Friday, October 19, 2012

Miz Ruha - License..


Miz ruha - license.. Salam, ari jumaat camni aku ingat nak bersantai je pas entri semalam tu. Cuma aku malas lak nak mereview novel ari ni. So nak watpe? Baru2 ni tiap kali aku masuk satu blog ni untuk bace entri, mata aku memang sentiasa nampak pasal segmen yang blogger ni wat. Menarik dan takde r simple sangat. Segmen yang just suruh lekat banner pastu tag orang memang aku tak minat nak join. Tapi segmen ni aku nak join sebab die suruh bercite and bercite memang bende yang aku ske wat even kadang2 sampai kelaut aku bercite.. <-- contoh macam sekarang ni r memang nampak dah kelaut kan entri ni? =Pape pun dengan ini, aku bagitau aku nak join segmen ni. Time kasih ^__^


Sesape yang nak join leh klik banner atas tu ye sebelum 5 pm ari ni =)

My story about license..

Aku amek lesen mase habis spm. Sebab aku rase memang takde mase lain lagi yang aku free selain pas spm nanti. Tapi mak lak cakap suruh aku keje part time dulu cari duit sendiri pastu baru amek lesen. Jangan susah kan abah. Aku time tu jiwa muda memang jenis kepale batu -__- (sekarang pun ade gak sikit) So, aku tetap tak nak cari keje dan nak amek lesen dulu. Tambah lak aku rase lame sangat dah aku tak mintak pape kat famili aku. So bagi aku, amek lesen bukan r beban <-- pandai r aku kan =P Lagi pun aku kan anak laki 1st, so memang patut rase nye aku amek lesen awal2 sebab pape nanti senang. Akhirnye pas wat perangai.. err.. abah bagi gak aku amek lesen kete ngan motor sekali. Thanks abah! ^__^

Satu paling aku nyampah time ceramah bape jam tu r. Aku memang kelaut betul mase tu. Takde nawaitu nak dengar pun. Ntah ape penceramah tu merepek aku pun tak faham. Aku pandang kiri kanan sorang pun aku tak kenal. Standard r tu. Aku sekolah area ipoh dulu. So, selain yang sebaya aku.. memang tak ade r junior or senior yang kenal aku kat area kampung aku tu. Tapi, tak kesah r.. aku datang kelas tu nak amek lesen bukan nak cari kawan pun <-- ayat sedapkan ati. Akhirnye pas nak beku aku tunggu dalam bilik tu, habis gak ceramah yang ntah die cakap ape aku pun tak faham. Ujian komputer tak lame pastu, memang orang london cakap a piece of cake je <-- dah lulus baru leh riak =P

Pendek cite aku dapat lesen L for both. Sekarang untuk P pulak. Aku di ajar sorang uncle chinese bersama ngan sorang akak yang amek lesen kete dan sorang gurl yang amek lesen motor. Aku lak amek both motor ngan kete. So, sebab mase yang singkat.. aku blaja motor dulu. Memang senang r kalau takat suruh wat pusingan 8, meniti titi tak macam titi, belok2 skitle, brek kecemasan dan lain2. Tambah lak aku dah ade pengalaman hampir menerjunkan motor dalam longkang umah dulu.. nasib tak sempat masuk betul2 -__- Dalam 2 ari camtu aku train motor je ngan gurl sorang lagi tu. Pastu aku blaja kete lak. Part ni memang aku cuak r. Tak reti weh!! Neves gile first time duduk tempat driver.

Uncle chinese tu bawak aku masuk jalan area kampung. Memang bengkang bengkok jalan die. Tapi sebab hal tu r aku rase takde masalah untuk aku speed kat jalan berliku camtu sekarang ni. Setel ngan tu, aku di ajar lak naik bukit. Time di ajar bende ni r first time uncle tu maki aku. sebab nye mase aku pastikan roda depan masuk kotak kuning tu, aku lepas both hand dari stereng kete. Nasib tak terbabas.. err.. Dah uncle tu cakap roda kne straigt.. so stereng kne lurus r kan. Nak bagi stereng lurus, takyah r pegang stereng tu betul? <-- teori sukati aku =P Hasil makian tu, success gak aku blaja bukit. Blaja parking, uncle suruh aku blaja ngan akak yang amek lesen tu je sebab die malas ajar 2 kali.. Haa?? 

Hari test pun tibe. Memang neves betul r aku. Aku paling risau part bukit tu sebenarnye sebab bukan senang nak budget tayar depan masuk kotak kuning tu. Test aku start ngan bawak motor. Seperti bese, rider macam aku lepas test ngan jaye nye. Gurl tu pun same gak. Test kete, aku tak sangka dapat success part bukit. 2, 3 kali gak aku confirm ngan akak pegawai tu. Memang hepi. Parking pun success. Thanks kat akak tu. Tapi bile aku tanye, akak tu lak tak past parking. Akak curah sume ilmu kat aku sampai tak tinggal kat die. Tu sebab kot. Hmm.. Mase sembang2 ngan akak tu, kate nye die nak re test parking balik minggu lepas tapi aku tak jumpe akak tu dah pastu. Ape pun saye yakin akak dah success..

Mase test jalan raye, maybe pegawai tu boring dah. So, without any checking 7 item tu (Yang aku memang tak pernah wat langsung sampai sekarang -_-) die suruh jalan je. Pastu "Dekat traffic light tu, awak u-turn balik masuk driving school cukup" Memang terbaik r brader pegawai! Tak sia sia gak r aku jadi orang yang ke berape ratus ntah. Terus dapat discount kat jalan raye. Tak yah lalu ikut track yang uncle tu bagitau sebelum test ari tu. Pendekkan cite, pas setel ngan sume test2 yang aku mention tadi, confirm r sudah aku dah jadi warganegara yang ade lesen. Time kasih r kepada famili yang bagi amek lesen dan individu2 yang terlibat dalam mendapatkan lesen kete tu. Thank you very much! =)

Selingan petang pas amek lesen tu..

"Akak, akak ade tak number fon budak pompuan yang amek lesen motor tu?" Tanye aku kat akak reception tempat aku amek lesen. Bile ingat balik, rase nak gelak je. Berani lak aku mintak number fon mase tu. (Sekarang dah pemalu =P Pada hal sepanjang ari2 jumpe gurl time blaja motor tu tegur pun 4, 5 ayat je sebab fokus sangat kat lesen. <-- konon cool r tu kan. So, pas introduce diri sume akhirnye aku dapat tau gurl tu tinggal kat pahang. Patut r aku tak pernah nampak langsung. Agak lame gak contact sampai mase sambung blaja baru masing2 wat hal sendiri. Sekarang ni gurl tu dah bertunang pun dan nak kawin dah tak lame lagi. (Cari r dalam fb kalau terror ^^) Tahniah aku ucap kan kat gurl tu. Ape pun time kasih r sebab nak kawan ngan orang "skema" macam aku <-- first impression gurl tu mase jumpe aku time amek lesen motor same2 dulu.. -_-

Note: Yang amek lesen je leh feel cite aku ni kan? =)

32 comments:

Cikra said...

hahaha. sama wei kita.kalau ceramah tu mmg bosan tahap cipanzi kot. kah3x. n on the road mmg pakcik eh abang jpj tu suruh uturn terus ke sklh memandu tu tanpa perlu ikut jalan yang patut aku lalu. :P

Unknown said...

best la kau bercerita... :) seronok aku baca... teringat semula sejarah amek lesen dulu2...

memang terbaiklah wat test jpj utk jalan raya just sekerat jalan aje...
biasa kalau pengawai jpj suruh balik school, sah2 memang tak lulus...

special case btol la kau ni...


thanks join even aku tahu yang kau tersangatlah sibuk... ^_^
terharu aku...

Ain Norainsyah said...

ain xde lesen pun. tp ada orang bg lesen kat ain utk jd org first naik si merah beliau. :P

kindergartenlibrary said...

errr , untunglaaa ada lesen . nelly tkde pun ~
-.-'

aku HaniAsyira said...

aku mati enjin kot masa parking tapi pegawai bukan perasan.. lepas mcm tu je..

yg lain aku rasa penah cite kat ko.. ke kita amik lesen tempat yg sama?? mcm sama je.. aku tengah terbanyang ni..

Unknown said...

sampai skang saya masih tak ambik lesen lagi..walau pun da drive kat atas highway nuuunn..hahaha..

ngeri lah...takut kalau kena maki nanti saya maki instructor tu balik.. boleh gitu? hehe..

Anonymous said...

hehe gd luck.. komen tuk rai ourkizuna.. biar betik ko rai!

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

aku takut nak ambil lesen..sampai sekarang aku drive takde lesen..

Shila said...

aku pn byk cerita pasal lesen ni..

tp x sempat rasa nk story b4 5pm..


ko mengingatkan aku pnya lesen yg dah mati minggu lepas..!

Unknown said...

jalan2 cari pasal..hihihi

Aimacomel said...

belajar kete kalau tak kena jerit memang tak sah. aku dulu sampai nangis2 sebab xtau camne nk maintain tekan pedal minyak. hahaha,
nice story yg sgt terperinci..

datang follow sini dr segmen sama

http://babyaimacomel.blogspot.com/2012/10/segmen-miz-ruha-lesen.html

Unknown said...

entah, tak ambi pn lagi lesen ni.. haha. bak kata awk, jgn susahkan abah dak? hehehe :))

mirmashi94 said...

2 masa plg boring masa amik lesen. ceramah 5 jam yg ntah apa2 tue. dan kelas driving aku yg pertama. kena dgr cikgu membebel pasal gear stereng bla3. 2 jam duk lam kete dgr cikgu membebel. dan tu pun kete tak bergerak. -.-. untung cikgu hensem, muda lagi ;P

Salmi said...

Bertuahnya badan..

Dari segmen sama..
http://ibuberbicara.blogspot.com/2012/10/segmen-miz-ruha-lesen.html

Potia Casadelarossa said...

so tak dapt lah no akak tu? ciannya... ekekeke tp pandai lah... penceritaan yg menarik
http://www.silenceblogz.com/2012/10/segmen-miz-ruha-lesen.html

نورعيم said...

skng sy tgh amek lesen. tgh tunggu test jpj. masa latih mcm hampeh. org jatuh titi gelak pastu dia jatuh jgk. nk je gelak kuat2. haha.

Gdsbnga said...

kau mmg suke bercerita kan wei ?
haha
aku 5 kali kot jpj
tapi mak aku selalu kata aku 6 kali
bla aku kata 5 , dia betah balik 6 sampai ke sudah
aku yg amik aku tahulah
tp dia balas dia yg bayar dia tahu lah
haha
tensionnnn gua !
papepun aku dh boleh drive dh sekarang ;>

Nyue said...

lesen nyue otw ag..ahahahahahah....

Badrina Ibtisam said...

alaaa kita tkde lesen lagi... :( kehkehkeh. Ape pun, Ooo cam ni ye.. =') Sy sbenarnya tk sabar gak nak besar nak ambik lesen nak drive sndiri wuwuwu kekeke.

Oh hi!! =p Sorry lama tk dtg, sy tlh mndiamkn diri dari blogger lain :-p (ceh) url sy pun tkde sape tahu dan mmg tknak bagi tahu pun sbelum ni kakaka. Lol. okbye ~_~

Orkid Edyliyne said...

ok OE tak boleh nak feel...
jadi bace je...
hehe...
tapi terasa macam extreme jugaklah...
^^

teratai said...

Dari segmen lesen juga...

http://kelip-kelipancontest.blogspot.com/2012/10/segmen-miz-ruhalesen.html

Anonymous said...

untunglahhh tak payah pusing jauh2 masa test jalan rayaaa.
chemay ni orang yang ke 2 test time hari test tu tauu.
memang dia buat sepenuhnyaa laaa
tapi takpelahh.
dah setahun lebih dah dapat lesen full ni tauu.
heeeee.
:)

vendoline said...

cerita amik lesen edy..hurmmm biasa je.ehhehe cume knal ngan sorang ammat yang takde ic...buat ic lkamabt...umo sebenar tua..tp dlm ic budak2.haha

Unknown said...

wah..sama lah kita dapat JPJ sportrim..ehh sporting :p

dari semen sama :)
http://www.mksyahir.com/2012/10/segmen-miz-ruha-lesen-versi-typo-friday.html

Kira Sakura said...

nie mesti ko paksa akak tue ajar ko semua smpi dia lupa tuk diri dia kan!! baek ngaku cepat!! :p

mcm aku kan. aku test keta dlu. 3 kali aku mati enjin 3 kali aku nk langgar devider mjur JPJ tue kawal stereng aku. Alhamdulilah lulus jugak aku xyah repeat2 hihihihhii :p

Anisa Anuar said...

siapa tak nerves kat bukit tu...terlajak pun xle...terkurang pun...urghhh...ahahahha...

Misterie87 said...

wah bukan main panjang lebar cerita awok erk...tapi sama ar kita. Time test jalan raya tu pon sekerat jalan jer. sbab abe JPJ tu suh u-turn bawah jambatan jer. Lepas tu terus lulus. By the way..kereta manual bleh main lepas jer ke stereng? bukan kereta auto ke jer yg bleh buat gitu?

By the way..memang salah kot bro lepaskan stereng masa kat bukit.

Unknown said...

Selamat berkenalan...
Kunjungan balas dari Wilma...
Follower no. 805 ^_^

Syamimi Saad said...

sek area ipoh? ipoh kat mana tu?

bab ceramah tu biasa la..sume orng pun xsuka..tapi tetap xleh elak..hehe..klau elak2, memang xdpt lesen la smpai ke sudah..

pape pun thnk's ye sudi singgah blog kita..klau rajin meh la singgah selalu.. :)

THE AUTHOR said...

Salam kenal juga..
Salam kenal….dan I follow sekali
U in my bloglist
Hanif blog bloglist
Check It Out!!!!
Check blog anda berdasarkan bloglist abjad
Every week saya datang melawat tapi dengan syarat always updated blog..hahahha

Liyaa Mf said...

1st test JPJ, aku failed kat bukit. Yg sengalnya, aku taktau pun bila dah pass line kuning tu, then bila kita nak start jalan tetiba terundur & enjin mati, camtu adalah failed. Aku tak puas hati JPJ tu suh aku kuwa kete & terus kata aku failed. Bila aku tak puas hati, dea bg ceramah free dgn sinisnya kat aku. Mana r aku tau, cekgu tak cakap camtu pun -_-"

Pastu aku emo, nangis. Bila nak on the road, JPJ len lak yg test. Tp aku agak bila dea nampak muka aku bad mood baru lepas nangis, dea psycho aku, bg aku lg down. Then akhirnya 1st test JPJ tu aku failed kesemuanya. Hahaha!

Sebenarnya aku geram ngan sume JPJ yg failedkan aku aritu. Grrrrr

missha said...

di sebalik setiap lesen, ada sejarahnya.. haha :D


#kalau nk cerita sejarah sndiri, pnjng sangt..haha.. so malas :D

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates