Tuesday, October 23, 2012

Come And Go For A Reason..


Come and go for a reason.. Salam, nak share sikit pengalaman mase aku lari dulu. 

Petang tu, aku cube kuar ngan senyap2 tapi sorang housemate aku notice dan tanye aku nak pergi mane? Aku just cakap aku nak kuar jap dan terus kuar dari umah sewa. Mase tu aku pun tak tau nak melangkah ke mane. Aku just ikut je mane kaki aku bawak aku. Fikiran aku rase kosong gile sampai tak boleh nak pikir ape2. Tiap mase aku tanye nape kne aku? Nape kne aku? Ikut kan problem die takde besar mane pun tapi zaman budak tak matang camtu, sikit nye hal pun nak kecoh. Ade orang fail exam pun bunuh diri <-- yang ni bodoh sangat. Nasib r aku ade sikit lagi akal untuk fikir waras mase tu. So, takde r terfikir nak tempah tiket free ke hell tu. Tambah lak memang sedar diri aku ni takde r baik mane pun.

Ape yang aku cube nak cite kan dekat sini, takde Tuhan tu bagi or tarik something yang Dia bagi tu just sebab Dia saje2 nak bagi or tarik bende tu <-- belit lidah kan? Means mesti ade sebab yang baik disebalik sume tu jadi. Macam cite aku kat atas tu. Memang r lari tu bende bodoh dalam hidup aku pernah buat. Tapi sebab aku lari baru aku sedar kawan aku tu bukan sekadar kawan suka2 je. Same gak kalau kite meet someone secara tibe2 dan secare tibe2 someone tu pergi macam tu je. Mesti ade sebab die kan? Mula2 aku pun tak leh time keadaan camtu tapi lame2 aku fikir mereka2 tu pergi mesti sebab tugas2 mereka terhadap aku dah habis kot. Aku rase macam tu, tak tau r pulak cane korang rase.

Tuhan mula bagi aku perasaan untuk suka dekat perempuan mase tingkatan 4. Memang aku akan ingat moment tu sampai bile2. Budak baru masuk kelas dan aku kagum tengok die. Aku nak kenal die tapi malu. Aku bukan hot stuff yang jadi kegilaan budak perempuan mase tu. Die lak boleh r aku cakap sorang atlet. Last2 sorang member suggest aku wat macam suruh sume budak kelas tulis buku alamat dan care tu menjadi. Aku dapat number die. Mase tu aku ingat die tu aku punya tapi sebenarnye bukan. Last thing yang die ajar aku ialah muzik korea. Aku tak minat langsung korea mase tu tapi sebab die minat aku cube minat korea tu. Tapi, pas setel ngan korea tu.. hubungan kitorang jadi renggang.

Pada mase yang same Tuhan hantar sorang lagi perempuan dalam hidup aku. Without expect bende ni akan jadi, aku bercinta dengan dia. Tapi sebab tu life jadi interesting kan? Penuh dengan surprise. Tak dinafikan memang aku hepi dengan perempuan tu awal2 nye. Tapi tak lame pastu macam2 happen. Masalah dari orang lain, masalah dari diri aku sendiri. Aku muda lagi mase tu dan memang bile datang dugaan macam tu the only thing aku leh fikir is give up je r. So, aku tinggalkan perempuan tu just like that. Korang nak cakap aku jahat silekan. Aku dah time bende2 tu dari kawan2 die long time ago so aku dah lali. Aku terjumpe die pas dah keje and bile tengok die yang sekarang, aku yakin betul decision aku dulu.

Aku dapat contact sorang kenalan lame menerusi fb. Actually perempuan tu schoolmate aku mase dekat sekolah menengah dulu. Cume sebab die pindah sekolah lain tak lame pastu so the only thing aku ingat is name die yang unik tu je. Aku taktau cane nak mulakan balik perbualan kitorang sebab dah lame sangat zaman tingkatan 1 tu berlalu. Tapi suatu topik membantu aku untuk jadi close dengan perempuan tu. Korang tau topik ape? Tu r muzik korea yang pernah aku belajar dari kawan perempuan yang sebelum ni. Tak sangka kan bende lagha yang aku cube minat sebab perempuan aku suka minat benda tu yang jadi medium untuk aku rapat ngan kenalan sekolah yang dah bertahun tahun aku tak jumpe.

Hidup aku insyaAllah panjang lagi so aku tak tau sape lak aku akan jumpe pasni. Tapi ape aku cube bagitau kat sini, takde datang dan pergi sia sia. Macam aku, aku ditemukan perempuan no 1 yang ajar aku about muzik korea so that bile aku jumpe perempuan no 3 aku ade topik untuk dibicarakan. Aku ditemukan perempuan no 2 dan bercinta dengan dia. Kemudian macam2 happen dan aku tinggalkan die. Ape jadi pastu perempuan no 2 ni sekarang dah jadi someone yang memang kuat, tabah lebih dari aku. Aku rase Tuhan temukan aku balik dengan perempuan no 2 ni lepas die dah keje untuk bantu aku dalam hidup aku pulak mase aku baru mula bekerja. Baru2 ni, Tuhan temukan aku ngan someone tapi sebab die? Aku tak tau.

Sebelum aku stop entri ni, ade pesanan aku nak bagi dekat someone tu..

Salam.. saya tau kalau compare cite saya ngan cite awak, memang tak dapat compare. Tapi manusia memang macam tu. Selalu rase hidup die lagi malang dari orang lain. Bende tu normal tak dapat dinafikan. Tuhan temukan saya dengan awak few weeks before that thing happen. Saya tak tau nape tapi maybe sebab Tuhan tau saya mampu untuk bantu tenangkan awak. Awak tanye nape awak yang lalui sume tu kan? Awak tanye saya kan? Jawapan saya simple je. Sebab Tuhan tau awak boleh hadapi sume tu. Problem die sekarang, awak sendiri tak yakin awak leh wat camtu. Bcoz of that awak jadi macam sekarang ni. Awak tanye nape Tuhan tarik die dari awak kan? Tuhan nak awak realize awak bukan tulang rusuk die. So, even Dia tak tarik someone tu dari hidup awak dengan cara camtu, Dia still akan buat dengan cara lain. Cuma Tuhan tau care tu yang terbaik untuk awak. Awak tanye nape awak tak boleh bahagia macam orang lain kan? Awak tau tak bahagia tu perasaan yang awak sendiri kne decide. Saya pun boleh pilih tak bahagia bile tengok perempuan pertama yang saya sayang berkahwin ngan lelaki yang die cinta. Lelaki tu pulak bestfren yang bagi jaminan dekat saya takkan jatuh cinta dekat perempuan tu mase die mintak saya number fon perempuan tu sebab ade bende die nak mintak perempuan tu tolong. Saya boleh pilih dendam untuk sume tu dan tak dinafikan memang awal2 dulu saya pilih dendam. Tapi sampai bile? Same dengan awak. Awak boleh pilih untuk bahagia kalau awak nak. Sume nye dekat tangan awak. Awak tanye saya ape beza awak dulu dengan sekarang kan? To be honest, tak banyak pun.. awak masih same. Someone yang saya boleh nampak kesedihan tiap kali awak bercite tentang kisah hidup awak. Tapi awak yang sebelum ni ade something yang saye namekan ketabahan. Cari r balik ketabahan awak yang hilang tu ye. Saya yakin awak mesti boleh buat sume tu. =)

21 comments:

Unknown said...

dia bukan tulang rusuk saya...

sesuatu yang terjadi ada sebab yang tersendiri...

Zubaidah said...

waaaa!!!!!!! pesanan tu terbaik la weyh! menusuk ke jantung! cewah :)
banyak btol ko terjatuh suke kat pompuan mase sekolah yer??? bagi aku yg x pernah lalui putus cinta nie kan... aku just boleh kata, kalo ilang bf/gf tu perkara normal, kdg2 ptot bersyukur coz maybe jodoh kita org len yg lbeh baik, yg Allah tetapkan..... ilang bf/gf bukan mcm ilang family..... so, kena tabah lah.... maybe da xder pasangan ape semua kan so rse mcm frust nak mampos, tapi kita ada Allah, family, and friends, carik lah bahagia and ketabahan ngan insan2 yg ALlah dah bagi kat kite :)

Unknown said...

seriously..jarang sangat jumpa blogger lelaki yang boleh menulis panjang lebar camni..tiap kali masuk sini pun rasa amazed..hahaha..

boleh tahan jugak ye awak berceloteh..

Unknown said...

eh lupa pulak nak komen ikut tajuk :P

dalam hal2 ujian ni mmg kita lemah bila diuji dgn macam2..jgn fokus sangat pada masalah tu..insya allah setiap yang berlaku ada hikmahnya.. apa pun yang berlaku..saya sentiasa ingatkan diri supaya bersangka baik dengan Allah..Allah sayang kita.. sbb tu dia tarik benda yg kita tak perlu..DIA lebih mengetahui kan..

Ain Norainsyah said...

terima kasih...:)

Anonymous said...

tuhan menguji setakat kemampuan kita, n sesungguhnyer sudah tertulis jodoh & perjalanan hidup kita, neway kdg2 semput baca n3 u yg pjg berjela cm ni, but really KA suka sgt2! & tq for ucap selamat juga ye

Nyue said...

jodoh itu sudah tertulis, namun kita juga perlu berusaha....dan setiap yg berlaku ad hikmahnya.. :)

Kira Sakura said...

betol la weh entry kita macam boleh sangkutkan antara satu sama lain. entry ko lepas tue entry aku menyusul bawah dia. tapi aku bukan tiru ko la wei!!!!! grrrrrrr hhahahahahaa

betol tue. mmg betol takdir tue Allah yang tentukan tapi tak bermaksud kita tak perlu berusaha untuk berubah. kalau kita ditakdirkan ank seorang pelacur bukan bermakna yang takdir kita seterusnya juga menjadi pelacur. hanya takdir mati yang kita tak boleh ubah. sbb tue Allah dah kata "aku takkan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali mereka yang mengubahnya"

TiranaAduka said...

assalamualaikum.
Pekabar?
Salam kenal dari saya

Unknown said...

Jodoh itu semuanya di tangan Tuhan...
Tuhan temukan kita dengan ramai orang sebelum temukan kita dengan "soulmate" kita ^_^

aku HaniAsyira said...

aku dah jumpa mcm2 org walaupun nak kata aku ni jenis berkawan dgn semua org tak juga.. yang pasti aku jumpa org yang kdg buat aku mcm hmm... tp, mcm ko kata setiap yg berlaku mesti ada something kan.. yg berlaku untuk kita terus belaja.. =)

finally, ko guna saya.. huu~~

Liyaa Mf said...

Aku yakin ngan tajuk kau, come & go for a reason. Even sebenarnya sampai ke sudah kdg2 aku tak dpt jawapan pun apa reason di sebaleknya, tp aku tetap yakin people come & go for a reason. Btw, even kedatangan org2 tertentu tu cuma buat sementara, at least ada sesuatu yg kita leh kenangkan. Then, maybe that's the reason. Utk kenangan & warna2 dalam hidup. Cewwah! :)

THE AUTHOR said...

Hemmmmm..entri yang panjang dan berkesan aku baca..hahahha

mirmashi94 said...

perancangan Allah yang terbaik. no doubt. ;)

Abang Karu said...

tenang ajaaa.. ... ^___^

ada jodoh pasti kn bertemu juga nnt...

نورعيم said...

ohhh byk pengalaman ni. hihi.

Allah hadirkan ujian sbb Dia nk uji iman kita. tp selalu nya bila diuji kita mudah berputus asa. cuba tgk dr sudut yg +ve, insyaAllah ade kemanisan disebalik kesusahan :)

Unknown said...

'patah tumbuh hilang berganti'
'everything happen for a reason'
dan yaa. soal hati ni tak bole paksa.. it will come, when the time is just right :)

Liselle MonCherie said...

Whoa! Menusuk kalbu.
Everything happens for a reason,
There's always blessings in disguise :)

aizamia3 said...

bila kita kenal dengan seseorang dan menjadi sejarah dalam hidup kita, itulah sebahagian kecil pengalaman yang boleh dijadikan sempadan dalam mencari seseorang yang lain yang lebih serasi bersama.. ;)

missha said...

yeah!!

semua yang berlau ada hikmahnya.. evennn

benda tu susah untuk kita terima.

Unknown said...

:) walaupun 'seorg yg xde perasaan' tapi, dapat mengeluarkan, nasihat yg best ye :) untung lah dia.ada mata cntik :)

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates