Tuesday, February 5, 2013

House For Rent..


House for rent.. Assalamualaikum.. semalam aku tak update bukan disebabkan banyak keje ke ape.. tapi lebih kepada aku tak tau nak update ape.. err.. +__+ Tambah lak, sejak minggu lepas aku agak bizi dengan proses perpindahan ke area kepong. Problem die sekarang, disebabkan aku tak pernah jejak kaki dekat sane.. memang aku tak tau pun name taman perumahan dekat kepong tu. Target aku untuk dapat rumah sedekat mungkin dengan brem mall so kat readers yang familiar dengan area tu, aku nak mintak tolong korang untuk suggest keyword yang boleh aku gunakan untuk search rumah sewa dekat area sane sebab bile aku taip kepong as keyword, tak banyak pun option rumah yang aku jumpe. So tolong ye? (^.^)

Aku yakin sesapa yang pernah jadi sorang student dan baru mula bekerja mesti pernah duduk dekat rumah sewa kan? Seingat aku first time aku duduk rumah sewa mase tahun kedua dekat um dulu. Aku rase dah cukup aktif join 3, 4 projek tapi entah nape still tak dapat kolej. Rumet aku join festival seni je main gitar terus dapat stay. Nampak tak bias kat situ? (-_-") So, bile dah tau tak dapat stay kolej tahun kedua memang aku tak pikir dah r, terus cari member yang memang plan nak duduk rumah sewa tahun dua nanti. Malas aku nak wat rayuan kat kolej sebab bagi aku, kalau orang tak nak.. aku lagi r tak ingin.. =P So, dipendekkan cite nye.. rumah sewa aku yang first sekali dekat area pantai dalam. Sape tau area tu?

Happening rumah sewa aku tu tambah dapat member satu kepala dan takde problem. Dekat rumah sewa tu gak r aku blaja pasal kpop disebabkan peer pressure sorang hosmate.. sape lagi kalau bukan mamat gps tu. Standard r student duduk satu rumah ramai ramai kan? Mase tu satu rumah tujuh orang, sewa sebulan rm700 memang save sangat compare dengan stay dekat kolej yang boleh cecah ribu riban satu sem.. err Mase duduk rumah sewa gak aku ngan hosmate makan macam raja hari hari. Hari ni kenny rogers, esok nandos, esok lagi secret recipe, esok lagi lagi old town white coffee. Even beli berus gigi pun kitorang terjah mid valey.. =P Sume disebabkan sewa murah dan duit jpa memang banyak balance.

Aku rase sebab duduk rumah sewa gak r.. aku mampu membeli enset pertama aku dengan duit jpa yang berbaki banyak. (Korang simpan rahsia ni jangan bagi kerajaan tau =P Memang save duit kitorang sampai kan ade sekali tu, mase study week.. kitorang pilih secret recipe sebagai tempat study (Kelas kau jah) dan bile rase tak boleh study dekat sane, kitorang decide untuk pergi study dekat carls jr pavillion (Tak leh blah). Memang heaven mase tu. Tak rugi duduk kat rumah sewa ni. Tapi satu masalah yang akan dihadapi bile duduk rumah sewa ialah bile hosmate tibe tibe decide untuk kuar dari rumah dan kitorang hanya tau pasal perkara tu bile hosmate tu bagitau last day die stay dekat situ. Boleh ke buat macam tu? (-_-")

Kalau betul nak kuar dari rumah sewa, patut inform awal awal dulu r kan so that kitorang ade mase untuk cari hosmate yang baru. Tapi kalau hari tu nak pindah hari tu baru cakap? Sampai sekarang aku still ingat petikan ayat ex hosmate tu "Ala sorry aku lupe nak bagitau korang (Lupe??) .. korang.. aku dapat stay kolej.. takpe ke aku pindah ni? (Takpe takpe, bagitau tahun depan pun takpe.. Grr)" Aku ngan hosmate lain cume senyum je r tapi dalam hati.. Memang hal tu jadi bahan gossip kitorang hingga ke hari ni. Lepas hosmate tu pindah, sebab nak tunjuk kitorang boleh survive.. kitorang tak amek pun hosmate baru dan memang betul r, aku dan beberapa lagi hosmate yang tinggal berjaya survive sampai kitorang grad.

Bile aku start keje dekat shah alam, bermula r hidup aku yang baru sebab kali ni.. tak ade hosmate yang aku betul betul kenal macam zaman blaja dulu. Ape yang ade cume sekumpulan stranger yang aku cume boleh harap dorang sume ok dan tak banyak masalah. Rumah sewa aku first mase keje rumah teres 2 tingkat dekat area seksyen 8 shah alam. Memang ok je aku stay sane even tak kenal pun dengan sape aku stay. Tapi beberapa bulan lepas tu, ketua dalam rumah tu cakap.. anak owner rumah nak rumah tu balik so takde choice kitorang kne pindah. Memang weekend aku cari rumah dan akhirnye jumpe sebuah rumah 2 tingkat untuk disewa dekat seksyen 7. Lepas deal dengan owner rumah.. kitorang dapat masuk rumah tu.

Aku ingat sume akan ok lepas tu tapi sebaliknye. Sorang hosmate kitorang buat hal pulak. Korang boleh bayang tak mase first time nak bayar sewa rumah.. die boleh tak bayar duit sewa die. So, ape yang jadi lepas tu.. cek untuk bayaran rumah sewa kne tendang. Memang mengamuk gak r owner rumah. Baru first month dah ade problem. Lebih worst lagi, lepas tu hosmate tu boleh pulak hilangkan diri beberapa bulan sampai duit sewa die kitorang kne cover (Memang puaka) Last last kitorang dapat notice dari owner untuk kosongkan rumah dalam mase dua minggu. Mase tu memang aku rase geram gile. Sebab orang lain, sume jadi mangsa. Kelam kabut gak cari rumah sewa baru tapi alhamdulillah aku jumpe gak.

Tapi yang aku tak puas hati, deposit aku burn macam tu je. Memang sabar je r. Takpe r, pulang kan balik deposit aku dekat "alam sane" nanti ye? Memang aku tak halalkan tambah lak hak aku sendiri. Disebabkan deposit burn gak r aku ade problem untuk bayar deposit rumah sewa baru. Nasib urusan dipermudahkan dapat aku setelkan deposit rumah sewa aku yang baru tu. Sampai sekarang aku still duduk dekat rumah sewa yang same sebab environment ok dan hosmate pun jenis tak problem. Sewa rumah pun takde yang tertunggak. Masing masing pun wat hal sendiri dan takde r kacau hidup orang lain. Senang cite, rumah sewa macam ni r aku nak.. Tenang, ade privacy dan paling penting takde masalah langsung. =)

Cume, disebabkan aku akan berpindah tempat keje dekat area kepong bulan depan.. memang takde keje aku nak meredah nkve yang jammed dari shah alam ke duta tiap hari. Memang menghabiskan tenaga, mase dengan duit aku je. Atas sebab tu r aku sekarang tengah giat mencari rumah sewa baru yang sesuai. Harapnye jumpe macam rumah sewa sekarang ni. So, tu r sedikit cite aku mengenai pengalaman duduk dekat rumah sewa. Memang ade pahit manis bergantung dengan sape hosmate kita. Ade member nampak best buat lepak tapi bile serumah baru tau memang tak boleh blah perangai die. Ade gak nampak tak mesra tapi bile dah serumah boleh jadi friendly gile. Korang nye hosmate lak cane? Cer citer.. =) Ok, tu je.. salam.

33 comments:

Ratu Hatiku said...

Akk tinggal area Sentul jadi x familiar kat area Kepong tu... :p

Izwa Kamaruddin said...

cat umh baru!

Shila said...

wah2..


tuka keje dah..

tahniah..!

Nour Adieb said...

x pena tinggal d uma sewa

Unknown said...

da cuba search kat mudah.my.. saya aritu pun tuan rumah bagi notis pindah..cari kat mudah.my.. kalau nak ronda2 penat jugak..sbb ada yg tulis for rent.tapi bila call dia kata nak jual..takmo sewakan..geram taww..

Liyaa Mf said...

Aku tak pernah merasa duk umah sewa sampai la aku dah kawen ni. So, osmet aku adalah husband aku sendiri je. Hehehe. Masa blaja dulu, tak dapat hostel cemana pun, aku rayu sampai dapat. Sbb aku tak mampu kut duk umah sewa wpun membe rapat aku drpd awal2 diploma lg dah ajak.

Pas abes blaja, aku terus carik keje kat JB, which is aku duk umah parents aku je laa. Fikir2, dah 5 tahun stgh duk jauh drpd family masa blaja, dah kawen nanti mesti kena ikut husband. So tu je peluang aku nak duk ngan family. Lgpun, hati aku kat JB masa tu. Sbb tu bestfriend aku ajak keje kat KL pun, aku tolak :D

Nyue said...

lama nyue xsinggah sini...wow ! da berubah wajah..merah + hitam gitu pakciknya..hahahahah


cari dlm mudah.com ag senang nyue rasa...umah sewa nyue skang pun jumoe dlm mudah jugak..nsb dlm housemate yg 1kepala..hahahaha

Vanessa said...

Blum smpai ke tahap hausmate g sbb skrang masi tnggl dkat hostel. Rumet smua pun best2, takde yg buat hal,hehe.

Cuma awal2 dulu je sy risau habis, sbb tak prnah tinggal dkt hostel kn msa skola dulu, so bnyak crita yg tak baik sy dengar, contohnya sorang ni curi duit rumetnya sendiri.
Tapi nasib gak takde benda2 camtu berlaku :)

Kira Sakura said...

ko naik pangkat ke tukar keja nie? btw aku nak ucap tahniah dlu ek.

pestime aku menyewa sejak aku duduk loqstaq. dari awal sampai skag dua orang tue hosmate setia aku. eh nanti aku nak buat jugak la entry pasal hosmate nie :p

Kakzakie Purvit said...

Putaran hidup berubah dari peringkat belajar dgn kawan tak sama kawan masa kerja. Tapi jadikan pengajaran tak semua kawan itu jujur. Mesti dia rasa bersalah sampai bila-bila termasuk yg tak pulang duit deposit itu.

Sekarang pelan-pelan kumpul duit cuba beli rumah sendiri dipinggir bandar atau kalau ada calon isteri kawen dulu lepas tu kongsi beli rumah tak mahu sewa lagi...

adan said...

pacik aku penah dapat hosmet yg sgt calculate.. ada ka patut megi kari pun letak dalam bilik..padahal dekat kg dah macam adik beradik.. haha.. gila punya kedekut!

syukur la hosmet aku tak kedekut.. :p

Unknown said...

err..aku xpernah rasa duduk rumah sewa...duduk hostel pun aku blah balik umah..hehee..apa pun aku rasa baik ko halalkan jela deposit tuh wei...hohoho...bayar cash je kat "sana" nanti...maafkan jela dia ekk..wlpun mungkin ko panas hati sbb duit ko burn...

#abang aku duduk erea pantai dalam sebelum ni...tp skrang dah stay dkat damansara heights...err,tp aku orang Perak..sory..xdpat bantu... =P

Nadia Johari said...

selalunyer nad klo cr umh sewa tekan rent house in (temoat nk sewa tu)..mmg klo dpt houemte ok..mmg ok giler..klo hncur ermm...

Shiqin Sunshine said...

owhh tataula plak area kepong...huhu...

wahh mcm2 cite umah sewa kay are....=p huhu seb bek la kuat ye....klu saya dah lame nangis...hahah....

alhamdulillah, spnjng duk umah sewa konflik tade lah teruk sgt.....setiap kali klu nak masuk umah sewa saya doa semoga rumah dan penduduk dalam tu baik2 je...

semoga cepat jumpa umah di kepong ea.. ;)

Unknown said...

aku tak tahu pasal rumah sewa area kepong tu... sorry sebab tak dapat nak bantu...

aku teringat pula time belajar dulu... duduk umah sewa dengan rakan kelas... satu rumah 7 orang...
lebih kuranglah situasi dengan ko... tak sampai sebulan duduk dengan kitorang, sorang hamba Allah ni cakap, dia dapat duduk kolej... bengang jugalah sikit...

tapi nasib baik lepas dia keluar ada member baru masuk ganti tempat dia... member satu course dengan kitorang...
kalau tak dapat, harulah nak bayar sewa bulan-bulan...

CikTeddyCorner said...

kan..kalau kira balik,duk rumah sewa lg jimat drpd duduk hostel.

Unknown said...

kalau orang tak nak.. aku lagi r tak ingin....ayat tu besz nanti nk pinjam tau hahaha..wahhh giler kentang yg part org yg xbayr sewa n hilangkan diri ..mcm mintak kaki orang itu..

Ain Norainsyah said...

jadi housemate aku xnak?best ape.hehee

Gdsbnga said...

tak pernah rasa duduk rumah sewa lagi . aku harap dkt main camp nanti aku tkde masalah dgn penempatan ni . tolonglah jangan ada masalah T.T

misz aisya said...

aku dlu skolah kat area kepong tu. tp tetap xleh bntu ko. soriiii.

meh nak citer. aku xfhm nape kerajaan nk sumbat smpai 300-400 org student (1 batch) dkt IPG aku sdgkan IPG aku kecik, kemudahan xberapa bgus, hostel xbnyk, tenaga pelajar xramai. berlambak IPG bsr, kemudahanan tip top, hostel brlambak mcm IPG perempuan melayu melaka, IPG afzan, IPG mizan teregganu, IPG KL.

bile students trlampau rmai, hostel xmmpu nk tmpung. bygkan, mse exam final degree sem 1, kitorg dpt list snrai yg boleh stay hostel. ko tau bpe org??? xsmpai 10 org dpd 200 students. right after exam, trus rempit crik umah sewa smpai sunburn. dri pg smpai ptg. mujur kitorg tggalkan num phone kat akak2 yg kitorg jumpa kat each kwsn perumahan. dpt jugak rumah sewa dgn harga yg mahal di kawasan kelantan. nak buat cmne.

kat IPG, duk hostel akan lbh jimat brbnding umah sewa. sbb elaun kitorg xbnyk. sebulan 595 (xmasuk elaun bku rm400 satu sem). cuba ko tolak rm100 (sewa rumah), rm300 (makan sebulan), rm25 (streamix), RM20 (api air sekepala),rm80 (minyak kete). itu basic. bape sen je yg tinggal utk aku beli brg dapur, bayar ape2 prog? bape sen je kan...

tp, aku bersyukur je. sbb elaun tu xbyr blik mcm ptptn. dan, duk umah sewa ajar aku LEBIH brdikari. :)

Unknown said...

pengalaman dok umah sewa xde...dulu time study dok ostel smpai abih study..sebabnya..takut dpt osmate yg wat hal di samping malas nak jalan jauh ke klas :p

Unknown said...

smua pakat komen pasal pnglaman dduk rmah sewe bagai . ain lngsng taa -enah jejak kaki dduk rmah sewe ! makk ayah taa bg . alaahia , bkan ain yg manje , mak ayah yg manje . haha . btw , tahniah anda !

Hansyirah Takezur said...

so far tak pernah ada pengalaman lagi sewa rumah ngan member.. mencabar gak la proses tu bg aku. nak2 kita bukannya tau sangat pon true colors diorang. len kali leh minta nasihat ko la. byk gila pengalaman sewa rumah. lagi satu, untunglaaaa dapat jpa. aku tak dapat pon hari tu. uwaaa. T_T

syhrh said...

memula memang masyukkk eh awak, beli ebrus gigi pun kat mid valley! hahaha. ketawa saya baca entry ni. tapi serious melampau tuan rumah tu. Maybe sebab tak bayar kot tu sebab duit depost dia tak bagi kat awak. sebab nak cover. tapi akhirnya semua dipermudahkan en?

Sha selalu duduk dengan senior, macam perangai. so sem 5 nanti decide duduk kamsis balik sebab barangan semua mahal. kat shah alam ni lagi lha. tak sanggup! heeeee. good luck pape pun (:

inche hlovate said...

owh dulu dok pntai dlam ke? sya myewa dekat kerinchi haha.. memang bila sewa umah ni macam2 perangai ade. mesti akan ada maslah sikit. sekarg ni punya roomate bermasalah.. itu ini semua tak boleh. Kalo nak buka pintu or tutup pintu tu kena pelahan2 jagn ade bunyi.. tension2

HeNRieTTa JoSe said...

Bru smpat dua rumah sewa...moga yg ini adalah yg terakhir....rietta xsuka pindah pindah...pnat nak pack n unpack...

Psss...maaf xdpt bantu, rietta sendiri pown xtaw area sna...

Zubaidah said...

nampak sgt aku dah lame x terjah blog ko, sbb skrg mulut aku melopong agy tgk blog ko dah len :P housemate??? aku tak pernah ade agy, roomate ade, and aku harap aku takkan ade experience duk menyewa time belajar, kih3 . tp akak aku dulu time study kat UM, dye punye housemate ade yg lari bodoh cm tu je then tgglkan hutang rumah sewa berlambak2 ngan surat ckp minta maaf, ade sorg agy tu suke bwk pakwe balik umah, dah la pakwe india, kdg2 akak aku mmg takut nk balik umah dye

aku HaniAsyira said...

ko tukar keja ke?? tukar keja sesaje eih..

xtaulah area kepong tuh..

kalo pasal hosmate, pernah lah yg lari2 tuh.. geram pun ada.. mang kena sound habis dgn aku.. ingat aku yg jrg mrh tak leh kuar ayat malapetaka ke?? eh2,, ter emo kat sini.. tp sbb aku baik, aku masih lagi tegur kalau aku jumpa... =P

Unknown said...

kepong pon penah sampai skali je.. t aku cube risik ngn kwn aku tu
die duk area kepong rasenye

Lieza Nordin said...

ceh.. class kau bljr kat sana ye... hehe.. aku xde hosmate.. romate ada la :P hehhe.. bese r cm kau gax.. pasti sorang buat hal... sabar je la aku... >.<

نورعيم said...

kalo nk cite psl housemate mmg panjang berjela la nnti so biarla rahsia. huhu.

dulu masa dip kena tendang keluar kolej sem 5 . takde sbb kukuh knapa kena tendang keluar. sampai skng hangin ngn pihak kolej even dah habis dip pn.

نورعيم said...

kalo nk cite psl housemate mmg panjang berjela la nnti so biarla rahsia. huhu.

dulu masa dip kena tendang keluar kolej sem 5 . takde sbb kukuh knapa kena tendang keluar. sampai skng hangin ngn pihak kolej even dah habis dip pn.

missha said...

tak pernah duduk rumah sewa, tapi kolej kediaman kteorang since asasi dalam bentuk rumah, maksudnya pihak u beli@sewa beberapa unit kat apartment. kiranyaa kteorang duduk sekali ngan orang luar laa.kes hmate lari tak bayar sewa memng takdela pasal yuran penginapan, suma dah bayar, haha.. tapi kalau part housemate yang tak sekepala tu memng dah paham sangat laaaa T.T

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates