Tuesday, June 19, 2012

Sustenance..

Sustenance..  sebagai selingan, tugasan hari ini kepada yang rajin.. sile insert tajuk entri dalam google translate untuk dapat tajuk dalam malay.. =) Sebabnye aku pun baru je jap tadi tau maksud word tu dalam malay. Aku pun "Owh.. tu ke maksud nye" Kepada mereka2 yang macam aku baru first time dengar word sustenance ni, leh r ikut arahan untuk dapat feel yang same. So macam aku bagitau, aku nak cite sebab aku cuti ari rabu lepas, tapi kne flashback bape tahun boleh?

Now.. let the story start!


Si kancil yang telah banyak berjasa kat aku ^__^

Kepada sesape yang dok shah alam pernah terjumpa kete kat atas ni, tu r kete yang aku gunakan sejak zaman praktikal lagi. So, sape yang jumpe kete tu tapi tak tegur aku.. memang rugi r korang.. =P Sebenarnye tu merupakan kete yang mak aku bagi untuk memudahkan aku bergerak kemane mane tanpa perlu mintak tolong orang lain. Tapi dari kata2 kakak aku, ade segelintir sedara yang cop mak aku manjakan aku sebab bagi pinjam kete. Pulak? 

Manje tak manje tolak tepi tapi memang si kancil telah banyak berjasa kepada aku sejak zaman blaja lagi. Senang nak balik slim (weh haniasyira, umah ko area mane?) senang nak pergi kelas dan senang nak berjalan. Tapi sebab tu kete mak aku, memang mak pesan pulangkan balik kete tu bile aku mampu beli kete sendiri. So memang takde istilah manje kan? Mak aku just nak aku tak depend kat orang lain untuk anything related to pengangkutan. Ape pun time kasih mak =)


Cantik memang cantik.. tapi price pun "cantik" X_X

Menjelang tahun akhir universiti.. macam bese bakal2 pekeje macam aku ngan member mula r berangan nak beli macam2 bile dah keje nanti (padahal time tu blaja pun tak habis lagi) Salah satu topik hangat student2 final year mesti r nak beli kete ape bile dah keje? Mase tu memang sume nak grand2 je. bmw, mercedes.. memang kalau boleh taknak kalah nye. Termasuk gak aku (pengaruh rakan sebaya =P Aku memang tertarik ngan kereta keluaran toyota, caldina ni.

Sebabnye.. aku memang rase design kete ni sangat cantik dan menarik. Memang sporty habis r. Tapi macam aku pernah bagitau, realiti tak same ngan fantasi. Realiti is bebudak u yang baru nak keje, memang takkan mampu nak beli kete ni. Downpayment je dah boleh wat aku yang baru keje time tu makan pasir so last2, aku lupekan je niat nak jadi owner kete ni. Tak lame pastu, aku dapat tau toyota pun stop kuar kete ni (reason unknown) tapi bagus! Takde nampak ko lagi =P


Enam kali je live aku jumpe kete ni.. memang rare.. @.@

Pas dah agak lame keje, aku telah diperkenalkan ngan sebuah kete oleh seseorang. Kete dengan brand peugeot model 206 cc. First time tengok memang cantik. Jarang nampak kete ni sebab mungkin rare sangat kot. Tapi kalau korang notice betul2, kete ni banyak digunakan kat filem and drama. Mula2 aku nampak kat filem janji diana (erra fazira drive) Pastu aku nampak kete ni digunakan dalam satu drama korea sassy girl chun hyang (kak chae rin pakai kaler merah)

Kete ni pun dah tak dikuarkan lagi so memang aku kne amek yang secondhand je. Aku pun mintak pendapat family ngan kawan2 dan jawapan dorang "baik beli kete baru" Mula2 aku tak setuju sebab isu sekarang ni kete aku minat ngan kete lain, bukan kete baru ngan kete second. Tapi bile pikir2 balik, tengok lak condition kete tu yang cuma ade 2 pintu dan tempat duduk belakang pun macam taknak bagi orang duduk je. Last2 aku pun give up kete tu.


Tarikh yang leh kate berliku tapi bersejarah.. =)

Kawan2 aku mula tukar kete. Bende ni wat aku risau sebab aku nak guna kete yang aku mampu bayar dan masa yang same kete yang member aku tak beli. So bile member2 aku beli city, myvi, saga, persona, viva, vios.. automatik kete tu out of list. Kete ape je yang tinggal dan mampu aku beli untuk reward diri aku yang dah keje ni? Satu petang kitorang jenjalan satu famili kat area tanjung malim. Macam bese, yang pompuan ikut mak dan yang laki pulak akan ikut ayah.

Mase jenjalan ngan ayah dan adik aku tu, something happen. Ayah aku tengok satu model kete ni ngan agak lame. So bagi aku situasi macam tu rare sebab jarang ayah aku tunjuk minat kat kete2 ni. Aku pun tengok gak r kete yang ayah aku tengok tu. Aku kenal model ni.. memang nampak nice. Pastu aku pun try2 bace spec and tengok price dan akhirnye, aku decide.. ini kete yang aku nak! Aku pun bagitau family aku dan pendekkan cite, now I have my own car dan model kete tu..


Ni kite name kan riak 10 saat dalam cover.. boleh? =P

Alhamdulillah. Thank GOD for this sustenance. Hope everything may be simplified..

22 comments:

Nyue said...

insyallah...ad rezeki xkemane..ehehheh

Unknown said...

aisey..rahsia2 pulak..meh la share2 kete ape tu...ehehe..rezeki utk bulan jun eh :)

NIZAM said...

wah2, best ada keta. tp spoil la kay are, punyelah aku baca smpi abes, last2 biarlah rahsia keta ape. haish.

aku HaniAsyira said...

lebih dah dari 10 saat weyh..ni lah urusuan ko ckp tu ker??

aku duduk area mana?? dari hospital nampak bumbung rumah aku.. hahaha

ko mana?? semangat aku nak tahu..

Unknown said...

Bestnya da ada keta sendiri.. btw, caldina tu mmg cun.. tapi tu la, mampu telan liur ja. hahaha ^^

cik hemo hemo said...

waaaa dah ade kete sendiri, best..

Liyana Izzati said...

Hahaha. Terer lah dah ada kereta sendiri. Kita naik kereta sorong jerr. Hahha.

Unknown said...

camry?
wira?
waja?
civic?


ape die? kete pe? aku nk tahu!!!

Amirah Ahmad Zaki said...

preve, mungkin? tak best lah rahsia rahsia ni.. heee

Sarah Nabila said...

wah..ade kete baru skrg..tapi berahsia pulak..habaq la kat kami smua keta apa..nak tau jugak!!

wafiy suzly said...

kete mende??

Kira Sakura said...

weyhhh gitau la kete ape.. grrrrrr

nurAmir said...

weh...dgn aku pon nk rahsia2 ke....x kawan la mcm ni...hahaha

Zehan Ilyana said...

ni yang buat aku rasa nak lepuk kau ni...:p
tgh sedap2 baca and excited nak tau kete apa yang ayah kau terminat and tunjuk kat kau, kau boleh cakap biarlah rahsia?
ish ish ish... -_-'

er, setakat aku selalu berulang alik ke shah alam, tak pernah lagi tgk kancil biru tu..kekeke

ஜ miss klanika ஜ said...

13 jun. my tarikh anniversary ~

missha said...

semangat waja baca sampai bwah...last2 rahsia..haha ^^

Layyinul Harir said...

exora kah??haha~

fardhila fawwazy blogspot said...

punye la excited eden baca smpai hbs..rupenye rahsia..huhu..dato' ct la ni rjin wat lagu tu..tgk,org dh tiru..hihi

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

wah! untunglaaa orang tu dah ade kereta sendiri.. bila nak ajak aku naik sekaki? hikhok!

Cikra said...

ko beli keta dah ye wei/haha

aizamia3 said...

aduh.. silap bacaler.. akak baca entry tekini.. patutnya baca yang ni dulu baru tau kete apa.. hikhikhik..

❤Mrs. Myra❤ said...

sustenance tu maksudnya rezeki kan..:p

waaa..bole tumpang kereta baru nanti..:p

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates