Thursday, October 18, 2012

Word Verification = Nuisance?


Word Verification = Nuisance? Salam, lame dah aku tak merepek pasal bende2 related to blog ni. So, ari ni aku cite pasal blog lak. Boleh ye? Tak boleh pun aku nak cite gak, tak kire! tak kire! Baru r kebebasan untuk berblogging ye tak? =P Baru2 ni aku ade r terbace satu entri ditaip sorang blogger yang memang femes emes emes betul. Blogger tersebut menyuarakan rase geram dan marah kepada blogger2 yang tak reti2 nak disable word verification untuk drop komen dalam entri. Seperti bese, aku senyum je r bace entri tu. Lagi senyum bace komen2 ditime yang mane memang sume bersetuju habis dengan entri tersebut. Blogger femes emes emes taip, kene r setuju kalau nak selamat kan? Siap yang memang guna word verification dan dan tu gak terus disable bende tu dan inform dalam komen <-- ingat blogger tu kesah ke? =P Kalau aku, aku memang tak setuju. Reason aku bagi bawah ni:

Is Word Verification Really An Issue?

Kadang2, bile aku terbace entri2 yang macam ni.. yang marah, geram or wateva lagi perasaan negatif yang ditujukan kat blogger2 yang mengamalkan sistem word verification ni.. aku tertanya betul ke word verification ni isu utama die? Cube imagine tibe2 blogger legend zack zukhairi <-- berkurun dah mamat ni tak update =__= decide letak rule baru. Nak drop komen kat entri die, kne taip 5 kali word verification. Agak2 komen die yang tak kurang 200 tiap entri tu akan jadi 5 ke 10 komen je ke pastu? Nampak tak ape cube aku cite kan? Isu die sekarang ni bukan word verification tapi sape yang gune word verification tu sendiri. Bese nye blogger2 baru banyak gune word verification ni. So, of coz r untuk blogger femes emes emes tersebut nak susah payah taip word verification semata mata nak drop komen kat blog2 baru akan rase bende tu menyusahkan. Mane kelas ngan die.. konon nye.

Is Word Verification Waste Our Time?

Agak tersenyum sinis gak aku bile terbace antara alasan kne disable word verification ni sebab bende ni membuang mase. Ade je certain2 blog dalam bloglist aku yang masih mengamalkan sistem word verification ni tapi sepanjang aku bace and drop komen kat situ tak pernah lak aku rase taip word verification dalam 3 ke 5 saat tu buang mase. Memang kadang2 certain2 word verification tu agak susah nak bace tapi bese kalau jadi camtu aku refresh je sampai kuar ayat senang taip. So paling lame dalam 15 saat je rase nye. Ape sangat 15 saat tu compare ngan rase hepi blogger tersebut bile tengok blogger lain sanggup taip word verification tu sebab nak drop komen dalam emtri die. Secara tak langsung, blogger tersebut akan pergi menerjah blog2 yang datang komen tu balik sebagai tanda time kasih. Kat situ pun dah nampak positif die so kat mane yang word verification buang mase tu aku pun tak pasti.

Is Word Verification Decrease Sincerety?

Word verification ni boleh buat orang yang ikhlas nak drop komen kat entri tak jadi nak wat demikian. Aku tak tau lak maksud ikhlas ialah buat bende yang senang kita wat, kalau kite rase susah nak wat tak yah wat. Ape yang aku blaja dulu, kalau memang ikhlas nak wat something, even in the future ade pape halangan mendatang pun kite tempuh gak. Same macam situasi tadi, kalau betul2 ikhlas nak bace entri nak komen.. takde nye nak jadikan word verification tu satu alasan untuk tak jadi nak drop komen kat entri2 tu. Halangan die bukan besar mane pun, taip word verification je. Tengok dan taip. Bukan nye kalau nak taip kne jawab soalan matematik kertas satu ke, kne bayar duit dulu ke. Just tengok dan taip je. Takkan tu pun susah? Kalau bende kecik macam tu pun leh hilang rase ikhlas nak komen kat entri2 yang ade word verification camtu, dok je r diam2 dalam blog tu tak yah pergi mane2. 

Kesimpulan nye, entri aku panjang gile tak ingat baru2 ni. So, ari ni aku taip pendek2 je sudah <-- kesimpulan takde kaitan ngan entri =P Tapi ape pun, aku memang tak setuju ngan word verification ni satu gangguan yang menyusahkan or wateva related to that. Jangan cite komen kat blog, nak download pun kadang2 ade word verification, akaun gmail, yahoomail, friendster, twitter, tumblr, blogger, facebook pun ade mintak word verification. Takde lak nak pergi maki mark zuckerberg tu suruh die disable menatang tu <-- silap2 word verification tak remove, akaun fb tu yang diremove nanti. lol Lastly, blogger masing2 ade r care die sendiri. Biar je sesape nak gune word verification tu terus gune. Tak yah sekat kebebasan dorang nak blogging just sebab blogger femes emes emes cakap camtu. Nanti esok2, blogger femes emes emes cakap air longkang sedap, nak minum air longkang ke pastu? =P

19 comments:

Unknown said...

pada saya bukan sebab buang masa atau takde stendet..tapi sebab frust banyak kali try tak berjaya jugak..

almaklum matanya agak2 kero gitu.. still..kalau saya rasa entry tu worth to comment..at least saya try 2-3 kali sebelum give up.. hahaha..

Anonymous said...

it's up to msg2 lah but for KA after 3 try xboleh.. mmg babailer jawabnyer hehe

Kira Sakura said...

selalu tue klu yg guna word verification tp senang nk drop komen aku mmg diam je jnji blh komen kan..

tp semalam aku gi satu blog punya 10 kali jugak aku dok taip word. dok refresh jugak still xmau. lastnya aku tinggal je kt shoutbox dia. suggest jgn buh word verification tue myb ada setting dia yg salah yg buatkan menda tue jadi ssh nk lepas. Alhamdulilah dia kata ok nak remove menda tue and aku boleh dengan jayanya drop komen kihkihkih

aku HaniAsyira said...

selalu nya kalau org wat word verification ni tak sedar yg dia buat.. kalau tegur direct maybe boleh kot.. selalu je aku buat dan tuan punya blog paham dan baru tahu dia ada menatang alah tuh..

bukan tak suka word verification tuh tp makin lama makin susah lah benda tuh.. dulu2 nya tak sekecik dan serumit mcm tuh.. asyik fail aku buat skrg.. huuuu~~

kdg2 rasa aku robot ke?? hee~~

Nyue said...

hahahhah....depend blogger la tu/depned gak mood...word verification ni kdng2 mmg problem la bg nyue kalu mood pon tgh xok..taip2 xdpt..so mmg xakan komen dh blog tu..hahaha..watever la..jnji sesama senang utk blogwalking...

Unknown said...

bagi aku buang lebih baik

tapi kalau die tak nak sape kite nk pakse2?

ini semua hak memasing

dengan kerabunan aku y mls pakai spek aku akan menjadikan mase itu lebih dari seminit nk try n error verify tu

but still aku drop komen dengan gigihnye =)

Unknown said...

wah.. panjang lebar kau punya pendapat..

aku still komen pada blog yang ada word verification tu...tak adelah nampak word verification terus fobia dan tak nak komen...
tapi lagi mudah kot kalau tak ada...

tapi siapa lah aku untuk memaksa mereka buang word verification tu...

Ain Norainsyah said...

kalau takde, senang la sikit.dah la line problem, pastu ada verification. :(

aizamia3 said...

kalau time connection laju takde masalah.. tapi bila time slow.. :(

mirmashi94 said...

okayy. ayat last tue memang aku sokong. keh3.

aku neutral. x kisah ada ke tak. marah pun x, suka pun x. neutral kan?

kalau dah tulis komen panjang2, x kan x jadi nk komen semata-mata ada word verification. layan je laaa kan.

Payeh Kuced said...

tak panjang ? ni aku baca panjang je entry kau.. hahaha..

pasni jom pegi boikot mark zuckerberg...(tade motif)

every person has their own style kan?? kehkehkeh..

memang bagi aku ada word verification tak menyusahkan tapi kalau dah penyakit malas datang, yang tade word verification pon aku x komen.. hahahah

Cikra said...

aku tak sokong ko. bagi aku, lebih baik xda word verification tu dari ada. haha :p

tapi kalau word tu ada kat sesetengah blog pun, aku tetap akan komen jugak entri diaorang

Gdsbnga said...

tp klu tkde lagi senang kot .
lagi - lagi klu yg pakai embedded comment .

najwa nano said...

aku ske entri kali ni.then the last point aku ske sbb word tu lah yang menunjukkan keikhlasn org nak komen.kan?kan?
tapi kalu takde benda tu lagi senang.hehehe

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

aku memang menyampah engan word verification ni..
kalau ada, aku memang konfirm tak jadi ank komen..

aku punya ada word verification ke tak ea??

Orkid Edyliyne said...

huhu terasa ada penyesalan di situ bila baca entry nie..
hehe...
baiklah... tak komen dah pasal word verification lepas nie...
^^

Anonymous said...

tapi tapiiii.
kite memang tak suke kalau kena submit word verification tuh kalau nak komen.
sebab kite ni buta huruf berangkai2.
maklum laa.
zaman darjah 1 2 dulu buku tulisan berangkai tu memang huduh benor rupanyaa.
T____T

Liyaa Mf said...

Err aku rasa isu ni cam takde kaitan pun ngan blogger femes tak femes. Hehe. Terpulang r. Tp WV yg skang aku mmg tak suka sbb mmg lg susah drpd dulu. Yg dulu tu okeyy je WV pun asal boleh & cam memaen je. Tp yg skang, fuhh pernah sampai lebih 3kali aku try tp failed gak. Sedih aku :P

Tp sebenarnya aku rasa sometyme tuan blog tu dea sendiri tak realize yg setting komen dea ada WV. Kut laa. Sometyme. So tak salah try tegur dea kut2 dea tak sedar. If dea tetap nak wat, terpulang :)

missha said...

hm.. kalau rajin, tetap komen kat blog yg ada wv ni, tapi kalau dah lebih 3 kali n intrnet kalah kura-kura., memng tak terdaya untuk tidak menekan pangkah. hee

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates