Wednesday, December 12, 2012

Light Horn And A Trumpet..


Light horn and a trumpet.. Assalamualaikum readers aku sume. Tajuk entri bukan r bermaksud aku nak cite kisah fairy tale ke ape. Aku just nak bagitau, ade certain topik yang aku sangat minat nak tau sedetail mungkin. Kalau tak detail pun at least aku boleh dapat sedikit idea mengenai topik tersebut. Topik tu tak lain dan tak bukan ialah anything yang related dengan the end of the world. Aku rase dengan amek tau pasal topik tu akan wat aku lebih banyak berfikir dan sedar takde makhluk yang akan hidup selamanya kat dunia ni dan satu mase nanti dunia ni akan end. So, bagi aku, penting untuk amek tau akan hal macam tu rase nye.

Mase cuti balik kampung ari tu, aku ade r terbaca mengenai sesuatu setelah dipaksa bace oleh adik aku. Lepas bace, aku rase info tu mengejutkan. Aku rase r mengejutkan. Tak tau r kalau orang lain bace rase biasa je kan. Tapi aku memang terkejut baca. So, untuk lebih confirm aku pun search google dengan keyword yang sesuai dan memang banyak dah blog blog yang menceritakan benda yang sama. Aku rase ade certain readers aku yang pernah terbaca gak kot pasal ni. Tapi yang tak pernah bace aku nak share ape yang aku bace ari tu. Tapi, sebab kajian ni terlebih di luar kotak fikiran, aku suggest kita percaya lima puluh percent je r ye..

Note: Betulkan aku kalau ade mana mana part yang salah ye.. =)

Sangkakala. Aku yakin readers aku yang beragama Islam mesti tau mende ape sangkakala tu. Tentu sekali bila disebut sangkakala, korang yang beragama Islam akan terus relate objek tu dengan malaikat israfil kan? Sebab nya seperti yang kita tau, tugas malaikat israfil ni adalah meniup sangkakala. Menurut satu hadis yang aku bace, pernah para sahabat bertanya kat nabi Muhammad S.A.W mengenai sangkakala ni dan jawapan yang diberikan ialah terompet berbentuk seperti tanduk yang dicipta daripada cahaya dengan bulatan nya seluas langit dan bumi dan akan ditiup sebanyak tiga kali. (Betulkan kalau ade mane mane aku silap =)

So, melalui statement tersebut aku rase kite leh faham yang sangkakala ni besar sangat. Besar mane tu wallahualam tapi confirm berkali ganda besar dari bumi. Difahamkan sangkakala ni dah lame ade dekat mulut malaikat israfil dan hanya menanti arahan untuk ditiup je. Kat sini pun kita boleh nampak betapa patuhnya para malaikat tu. Teringat aku masa latihan pancaragam, time cikgu suruh diam.. time tu gak r macam macam bunyi instrument keluar ngan alasan nak test power... +__+ Agaknye kalau manusia r yang diberi tugas tiup sangkakala tu ape akan jadi eh? Tak sampai sesaat dah berbunyi kot.. Err..

Tibe tibe aku cite pasal sangkakala ni.. ape yang aku bace sebenarnye mase cuti ari tu? Sebenarnya aku ade terbace mengenai penemuan menarik para saintis mengenai bentuk alam semesta yang dulunya didakwa berbentuk bulat dan mendatar. Aku rase penemuan ni dah agak lame cuma aku baru terbace baru baru ni je. Tapi aku yakin still ade orang yang macam aku baru tau mengenai penemuan ni dan berkemungkinan still ade lagi orang yang tak pernah tau pasal bende ni kan? So, kat sini ape yang aku nak share sebenarnya aku terbace ari tu mengenai satu penemuan saintis yang membawa kesimpulan bahawa alam semesta ni berbentuk seperti terompet.

Kajian itu turut menjelaskan bahawa hujung alam semesta ni mempunyai jarak yang sangat jauh dan semakin mengecil bulatannya hingga sampai ke satu tahap yang kita langsung tak boleh nampak dinamakan unobservable universe manakala bumi kita ni serta planet lain terletak di hujung sebelah depan "terompet" tersebut dinamakan observable universe. Bentuk yang sedemikian memang dikatakan tak ubah seperti sebuah terompet yang sangat besar. Persoalannya, adakah alam semesta yang dikatakan berbentuk seperti terompet ni merupakan sangkakala yang bakal ditiup oleh malaikat israfil bila tiba mase nya kelak? Wallahualam.


Gambaran para saintis mengenai alam semesta berbentuk "terompet"

18 comments:

Unknown said...

wahh first time tau pasal bentuk alam semesta ni..tapi betul kan.. setiap yang berlaku dan setiap kejadian..biar sekecil kuman pun ada sebab dan ada penerangan disebaliknya.. masih banyak lagi misteri dalam dunia ni yg perlu manusia kaji.. lagi kita kaji..lagi kita yakin dengan kewujudan Allah.. kerana semua yg berlaku tu mustahil terjadi secara kebetulan macam teori orang barat pasal kejadian bumi dan makhluknya..

Liyaa Mf said...

Eh, aku pun ingatkan alam semesta just bentuk bulat je. Tak sangka lak bentuk cam trompet. Dan bila kau kaitkan ngan sangkakala tu, err ada logiknya gak. Err aku taktau nak cakap cane nape aku rasa cam logik. Takut salah cakap. Tapi interesting gila ni! Sbb something yang aku tak penah tau & tak penah jangka. Rasa macam "Wowwww yeke?"

Camtu r. Apa2 pun, kiamat tetap maken mendekat. Kan? :D

Kira Sakura said...

aku pun baru tau. dan klu betol apa yang didakwa tue mesti akan kuar dalam majalah al-ustaz atau solusi. nie yg buat aku nk tau nie . klu betol mesti ada ayat dari quran yang menerangkan pasal kejadian nie

Unknown said...

erm aku tak tahu nakceye ke tak

bak kata kak aku kat ats ni

kite kene cr bukti y sahih

ayunidati said...

ye ke... wallahualam....

aku HaniAsyira said...

hmmmmm.... tak tahu nak ckp mcm mana.. rahsia tuhan kan.. saintis pandai ye dorang imagina dan fikir. ilham dari tuhan.

Nyue said...

nyue pon baru tahu ni...

kesalihan cnmr tuu...??

Payeh Kuced said...

ehh.. aku pun baru tahu ni... kot kalau ko tak share, memang aku takkan tau kot.. tapi tu laa kan. entah betul entah tidak... wallahualam..

misz aisya said...

aku xpernah dengar pulak pasal ni. hmm mungkin boleh rujuk ahli falak sbb diorang arif pasal bumi.

nway, bagus r kau bace bende cenggini. aku time cuti sem ni tau nak enjoy je. tak ilmiah langsung. tak senonoh betul bakal cikgu ni. hehe

Unknown said...

eh seram sejuk saja dengar nama sangkakala tuh. tak tahuu pulak yang pasal ni

whitecappuccino said...

pertama kalo jugak baru tau pasal ni..kena cari..

Ain Norainsyah said...

selalu baca tapi selalu lupa. dah baca, insaf la sekejap. hehe
:P

Gdsbnga said...

selain kejadian manusia , alam semesta ialah satu benda yg bg aku sangat menarik dan menakjubkan . aku penah tgk flash video kwn aku tunjuk dari sekecil zarah yg ada dekat badan kite sampailah ke besar , sama jugak dari sebesar alam semesta ni sampailah part yg terkecil . rajin gila saintis ni mengkaji kan . aku harap satu hari nanti ada saintis - saintis mcm ni dkt msia , yg islamik . mungkin dorang nnti boleh kaitkan kjdian saintifik ni dgn islam ? kan . hehe

Unknown said...

baru tahu pasal bentuk alam semesta tu..

Zubaidah said...

aku baru taw sal bentuk alam semestra nie. tak sgka lak, mcm ade kaitan je ngan sangkakala tuwh. subhanAllah

aizamia3 said...

eemm.. entry yang menarik..

Orkid Edyliyne said...

hrmm... first time dengar...

Anonymous said...

Subhanallah.Serius takut bila fikir sangkakala bakal ditiup sedangkan amalan tak seberapa.Astaghfirullah.

Ya.setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.Hakikat kehidupan.Marabbbuka!

Syurga @ neraka.
Amalan diperhitungkan.

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates