Tuesday, December 18, 2012

Interesting Entries?


Interesting entries? Assalamualaikum kepada readers aku sume. Ari ni aku plan nak wat satu segmen tu.. tapi tau tau je takde dah segmen tersebut so memang tak leh nak watpe r. Ok takpe, sebab plan nak menyetelkan segmen tersebut tak kesampaian, aku ingat ari ni aku nak cite pasal blog pulak r boleh? Tak boleh pun aku nak cite gak. Macam tak bese lak kan? =P Aku mendapati baru baru ni ade banyak blog telah dilahirkan. Tahniah r kepada mereka yang decide untuk berblogging. Blogging betul betul dan jangan give up ye =) So, melalui pengalaman aku awal awal blogging dulu, salah satu masalah yang akan dihadapi ialah macam mane nak taip sekeping entri yang boleh wat orang nak bace betul?

Standard je bagi aku kalau mereka yang baru berblogging akan hadapi problem yang macam tu. Nak menghasilkan sekeping entri yang menarik untuk orang bace bukan senang. Even aku pun actually tak tau sangat cane nak wat entri yang sedemikian rupa. Tapi memandangkan ade certain readers aku yang selalu gak r cakap entri aku ni menarik (Sedangkan aku rase entri aku ni banyak merepek sampai kelaut je +__+) tapi dah dorang nak cakap menarik aku time je ngan ati yang terbuka ^__^ So, untuk ari ni aku ingat nak kongsi r sedikit cara aku menghasilkan sekeping entri yang certain readers cakap menarik, aku tak cakap camtu ok =P Ape pun, jom sesama rajin kan diri bace care aku bese guna kat bawah =)

Confident

Bagi aku pertama sekali dalam menghasilkan sekeping entri ialah kite sendiri kne yakin yang entri yang ditaip tu nanti mampu menarik orang untuk bace. Entri pertama yang aku taip dalam bahase melayu tu pun aku taip dengan rase yakin entri tu orang akan bace dan support walaupun at last entri tu berakhir dengan takde komen.. diulangi no comment at all. Cane nak buat kite rase yakin dengan entri kite sendiri? Senang je, bile kite bace entri kite tu sekali dan kite rase nak bace lagi dua ke tiga kali. Kat situ pun dah boleh nampak yang entri tu menarik. Ape aku cube bagitau dekat sini, kalau sendiri pun rase tak best bace entri sendiri, cane nak buat orang lain yang langsung tak kenal tu bace entri kite kan?

Different

Perkara penting yang kene amek kire dalam menghasilkan sekeping entri ialah memastikan ade perbezaan entri yang akan kite taip berbanding dengan entri orang lain. Pastikan ade our own style dalam penaipan sekeping entri. Macam aku, yang agak membezakan entri aku dengan entri orang lain ialah bahase yang aku gunakan. Instead menaip "Aku hendak cerita dekat engkau orang" aku lebih prefer "Aku nak cite kat korang" Kalau ade yang cakap blog aku fail bahasa melayu pun aku tak kisah sebab aku blogging, bukan jawab exam pun =P Aku decide guna bahase camtu sebab aku rase selesa dengan bahase camtu dan yakin bahase tu r yang aku dan korang guna bile bercakap ngan member korang kan? Ngaku cepat!

Reference

Kalau tak sure cane cara nak menaip sekeping entri yang dapat menarik minat orang nak bace, aku suggest rajin rajin kan r jenjalan ke blog lain yang dah lame berblogging dan perhatikan cane mereka wat entri sume. Senang cite, jadikan certain certain blog yang diterjah tu panduan untuk develop pelan pelan skill menaip entri. Bende ni membantu aku suatu mase dulu so aku yakin cara macam ni akan membantu mereka yang baru gak =) Ape yang aku maksudkan dengan develop skill tu, boleh r korang yang rajin terjah entri lelame aku pastu compare ngan sekarang yang mane aku nampak memang dah berubah habis, cume part kelaut tu je yang masih dikekalkan. Tu pun kire kelainan gak r tu kan? Ke bukan? Err..

Originality

Originality kat sini aku maksudkan dengan asli, bukan perisa daging atau perencah bawang goreng ok. Macam tu dah tak kire asli dah. Maksudnye dekat sini, pastikan entri yang ditaip tu memang hak milik sendiri, bukan dari sumber atau entri orang lain yang diubah ayat sikit sikit je. Kalau yang tu, aku bese wat time siapkan assignment je (Pengakuan ikhlas =__= Tapi sepanjang blogging memang aku tak wat macam tu. Bagi aku penaipan entri sendiri yang lahir dari hati tu r yang paling menarik. Kalau setakat amek keratan akhbar tambah sikit bape ayat pastu post memang tak jadi sebab aku yakin ramai bace dah paper tu. So, kesimpulan, jangan jadi copycat dalam menaip entri... macam makcik kiera (Saje cari pasal)

Motion

Bagi aku, sesuatu entri tu akan menarik minat orang nak bace kalau ade pergerakan. Ape yang cube aku terangkan dekat sini entri yang ditaip tu kne pastikan tak statik or mendatar je. Dengan kata lain, semasa menaip sesuatu entri, kne diselitkan sesuatu yang boleh wat mood pembace tu berubah ubah contoh nye ade certain part pembaca akan rase marah, certain part wat pembaca gelak guling guling (Ni name nye exaggerate =P dan sebagai nye. Bende ni boleh terhasil samada dengan guna emoticon (Teknik selalu aku wat) atau dengan penulisan tu sendiri. Sebagai contoh kalau aku nak wat pembace rase nyampah ngan entri aku, aku selit je rase riak 10 saat dalam entri. Confirm datang dorang nye nyampah kan? =P

Aku rase cukup r dekat sini beberapa tips yang boleh dikongsi bersama dalam menghasilkan sebuah entri yang orang akan rase menarik kot. Aku rase yakin dengan entri ni so korang pun kne r rase yakin gak ^__^ Banyak lagi tips lain tapi untuk lebih tips kne rajin rajin r terjah blog mereka yang lebih hebat dan lebih power tu ok? Akhir kata entri ni memang entri yang aku sendiri fikirkan maka kesimpulan yang boleh aku bagi, keyword untuk menghasilkan sekeping entri yang dapat menarik orang bace entri tesebut ialah confident, different, reference, originality serta motion atau dengan rileknye aku ringkaskan menjadi teknik CD ROM (Sukati aku je kan? ^^ Sekian dulu entri aku ari ni. Time kasih dan salam. ^__^

28 comments:

Unknown said...

saya berblogging menulis entry ikut sedap hati..tapi bila tak ada idea mula la melompat ke sana ke mari.. kot timbul idea kan..hehehe..

AdinataGus said...

Saya punn newbie.Terima kasih atas tips di atas.CD ROM ftw!

Unknown said...

hahaha...kenapa ada rasa terperli di sini...hahaa =P

Liyaa Mf said...

Menarek konsep CD ROM kau tu. Hahaha! Aku pulak suka gunakan word skema dengan full ejaan dlm entry. Contoh, if aku tertaep "cane", aku sanggup backspace & taep balek "macam mana". Entah. Aku suka pulak nak guna bahasa melayu unggul. Erk! Hahaha! Cuma, aku rasa kelainan aku (aku rasa laa) maybe aku suka taep word "maseh" instead of masih, "taep" instead of taip, dan gak "balek" instead of balik. Kut. Kelainan ke tu? Errr

Aku pun sampai skang rasa susah nak hasilkan entry yg buatkan org tak bosan nak membaca. Lagi2 entry aku kan biasanya panjang. Mendatar pun ya. Cam mengantuk je baca. Tak menarek senang cite. Tapi, aku rasa keyakinan aku tu ada. Sbb aku memang suka baca entry aku sendiri banyak2 kali. Erk! Cam syok sendiri je aku rasa. Heheheh! :P

P/s: Aku terguna google acc masa komen kat atas tadi. Tereveal ke full name aku? Kantoi lak. Haish =_=

Anonymous said...

Oh cd rom..haha..klo aq x de mknenya punn.Ikut mood je la..nk baca x lrng..x nk baca sudah..heheh.
Dan entry ko x mnarik pun sbnrnya tp sbb ko nie peramh orgnya..aq lynkn aja..keh3.. =P
lme2 nmpk la menrik..hhahaa.

misz aisya said...

b4 athat, aku nak ucap tengs a lot kat ko sbb ko antara makhluk trawal folllow blog aku. dan kau antara yg rajin komen blog aku. maseh2. sbgai tanda penghargaan, ko kawen dgn ehem2 (aku bce blog dia jugak hehe), aku bg korg hadiah k.

yup, aku setuju ngan tips ko. bkn sng nak tulis entry yg best. cuma kita kne pastikan apa yg ditulis tu, kita suka baca. kalau kita sndiri boring, org laen lagilah boring yg amat.

dlu, aku sibuk sgt2 smpai xde mase nk blogwalking n drop komen. so akibatnye, xde sape knl blog aku. skunk ni, aku dah jtuh cinta giler ngan blogging. kwn2 dunia blog super ohsem! :)

misz aisya said...

manyak nye typing error. arghhh sori bro!

Shila said...

aku suka baca komen liyaa mf..

sbb komen dia x pernah mngecewakan..
hahaha...


aku skrg dah mls nk buat entry..ilang smgt..

outbound malang said...

kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Tidak ada yang namanya hari yang tidak penting dalam kehidupan manusia ini. Setiap saat berharga.

Nyue said...

entry nyue dh jadi diari plak..tempat meluah perasan..huhu....

buat ikut suka sendiri..depend mood la org nak dtg komen ke x...huhuh

wakgelas said...

wak pon taip mrapu je dlm blog wak tuuu.. uUHhuuu

Nadia Johari said...

ahahhaa..nice tips..klo nad menulis hari2 nak wat atau nmpk..hee..pstu ayt gns..haha..yela..tgk nm blog pun gns..rockers katakan..hehe

cikcleopatra said...

nice share key are..confident..walaupun entry haku tu mcm ape tah..hahaha..

Liyaa Mf said...

To: missSenget

Err thanks ya! Can I take that as a compliment? Hehehe :P

adan said...

sampai sekarang aku tak tau camna nak mulakan bloging smula..

thanks dgn entri ni bro.. dapat ilham sikit.

harap ko sihat bro..kau rindu aku tak? hahahaa

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

betul lah semua tips yang kau bg tu...

aku, blogger junior akan follow semua tips tuh..

aku tak faham la part yg motion tuh..hehehe.. kejap aku baca lagi sekali..

Unknown said...

nice sharing untuk saye yg baru lagi dalam dunia bloging ni..=)

محمد رازيق said...

wah. tq sharing bro. aku pun main tulis je bnila update. memamng benda2 tu kena ada. paling penting apa yang kita tulis itu betul2 apa yang kita fikir. eh, pelik ayat aku. haha

Anonymous said...

KA pun ikut sedap je buat N3 kat blog hehehe

Kira Sakura said...

woittt aku tiru idea entry je bukan copy ayat ko seketui dua ketui tiga ketui punnnnnnnnnnnnnnnnnnnn :p

kadang bila aku baca entry ko yang ada perkataan "time" contohnya aku baca balik awal ayat. terima ataupun time=masa haaaa mmg la bahasa melayu ko failed!!! :p

Unknown said...

tudiaa... tips dari kay...
aku biasa tulis entri kerepek... :D

Unknown said...

aku nk tanye satu je

ko suke ke dak bace blog aku/ ehh

eqbalzack said...

200% agreed!!

-eqbalzack-

نورعيم said...

dah boleh jadi blogger yg buat tutorial pulak kan. haha.

bg yg newbies tu blh la baca tp jgn contohi entry ke laut tu. kahkah,

outbound malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
bagi - bagi motivasi
semoga bisa jadi semangat
Senyuman adalah sedekah yang indah, karena dengan sedekah senyuman, manusia takkan pernah merasa berhutang apa-apa dan tak kan membuat orang lain merasa terhina
ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ....

aku HaniAsyira said...

perghhh... ada cd rom lagi kan.. entri aku suka hati je.. ko still boleh hadam kan dgn entri aku kan.. tp, bagus tips ko tu..

aizamia3 said...

sekarang cite pun lebih pada kisah anak2.. ;)

missha said...

kesimpulannya,,,,

CD ROM.. :D

ok, dah take nte ^_^

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates