Thursday, June 14, 2012

Dont Like? Hate?


Dont like? Hate? Salam sume.. semalam aku tak dapat update sebab agak bz menguruskan sesuatu yang aku akan citekan nanti2 je. Ok, jom taip entri. Bila aku tengok2 komen2 yang aku dapat menerusi entri matematik bulatan tingkatan 3 yang aku wat baru2 ni, dua jawapan yang aku time dari readers2 tak suka matematik ngan benci matematik.

Seriesly bile aku bace feedback2 yang macam tu, aku agak shock dalam 6 ke 7 saat. Sebab nye, zaman aku blaja dulu.. subjek matematik ni satu subjek yang kitorang jadikan untuk tengok sape power. Memang aku ngan kebanyakan member2 lain, habis je jawab paper matematik tu, kitorang terus compare jawapan2 yang kitorang dapat dan tengok sape banyak jawab betul.

Tapi, kalau dah name nye manusia, minat nye mesti lain2. So tak salah pun kalau ade yang tak minat ngan subjek matematik ni. Cuma, bagi aku sendiri.. sebab matematik tu satu ilmu gak, term untuk tunjukkan tak minat matematik tu kne r bersesuaian. Bagi aku sendiri, bile melibatkan ilmu.. kalau aku tak minat aku lebih ske guna tak minat instead of benci.

Matematik tu kan satu ilmu so mane boleh nak benci satu ilmu tu kan? Pendapat aku sendiri.. tak suka tak bermaksud benci kan? Tapi kalau dah benci tu, dah confirm2 tak suka tahap tinggi nye. Contoh macam aku tak suka makan sayur. Tapi takde r sampai tengok sayur pun aku tak nak. Kalau macam tu dah bukan tak suka dah. tu benci sayur name nye.

Kalau korang tanye aku pun, salah satu bende yang paling aku tak suka ialah exam. Aku memang tak suka exam! Exam series wat aku tension dan macam2 lagi. Tapi takde r aku benci exam tu. Tak suka pun kne jawab gak. -_- Bile aku cakap pasal tak suka exam ni, teringat aku kat satu pengalaman aku ngan bape orang member time kat matrik dulu. 

Zaman matrik, subjek2 yang sedia ade je dah cukup menekan. Boleh pulak pasum tambah subjek jati diri. Memang aku ngan member pemonteng sejati r untuk subjek tu. Exam takde. So, memang malas r nak pergi. Tapi ade satu ari tu, pasum wajibkan kitorang pergi satu sesi tu. Reason die sebab calon angkasawan akan bagi motivasi khas ari tu. So, last2 aku ngan member pun pergi je r. Ok r motivasi die. Takde r boring pun. Sebelum tamat sesi, calon angkasawan tu cakap " sape tak suka exam angkat tangan" Dah memang aku ngn member aku tak suka exam kitorang angkat r tangan. Mengaku je r kan. Lagi pun tak suka tak semesti nye aku benci jawab exam tu. Tapi surprise! Majoriti dalam dewan tak angkat tangan. Baru tau ramai orang "suka" exam rupe nye. Tengok situasi camtu, aku gelak je dalam ati.

Kesimpulan nye, cite kat atas ni takde kaitan ngan entri so leh abaikan je. Cuma macam aku kate tadi.. bende2 yang melibatkan ilmu ni.. kalau boleh cuba kite elakkan guna word benci untuk tunjuk betapa kita tak minat die. Dulu dan kadang2 pun aku akan terguna gak term benci ni tapi bile pikir2 balik.. ilmu yang baik macam tu mane r boleh benci kan? Tu je =)

29 comments:

Hansyirah Takezur said...

haha. lama nya ko shock. 6 k 7 saat?

aku suka math sampai form 3 je. masuk add math,mmg sbjek wajib fail. tp skrg dah tak blaja math. kadang2 rindu laa jugak. :p

kesimpulan entri nie: ada beza sebenarnya pkatan2 mcm tak suka, tak minat, tak kenan n benci. haha

.........cP~ said...

Salam.

Yup, tak boleh benci kot.

Tak suka exam jugak. Tapi, tak suka pun kena lalui jugak. Inilah hidup..

aku HaniAsyira said...

hmm... aku tada ckp benci kot.. salunya term aku guna tak minat.. ko mang sah2 minat math kan.. (^.^)

Kira Sakura said...

aku setuju tue.. aku dlu x ske math sbb cikgu yg ngajar tue buat aku lagi x paham.. tp start form 3 cikgu yg ngajar tue sempoi.. baru aku blh katakan aku suka mengira!!!

HeNRieTTa JoSe said...

hehehe...rietta suka jew...demi masa depan....maths pnting....walau add maths snagat susah....bisa gugur rambut...tetap harus paksa diri utk like...

aizamia3 said...

walaupun tak suka maths tapi takdelah sampai tak suka kat cikgu yang ajar tu.. tak baiklah kan.. sebab dia curahkan ilmu..

alah.. lain orang lain ragamnya.. tak semestinya dia tak suka tu kita jadi tak suka kat dia.. hikhikhik.. ai tak terkejut pun ada yang tak suka maths.. ;)

Unknown said...

ohoi terase

tp siyes sjk meningkat dewase mate adlh bende y mnykitkan. menyusahkn


ble berdepan ngn subjek tu mule migrain

arghh aku bukan otk kiri eh ke kanan? haha

Unknown said...

ohoi terase

tp siyes sjk meningkat dewase mate adlh bende y mnykitkan. menyusahkn


ble berdepan ngn subjek tu mule migrain

arghh aku bukan otk kiri eh ke kanan? haha

NIZAM said...

time skolah tak suke math. tu la konon subjek plg payah. masuk uni, math la kot paling senang. attend lectures n tutorials je. lulus ke tak blakang kira. huahua. takyah kalut2 masuk lab pegi site mcm subjek lain. *heaven* hehe.

ch000tz said...

dislike dislike :p

Cikra said...

aku komen tak suka aritu tapi bukan benci. hahaha. serius aku tak suka math dan dalam exam pun aku tak pernah jawab soalan math tapi bila exam besar mcm upsr, pmr dan spm je aku rajin nak jawab.tu pun nasib baik lulus.hahaha

Shila said...

aku pun suka subjek math.. ke aritu aku ade kata tak suka..?


hahaha..

tp add math, x berapa laaaaa..

sebab aku mmg jenis malas nk fikir..

nik farina aishah.... :) said...

benci dan tak suka dua maksod yg berlainan tp kadang kadang org sama kan dua maksod tersebutt tu yg sampai jadi macam tu . heee :D

Anonymous said...

urmmm kadang2 maybe terlepass cakap kot.
dia tak bermaksud pun nak cakap benci.
tapi just nak express yang dia tak suka kan somthing tuuu.
:)

❤Mrs. Myra❤ said...

aku terasa beb..
sebab aku salah sorang yg guna perkataan 'benci' tuu...huhu

wafiy suzly said...

sape la 'suka' exa, yek? haha. aku rase kalau boleh elak ujian semua orang nak elak ujian, tak kirala ujian exam ke ujian hidup ke, sape nak susah? tp yang tak akt tgn tu, aku yakin derang malu nak mengaku, haha

ataupun, ape yg diorang suke time exam, bnyak mase terluang instead of belajar benda baru kat kuliah, haha

fardhila fawwazy blogspot said...

suke sgt2 matematik dlu..cuma skrg dh lupa sbb kos yg diambil xde lngsung matematik..tp btul la tu..xleh ckp bnci sbb tu ilmu..n kna ada gak skit2 bljr mtematik sbb kna seimbangkn pemikiran otak knan dan kiri...:) exam?suka exam dr assigment..huhu

Unknown said...

math suke (^___^)
add math penin (@_@) hehe

Unknown said...

tapi nila masuk u, ada je subject add math, in english lak tu, senang pulak... awat masa blajaq bahasa melayu kat sekolah menengah dulu jadi penin sangat.. hahah

misteri (^___^)

Zubaidah said...

aku selalu gak gune word benci tu, tp takder r aku nk mksdkan yg aku benci tahap gaban, tp mmg aku tak suke, tu je r kot

Abu Bagi said...

aku ok je subjek math.. tapi kalau subjek matematik tambahan tu mmg aku tak suka.. sebb susah gila..

adan said...

aku tak suka math.. tp aku tak benci math.. aku ok je ajar adik aku 1+1=2.. =="

Gdsbnga said...

aku suke maths dari sekolah rendah dulu sampailah ke sekarang . even maths dekat asasi ni dah start payah , dan agak susah jugaklah nak skor , kena rajin , tetap ku cinta maths .

pelik bile ade org kata benci maths , sebab waktu sekolah dulu , even ada banyak gile compilations bertimbun , kitorang akan buat maths dulu walaupun cikgu tak mintak hari esoknya , dan banyak lagi keje kena siapkan.

nampak tak betapa sayangnya dekat maths . HAHA

kindergartenlibrary said...

nelly pun tak suka exam ! nanti rasa macam apa je lau dapat result terukkk !!!!!!

Zehan Ilyana said...

ngehngehngeh...
saya tidak benci..cuma saya tidak faham math...-_-'

ME CTCT said...

ct xsuka add math sbb soalan latihan ngan exam xsame..buat ct confius je..haha

hermitblogging said...

math time sekolah sgt best kot. tp bile msuk universiti.. hilang minat!

Unknown said...

hehe..nnt kalau benci2..leh timbul syg plak kan :D

idup ni pun ibarat matematik juga..pusing2..akan jumpa matematik

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

mak aihhhh.. terase aku pasal update entry tak suke math ni...

but seriously..aku betul2 tak suke..

T.T

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates