Monday, October 15, 2012

Technical Proposal


Technical proposal.. Salam, seperti yang sume readers aku maklum, tepat jam 12.00 pm 12 october 2012, bebas r aku dari bende yang paling aku nak avoid sangat2.. tak lain tak bukan tender. Memang sebaik je aku submit dokumen tu kat client.. memang dalam ati aku cakap "Nyah lah ko wahai tender" =P So, sempena menyambut ari kebebasan aku submit tender project yang boleh aku cakap paling susah untuk tahun ni (few months preparation, terbakar otak @.@) ari ni aku cite sikit r pasal certain info related ngan menatang name tender ni

Aku rase korang mesti pernah dengar pasal tender kan? Dalam drama selalu je sebut pasal tender ni. Terutama scene2 dato2 bercakap ngan pekeje2 die. Kalau takde word tender memang tak boleh. Paling aku tak leh time mase tengok cite adnan sempit tak silap. Scene laptop heroin kne curi.Pastu sume data si jahat tu amek. Macam takde harapan dah tapi sekali esok pagi si hero datang hantar tender yang berjaya dibuat semula oleh si sekretari dalam satu malam. <-- satu malam? Dahsyat!! Dalam movie boleh r, try wat yang real.. baru tau.. grr

Tender bagi sesuatu projek bese nye akan di buat oleh someone yang in charge technical proposal. Dalam kes ini, aku r tu. Ikutkan aku cube nak lari dari keje2 technical proposal ni tapi sebab background tempat keje sebelum ni pun memang camtu keje nye, so mase aku apply keje kat tempat sekarang ni.. bile yang interview tu tengok resume aku, terus die cadang kan aku untuk bantu sales department wat technical proposal. Sebab aku pun tak specify position ape aku nak. So, aku time je r position yang dah di bagi tu.

Sepanjang wat technical proposal or tender ini, satu kelebihan yang paling aku nampak ialah keje just sampai hantar je pastu freedom menanti. Kire nye kalau dapat satu tender yang kne submit bertarikh sekian2 (Bese die bagi 2 minggu mase) memang akan bizi gile nye nak prepare a lot of documents related macam costing dan gak quotation. Tapi once dah submit, bebas. Macam ari tu.. pas submit je.. terus boss cakap tak perlu masuk ofis dah. So, pas solat jumaat ari tu.. mase orang lain sibuk keje, aku ngah tido kat umah ^^

Selain tu, sebaik je submit tender tu kat client, boleh r kalau aku cakap 3/4 tanggungjawab kat tender tu dah leh release. Certain client akan feedback and mintak clarify itu dan ini tapi bende tu takde r sepening wat tender yang mule2 tu. Once rezeki tu ade, project yang ditender tu dapat, document related akan diserah kat project department and mase tu aku dah takde pape power kat tender tu lagi. Tujuan die supaya takde r jadi kecelaruan maklumat in the future nanti tapi bagi aku, itu bermaksud bye bye to you forever =P

Tapi, kekurangan lak.. selagi tak sampai tarikh submit.. mesti akan stress sebab macam2 leh jadi. Contoh macam pagi sebelum submit tu, as usual boss aku datang lewat. Pas datang dan cakap2 dalam phone ngan sape ntah, boleh lak boss suruh aku kurangkan tender price yang nak di submit tu by 200k Rase nak cekik2 je boss tu. Ingat senang ke nak review balik costing yang dah siap tu? Dah r kne submit kul 12 time tu dah pukul 9. Nasib pas bincang2 jap dalam 5 ke 10 minit, berjaya gak tugas tu dilaksanakan ngan jaye nye.. lega.

Satu lagi yang aku cukup stress bile nak prepare tender document ni bile specification pelik yang client mintak contoh macam2 certain2 item yang jarang ade dalam standard tapi dorang nak. So, nak tak nak secare paksa rela, terpakse r aku contact company2 lain yang leh bekal kan item2 tu. Part tu yang memang menguji kesabaran. Dalam phone sume boleh tapi pas email, kadang2 response ape pun takde. Sabar je r.. T__T Tapi, untuk tender yang baru2 ni, alhamdulillah r feedback dapat ade r dalam 90%. Thanx to supplier yang baik ati.. =)

Kesimpulan nye, begitu r sikit sebanyak position aku yang incharge dalam prepare technical proposal or tender ni. So, kepada sesape yang nak rase experince keje yang memang bizi gile tambah stress tak ingat pastu menguji kesabaran deal ngan supplier yang mintak macam2 last2 pape response pun takde =__= tapi just dalam certain2 period je pastu bebas umpama bird2 berterbangan di awangan.. leh r try apply technical proposal ni tapi once dah choose position ni.. bese nye no turning back. =P Tu je. Sekian dari aku. Salam. 

16 comments:

Liyaa Mf said...

Selaen wat tender, apa lagi responsibility kau? Sbb kau ckp pas tender submit & project tender tu dah dapat, kau dah takde pape responsibility related ngan tender tu kan? Then kau dah takde kena wat pape ke related ngan project tu? Ke keje kau specific kena prepare tender je? Err ke kau dah penah cite dlm mana2 entry ek? Aku da lupa kut. Haha!

Cite bab2 tender dlm tv memang salu gempak. Tak terkalah. Hakhak!

Anonymous said...

KA sangat2 memahami bab tender2 ni, dah biasakan hehe

Izwa Kamaruddin said...

yup..saya tahu mcm mana susah nyer nak sediakan dokument tendern ie...serba serbi semua nak kene ade...

Unknown said...

pernah juga tolong tecnical exec buat proposal tender ni masa praktikal..
tebal nak mampos~~

Kira Sakura said...

aku dapat bayangkan ko nie hardworking and nak sesuatu keja yg ko buat sempurna tanpa ada cacat kan. kire mcm klu tak ok ko xkan puas hati.. eh betol ke apa yg aku fikir nie? hahahahaha

*mmg aku stalk ko pun hahahaha :p

Unknown said...

betul lah..rasa macam drama swasta pulak sebut pasal tender2 projek2 ni kan..

ye tan sri..projek kali ni untuk lapan juta...kakaka..

aku HaniAsyira said...

macam tu ke.. aku tahu pasal proposal je.. technical proposal xtahu sgt pun.. kalau tender tu penah dgr jelah..

Nyue said...

tender2 yg kadang2 memeningkan kepala kan? nyue xde pernah xlibat dgn tender ni...

aizamia3 said...

memang pening nak hadap tapi the end.. ;)

Unknown said...

aku tak berminat la keje keje cm ko ni

stress wlpon due minggu

ia tetap membebankan

Orkid Edyliyne said...

kalau OE, memang takkan apply punyelah sebab tak suke kerja busy2... hehe...
(pemalas sungguh OE nie!) ^^

Nyue said...

iye ke? xde rs apa2..ntah2 cover macho kan..hahahahahaa...
opsss...

ieza ashaari said...

nyampah plak keje gitu.. tp mencabar jugak.. :)

pe2 pun, klu gaji berbaloi, puas hati je keje pe pun.. yg penting, fall in love dgn job tue.. ye dak?

Gdsbnga said...

akhirnya aku faham jugakk tender ni apa . selalu dnegar je haha

missha said...

nak tempah tender sebuahh :D hahaha... <---tak paham bahasa. isk

mirmashi94 said...

sangat boring. sbb bukan minat aku. tapi aku baca gak. leh tambah ilmu kan. huhu. walaupun aku tak nampak relation tender dengan bio yang aku tgh study skrg. phewwww ~.~

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates