Tuesday, February 19, 2013

Simplified Affair..


Simplified affair.. Assalamualaikum.. Pernah aku cite secara ringkas mengenai urusan aku yang sering dipermudahkan Tuhan. Tapi bukan bermaksud aku takde masalah langsung ye. Aku rase sume orang ade masalah masing masing. Kalau betul aku takde masalah, takkan r boleh jadi kes aku hilang tu kan? (Sampai sekarang kene hanjeng ngan member member aku.. +__+) Cume nye, lepas aku blaja hidup sendiri ni.. aku dapati urusan aku banyak dipermudahkan.. =)

Kisah 1 : Rumah sewa nombor 2 (Rumah sewa sebelum ni)

Sorang hosmate bagitau kitorang kene kuar dari rumah sewa disebabkan anak kepada owner rumah nak rumah tu balik. So memang takde pilihan.. kene cari rumah sewa baru. Mase tu hosmate mintak carikan rumah sewa so that same same boleh duduk situ. Atas sesuatu sebab, aku kene cari rumah teres instead of apartment. Aku cube cari rumah teres tapi tak jumpe. Sampai time weekend lepas tak jumpe rumah teres untuk kitorang sewa, aku rilek kejap dekat taman tasik seksyen 7 untuk tenang kan fikiran. Tibe tibe ade sorang brader datang dekat situ dan lepak gak. Aku sembang sembang dengan brader tu dan last last aku bukak topik tentang aku tengah cari rumah teres untuk disewa. Unexpectedly, brader tu tau sape yang tengah cari penyewa, bagi contact number dan kitorang dapat rumah sewa tu.

Kisah 2 : Kerja baru (Company aku yang sekarang ni)

Disebabkan dah tak boleh blah dengan company aku yang mula mula dulu, aku nekad untuk resign. So, sebaik je ofis bukak lepas raya aidilfitri (Ogos 2011) pagi tu aku datang sebelum orang lain datang, letak surat resign aku dan blah macam tu je tanpa jumpe bos aku yang memang tak rasional tu. Keputusan tu bagi aku boleh aku anggap keputusan berani mati sebab at that time, aku tak dapat pape offer keje lain pun lagi. Lepas je letak surat tu, aku mundar mandir dekat area seksyen 9 shah alam dan rase nak menangis. Sebab aku dah tak tau nak watpe lepas tu. Tibe tibe, aku dapat satu panggilan dan bila aku angkat je call tu.. alhamdulillah, salah sebuah company yang aku pergi interview sebelum raye cakap yang dorang nak amek aku keje. Mase tu memang aku rase syukur sangat sangat.

Kisah 3 : Rumah sewa nombor 3 (Rumah sewa sekarang)

Mesti korang ingat cite pasal rumah sewa di mana sorang hosmate buat hal hilang macam tu je kan? Lepas jadi macam tu.. bende tu efek satu rumah bile owner rumah cakap yang die dah cari penyewa baru so memang takde pilihan kitorang kene kuar dalam tempoh 2 minggu. Waktu tu bagi aku memang worst situation. Aku tak tau langsung pasal tu sebab balik kampung so bile aku balik je rumah sewa aku balik, aku tengok rumah tu dah kosong dan cume tinggal barang barang aku dengan sorang brader tu je lagi. Mase tu dah tinggal lagi seminggu dari tempoh yang diberikan so memang kelam kabut aku cari dan kali ni aku decide untuk cari bilik je dulu. Aku cari cari sebuah bilik yang mampu untuk aku sewa dan alhamdulillah, 3 hari sebelum tempoh tamat.. aku dapat cari sebuah bilik yang sesuai.

Kisah 4 : Kerja lagi baru (Bakal company baru)

Something akan happen dekat company aku sekarang ni menyebabkan aku dan pekeje lain cume ade dua pilihan.. cari keje lain atau tunggu ape nak jadi. So, disebabkan aku tak nak amek pape risk dengan tunggu ape nak jadi (Kalau tunggu boleh buat bayar duit sewa umah ngan kete takpe gak) aku start cari keje lain. Kirenye sejak tahun lepas, aku bukak balik job street yang dah berhabuk tu dan mula mencari keje baru yang sesuai. Hasil application aku hantar tu, dapat r beberapa interview tapi sebab lame dah tak pergi interview aku cakap je r ikut suka hati.. err.. Awal januari hari tu, aku dapat panggilan dari salah sebuah company yang cakap interview aku success dan tiga hari lepas aku dapat offer tu, something big happen dekat company aku yang sekarang ni dan efek sume staff dekat company tu.

Aku rase cukup r beberapa cite yang ade kaitan dengan urusan aku yang dipermudahkan Tuhan. Memang aku syukur sangat cume kadang kadang bile dah senang lupe balik dekat Tuhan tu.. err.. Tapi bagi aku sendiri, urusan someone tu insyaAllah akan dpermudahkan kalau ade usaha yang dilakukan someone tu. Even tak banyak at least ade. Kalau tunggu je ape nak jadi aku rase memang tak kan jadi ape pun kan? Same same r kita fikirkan ye? =) Sekian untuk hari ni dan salam.

Note: Nak share pengalaman korang? Sile sile.. =)

25 comments:

نورعيم said...

sykur la urusan awk dipermudahkan. keep usaha dan usaha mohon dipermudahkan segalanya :)

mcm ayat Al-Quran ckp Allah takkan bebankan hambaNya melainkan dgn kemampuan dia. So, awk ni bertuah dipermudahkan semuanya :)

Nyue said...

alhamdulilah..semua urusan dipermudahkan...kita pun tahap kesabaran juga...kalu dh boleh angkat kaki blah..apa tunggu ag...huhu...

semoga kerja baru anda lebih myeronokan..

Liyaa Mf said...

Nak jeles pun ada ngan cite2 kau ni. Maksudnya, jeles ngan the way urusan kau dipermudahkan tu. Btw, aku jeles je bukan nak dengki :P

Aku rasa, benda2 ni rezeki, tuah & dugaaan maseng2 la kan? Maybe benda2 ni kau rasa senang, tp kitorg taktau susah camne lak yg kau pernah lalui. Kalau psl usaha tu, aku bukan nak sangkal. Tp sometimes usaha tu pulak memerlukan kesabaran yg tinggi. Bukan nak kata la, kdg kita dah usaha sehabes baek tp tuah & rezeki tu tetap tak dtg kan? Maybe, usaha yg kita rasa dah sehabes baek tu belum sehabes baek pun sebenarnya. Kut. Or ada la kurang nya kat mana2. Maybe Allah nak kita blaja something drpd situ. Apehal melalut sampai ke sini komen aku ni? :P

Izwa Kamaruddin said...

alhamdulillah seba bsemua dipermudahkan sewaktu susah..

inche hlovate said...

nak share tapi takde pengalaman yang gempak2 lagi..pengalamn setakat jatuh basikal tu ade la hihi

Anonymous said...

serius KA x pernah ada pengalaman menyewa dan x suka tukar2 kerja hehehe.. sorry latley busy dan x dpt nak BW sangat !

najwa nano said...

alhamdulillah kalau camtu.untung semua benda dipermudahkan.

cik hemo hemo said...

waaaa banyak betei dugaan nak bekerja ni. Aku rase macam berdebar pon ade. Nak dapat keje satu hal. Fuhh. Kire KR ni tabah orangnyee. Hee

Ratu Hatiku said...

Alhamdulillah...segala urusan Kay Are dipermudahkan olehNya..dan juga atas usaha diri sendiri jugak kan :D

Unknown said...

Aku penah rase ape ko rase. tapi da lame da. masa zaman blaja dulu. selalunye time exam la aku dipermudahkan. kadang da study betul2 tapi bile exam je blur. balik tak dpt jawab nanges teruk2 sampai tertido. tibe klua result ok je padahal. dari sekolah bawak ke u camtu la aku. tapi pastu da keje tak dapek da. hahaha.

bile di permudahkan tu mmg rase lapang je dada kan. rase lega bile ade jln keluar dlm mslh y da klimaks tu

Unknown said...

tuee lhaa , dlm quran dahh ckap , dekat kite dengan allah , maka dekat lhaa allah dengan kitee :D ! apeape pon , smua kitee kene berbalikk dengan allah kan :D

missha said...

macam terspeechlesss sbb hidup tak sampai level ni lagi @.@ boleh jadi rujukan masa depan. hehe

kesimpulannya, kita kena mentabah, usaha and... kdg2 kita kena expect the unexpected, kan? :D

Nadia Johari said...

kay are mmg bertuah..nad ni pun tgh cr umh sewa area kampung jawa..kata orng seksyen 7 tu sneng nak ke kmpung jawa..so x tau nk cr umh kat kmpung jawa atau seksyen 7

Kira Sakura said...

syukur Alhamdulilah. klu duduk dan tunggu takdir yang tentukan hidup kita memang jawapan akhirnya AWAK GAGAL la hihihi

bab kisah 3 tue osmate ko yang lain takde gitau ko yang kena pindah dalam masa 2 minggu?

Cik Orkid said...

Alhamdulillah :D

Innallaha ma'ana ~

Ain Norainsyah said...

Bagus r camtu. Ok bai

haha...aku takde pengalaman rumah sewa tapi akan ada jugak pasni. Insyaallah.

Unknown said...

mesti ade sbb weh sume jdi

ko patut bersyukur la kan?

Unknown said...

hailaa...jauh pulak aku kena scrol kali ni...hohoho...

#erm,aku belum ada pengalaman tentang semua ni...maklumlah...budak baru habis sekolah...hoho

Shiqin Sunshine said...

baguslah kay are igt balik ape yg Allah dah tolong...kekadang ade org suke igt yg buruk2 je....tapi rahmat Allah bg tu dia tak sedar... hehe

HeNRieTTa JoSe said...

Moga segalanya dipermudahkan...kisah yg stu tu lebih kurang rietta...cumanye bkn anak owner nk blk, tuan rumah yg nk jual rmah....

aku HaniAsyira said...

so, soalan aku.. bersyukur tak Allah bg ni?? mestilah kan.. beruntung sgt semua dipermudahkan.. mungkin juga balasan untuk ko yg amik berat sal family ko ke, Allah balas.. berkat doa parents ko juga kan..

*siyez giler komen aku..

czueka zulaikha said...
This comment has been removed by the author.
czueka zulaikha said...

syukur la. aku jarang dapat mcm ni. tak apa lah ujian Allah tu juga menguatkan iman seseorang kan. teringin gak nak wat entry mcm ni hehe

Cikya said...

Rezki Allah bagi datang dalam bermacam bentuk...

Wuu..
jodoh aku panjang ngan Uni, pensyarah bagai.
Nak suruh bagi result biar dapat dekan lettew. haha, nipu sangat.
Mahu terbakar rambut baru dapat dekan kot.

Eh eh. Kalau aku cakap, sepanjang pernah accident kereta 3 kali yag mana aku langgar depa.
Alhamdulillah tak pernah jumpa yang perangai teruk, boleh nego cakap elok- elok. Tak kena jerkah ker, adegan ugut ugut ker..

May Allah Ease your life here and there after. :)

Unknown said...

alhamdulillah. Allah permudahkan urusan ko. moga terus bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan. :)

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates