Wednesday, December 26, 2012

Torrent..


Torrent.. Assalamualaikum.. aku rase macam dah lame sangat tak menaip. Standard r tu kan.. kalau dah name nye cuti  secara automatiknye blog aku pun akan bercuti.. ^^ So kepada yang masih tak bese, bese bese kan r ye. Macam bese gak.. lame tak menaip.. bile nak taip balik agak blur tak tau nak taip pasal ape. Idea macam nak tak nak je kuar. So, sebabkan takde isu nak aku cite kan dekat sini.. aku ingat ari ni aku nak share dengan readers aku mengenai ape yang aku tau pasal torrent.

Kepada yang baru first time dengar, torrent ni merupakan sejenis software kot yang bese orang gunakan untuk download sesuatu file yang besar gedabak tak ingat. Sebagai contohnye, file drama bersiri atau anime yang berepisod episod panjang nye. Ape yang buat orang banyak guna torrent untuk download file yang macam ni ialah download melalui torrent tak sama macam download menggunakan link direct download macam mediaapi, cepatkongsi, megamuatnaik dan sebagainya.

Satu kelemahan yang aku dapati bila download guna link direct macam kat atas tu, boleh menyebabkan stress secara mendadak bila tiba tiba internet down sedangkan mase yang tinggal untuk download complete cuma satu ke dua minit je. Memang cukup menguji kesabaran waktu tu. Dah r standard nak siap download satu cite ade dekat sejam. Kekadang bile internet slow, mase nak complete pun jadi dua, tiga jam alih alih internet down.. tak ke rase macam nak hempuk laptop time tu?

Sebab tu aku akhirnye decide untuk download file file cite bersiri dengan guna torrent. Torrent ni yang tak best nye kelajuan download depend gak pada internet connection nye speed tapi satu yang menarik mengenai torrent ni kalau internet tibe tibe je down, download yang tak complete tu takkan waste macam tu je. Ape yang perlu di buat cube dapatkan balik internet connection dan once dah ade internet, download yang tak siap tadi akan disambung semula secara automatik.

So sape nak tau care guna torrent leh r bace bawah:

Mula mula sekali, kalau nak guna torrent.. korang kena r ade software torrent ni. So semudah abc korang taip je "Download torrent" pastu search kat google confirm jumpe. Once dah download, boleh r korang install dekat laptop or komputer masing masing pastu test power dengan tekan icon torrent yang kaler hijau tu. Aku nye torrent kaler hijau so kalau ade yang kaler lain.. tak tau r. Tapi fungsi same je so jangan r risau sangat. Once dah klik, akan kuar paparan macam kat bawah ni.


Rupe bentuk torrent yang dah di open..

Nak lebih clear, boleh klik dekat gambar tu. So secara simple nye, tiga file yang ngah running tu ialah file yang aku ngah download. Ok abaikan file file tu. Fokus kepada anak panah ngan bende yang aku bulatkan. Bagi aku, dua item ni yang aku rase kena tau sebelum gunakan torrent ni. Sebabnye kalau sesape yang guna torrent tapi tak tau maksud term term dalam torrent tu terutama yang aku anak panahkan tu, memang boleh end up dengan download torrent yang entah bile nak siap.. +__+

Sebenarnye, bile download menggunakan torrent.. proses download tu berlaku secara give and take. Sebab tu kalau korang notice ade down speed dengan up speed. Term "seeds" bermaksud individu yang dah ade file yang kita nak tu. Contoh macam yang aku bulatkan, ade tertulis dekat situ 17 of 25 connected. Secara mudahnye ade 25 individu yang dah habis download file yang kita nak tapi masih stay kan file tersebut dalam torrent so that orang lain still boleh download file tersebut.

Term "peers" pulak membawa maksud individu yang sedang mencari dan mendownload file tersebut. Dalam hal ni, disebabkan kalau korang notice download aku dekat torrent belum complete, secara mudahnye aku r salah sorang daripada "peers" So dekat sini, kalau korang nak download file complete lebih cepat.. penting untuk pastikan bilangan "seeds" lebih dari bilangan "peers" Paling penting kne tengok at least mesti ade sorang "seeds" kalau tak sampai bile pun download tak kan complete.

So, macam mane nak cari file torrent untuk didownload? Korang boleh klik dekat --> SINI dan taip r cite ape yang korang nak. Pilih mane mane server torrent yang sesuai (Aku bese guna kickass torrent ngan kat.ph je) pastu save file torrent tu. Dah save korang double klik je dekat file torrent tadi pastu cek dekat torrent nye paparan macam kat atas tu. Once dah ade dekat paparan, means download korang dah pun start. Amek kire ape aku bagitau tadi, siap r download tu nanti. Sekian. =)

Note: aku malas nak upload gambar banyak banyak ari ni.. =P

18 comments:

Shila said...

macam pernah laa plak kan ko upload gmbr bebanyak.. -__-

aku penah try pakai torrent..tp mcm xberjaya..silap teknik kot..pastu mls nk cari tutorial..

skrg ni, kdg2 guna downloadthemall kt mozilla browser..ok gak..

misz aisya said...

aku manusia yg agak jahil pasal komputer ke download ke software ke. kalau ko ajar cmni, sumpah aku lampi giler.

lappy aku, kawan aku yg tolong tengokkan. aku? mmg tak lahhhhhh.

hnnti aku suh kawan aku baca tutorial kau & apply kat lappy aku. sekian.

Unknown said...

dedulu zaman belajar rajin la guna torrent..skang pakat takde dah..

Hansyirah Takezur said...

huiiii... engineer dah up sikit blognya jadi tutorial. weehuuu.. :D

Unknown said...

aku tak pernah download guna torrent.. lagi pun aku tak selalu download cite bersiri...
aku suruh kak teh or angah yang download...

psst:lama kau tak update... mekasih sebab komen banyak giler kat blog aku.. ^_^

Payeh Kuced said...

aku rasa aku kena bookmark entry ni.. hahahaha.. well explanation wehh. aku paham.. hahaha.. slalu nya aku jammed kalau bab2 donlod ni.. wakakaka.. makaseh bro.. pasni kau boleh buat tutorial la ye..

Kira Sakura said...

aku benci klu dah install menda software tue lama2 kena bayar. klu tak bayar lappy henggg =.=

HeNRieTTa JoSe said...

Torrent la kelemahan rietta plg utama....huhuhu....

Psss...skt tu penilaian markah prestasi tahunan....

Unknown said...

memang panas gila hati kalau download dah nak complete tinggal 1% saja, tiba tiba pakbbb internet down lah tertutup lah mati karen lah. haiyaa. baik xpayah download. *emosi sekejap*

نورعيم said...

kaki download blh la try cuba. bg yg bkn kaki download blh tunggu movie tu dpt and copy. kihkih.

نورعيم said...

kaki download blh la try cuba. bg yg bkn kaki download blh tunggu movie tu dpt and copy. kihkih.

Unknown said...

aku xnk paham entry ni

mencik donlod2 ni sbb tenet siput pon kalah lembab die

Unknown said...

torent ni sakit jiwa gak masa aku memula guna dulu...nasib member aku yg giler IT tahap genius tah gent sapa dia dapat....dia lah ajar aku...huhu...

Cik Orkid said...

"Ternganga"

Ok tutup. Keje cam ni aku mmg tak buat langsung. Aku tak minat haha.

Gdsbnga said...

Kau ni mesti rajin gila ah download anime . Gilaaaa ahhh ! Aku cuma reti download pakai youtube downloader je . Ni pun sb running man . Klu drama ke apa benda aku copy kawan je . Hehe

aizamia3 said...

tq sbb sharing info ni.. maklumler akak tak reti.. ;)

Liyaa Mf said...

Mula2 tu boleh hadam lagi. Pas dah cite step2 kat mana nak masukkan tajuk cite yg nak didownload, aku dah mula blur pastu lost. Next tyme la bila bebetul nak guna benda alah ni aku cari semula entry kau ni :P

*Aku kan jarang download cite, salu mintak tolong org download je :D

missha said...

selalu je dengar n terserempak ngan en torrrnt ni, tapi tak pernah ambik tahu pun... huk2..

sebabnya, selalu sedut je movie dari org lain.. hehe :D

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates