mcm da kelaut la..haha..btw for me..xde istilah terlebih ustaz/ustazah..semua pandai da kan..mane yg baik diambil, yg tidak dijadikan sempadan je..buat secara bersederhana je sbb islam suke org yg bersederhana dalam semua hal ;)

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

asalkan buat sesuatu yang baik dengan niat yang baik pun dah kire ibadah kan?

betul lah nie... :)

Unknown said...

aku bukan ustazah...

نورعيم said...

setuju dgn entry ni. kalau niat dah tak betul, takdenya istilah uataz ustazah ni. nak berubah mesti disertakan niat yg betul.

kalau buat tp dgn niat nak mennjk baik tak pyh la.

psl ustazah pilihan tu kan. sy sgt2 setuju. sy xikut pn program tu sbb bg sy mcm ustazah2 pilihan tu mcm dah tak jadi diri sendiri. ni pandangan sy la. yg betulnya hanya Allah y tahu. wallhualam.

aku HaniAsyira said...

mugkin ko guna term terlebih ustaz ustazah.. sbb tu yg jadi misunderstanding. lagi2 ramai skrg ni buat baik sikit kata org tu mcm ustaz or ustzah. xpun orang tu pakai baik sgt dah gelar dia mcm tuh.. lepas tu bila org mcm tu buat salah sikit perli bukan main.. sbb tu mcm ada salah faham statement ko.. xleh mainkan ustaz ustazah kot. sensitif kan

tp, betul lah apa ug ko ckp tuh.. jgn pandang ilmu kita tinggi dari org.. tegur boleh tp ada cara kan.. ibadah pun luas..

*tetibe aku komen panjang dan merapu

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates