Wednesday, April 6, 2011

Good.. Is It Good??

Good.. is it good?? Ape lagi aku nak merepek ni?? Layan je r ye.. agak gile baru2 ni. Tapi sebelum tu, aku baru tau rupe nye aku ni dalam group 10 <-- nampak sangat tertinggal monorel. So, kepada blog2 group 10 dan group len yang datang singgah, tak perlu ucapkan sepatah kata.. kerna lantang terbaca dari muka.. opps ternyanyi lak.. =P Ape pun, time kasih banyak2 ^_^ Bile ade je mase yang free akan ku singgah blog korang balik =)

Mari sambung kepada cite aku yang asal. Baik.. baik ke? Sape rase die baik? Kalau macam tu aku nak kate yang mereka yang ngaku die tu baik tidak r baik mane. Sebabnye, ade sorang member rapat aku pernah cakap macam ni "Orang baik takkan cakap diri die baik.." Kebenaran kate2 tu, aku bagi kat korang je untuk sah atau tak sah <-- macam kenal ayat ni kan? Tapi bagi aku mungkin ade benarnye kata2 itu.. bukan kah? Ke tak de?

Pengalaman telah mendewasakan aku..

Mase tu aku kat matrik. Time tu dengan "rela ati" aku kene join Biro Kesenian dan Kreatif. Satu ari biro aku telah mengadakan mingguan kesenian dan kreatif. Minggu tu mendapat penyertaan yang menggalakkan. Banyak yang join. Tibe ari pertandingan. Aku diminta untuk jumpe peserta kat bilik dorang. Aku pun terjah r satu satu bilik. (laki je ok, jangan salah faham =P Sampai kat sebuah bilik. Aku ditegur oleh rumet peserta:

Budak baik: Bile korang nak wat pertandingan ni?
Aku : Ari khamis pas solat isya'
Budak baik: Aku rase baik korang bace yasssin je lagi faedah..
Aku : (Macam bese.. senyum je r..)

Kalau korang jadi aku, korang nak cakap ape? Aku malas nak ++ lagi so diam je r. Tapi aku rase tak salah kot pertandingan kitorang wat ari khamis tu. Pertandingan puisi. Ape yang salahnye? Pas isya' lak tu. Ikut ati aku nak je aku cakap "Kalau ko nak jadi kera sumbang kat matrik ni, sile jadi sorang2. Jangan libatkan orang lain ok?" Nasib aku baik tak cakap camtu <-- Bukti kukuh yang aku ni bukan r baik sangat pun.. Nampak kan kat situ? =P

Seriesly, dalam hal orang baik ni aku tak de masalah ape pun cume kalau dah terlebih lebih sangat, sampai nampak taksub nye ngan baik tu.. memang aku annoying. Dah nampak macam menunjuk lak ko tu baik kan? So kalau dah menunjuk tu, baik ke? Pepatah melayu pun ade sebut buat baik berpada pada, buat jahat biar sekali <-- aku ubah sikit.. =P So kan ke dah jelas bagitau yang nak sangat buat baik tu biar ade batasnye ya tak?

Lagi pun, bukan ape tapi drama mengaja aku..

Drama tak nak letak tajuk 1



Drama tak nak letak tajuk 2



Sape rase pernah tengok drama2 dekat atas? Mungkin itu cume drama tapi bende2 macam tu tak mustahil berlaku kan? At the time Die nak, sekelip mate je Die leh twist thinking kite kan? So, nasihat aku kat korang2 yang terlebih taksub ngan baik ni, tak perlu macam tu ok. Agama kite memang dah cukup sempurna. Tak perlu lebih2 kan atau kurang2 kan lagi. Tu je r kot aku nak cite. Terime atau tidak, ikut ske hati sudah r ye =)

56 comments:

tricksrex said...

drama rtm yess

ok la aku tak comel la
tsk tsk tsk

Puan Kutu said...

drama yg 1st tu macam pernah tgok.emm mmg menyampah ngan makhluk camnie.terlebih suda stacy kata.hehe..

Anonymous said...

Drama no-2 tu pernah tengok. Tak silap pelakon perempuan yang tgl dgn ustaz tu Sharifah Armani. Hehe.

ImaNajwa17 said...

drama yg ke-2 tu cam pena tgk kat astro .

NuReLLe said...

btol2..kdg2 org yg beriya2 sgt tunjuk baik ni yg senang terpesong..ermm...

Anonymous said...

Ouh..aku baik =.=

huhu..semua org baik ad jahatnya semua orng jaht ad baiknya.Jht dan baik sling melengkapi. kwln dlm diri y menentukn.Bersederhanalah dlm sgla hal.Klau terlmpau tu la jdinya ;D

nano said...

ermm
penah trjdi,,,cikgu yg berkupiah wat skandal dlm blik,kat sklh,,,,n trkantoi dgn cikgu,,,,ermmm wat teladan aje kisah ni

nik farina aishah.... :) said...

dua2 tak penah tengk kot.. hehhe senang cite ikhlas kan diri kalau taksub buruk padahnye .. mane tau boleh terpesong ke..

rj Etika said...

hahaha...saya tau dua-dua cerita tu! saya tau! *sambil angkat tangan tinggi-tinggi.

Susah nak jumpe org yg betul-betul baik zaman sekarang ni. Kalau baik bersebab pon tak guna jugak.
So, jadi je la jahat. ;p

mommylavender said...

mommy lagi la tertiggal jauh dah kot...2 2 tak penah tenguk, buat la baik berpada2..jgn ade niat nak menunjuk2...kan kan, kelak diri di menyampah...

adan said...

salam, bro keje apa yg di buat oleh ustaz dan adek tu sampai kena tangkap..? sori tak tgk drama tu..

walinong sari said...

nerd sungguh budak itu ye? hehehe.. nerdy. tapi budak tu tak salah, sebab dia mengajak kita ke arah ke baikan.

ohh, drama yang kedua tu pernah tgk (tajuk dia: antara dua line) <-- ubah sikit la jugak. hihihihi

❤Mrs. Myra❤ said...

Dalam beragama , tak perlu berlebih-lebih, nanti akan jadi taksub , n jangan pulak berkurang...Nanti kite akan terhanyut ...
So, biarlah bersederhana..:)

kerna lantang tak terbaca dari muka...*ni mesti peminat shahir nie...:P

Halen said...

yesss setuju sgt.. klu betul 'dia' bdk baik dia x perlu nk judge org lain x baik sbb nnt klu silap diri sendiri yg malu. cakap x serupa bikin.

ahkak ni idok ler baik sgt tapi bila hati tersedar dr kealpaan ada la jg kesedaran dan ingat mengingati dgn org lain.

Noor Fatin said...

xtgk drama tu pn. hehe mcm2 manusia. ustaz pun boleh jadi. alahai..

cikcleopatra said...

aku jahat!!kehkehkeh..

Unknown said...

kedua2 drama x penah layan..jarang layan citer kat tv :)

org baik xkn mengaku baik..xkan menunjuk baik..normally org keliling yg akan judge dia baik atau tidak...

nak jd baik atau jahat ni..mudah je..semuanya bermula dgn niat..pastu slalunya..org baik ni..dugaan dan ujiaan nya lagi kuat...kalo x kuat..tu yg leh terpesong jauh tu :)

Anonymous said...

biasa2 suda kan..

nur said...

drama o 2..

for u : http://nurhafiz2009.blogspot.com/2011/04/minta-maaf-kay-are.html

Unknown said...

Hidup manusia ni sentiasa berubah-ubah. Kita menganggap diri kita sudah baik tetapi apa pula pandangan Allah terhadap kita? Adakah kita sudah cukup baik di sisi-Nya?

tomatokering said...

betollll........ mmg nobody is perfect .. :)

amny said...

nasib baiklaa xsama group..hahaha...

ermm....ni susah ni jumpe budak baik macam amni...ahhahahah...

xtw plak nk komen apee...^^








p/s~otak tibe jem malam ni sebab baru pas 'gayut' kat pokok durian...skg kan musin durian..hhahahahah

Wafiy Suzly said...

aku baik, [ko rase aku cakap gini kire aku tak baik mane ke?]

:P

Ceiler Mun said...

saya pon xbaik mana..hehe...

tp kan..kalau awak bg cadangan lepas isya' ok la..bukan kita selalu baca yaasin lepas maghrib ke..b4 masuk isyak..hehe..

nice entry dear :)

Khuzrin Kamarudin said...

mak aih... ni kaki tengok dvd ni.. tetiba... hahaha..

qasehraihan said...

dramam ke2 tu cam pernah tgk..rasanyala..kt astro..hehe

hai kr..smlm xdtg pun umah kita ek..hehe

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/04/doktor-cantik-lelaki-buncit-dan-dot-dot.html

Bunga said...

cam pernah tengok drama ke dua tu..yang pertama bunga xdapat kesan..haha..

sebab setiap yang dikehendaki-NYA itulah yanga akan jadi..cuma kita sebagai manusia hanya mampu berusaha itu jer..yang lain terserah pada-NYA..

sahromnasrudin said...

yeah..drama yg ke 2 kat astro kan..lakonan norkhiriah dgn amani

deeya said...

alamak sory ! ta layan drama melayu pulak .. selalu tengok hindustan . dil to pagal hey .. tum tum priyae kae hol ga batashe . lagi satu suke tengok detective conan & dragon ball .. huhu ~

yela kay_are .. yang baek semuanya aku , yang jahat tu ko . hukhuk ! :p

Schubert Serenade said...

huh...im not gud enough as a human..hehe..tp change for good xpe kot...change untuk jd baik..hehe..:))

Encik Suami said...

dlm surah ya'asin ayat keberapa tak igt plak..kan ada KUN FAYAKUN..maka jadilah.
Sume kuasa Allah SWT.Kita hanya mampu berserah.

jemput terjah new entry


1) --> Hoorey2x..Saya MENANG <--

2) --> Ceritera Kursus <--

aizamia3 said...

drama ke2 tu kat astro..

orang tak suka agaknya kalau kita ni baik sangat, dia lagi suka tengok kita sama2 jadi jahat agaknya..
suka menjatuhkan orang lain pun ye gak.. so terpulang, kalau taknak terima diam je, bukan kita buat perkara tak baik... ;)

cik hemo hemo said...

hmmm, biase la. mnusie x sempurna.

macam bes jek dunie universiti. pehh, cuti dah nak abes. macam x brsedia ke dunia universitu. T.T

Adlan said...

hehee..drama king vs drama queen. ehh?? ;p

Aleen Aiden said...

apekah?group 10 ape nih?tetibe mcm xdapat grab.huhuh

kindergartenlibrary said...

pandai buat drama ..hahaha

Shila said...

uhuu..

takut kalau esok lebih kuruk dari harini atau semalam...

yampe =) said...

pada saya, bila kita nampak satu kemungkaran, kita jangan benci orang yang buat, kita juz benci kemungkaran yang dia lakukan, sebab kalau benci orang yang bbuat tu, x mustahil kita akan buat benda yang sama walau kita adalah sebaik-baik insan.

and, betul.. baik biar pada-pada. kalau x, senang dipergunakan.

Olate Omote said...

ala...tak shuke...tak shuke...

Unknown said...

yg cite no 1 tu penah tgk kot..tapi rasanye mmg ade kisah2 tauladan yg camtu..tak ingt nama sape..kisah sahabat nabi kot..

amny said...

weehh..update la cepat !!

pemalas betoi..!!hahahah

Atiey said...

hehe nak komen lebih2 semua yang diatas macam pengkritik dah..em bg mummy diri sendirilah kena jaga....

Cik Rimau said...

betul3.. stuju dgn kr.. nyampah dgn org yg bajet baik gile.. ape yg kite buat semua xbtul la konon.. die buat je betul.. contoh mcm sorg kenalan cik rimau la.. cik rimau kan suke karaoke dgn adik cik rimau.. die tgur.. die kate cik rimau open sgt.. dlu xmcm tu la ape la.. xbaik la.. ini la.. itu la.. kdg2 mane2 kwn yg ade bf pon, die nak kate xbaik la.. jahat la.. konon xelok keluar berdua dgn lelaki bukan muhrim.. memang btul... tp kan... sekali tu dgr crta psl die.. ade kwn nampak die duduk berkepit dgn sorg lelaki kt taman.. duduk bukan main rpt lagi... tu la.. die igt org lain xkan tau kot.. kan kantoi akhirnye.. lain kali xpayah la nak tunjuk baik gile.. kan dah malukan diri sndri..

PADLE said...

drama no 2 tu,aku xpnah tgk lagi ar....

dwatyKNY said...

YANG KE-2 TU CAM PERNAH ADA DRAMA DIA KAT TV... pelakon amani n noorkhiriah... sebijik...

. said...

tak pernah =.=

Unknown said...

cerita yg sangat lain mcm...
hahahax

hassudi morshidi said...

mmg x penah..

tp mcm cita ustaz amirul di tv3....

Anonymous said...

uhhh. mcm2~~~~~
ingt jadik lg bgus tapiiiiii.
haishhh

Zehan Ilyana said...

definisi baik itu berlainan bagi setiap individu...
huhu..

syera said...

khulasohnye...
don't judge a book by its cover..
ni komen yang last skali ke? hehe

Anonymous said...

Berapa lama tak update ni. Hehehe :)

deeya said...

kay_are , anda di tag ok :)

Sarah Nabila said...

dua2 cerita tu leh dirujuk pda hadith ke 4, hadith40..part akhir....

"... Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga.

pengajaran die..amalan kiter yg terakhir di dunia penentu nasib kita kt akhirat nnt..so, sama2 la kita mgejar kebaikan..(^_^)

Orkid Edyliyne said...

selalu je dengar macam nie...
entahlah...
macam jugak ada orang kata... 'orang gila takkan cakap dia gila'
hehe....
OE dah biasa sangat jumpa yang jenis macam nie.
kadang tu malas dah nak layan... lantalah dia nak buat apa...
kita punya sakit hati, nanti-nanti hilanglah...
(n_n)

Qaseh Dalia said...

kalau tak kuat iman camtu lah ~

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates