Sunday, April 3, 2011

Success Mentallity


Success mentallity <-- tajuk yang aku pun tak faham sangat. Weekend ni agak bz ngan kawin. Bese r tu. Kejap kazen ni, kejap kazen tu. So, aku end up tak update ape2. Entri sebelum ni, nampak nye majoriti tak notice permintaan aku kat bawah tu. Idea untuk name bloglist aku tu. Jadi ia nye end up ngan tak bername lagi. Owh, silap.. akak citarasa rinduan je yang notice <-- kan dah naik name akak tu dalam entri ni.. korang gak yang rugi =P

Ok2 takpe. Lupekan je dulu cite bloglist tu. Nanti ade idea aku letak r name ye. Tapi, kat sini aku nak mintak maap r. Macam aku kate awal2 dulu, aku tak dapat r nak letak sume blog dalam bloglist tu. Sebab kalau aku letak banyak2 tapi tak dapat nak terjah sume, aku gak yang rase bersalah. Tapi, aku terjah gak blog len tu. Jangan riso =) Lagi pun, ade ke tak blog korang dalam blog ni takde efek pape kat korang pun =)

Seriesly, aku pun tak tau nak cite ape ni <-- ini dinamekan pandai cakap tak pandai wat ^^ Nak cite pasal kawin tadi, malas. Nak cite pasal blog aku tengok ari ni sume cite pasal blog je. Banyak nye segmen weekend ni ye. Camtu aku pun taknak r cite pasal blog gak. Berdasarkan tajuk meh aku cite pasal tu r. Aku dapat inspirasi ni dari sebuah kedai nasi lemak kat tempat keje aku, bese pas beli penjual akan cakap, "Time kasih saye jual" Tapi brader tu cakap:

"Time kasih bang, bukan nasi bagi kenyang, Tuhan yang bagi"

Jadi ayat tu wat aku rase, betul gak ye. Selame ni kite ingat sebab makan nasi or pape makanan kite jadi kenyang sedangkan, kalau yang Atas tu tak bagi kite kenyang, makan banyak mane pun lapar gak ye tak? Jadi kaitan ngan tajuk? Bace situasi agak2 ade kat bawah ni..

Bile anak mereka succes..

Si ibubapa - Kami memang tau anak kami ni bijak dan mampu dapat keputusan yang cemerlang. Memang tak sie2 die berusaha siang dan malam, studi tak henti2 sume. Memang layak r die dapat kejayaan yang macam ni.

Si anak - Resipi kejayaan saye ialah studi smart, discussion ngan kawan, menggunakan internet sebagai alat studi tambahan. Di samping itu saye juga mengambil beberape suplement macam vitamin pasti A dan kismis success selalu.

Bile anak mereka "succes"..

Si ibubapa - Bagi kami, sume ni berpunca dari guru2 yang tak bape pandai mendidik anak kami. Anak kami bijak tapi guru2 terlalu bagi tekanan dengan buat aktiviti2 lain macam sukan, kelab, unit uniform dan bla bla bla..

Si anak - Tuhan memang tak sayang aku. Ari2 aku usaha, blaja siang malam, tak tido sume. Kadang2 weekend pun orang g joli aku masih studi. Nape last2 jadi macam ni?? Tuhan tu memang tak adil ngan aku!!

Nampak tak ape yang cube aku citekan kat sini? Realiti kehidupan ni weh. Aku rase macam tu r. Sesetengah ibubapa bile anak dorang hebat, success, berjaye sume nye sebab anak die nye usaha, anak die memang hebat, terbaik dan macam2 lagi. Tapi bile terbalik, orang number 1 yang disalahkan guru2 yang mengaja.. em..

Anak2 tu sendiri lak, bile berjaye sumenye sebab mereka nye usaha. Kadang2 vitamin yang dorang amek pun turut membantu same, tak cukup ngan tu pensil 2b <-- what the @.@ yang dorang guna kan turut dikatekan menyumbang kepada kejayaan dorang. Tapi bile len jadi nye, terus nak salahkan kat Atas tu kan.. Ish ish

Kesimpulan?? Kite kenyang, kite success sume sebab Yang Esa tu bagi =)

31 comments:

Puan Kutu said...

yup kena bersyukur.semuanya dari Yang Maha Esa..

Unknown said...

btol2....bile sng xde pn nk byukur ngn Tuhan p bile tbe2 jd ssh, bru nk ingat kat Dia..manusia mmg lupe pd Tuhan bile time sng,,,mnx dijauhkn sgla bala..nauzubillah

whitecappuccino said...

Dah lali... kalau pelajar tak dapat apa yg ditarget, salahnya guru...takapalah, yg penting kerja dengan ikhlas, mendidik dan beri ilmu
kerana itu lah yg diamanahkan.

Anonymous said...

Betul tu Kay Are. Kadang-kadang manusia selalu lupa pada Maha Pencipta bila mereka senang. Macam Tira juga (mengaku). Tersedar dari lamunan dengan entri Kay Are ni. Huhuhu.

nur said...

setuju k r..pastu jawapan kejayaan tu sama je kan..

nik farina aishah.... :) said...

setuju !!!!!!!!!!! bersyukur dengn ape yg ade and kita tak boleh nk salahkan takdir atas ape yg berlaku ..

walinong sari said...

kr bile pulak nak kawin nihh? (sibuk tanya).. bila kenyang, success first of all; kena cakap Alhamdulillah dulu.

Fleura said...

pendek kate, yang baek semua dari Dia. dan buruk jugak dari kita sendiri..

:D

Anonymous said...

Segalanya bermula dri yang Atas 2 kalo x x de maknenya kn.

Unknown said...

segalanya berlaku atas kehenda DIA..ucapkan lah Alhamdulillah...semoga senantiasa bersyukur dengan segala kurniaan dari-Nya...

sama juga spt situasi seorg doktor ..bila dia berjaya selamatkan pesakit..sumer kata doktor tu yg terbaik..tp kalo sebaliknya berlaku..dok kata managemnt lmbt la..doktor x bersungguh2 la :)

yampe =) said...

kadang-kadang kita sebagai hamba yang lemah, lupa pada pencipta kita. ^_^

kr, ni menjawab soalan kr dlm cmmnt kr, sbnrny post tu sje je nk cte. then ttdo sbb pening kpale. ayh mk mmg x kjut. tu je. hoho

amny said...

laaa..cakap pasal kawen..ingat kr yang nk kawenn..huhhuhuhu..^^

saya bersyukur dengan ape yang saya ade sekarang nii...alhamdulillahh..

Gimi said...

Nice post...

Semua tu dari Allah...

Kalau hantar anak belajar macam2 jenis kelas tambahan + suplimen tu semua, tapi dari sumber yg tak betul, anak tak pandai jugak..

Pasal pensel 2b tu lagi ar, dulu pernah suruh ayah beli..ayah kata " kalau beli pensel tu, tak tahu jawapan..salah jugak.."

Wafiy Suzly said...

betul.supplement2 tu takde kejadah nye, yg bagi pada kita semua tuhan yang hulurkan.

Cik Pulau said...

betol2..
last-last cikgu jugak yang kena kan..

agaknya tu la nasib cik pulau nanti bila bergelar guru. waaa!!!

Unknown said...

btol2..apik sokong..kena bersyukur kepada DIA dengan aper yang telah diberikan

Bunga said...

selagi kita pk semua dari Allah insyAllah kita akan lebih tenang n bahagia..

Adlan said...

hahaa..blog anda susah bebenor nak masukkan link dalam list blog eden yang tak seberapa nih..takpe..takde effect pape pon kan..;p

yang penting, pape pon yang kita buat & dapat kena lah bersyukur pada yang Maha Esa;p

caranya? fikir2 kan lah sendiri...;p

qasehraihan said...

tu namanya org yg xtau bsyukur dn xmghormati org lain

kat skolah saya pun sama..kalau murid bjaya parents akan declare sbb anak dia masuk pusat tusyen..cikgu langsung diketepi..hoho

dunia oh dunia..hehe

http://qasehraihan.blogspot.com/2011/04/sebanyak-ni.html

sahromnasrudin said...

assalamualaikum bro..

sesungguhnya manusia ini memang dilahirkan untuk berkeluh kesah....itulah hakikat yg tak dpt dinafikan lagi

kindergartenlibrary said...

Nelly setuju .
kita kena bersyukur dengan apa yang kita dapat .
tak boleh merungut .ALLAH MARAH !!!!!!!!!!!!

bagus kay are ! buat lagi entri cm ni ..suka2 !!^^

Encik Suami said...

Entri terbaik nie.
Bagus2..suke baca entri nie.
Teruskan dgn entri mcm nie ya.

jemput terjah new entri

1) Mood:Tak Byk Cakap

cikcleopatra said...

oh mak aku pulak..kalo aku tak success..aku lak yang kene!!!muahahaha..padan muke sendirik.lalala..ala kr.ko tu jap je lagi sampai la 6 rat..hahak.

well dgn ko aku tak ley sopan sgt..nnt ko jtuh chenta lak ngn aku.muahaha..lalalalala..

mykhalis said...

kita tak tahu apa yang terjadi pada kita pada masa skrang adakah ianya musibah atau tuah di masa hadapan..

hottest entry di blog khalis :
Ada apa dengan DARA

saljihitam said...

manusia memang takkan pernah puas.

manusia betul manusia ni ya.

ImaNajwa17 said...

kesian cikgu2 zaman sekarang nie . selalu dipersalahkan .

aizamia3 said...

lumrah manusia tak pernah puas dengan apa yang ada..
tapi sebagai umatNYA kita patut bersyukur dengan apa yang ada kalau nak dibandingkan dengan negara miskin kat dunia ni, kita sebenarnya beruntung sangat2..

rj Etika said...

Benci dengan macik-pacik yang bangga sangat dengan anak diorang sendiri. Kalau bab result yang hebat, orang tak tanye pon, die dah canang habis satu Malaya. Nasib la mak aku tak centu. Eh...tapi setakat ni aku tak penah pon dapat title success. Hahah.

Unknown said...

Itulah namanya manusia. Tapi makan dan kenyang itu sudah satu fitrah sebab kalau kita asyik makan saja tanpa kenyang, mungkin kita terlupa untuk beribadah.

tomatokering said...

baru lpas makan.. kenyangg sungguh.. syukur masih dpt mkn dgn sempurna lagi,,huu

Orkid Edyliyne said...

betul tu...
mentaliti tu kena tukar...
OE kadang tu cakap macam nie dekat diri...
'aku pakai benda kejadah nie, sekadar alasan je... tapi yang bagi comel tu, DIA'
hehe... kadang tu, kalau dah seronok sangat, telupa jugak...
inilah manusia...
(n_n)

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates