Tuesday, February 26, 2013

Last Day..


Last day.. Assalamualaikum.. seperti yang korang tak tau.. =P hari ni hari terakhir aku dekat rumah sewa seksyen 7 shah alam tu dan jugak hari terakhir aku keje dekat company aku yang sekarang ni. Memang mase aku kuar dari rumah sewa dekat pukul tujuh tu, rase macam kehilangan pulak sebab aku rase rumah sewa tu merupakan rumah sewa yang paling ok sepanjang aku duduk rumah sewa start aku keje ni dan dalam mase beberapa jam lagi, aku akan tinggalkan pulak company aku yang sekarang ni dan balik kampung jap, rest dan get ready untuk environment yang baru minggu depan.. insyaAllah..

Malam tadi sempat r berbual dengan brader yang merupakan sorang hosmate aku. Kitorang memang jarang sembang sebabnye mase aku balik keje, brader tu belum balik lagi. Bile brader tu balik, terus masing masing masuk bilik buat hal sendiri. Cuma sebab semalam kan hari last aku dekat rumah sewa tu, so aku amek r kesempatan yang ada untuk sembang sembang dengan brader tu. Macam macam cerita aku dengar pasal pengalaman brader tu yang buat aku rase, ade lagi yang pernah susah nak hidup sorang sorang compare dengan aku rupenye. Aku ingat aku pindah rumah dengan tempat keje ni susah sangat dah.

Brader tu bagitau awal awal die keje dulu, die dapat dekat johor dan die pergi sane tanpa ade preparation ape pun. Lebih shock lagi, die cakap mase tu die takde rumah nak duduk pun. Memang gamble brader ni. Tapi rezeki tak sape tau kan, brader tu dapat rumah sebaik je dapat keje dekat situ. Tapi dugaan sentiase ade. Keje company melayu, faham faham je r. Aku ingat aku sorang je rase macam tu. Brader tu pun same. 4 tahun keje tanpa dapat ape ape dengan gaji tak sepadan, memang sabar je r. Lame gak r aku dengar cite brader tu sambil brader tu pulak tanye nape aku tukar keje lain? Kejap lagi aku cite..

Kalau nak ikutkan, memang tak nak pergi pun dari company sekarang ni. Reason aku sebab aku tau susah nak dapat environment macam company aku sekarang ni. Mane nak cari company yang orang orang die takde rase dengki kat orang lain? Kat company melayu aku dulu, even dah pangkat besar pun, still tak puas hati lagi dengan aku yang baru lagi mase tu. Tak faham betul. Sepanjang aku keje dekat sini, tak pernah sekali pun aku kene maki dengan bos aku even awal awal dulu ade je buat salah. Bagi die buat salah tu normal cume kene take note dan pastikan tak ulang lagi kesalahan yang same lain kali.

Secara jujur nye memang aku respek dekat bos aku. Aku rase normal je kutuk kutuk bos kat belakang tu (Korang pun buat kan? =P  Tambah tambah dengan sikap die yang suka sangat cek proposal yang aku buat tu last last minute. Senang cite nye, kalau esok pagi nak hantar proposal tu.. get ready je r nak stay up sampai malam dekat ofis tu. Kalau esok petang nak hantar proposal, lagi sejam nak close baru die bagi aku gerak. Kalau tarikh tutup submit hari isnin, selamat datang ke ofis hari sabtu dengan ahad. Memang menguji kesabaran betul. Boleh je cek awal awal tapi dah memang habit bos aku so layan je r. +__+

Cume, yang buat aku respek dengan bos aku ni.. kalau die suruh aku stay up sampai malam atau pun datang keje hari sabtu dengan ahad.. mesti die akan ade sekali untuk tolong aku prepare proposal tu. Mane nak cari bos yang macam tu kan? Aku ingat lagi dekat company lame aku, bos suruh aku stay tido kat ofis siapkan proposal tapi die balik rumah tido. Patut ke? Mentang mentang r die bos kan. Tapi sepanjang aku keje dekat sini, tak pernah sekali pun bos aku suruh aku tido dalam ofis ni. Paling lame pun aku pernah stay sampai pukul 10 malam je. Lepas tu memang bos bagi aku balik rumah rest cukup cukup.

Same dengan manager yang cukup understanding dengan suasana tempat keje ni. Memang aku selalu online dekat ofis tapi seriesly, aku online pun sebab manager dengan bos aku bagi permission macam tu dekat pekeje bawah die (Sales department) Dorang pegang satu konsep yang buat aku tak pressure langsung keje dekat sini. Tak kisah nak online chat kejap ke, nak main facebook ke, nak layan video youtube kejap ke, nak bace ape ape bahan online ke, nak buat ape pun sile kan buat sume tu janji satu bende je.. pastikan sume keje, proposal, tender yang client request tu dah complete 100%. Simple kan?

Memang tak pressure sangat aku sepanjang dekat sini. Sesetengah orang kejar keje gaji besar tapi bagi aku, gaji besar keje macam hell je environment tak guna gak. Kite mesti nak keje dengan tenang dan hepi kan? Sape nak keje pressure, balik rumah pun pressure lagi. Kalau tanye aku, memang tak nak. Sebab tu kalau masalah tak jadi dekat company aku, aku akan terus stay dekat company ni lagi sebab aku tau environment keje macam ni bukan senang nak dapat. Aku pun tak pasti cane environment tempat keje baru tu tapi harapnye dipermudahkan r urusan aku dekat tempat baru tu nanti.. InsyaAllah..

Selingan bertajuk problem my current company face..

Kire kire empat ke lima tahun yang lepas (Mase tu aku belum keje kat sini pun lagi) company aku keje tu telah dibeli oleh mereka yang takde major dalam business (Umpama engineer disuruh bedah pesakit.. ape jadi agak nye?) Mengikut cite ofismate lame, mase awal awal dulu memang untung company ni banyak, sampaikan kalau ade kesilapan dalam structure, dorang tak betulkan, sebaliknye buat baru.. erkk.. Tapi satu ke dua tahun lepas tu, sume nye berubah. Owner baru yang merupakan ceo dah tak amek peduli pasal company lagi dan aku dengar lepas tu hampir tiga tahun pekeje tak dapat bonus. Start dari situ, ramai pekeje blah tinggalkan company and tak lame lepas tu, aku join company ni. Memang boleh kire bape kali aku jumpe owner datang monitor company ni. Kirenye aku dan yang lain keje tanpa ade ceo pun. Entah macam mane tahun lepas dapat bonus so bende tu wat kitorang tambah tambah pekeje baru yakin yang company ni boleh ok balik. Tapi worst case senario start hujung tahun lepas. Ceo amek pape yang patut lepas tu hilang. Tak lame lepas tu medical benefit kene potong, insurans pun dah takde dan lepas tu kad minyak pulak tak valid . Sume nye sebab company tak dapat bayar hutang dengan pihak berkenaan. Sampai satu tahap, supplier supplier stop untuk kejesame dengan company sebab hutang hutang lame belum dibayar. Keadaan paling worst bile bank datang dan takeover company aku sekarang ni sebab company aku ade hutang dengan bank dalam amaun yang banyak. (Siap masuk paper lagi) Nasib pekeje memang tak tau cane tapi yang pasti bile bile mase je aset dalam company sekarang ni akan dijual. Memang satu pengalaman baru aku sepanjang keje. Bagi aku memang sayang company yang orang dah kenal lame dalam bidang ni musnah macam tu je. Sume nye sebab jatuh dekat tangan orang yang salah. Aku harap company ni akan dapat dekat tangan orang yang betul dan boleh success balik macam dulu. Sekian je entri selingan aku. Salam..

22 comments:

Unknown said...

harap ko nye keje br ni oke la weh

mmg tak kan same aku rasa

tapi ko kene biasakan diri gak

hope sume baik2 je

cayokk

HeNRieTTa JoSe said...

sedeykan nk tinggal tempat krja ngn rumah sewa tu....but still....gud luck utk kerja bru n tempat baru...

pss...ntah kenapa...rasa suka plak nk join GA tu...mungkin sebab syarat dia simple...

Anonymous said...

all the best lah ye

Liyaa Mf said...

Sayang, company yg bagus & disukai pekerja jadik camtu lak akhirnya. Aku rasa mmg susah nak jumpa bos cam bos kau tu. Sama2 sit ngan pekerja masa critical moment. Bukan jenis reti arah je. Aku igt takde bos yg jenis camtu. Maybe 1 dlm sejuta kut :D

Aku suka baca psl pengalaman2 org bekerja ni. Untuk motivate aku yg still terumbang ambing lagi. All the best untuk kau tempuh tempat keje baru. Hopefully rasa best & tak pressure macam tempat keje skang gak :D

Kira Sakura said...

hurm macam2 kan. cite ko nie dah macam drama korea yang aku selalu layan tue pulak. cuma nie versi realiti errrr

syukurlah ko pun dipermudah dapat keja tue kalau tidak jenuh nak menanggung hutang kan.

*aku kaver model susu tue sebab dia tak tutup aurat. xnak aku join saham dosa sebab tue aku kaver :p

missha said...

Gud luck kat tmpat baru.. and selamat brhat semingguu. :D hoho.

Best plak bce cte2 psal alm bkrja ni.. hehehe.. bri gmbran utk msa depannn. Huhu.

OKje said...

Ada masanya kita kena berhenti untuk mencari angin baru... mungkin di tempat baru ada banyak kebaikannya...Betul sangat susah nak meninggalkan yg lama...sebab kat situ tersimpannya banyak kenangan...
Selamat berjaya!

inche hlovate said...

sadis gle kisah opis ko..aku pun keje compny melayu. Environment kat sini memang okay tapi aku mcm bosan sikt sebb kdg2 tu tkde keje :(

Unknown said...

taktaw nakk mmbebel apee sbb taa pernah keje , hehe ! ini lhaa jadiinya kalauu mak ayahh manjee sgtt !hee~

Nadia Johari said...

biar betul ko serumh x penh bertegur spe..haishh..harp2 kje baru ko semua ok..environment ok..aq pun takut gak ni mcm manala suasana kje aq kang

Jue Jaynee said...

still muda..ngamla..pengalaman..

pasni cari yang permanent...yang lain utk pengalaman je..

Ain Norainsyah said...

Huh? mesti la jarang sembang. lepas balik keje, mesti nak kuar dating ng makwe je. mana nak sempat.. :P

btw, semoga tempat baru ni bagi lagi banyak pengalaman kat "eol." :)

eol? tetiba rasa meremang bulu tengkuk. :D

Hansyirah Takezur said...

sabar bro.. all the best kat tempat keje baru. insyaAllah kali ni lagi baik dari sebelum ni.. :)

misz aisya said...

berkerut-kerut aku baca entry ko. mahu selami dan dalami mungkin? haha.

biasa lah tu, pengalaman ko keje lain dgn pnglmn org lain. bnde2 baik kat company lama tu ko kne truskan, yg buruk tu tinggalkan. nnti ko jdi boss or org atas, kne jdi someone yg dihormati dan disenangi. :)

Unknown said...

minggu depan start keje baru ye...?
all the best!!

Zubaidah said...

lec pernah ckp, dugaan masa kerja lagi besar dri time belajar. takut!

محمد رازيق said...

inshaallah. keje ko kali ini akan lebih baik. sumtime kita tak dapat agak apa yang tersirat. selamat bekerja balik naa..

نورعيم said...

betul, environment yg bagus buat kita keje lbh bagus.

sy suka prt yg blh online janji keje siap tu. hikhik.

jadi, selamat menempuh cabaran di tempat br.

czueka zulaikha said...

aku pernah kerja cmpany 100% bumiputra. mmg agak tekanan lah.. mgkin ada msa okay but sometimes tension gila

papepun all the best utk kerja baru kau okay.. tukar keje mcm tukar skolah gak :P

Unknown said...

betu2..kalau keje gaji besar..tp environemnt x ok..mmg lelama leh sakit kepala..biar kerja yg kita buat tu enjoy..baru akan terbit keikhlasan dalam diri :)

xpe2...mudah2an rezeki kt company baru lagi ok :)

aku HaniAsyira said...

diharapkan keje ko ok saje.. aku nak komen pun.. mcm dah tau cite.. hee~~

saljihitam said...

pernah gak merasa kerja company melayu. suka buat kerja last last minit dan takde disiplin. tu masalah kita. eh masalah siapa ?

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates