Tuesday, June 5, 2012

One Two Three Four..


One two three four.. seperti sume maklum aku memang fail dalam memberi tajuk entri so abaikan je. Sebenar nye aku kire bape ari aku tak update dan jawapan aku dapat 4 ari. Ade yang mintak aku update ari tu so aku nak jelaskan something dulu. Atas certain reason, aku bese nye takkan update pada ari weekend. So diharapkan penjelasan yang tak bape nak jelas ni di time.

Korang tau tak ape akan jadi kalau lame tak update? Blog akan menjadi sepi? Takde r aku tinggal lame blog ni ade je yang datang komen. Tak sepi pun <-- datang dah riak 5 saat =P Ok, jawapan paling tepat.. idea nak update pun akan hilang dan akan menjadi blank taktau nak update ape. Senang cite, sekarang ni memang aku tak tau ape yang nak dicitekan so aku taip ikut suka je r ye..

Seperti yang korang suma tau, blog ni merupakan satu medium untuk korang share ape yang korang rase korang nak share. Ade yang share pasal hiburan, cite2 best dalam hidup korang dan sebagainye. Macam aku.. aku cuba untuk mempelbagaikan cite dan tak depend kat satu topik je. So, blog aku ni leh r dikategorikan sebagai blog yang takde motif yang spesifik.

Tapi ape pun, tak kesah r ape yang kite nak cite dalam blog kan? Blog kite.. kite nye suka r nak merepek ape pun betul? Cuma, walaupun begitu ade something yang korang kne elakkan bila mana korang start berblogging. Ini dari ape yang aku perhatikan r. Just aku punya pendapat. Cite r ape korang nak cite cuma jangan guna entri untuk spesifikkan blogger lain tu salah

Korang tak faham kan? Aku pun tak faham.. =P Ape aku cuba nak bagitau kat sini, kalau korang nampak sorang blogger taip something yang bagi korang salah. Jangan up entri dan spesifikkan name blogger tu. Dengan ayat yang mudah. Jangan hentam blogger lain. Sebab sebagai manusia yang memang tak perfect, kite takleh anggap kita betul dan orang lain salah sentiasa.

Mungkin bagi certain orang ini salah tapi bagi certain yang lain ini betul. Mungkin bagi orang lain ini nasihat tapi bagi yang lain ini kutukan. Ape pun, respect each other. Bende ni banyak aku nampak dalam tahun lepas (sekarang taktau ade lagi ke tak) Kalau rase salah, tegur baik2 jangan ikut ati marah konon nye tu.. jalan paling mudah.. hentam balik blogger tersebut.

Dunia blog ni dunia alam maya. Kite sume deal ngan stranger yang kite tak pernah jumpe secara realiti nye. So, blogger cuma leh depend pada entri untuk judge blogger lain. Blogger pun manusia.. tak perfect. Sebab tu hentam blogger lain ngan alasan die salah kne elakkan. Sebab paling utama, once korang wat camtu.. korang better pastikan korang cukup perfect kat blog ni.

Kalau tak, bila orang dapat detect even a small mistake, korang sendiri akan crush. Alasan aku, dunia blog ni pun macam roda. Berputar tak stay kat satu tempat je. Korang dah start hentam blogger lain, tak mustahil satu ari nanti orang lain.. yang korang tak expect akan hentam korang balik. Sebab tu r, something about hentam menghentam blogger ni kne dielakkan. 

Sebagai contoh.. leh bace cite kat bawah

Cite ni berlaku dalam tahun lepas (tak silap aku) Ade sorang blogger yang memang lantang bersuara. Readers die pun memang cukup ramai. Entri2 die selalu mendapat sambutan. Senang cite, memang ramai blogger lain yang kagum ngan entri2 yang die wat. Tapi, satu yang aku tak bape berkenan bila die ade rase justice yang tinggi. Ade nilai justice tu tak salah tapi biar kne tempat die. Jangan ikut ati sangat. Sebab rase marah ngan sorang blogger yang dikatakan mengutuk rakan blogger die, die hentam balik blogger tu. Mase tu die femes, suma orang sokong die. Dia dianggap wira kononnye yang mempertahan kan blogger lain (yang gak femes macam die) Tapi, blogger pun manusia.. mesti ade silap die. Die wat some mistake. Tunjuk kelemahan diri die. Suma jadi bila die meminjam sejumlah wang dari rakan blogger die. Masalahnye bila mase ditetapkan tibe, die tak bayar balik duit yang die pinjam tu. Rakan blogger tersebut yang fedup ngan blogger tersebut yang hanya tau bersore lantang dalam blogger up kan satu entri pasal hutang tu dan publish name blogger tu sekali. Hero dalam blogger wat mistake! Berita panas. Cite tu tersebar kat blogger2 lain ngan cepat. "Time kasih" kat kengkawan baik blogger tu sendiri. Everything change after that. Blog tu menjadi agak sepi. Takde lagi penyokong yang akan menyokong setiap entri blogger tersebut. Sehebat mane pun entri die sekarang, tak ramai yang amek peduli. Soalan aku pada reader blog 2011.. korang still ingat lagi blogger tu?

Entri aku memang merepek tapi cite atas ni betul.. fikir2 kan r..

22 comments:

Shila said...

Aku tau..!


aku ingat..!


wakaka

HeNRieTTa JoSe said...

btl.....rietta pown berhati2...xnak melukan hati sesiapa....rietta sndiri tak perfect....

Payeh Kuced said...

Ehh-2. Terasa yg part suh update tu. Hahaha. Ouh , bru aku thu weekend x update ehh.

Unknown said...

ye masih ingt

die pon masih ade

Anonymous said...

not so sure siapa. mungkin sebab aku pun tak berapa kenal orang sangat kot.

pena rozie said...

tak kira siape pun kite.. kite ade kelebihan & kelemahan jugak

Kira Sakura said...

aku ingat.. sebab tue dalam berblog pun kena tetapkan niat. niat pemula segala amalan kan...

Gdsbnga said...

ini benda yg aku pegang ^^

" kita boleh stay pertahankan pendapat kita , but at the same time be more accepting "

terima pendpat orang lain jugak . sb pendapat tu subjektif . semua betul . takde yg salah

aku HaniAsyira said...

dunia ni bukan untuk kita sorang jer.. ;P

aku baru jadi reader ko so tak tahulah.. heee~~

wafiy suzly said...

sape ek? haha, sepanjang aku tade, belambak gile entri kau, jenuh bace satu2..

aizamia3 said...

apa yang dah berlaku tu kita jadikan teladan, amik iktibar..

psstt: betuller bila dah lama tak update blog, nak mula balik rasa lain..

Badrina Ibtisam said...

Tak tahu.. Hehe

Tapi mmg betul ah kan. Hm bleh dijadikn pngajaran! =)

Unknown said...

kenapa chii xtau pun..x kenal..sape eh..ehehe

betul tu..kenapa perlu nak hentam sesama manusia...kita ni x sesempurna mana..kalau kita rasa kita betul..jgn hidup bermasyarakat..dok sensorang

Zubaidah said...

x sure r plak sape.... tp btol la apa yg ko cakap, jgn nak hentam org sesuka aty nanti termakan diri, kalo ya pown ade blogger yg luahkan pendapat bg kita salah, kita kena terima la sbbnyer laen org laen pendapat

Unknown said...

Erm. npa mcm tak tau plak psl benda nih? Haha =D btw, welcome back. lamanya bercuti ^____^

Dkna Abza said...

memang tak paham tapi tetap baca sampai abis..tetap tinggalkan komen hehee

Cik Pulau said...

klo lama xhupdate.. blog pn berhabuk..
idea memang takde la.. tu memang caya sangat..

huhuhu..

what u give.. u'll get back.
kan??

❤Mrs. Myra❤ said...

yup..nak berblog tak salah..asalkan jangan menghentam or condemn blogger lain...payah bila jadi macam tu...at last, takde orang berani nak singgah blog orang yang macam tu..

*aku selalu keliru dengan perkataan 'time' dalam entry ko..ingatkan 'time': masa ..rupenya time tu : terima ..=.='

Anonymous said...

tau dan ingat pasal cerita tu.
sangat annoyed sebenarnya mereka2 tu.
tak perlu nak menjatuhkan sesama blogger.
tak ada rasa hormat agaknya.
haihhh~

Ainn Hazwany said...

sebab duit atau hutang orang sanggup buat apa je. Tapi tak patut la sampai nak jatuhkan orang

najwa nano said...

cerita siapakah itu?aku tak ingat.haha.
tapi bnyak gak la sesi menghentam setahun dua lepas.tahun ni je senyap.maybe umur dh meningkat.tunggu generasi baru lak nak main henta2.jadah tol.

adan said...

aku tak ingat dan tak tahu pown..
apa yg pasti.. perkara paling aku elak dalam blogging ni ialah menghentam blogger lain.. blogging sebab nak kongsi cerita bukan nak cari masalah..

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates