Monday, June 11, 2012

Circle II


Circle II.. kepada yang berkenaan, lesson time! =)

Bulatan atau lebih dikenali ngan bahase london nye circle merupakan satu topik yang ade dalam matematik. Memang tak dinafikan ramai yang tak suka ngan topik circle ni sebab topik ni banyak main dengan sudut so, kalau satu sudut salah.. sume jawapan akan jadi salah. Besenye aku sendiri pun akan melakukan careless mistake time jawab soalan circle ni. Tapi sebenarnye, kalau kita betul2 boleh faham konsep2  dan hukum dalam circle, insyaAllah, kita leh jawab soalan circle tu.

Kepada yang berkenaan, perhatikan note2 circle kat bawah ni:



Note ni aku dapat dari blog cheguzam. Untuk pergi sane korang leh klik kat --> sini Walaupun topik circle ni memang banyak belit2 + pusing2, tapi kalau leh fokus dan faham kan suma konsep dalam circle macam nota kat atas tu. Memang takde masalah untuk kuasai topik ni. So, mula2 sekali kepada yang berkenaan.. sila fahamkan dan ingat setiap konsep2 yang ada kat note kat atas tu. Just amek mase dalam 10 hingga 15 minit je cukup. Dah ingat sume konsep kat atas?

Kepada yang berkenaan, sile jawab sume soalan kat bawah =)


Satu cara untuk tentukan kita faham sesuatu topik ialah ngan wat latihan. So, latihan ni aku amek dari blog cheguzam gak dan memang ade tricky sikit kat certain2 soalan. Ape pun, kepada yang berkenaan.. sile wat sume latihan kat atas ni. Aku letak jawapan aku dapat kat bawah tapi sebab blog tu tak bagi jawapan, so aku pun taktau jawapan aku ni betul ke tak. Jadi ape yang boleh dilakukan ialah cuba discuss ngan guru pas dah wat. Tapi mula2 sekali, soalan ni kena wat!

Kepada yang berkenaan, jawapan2 yang aku dapat

1. Length KLM = 22 cm
2. Perimeter shaded region = 56
3. Value of x = 120
4. Value of x = 30
5. Value of x = 40
6. Value of p = 100
7. Value of x = 30
8. Value of x = 80
9. Length POS = 18 cm
10. Perimeter figure = 26 cm
11. Length arc PQ = 66/7 cm
12. Area circle = 1408/7 cm2

Macam aku bagitau tadi, aku pun taktau jawapan aku ni betul or salah tapi kalau nak mintak jalan keje aku untuk compare, you know what to do rite? Ape pun seperti bese mesti ade soalan yang aku confuse. Untuk latihan ni, soalan num 3. Aku agak keliru ngan line JK ngan OL sebab ade anak panah tengah2. Means line tu selari kan? Tapi nape tak nampak camtu? @.@ Ape pun sebab aku believe dalam math simbol lagi penting so jawapan aku based on line JK selari ngan OL.

Satu cara untuk menjawab soalan dalam circle ni ialah dengan menggunakan kehendak soalan untuk cari jalan keje. Amek contoh soalan 1. Soalan mintak length KLM. Sebab KLM separa bulatan so kne tau lilitan bulatan. Cane? Guna rumus 2 pi r . Cane nak guna? Cari radius r. cane nak cari? Melalui panjang KM. Cane nak cari panjang KM? Guna luas segitiga yang diberi. So care nak jawab? Guna luas segitiga cari KM, half KM = r, 2 pi r = lilitan bulatan, half lilitan = KLM.

Same goes to soalan2 lain. Jadi, yang berkenaan.. untuk yang sekalian kali nye.. sile jawab! Korang yang membaca dan rajin pun leh jawab. Tapi takde adiah r kalau betul. Ni bukan segmen tau. Jangan tuntut lak =P Ape pun, aku tak bape reti ajar orang so diharapkan lesson yang tak bape nak lesson ni dapat membantu sedikit sebanyak. Paling penting.. latihan sebab practise make perfect (tapi mane ade yang perfect kan? @.@) Lastly, good luck pada yang berkenaan =)

Note: Lame gile dah tak jawab soalan2 math camni. Excited! ^__^

25 comments:

Shila said...

sbb dr awal ko pesan yg berkenaan je, aku anggap aku tak berkenaan..

terus aku ke ayat last ko..


kah3..

wafiy suzly said...

ni circle form brape ni? haha

Unknown said...

ni kira soalan yg best masa skola dlu.. sb bole dpt markah byk utk soalan cmni. hahaha.. lama sgt da tak buat soalan2 maths ni.. otak da karat da =P

Unknown said...

aku benci math

jdi aku tgk gamba je dr td

aizamia3 said...

baca - done..
tengok gambar - done..
jawapan je 'takdan'..

psstt: akak tak jalan lag kat Setia City Mall tu.. en. suami outstation.. minggu depan pulak ada hal lain.. huhuhu.. tapi takpe.. setakat ni tempat tu terletak elok je kat situ.. hehehe..

❤Mrs. Myra❤ said...

Aku benci math :p
anyway thnks utk perkongsian ilmu nie..:D

Kira Sakura said...

aku terus tgk jawapan je td..hahahaha

HeNRieTTa JoSe said...

huhuhu...dah lamer melupakan ilmu ini...atoyai....

dear anies said...

topik ni, dr skolah rendah smpi la sek men..asik fail je..jrg lulus..kalu lulus pon ckp2 mkn je..

Bunga said...

tengok bulatan pun dah pening la..

NIZAM said...

stress tgk circle. dh berbulan tinggalkan school ni. buat aku rindu nk exam je bila tgk soalan2 tu sume.

p/s: ada talent kay_are jd cikgu. :)

saljihitam said...

Bila baca tajuk

okay, circle. tapi bila start nampak pai je, gua terus tekan button komen.

herh, gua dah komen ni. herh herh herh.

Zehan Ilyana said...

saje nak kr tau, yg saya tidak membaca langsung entry ini ye...

zzzzzzzZzzzzzzz~

qasehraihan said...

uihhhh...semaknyer kpala tgk gambarajah..hihihihi

http://qasehraihan.blogspot.com/2012/06/dedikasi-istimewa-untukmu.html

Cik Pulau said...

kalah cikgu math cenggini. hahhaa

fardhila fawwazy blogspot said...

sy suka math..soalan ni sy pernh jwb dlu..tp skrg bila tgk blk..bnda terlintas kt kpala,"cmne nk jwb ek" waa=_= lama tinggal math...huhu

Abu Bagi said...

Bulatan ni antara subjek yg seng kan.. Cuba buat tang admath mulak.. Hahaha

Zubaidah said...

seronoknya ko dpt soklan nie....
aku satu habuk pown x faham

Unknown said...

Bulatan?arghh,tetiba rasa nk pengsan . Hehe
chii agak lemah ngan bulatan

Cikra said...

erkk. aku tak paham dan aku tak suka math. sekian mekaseh. hahaha

aku HaniAsyira said...

mungkin aku orang yang tak berkenaan..

nik farina aishah.... :) said...

soalan circle ni la kalau boleh nik elak kann T.T tapi nak tak nk mesti kene jawab jugaaa...

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

circle yg aku belajar apesal simple lagi dari note2 yg kau tunjuk tu ek?

Vanessa said...

Circle ni bgi sy kira senang la ckit, berbanding logarithms
Nnt bwat entri pasal indices & logarithms la plak kay:)hehe

Badrina Ibtisam said...

:') Terima kasih!! Good and nice lesson. (Y)

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates