Wednesday, October 31, 2012

No One Better Than Me..


No one better than me.. Salam.. Sebenarnya dah agak lame aku nak wat satu entri yang related ngan satu statement yang aku jumpe dalam blog cik blogger mata cantik. Blogger tu ngah best cuti kat umah sekarang ni, so boleh tak aku nak rindu kat blogger tu sekarang? Boleh kan je r ye =P Statement yang aku jumpe dalam blog tu bunyi die membawa maksud lebih kurang macam ni "Kita kne tau dan sedar takde manusia kat dunia ni yang baik macam kite" 

Kalau dibace sekali nampak sangat riak tahap petala ke bape ntah kuar statement macam tu. Tapi kalau di fikirkan balik bape kali, aku setuju ngan statement kat atas tu. Bagi aku sendiri r, sume orang kne sematkan dalam diri masing masing yang takde orang lagi baik daripada diri dia kalau dorang nak survive kat dunia ni. Kenapa? Kalau dorang takde pemikiran yang macam tu, percentage untuk dorang kne tipu, kne aniaya or kne macam2 lagi memang tinggi.

Kita amek contoh someone yang jual barang dalam internet. Die tak kesah sape pelanggan, kenal tak kenal layan same rata. Asal customer bayar duit die pastikan barang yang customer nak tu dihantar. Soalan aku, sume orang macam tu ke? Kalau jawapan die ya, takde r sampai sekarang 500 goodies bag akak aku order untuk majlis kawin die dulu tak sampai2 lagi. Lebih worst lagi, alamat yang diberi si penjual tu alamat kilang yang dah lame roboh. Terbaik..

Same gak cite nye kalau dekat jalan raya. Satu yang paling stress dengan jalan raya bile jammed. Tapi insan2 yang realize masa itu emas bijak menggunakan laluan kecemasan belah kiri sebagai alternatif. Even kalau aku start dari belah kiri pun seboleh boleh nak masuk line yang betul. Cane r certain2 pemandu tu ngan rase tak bersalah potong barisan kete tu ngan guna laluan kecemasan tu eh? Dorang tak sedar ke ape yang dorang wat tu menyusahkan orang lain?

Aku kalau tengok kucing luka, sakit.. rase sedih. Akak aku lagi hebat, die join meratap sekali =__= Tu baru kucing kalau baby? Lagi r sedih kan. Ari tu anak buah aku tak sihat pun rase kesian. Tapi yang aku pelik ade sesetengah spesis yang rilek je main buang baby tu. Makin up yang baru2 ni berita spesis darwin kurun kebape ntah main lontar sorang baby dari tingkat atas sebuah apartment. Ingat anak patung ke nak main lontar2 macam tu? Pastu ngaku tak bersalah lak.. ish ish

Bila aku tengok member2 kacang hantu time sekolah dulu berjaya dan ade yang lagi berjaya dari aku, aku rase hepi. Ade gak jeles tu tapi bukan r jeles dengki iri hati sampai nak jatuhkan kawan2 sendiri. Still, ade je aku dengar cite kawan makan kawan, kawan tikam belakang dan macam2 lagi r sampai aku tertanye dorang tak rase bersalah ke wat camtu? Kawan punya r percaya kat dorang tapi bende2 macam tu yang dorang balas. Mintak simpang ade kawan macam tu.

Cukup r bape contoh aku bagi untuk entri aku ari ni. Aku bukan suruh korang bagitau satu dunia korang manusia paling baik kat dunia ni. Tu baru betul riak. Cume, sematkan dalam ati tak sume orang akan fikir dan act macam korang dalam situasi2 kat atas tu dan situasi lain. So, beringat r ye. Tak caye, try r wat2 tercicir dompet korang pastu tengok r individu yang mengutip dompet korang tu bawak dompet tadi ke balai polis or bawak balik umah die. Selamat mencuba! =P

Selingan bertajuk die update entri baru dah


Klik header untuk terjah blog best bace

Pas berbulan senyap akhirnye, blogger yang paling aku respek ngan cara berblogging die (Takde segmen, takde contest, takde GA bagai, just personal life story) mengupdate satu entri baru yang boleh korang bace dengan klik --> SINI Entri pasal kenapa mamat ni senyap lame tapi dicitekan secara kreatif.. (Kucing disalahkan) Aku memang respek dekat tuan blog ni sebab care penceritaan dia yang memang menarik even cite tu cite bese je. Baru 3 jam update pas senyap berbulan bulan, dah dapat 49 komen dan akan bertambah for sure. Ape rahsianye?? Memang aku kagum. Kalau aku senyap lame pastu update yang datang komen confirm2 tak sampai 10. Memang blogger legend! Update laju2 lagi bro.

20 comments:

Anonymous said...

turut respek kat satu blogger ni! hehehe

aizamia3 said...

pasal jalan raya tu.. kat federal memang pemandangan biasa.. time waktu balik kerja ah..

kalau dorang ada perasaan dorang takkan buang/campak cenggitu je baby tu..

tang blogger tu.. tiap entry dia memang best aarr.. ;)

Unknown said...

kita kenal diri kita siapa.tapi kita belum kenal diri org lain speenuhnya

Ain Norainsyah said...

Statement tucam dah silap sikit... "Tak semua orang sebaik kita.." Haa...baru betul. :D btw, rindu jugaklah..:)

Nyue said...

nyue pon setuju dgn statement ain tuu..mantap ! depend org menilainya..

wow...famous gak blogger tu..cnfrm ad follower setia..heheh....

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

takde orang lagi baik dari aku..HEHEHE

Izwa Kamaruddin said...

ralit sungguh membaca kat sini..

aku HaniAsyira said...

dah semua orang lain2 memang jadi lain kan.. =)

mang aku pun suka blog tuh

Liyaa Mf said...

Em setuju gak ngan statement tu. In fact, aku sendiri pernah je terdetik dlm hati psl tu kat diri sendiri. Haha! Tapi aku tak paham apa kebaikan or sebab yg menyebabkan kau kata sume org kena ada pemikiran macam tu. Err err maybe aku kena baca semula entry ni sambil menghayati :P

Padahal aku dah baca penuh menghayati tadi. Lembs kejap 5 minit kut #_#

Kira Sakura said...

ekceli kan aku tak boleh relate ape kaitan statment tue dengan contoh yang ko bagi. aku tatau aku yang selow ke ape skang nie =.= tapi betol ke klu aku katakan yg semua contoh tue menaikkan semangat diri ko sendiri yang ko lebih baik dari org lain bersempena statement yg ko sampaikan tue? errrr betolkan klu aku silap.

tapi merujuk pada No one better than me tue aku setuju untuk menaikkan semangat kita sndiri bila kita sedang jatuh. cntoh mcm ditinggalkan kekasih. nk pulihkn luka ditinggalkan kena la selalu sebut yang dia tersalah buat pilihan sebab no one better than me?

arghhhhhh aku lak konpius dgn komen sndiri =.=

Unknown said...

Manusia.. hehe.. kalau bole, semua nak ada short cut. yg penting kemahuan dia sendiri tu trcapai dgn jayanya. tak kesah la org sekeliling aku, yg penting AKU. hmm

peringatan utk diri sendiri juga. sb selalu gak terlepas perkataan, or perbuatan just nak senangkan diri sendiri >__<

Shiqin Sunshine said...

huhu...yang penting percaya pada diri sndiri selagi benda yg kita buat tu tak susahkan org lain ataupon yg sewaktu dgn nya...

there's power in all that the choices we make... =) ye dop kaz? huhu

Unknown said...

aku seronok membaca sampai tak tahu dah nak komen apa...
setuju dengan statement tu..

aku pernah terjah blogger zack tu dulu... lama rupanya dia tak update... nak gi usha lah jap...

Cikgu Ma said...

tak kenal zack zukhairi ^_^

mirmashi94 said...

kau dan dia memang ada point. logik apa yang kau tulis tu.

tapi aku train otak aku untuk tengok org lain lagi mulia dari aku. at least, itu yang aku belajar dari 4 bulan kat uia. dan tujuan dia, untuk tarik org tu toward Islam. dakwah. sometime benda yang nampak tak logik akan jadi logik kalau kita tgk dari side lain. macam kau cakap awal2 tu. memang ar ayat tu nampak riak, tapi di sebaliknya, memang patut pun pikir macam tu.

nice one anyway ;D. aku tahu kau dah lali ngan pujian macam nie. still, nice one. ;)

Anonymous said...

so far.
chemay rasa diri chemay dah cukup baik dah.
tapi still usaha untuk menambahkan nilai baik tu.
supaya lebih tenang and lebih disayangi Allah.
:)

Unknown said...

konsep no one better than me ni ibarat rasa waswas supaya elak dari kena tipu..tapi islam galakkan kita bersangka baik dengan orang :D

tapi kalau nak buat tercicir dompet tu kan..jangan buat kat malaysia.. buat kat jepun..confirm diorang ambik dan bagi kat polis.. dan polis akan cari kita utk bagi balik.. hehehe..

Liselle MonCherie said...

No one is better than me,<--- Kata2 psycho cikgu suka bg kt sy time skolah2 dlu,huhu agak berkesan jgak hehe :P

Kadang2 mmg tak paham manusia yg ade tak berhati perut<--- tak tahu la knapa kn. Tapi Allah lebih mengetahui.

Bro Zack tu lah punca utama sy berblogging dan dialah blogger pertama yg sy tahu XDD

Zubaidah said...

aku mcm x faham sgt, tp aku bce dah 4 kali so aku dah faham dah ! (mungkinkah akibat aku baru makan maggi tadi so that's why kena baca 4x?), erm, ayat tu tcer aku selalu gak guna masa sekolah dlu, tp mcm aku x paham sgt, aku dengar je la ayatnya sambil angguk2

نورعيم said...

walaupun sy bkn seorg driver tp bila ade yg main potong belah kiri, dgn sy sekali hangin. driver tu pyh ckp la hangin berangin dah.

rasanya binatang lg syg anak. manusia yg ade cukup akal Allah bg pulak yg tergamak buang ank mcm buang ank patung. entah, tak reti nak ckp manusia skng.

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates