Friday, March 16, 2012

Need Idea??


Need idea?? Tak silap aku dalam entri yang lelepas, aku ade time satu komen yang ade diselitkan pertanyaan kat situ untuk aku memberi idea kepada blogger tersebut menulis entri baru (30 patah perkataan satu ayat, korang ade?? =P Sume nye disebabkan aku bertnye kepada blogger tersebut bile nak update? Inilah yang dikatekan kerana jari gatal, otak yang rase peningnye. Sebab jari aku pandai2 taip komen, otak aku yang jadi pening nak jawab soalan blogger tersebut @.@

Sebelum tu, jom tengok komen yang dimaksudkan:


Betul r kan die ade tanye aku soalan, ke takde?

Hmm.. secare jujurnye, aku pun tak tau nak bagi idea ape. Sebabnye, aku pun bukan jenis yang ade idea sangat pun. Aku taip je ape yang terlintas kat minda aku ni. Sebab tu r grammar, bahase banyak tunggang langgang je.. (-_-") So, kalau nak ikut kan.. sorang yang tak punye idea macam aku ni memberi idea kepada orang lain, sangat tidak logik kan? Tapi aku try r tolong2 gak ngan bagitau source yang aku selalu gune untuk mendapat sedikit idea.. sikit je tau =P

1. Komen2 Dari Entri Lelame

Kalau ade satu mase aku macam tak tau nak taip ape, aku akan tengok komen2 yang aku dapat dalam entri lepas2. Mane r tau ade 1,2 komen yang boleh dijadikan inspirasi untuk menaip entri. Contoh paling dekat, entri yang ni r. Bukan ke sekarang ni aku ngah gune salah satu komen aku dapat untuk menaip sebuah entri? Kesimpulannye.. terbukti sudah! So, kalau rase tak bape nak ade idea, sile perhati 1,2 komen yang korang rase leh jadi idea untuk taip entri.

2. Isu Semasa Diolah Semula

Yang ni pun merupakan satu cara yang boleh korang gunakan. Korang leh amek isu2 semasa tak kisah r pasal sukan ke, artis2 ke, pendidikan, hiburan or maybe politik (err.. yang ni aku tak pernah amek) Cume beze nye, jangan korang cite same macam yang korang bace. Sebaliknye cube olah dan cari isi tersirat yang ade dalam isu tu. Aku amek contoh cite kpop yang femes tu r. Dari korang cite pasal group kpop yang femes tu, korang cite r nape group tu femes. Contoh ok.

3. Wat Segmen Boleh, Join Segmen Pun Boleh

Aku tak pernah terpikir lagi nak wat ape2 segmen tapi aku rase membuat segmen gak satu care untuk korang meng update entri. Contoh macam "Segmen Kamen Rider Kesukaan Saya" <-- confirm2 aku join! Kalau rase malas or takde nawaitu nak wat segmen, join je segmen2 yang sedia ade. Banyak kot blogger yang rajin wat segmen kan? Kebaikannye, bukan je korang dapat update entri, tapi gak leh kenal ngan beberapa orang blogger baru. Kan bagus tu?

Em.. aku rase cukup r tu kot aku bagi 3 care yang boleh korang gune sebagai panduan untuk menaip sebuah entri baru. Aku rase banyak g sumber2 lain yang ade cume korang kne rajin explore r. Aku tak rajin so tak tau banyak sangat.. =P So, ape pun.. di harap entri aku yang grammar out ni telah dapat menjawab pertanyaan yang dikemukakan. Sekian sahaja dari aku <-- macam bagi ucapan depan perhimpunan je.. Ok, sudah2 r merepek. Salam kat korang! ^^

23 comments:

Hansyirah Takezur said...

biasany saya suka wat berdasarkan pengalaman... more authentic.

mirmashi said...

suka tulis based on own experience then tambah dari artikel2 lain yang boleh jadi rujukan . tapi most of the time , tade idea nak update then ter-tulis laa entri2 mengarut . haha XD

Noor Fatin said...

saya pun sama. kalau banyak idea, bleh siapkan 5,6 entry ok dalam masa sehari. kalau xde idea, mak oiii. sampai kosong habis, xleh nak fikir. hahaha. seriusss.. bukan bleh hari2 ada idea, mesti dua tiga hari xde idea jugak kan.. ekekeke..

segmen segmen.. tak penah buat segmen sendiri.. keh3

Anonymous said...

chemay kat belog tulis pasal ape berlaku dalam life je.
saje nak share.
hehe

Anonymous said...

banyak berjalan, nanti dapat idea banyak

Lieza Nordin said...

ermm...

Zehan Ilyana said...

teehee~
saya suka bercerita cerita lama...huhu..
:)

p/s: awak! bila terbaca entry awak ni, baru saya teringat yang awak ada tanya saya pasal penyakit tu kan..hehe..sorry lambat reply..
err..ni saya bagi link entry lama tu..
kalau sudi, bacalah..kalau malas takyah pun takpe k? :DDD

http://teenagerhousemaid.blogspot.com/2012/01/penyakitamaran-entry-ini-panjang.html

Liyaa Mf said...

Dah baca entry ni. Tapi tak sempat nak susun ayat dalam kepala ni untuk dimuatkan dalam satu komen sekarang.

Wahh! Kita mintak dea idea. Komen kita pulak yang dijadikan inspirasi as idea untuk buat satu entry! :P

I'm in the middle of something. Later akan komen balek.

(Padahal komen ni pun dah panjang) Haha!

Unknown said...

minta idea,,tu mcm da kronik je..
slalu menulis bukan kerna nama..eh eh..bukan2 :p slalu tulis based on keadaan sekeliling..kalo nak terikut2 org atau cara org..nnt da x jadi neutral da..err

dwatyKNY said...

saya nak taip kena ada idea... baru leh taip... huhuhu

kim heeruul said...

isu semasa mudah .^^

Zubaidah said...

good idea la :)

Liyaa Mf said...

Dah lupa apa nak cakap semalam sebenarnya. Haha.

Err tapi bab2 nak kasi idea ni memang susah kan? Kekadang tema blog kita tak sama. Ada blog yang cuma tulis tentang personal. Ada blog yang fokus isu semasa. Ada blog yang kejenya cuma suka join segmen :P

Ada blog pulak yang random je entry campur2. My Colorful Secrets actually boleh dikatakan blog personal. So nak diikutkan cemana nak mintak idea orang kan? Haha!

Tapi rasanya idea pertama tu boleh pakai laa. Sebab kekadang suka jugak sentuh pasal apa yang orang laen cakap :)

Btw, thanks sebab menjawab soalan. Eh, betul ke ada tanya soalan? Ke takde? Ahaha! :P

Err thanks jugak untuk link ke My Colorful Secrets kat sini. Heeee :P

cikbunge said...

heee. tataw nak buat. sekarang saya sangat lapar ! haha

Kira Sakura said...

klu ada segmen kamen rider aku mntk tlg anak sedara tlong update kan.. kihkihkih

Noor Fatin said...

saya tag anda! kalau rajin, join k :)

http://anakmama89.blogspot.com/2012/03/segmen-sentap-bersama-yadz.html

Unknown said...

a good tips for idea-less people :)

cinta siswi said...

hee. bgus2.. siswi tulis ape yg siswi rase..hikhik.. :)

Zehan Ilyana said...

p/s: awak...thanks sebab sudi baca..:)
hehe, yg pasal font tu tak kisah pun :D
kalau boleh, tukar font warna putih boleh?
ehhehehe... kidding..:DDD

hoyahadis said...

klu akk tgh ade ade idea satu hr boleh buat 3 hgga 4 entry..tp tak pndai nk mnaip brkaitan pribadi sbb akk pun bukan penulis tegar diary..he..he..lbih suke menaip ape2 je yg boleh dikongsi cthnye resepi , photoshop etc.klu takde idea langsung takde entry sampai 2 bulan..ptut tak..

tricksrex said...

phewitttt abg kr bagi tips blog gitu kekekekekeke

Eera Shera said...

idea dari komen tu ok gak tu..slalu jugak la xde idea nk tulis.tp kdg2 tu mcm2 ada dlm kepala tp mood nk tulis xde. kalo mood x smpi mmg x bleh express la idea tu.

Cik Rimau said...

cik rimau tulis ikut suke and berkaitan dgn diri cik rimau je.. sebab tu jarang da update.. haha.. yerla, dlu pendiam.. so byk cite kat blog jela.. hehe.. tp ape pon, bole gak gunekan idea kr ni bile nak kembali aktif kat dunia blog nie.. hehe.. thanks!

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates