Wednesday, October 24, 2012

Friend That I Call Friend..


Friend that I call friend.. Salam, untuk ari ni sebab aku agak blur tak tau nak share ape.. so aku decide untuk cite pasal sorang kawan aku. Aku notice aku asyik cite pasal blogger je tapi jarang cite pasal kawan luar blog aku kan? Actually aku terfikir untuk cite pasal kawan yang sorang ni sebab same as tajuk aku guna, kawan ni memang betul2 sorang kawan. Die banyak tolong aku tapi sampai sekarang aku tak dapat tolong dia ape2. Ntah bile. So aku decide untuk taip satu entri untuk kawan tu yang secara takdir nye hari jadi die pun jatuh pada hari ni gak. (Nak tau sape kawan tu, tunggu r kat fb wall sape aku post entri ni nanti =P

Aku kenal kawan ni mase aku dekat uni, tapi kenal pun mula2 melalui fb je. Satu ari aku dapati ade orang request nak jadi kawan aku. Aku view dan aku rase aku tak kenal pun sape die ni. Tapi sebab aku pegang prinsip "Orang request, aku approve je" aku approve r kawan aku tu. Tak lame pastu aku dapat tau kawan baru ni mutual friend ngan sorang member lepak2 aku mase kat uni dan rupe2 nye satu matrik ngan ex roomate aku yang sengal tak ingat tu. Aku pernah cite kat --> SINI  Aku ngan kawan baru aku ni mula2 takde r rapat pun tambah lak kenal kat fb je so tegur2 camtu je r. Just tanye khabar dan sembang2 bese. 

Aku habis blaja dan keje as penanam ribena yang berjaya, kawan aku tu pulak sambung master kat upm. Tapi kitorang still contact each other tapi takde r selalu sebab masing2 ade life sendiri kan. Ade gak die cite pasal masalah die tapi aku cume leh jadi pendengar je. Sorry.. Suatu ari tu, kawan aku cakap die nak pergi indonesia (Tak silap aku r) sebab abang die grad kat sane. So, die janji nak belikan souvenier untuk aku tapi aku kne amek sendiri r souvenier tu sebab die tak tau cane nak bagi kat aku. So last2, kitorang decide untuk meet kat area tanjung malim je sebab umah makcik kawan aku pun kat situ.

Pendek cite, pas die balik sini.. memang die contact aku dan suruh aku amek souvenier tu. Aku jumpe kawan tu first time akhirnye. Bertempat dekat stesen keretapi tanjung malim, die bagi souvenier dan gak kek kat aku. Aku pun bagi kawan tu kek yang aku beli sebelum tu. Sebab mase singkat coz die nak balik kedah terus pastu, kitorang just end up sembang2 dekat stesen keretapi tu je sampai keretapi sampai. First time jumpe tapi macam dah kenal lame. Pas kawan tu naik keretapi, aku tak jumpe die lagi sampai sekarang. Tak lame pastu aku dapat first job kat company melayu yang aku mention dulu.

Thinking orang ramai tentang keje macam aku: First gaji leh open table ramai2, second gaji leh beli blackberry. Third gaji dah leh angkat kete. Ye r tu. Try keje dulu tengok cane =__= Awal2 keje memang aku ade masalah ngan finance. Tambah lak kos hidup shah alam tinggi tak ingat (Nasi + ayam = rm5) ngan company yang drag mase gaji sukati die je. Nak mintak family? Sorang engineer lelaki mintak duit kat mak? Memang takde r aku nak wat camtu. Aku cite problem aku dekat kawan aku tu dan tanye boleh tak die tolong aku tapi takde r aku mengharap sangat sebab tak logik kot die nak tolong tambah melibatkan duit.

Nape tak logik? Someone yang korang jumpe 1st time tibe2 mintak nak pinjam duit korang, kalau korang, korang nak bagi? Dah r kenal2 camtu je. Kalau tipu tak nak bayar balik pun tak leh cari sebab umah pun tak tau katne. So logik tak nak bagi? Tak kan? Tapi seriesly aku speechless bile kawan tu tanpa banyak soal tanye aku "N*** nak berape?" Aku terharu gile mase tu. Macam tak caye still ade lagi orang yang macam kawan aku tu. Trust kawan die sangat2. Berkali kali aku tanye betul ke tak susah? Betul ke tak susah kan ni? Jawapan kawan tu bagi dekat aku, die tolong aku ikhlas kerana Allah. Time kasih kawan =)

Ade lagi sekali kawan tu tolong aku mase mula aku plan nak beli objek merah takde name tu dan memang aku time kasih sangat kat kawan tu sebab banyak tolong aku tanpa harap pape pun. Ade gak aku offer die untuk mintak tolong aku if ade pape yang boleh aku tolong tapi sekali pun die tak mintak sampai aku rase macam berhutang sangat dekat die. Ari ni hari jadi die so kat sini aku nak ucap selamat hari jadi kat kawan tu, semoga panjang umur, murah rezeki dan diberkati hidup. InsyaAllah. Ari ni gak aku dapat tau die wat check up ngan doktor for some reason so semoga urusan kawan aku tu dipermudahkan. Amin.

Note: Korang ade sorang kawan yang macam aku ade ni? =)

27 comments:

Ain Norainsyah said...

dah dgr dah sal ni...selamat hari jadi kt org tu...:)

Unknown said...

bertuah ko dapat kawan macam tu...
payah nak jumpa kawan yang macam tu sekarang...

buat kawan ko tu, "selamat hari lahir." ^_^

Liselle MonCherie said...

Whoa susah nk cari org mcm tu.
Lucky klu dpt kawan mcm tu.
True friends

Jue Jaynee said...

best ada kawan camtu...memahami jee

Unknown said...

Kalau ikut realiti dunia skrg, mmg susah gak cari kwn yg betul2 'kwn'. Bertuah la kalau ada kwn mcmni yg ikhlas dalam berkawan.. ibarat mencari jarum dalam jerami *tiba2 plak berfalsamfah. hahaha :DD

Gdsbnga said...

susah nak cari kawan macam ni wei !
kau patut hargai dia :>

Zubaidah said...

setakat nie x jumpe agy kwn yg mcm tu, i mean, x jumpe lgi dlm situasi yg mcm tu, untg la ad kwn mcm tu.... alhamdulillah

Anonymous said...

mungkin jugak dia jenis walaupun susah dia usaha cari alternatif lain. taknak susahkan kawan-kawan. sebab tu la dia tak mengharapkan apa-apa balasan lepas dia tolong dulu tu. Happy birthday utk dia :)

Kira Sakura said...

mungkin prinsip kwn ko. bila kawan dlm susah dia ssh hati klu xdpt tlg. tp klu dia ssh sedaya upaya dia smpn sorg2. org mcm tue la bagus, aku tmpang hepy ko ada kwn cm tue. semoga ukhwah korang berpanjangan till jannah Amin

selamat ulang tahun kelahiran untuk dia.

aku HaniAsyira said...

selamat ulangtahun jugak untuk dy k.. aku dikelilingi kawan mcm tu aku rasa.. yelah, kena bersangka baik dgn kawan sendiri kan.. dan kita akan jadi mcm tuh.. =)

Anonymous said...

Terima kasih Mohd Khazreel Naim.. Xdanya baik mana pun.. Kita tolong ikhlas as a friend.. May our friendship berkekalan.. Amin.. And thanks for the birthday wishes too.. (._.)v

Anonymous said...

Terima kasih encik Mohd Khazreel Naim.. Kita mmg tolong ikhlas la.. hee~ May Allah bless our friendship.. Amiin.. And thanks too for the birthday wishes.. (._.)v

kindergartenlibrary said...

hehehe

memang la .. kawan payah sikit laa nak cari -.-'

THE AUTHOR said...

Banyak kali kena kawan makan kawan..huhuhu

Liyaa Mf said...

Aku rasa aku takde kawan yg macam tu sekali. Err ke aku ni yg tak reti nak hargai? Err bukan la. Aku bukan takde kawan yg baek. Ada tu ada. Tapi kawan yang aku rasa betul3 buatkan aku rasa dea kawan terbaek kat dunia tu em macam takde. Eh, rasa guilty pulak ngan kawan2 aku bila cakap camni. Okey. Sng cite kawan aku yg baek tu ramai. Tp aku takde kawan baek. Err ntah taktau camne nak cakap #_#

aizamia3 said...

mulia sungguh hati dia kan.. ;)
kawan masa senang dan susah.. ;)

psstt: selamat hari lahir buat kawan awak tu ye.. ;)

missha said...

rasa macam ramai kawan macam tu.hmm...

ttbe rasa trharu pulak mngenangkan rupanya ada kawan yang baik cam tu. tsk :')

mirmashi94 said...

sangat sweet.

dan aku tak jumpa lagi kwn mcm tue. dan aku rasa to meet someone as nice like that, better make yourself as nice as possible first. okayy. gotta start buat baik dengan orang. lol ;D

Anonymous said...

ckup bertuah ada kawan yg macm tu

Shiqin Sunshine said...

wahhh engineer ye.. =) hehe...bestnye ade membe macam tu...murah rezki dia =) kim salam kat dia eykk nanti >.< hikhik...bestla ade membe cmtu...huhu jelos jelos... =p

نورعيم said...

sy takkan approve org yg tak kenal kat fb. hee.

ade2, ade kwn2 yg mcm ni. penah sekali kwn sy nanges sbb sy taknak terima bantuan dia. Allah, terharu sgt time tu. bantuan tu bantuan duit jgk.

alhamdulillah bersyukur kan ade kwn mcm ni :)

نورعيم said...

sy takkan approve org yg tak kenal kat fb. hee.

ade2, ade kwn2 yg mcm ni. penah sekali kwn sy nanges sbb sy taknak terima bantuan dia. Allah, terharu sgt time tu. bantuan tu bantuan duit jgk.

alhamdulillah bersyukur kan ade kwn mcm ni :)

#dah lama nk tnya tp lupa. nama fb tu nama betul ke? heee.

Dalila Samsudin said...

kawan sejati :D anyway Selamat Hari Raya Aidiladha ! :D

vendoline said...

hye blogger
kunjungan malam aya
SELaMAT HARI RAYA AIDILADHA
---------------------------
kalau edy bab bgi pnjam duit mmg sangat sentif..kne selidik betul2..tp edy salu je pnjam duit kwn

vendoline said...

hye blogger
kunjungan malam aya
SELaMAT HARI RAYA AIDILADHA
---------------------------

Hansyirah Takezur said...

waahh.. memang minggu ni entri happy bedil je eh?

happy birthday kawan Naim..

aku ada gak kawan yang stail camtu. tapi kitorang memang kawan sejak dulu sampai sekarang. huhu

Cik Fie said...

Entri Yang Best :)

Dah Lama Follow Blog Awak . Follow Blog Ni Kalau Sudi :)

http://mynameishafizah.blogspot.com/

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates