Wednesday, March 21, 2012

Snap Snap Segmen With Yadz..

Snap snap segmen with Yadz.. Aku suke gune bahase London untuk title entri so sekali lagi aku mintak bantuan google translate pastu aku taip sentap menyentap dan die kuar snap snap?? Aku ingat snap tu tangkap gambar, tak pun daun terup snap yang aku ske main kecik2 tu. Rupe nye ade lagi maksud yang lain. Baru tau..

Mesti korang tanye2 nape aku translate perkataan tu kan? Seperti yang korang tau, ade aku cite sikit dalam entri lepas yang aku kne tag lagi untuk join satu segmen ni. Peliknye walaupun segmen tapi ade hadiah. Pelik kan? Tapi tak kisah r tu. Yang aku tau, dah kne tag.. sile r rajin2 kan diri wat ape yang disuruh ngan jaya nye ok?


Individu yang bertanggungjawab bagi aku task ni..

Macam bese kalau name nye segmen, mesti r ade bende yang kne wat betul tak?

1. Mule2 kne paste banner kat bawah ni.


Leh r klik banner kat atas kalau nak join ok!

2. Pastu kne like satu page dalam entri tu. Masalahnye, for the certain reason.. everytime aku bukak any page yang ade related ngan fb.. die jadi camni.. so cane nak like?? Grr.. Ni pun dah menyentapkan aku ok! (Ade orang add aku dalam fb pun aku takleh respon sangat dah.. T_T


Tuan segmen, sori takleh nak wat syarat no 2 <-- habis r disqualified.. (-_-")

3. Pengalaman yang membuat anda snap!

Pengalaman aku mesti r time ngah main daun terup snap tu, akak aku sebut snap! Memang snap betul.. Kalah terus aku time tu.. em.. ok, aku cite serius nye. Ikutkan banyak je bende yang menyentapkan aku. Tapi yang paling latest, aku nak cite pasal something happen mase tahun baru ari tu.

Umah aku terletak di kawasan yang rendah. Maksud die, jalan menuju ke umah aku agak condong. So bile hujan, air hujan yang turun kat kawasan umah yang agak tinggi agak bergerak ke kawasan umah aku. Aku ingat g ari tu merupakan sehari sebelum tahun baru 2012. Aku ngan adik2 aku sume balik umah sebab cuti kan? So aktiviti kitorang ari tu tengok cite2 dalam laptop r. Tak silap aku, cite In Time kot. Suddenly, hujan turun. Bagi kitorang, hujan turun tu bese r. Lagi pun die turun tak lebat pun. Bese2 je. So kitorang sambung tengok cite tu.


Bila jalan depan umah dah jadi "sungai"

Bape jam kemudian, adik aku yang sorang g panggil aku g kuar umah. Bile aku tengok memang nampak macam air dah naik tapi belum cecah umah aku lagi r. Tambah bile tengok hujan tak lebat pun. Maybe kejap lagi berhenti r tu. Tapi sebagai langkah keselamatan, aku off r laptop dan kemas siap2. Bape belas minit pastu, adik aku jerit dari luar umah "Air dah masuk!!" Dengar je jeritan tu, memang aku sentap r. Terkejut gile ok! Memang time aku kecik dulu umah aku selalu masuk air. So aku dah bese ngan situasi macam tu.

Tapi kalau nak kire2 lik, pas ayah aku letak batu penghalang or something like that, air tak masuk umah dah pastu. So, bile tibe2 pas bape belas tahun, air masuk lik.. memang aku sentap habis. Shock gile. Aku ngan adik aku cepat2 selamatkan ape yang boleh. Memang pape hal alat letrik dulu kitorang setelkan sebab bahaye. Tapi sebab area umah ade tinggi rendah die. Means, lantai area ruang tamu tinggi.. tapi tempat tengok tv lak lantai die rendah. So bile air masuk lepas tempat tengok tv. Air tu terus stuck kat situ.


Keadaan dalam umah pas hujan dah reda.. Time to work!!

Kebetulan lak, tempat tengok tv dekat ngan bilik2 kitorang.. so air pun memang join sekali r masuk dalam bilik tu. Baju kitorang yang letak dalam almari belah bawah memang bye bye r. Takleh nak watpe. Tambah lagi time tu akak aku ngah ngandung lagi r die takleh nak tolong pape. Pendek cite, barang2 kawin die pun banyak tak dapat selamat. Tapi nak wat cane kan? Dugaan Tuhan untuk family aku barangkali. So, time je r ngan redha ye tak? Dalam kul 8 malam pastu hujan berhenti. Aku, ayah aku and pakcik aku mula menimba air kuar.

Tepat 1 Januari 2012 kul 12.00 malam, aku rase sayu gile. Tahun baru, aku yakin sume orang seronok2, hepi2 countdown, sampaikan salam r.. tapi aku? Time tu baru aku leh rase cane perasaan orang2 negara lain yang pernah kne disaster camtu time kite ngah hepi2 sambut tahun baru. Kadang2 kite lupe time kite ngah seronok enjoy, makan sedap2 ramai lagi orang lain menderita kat luar sane. Peristiwa tu memang wat aku sentap sume, tapi pada mase yang same wat aku sedar kesusahan yang menimpa orang2 lain kat dunia ni..


Gambar selingan : Aku tror main Chaos Faction =P

4. Tuan nye segmen turut mintak care mengatasi..

Cane nak wat ye? Bagi aku, kalau umah dah masuk air.. satu2 care yang leh wat ialah kuar kan air tu r kan? Pastu kne sentiase alert r lain kali. Mungkin silap aku gak kot, dah tau hujan turun tak henti2, walaupun tak lebat.. patut kne ready segala kemungkinan bakal berlaku. Ni tak, In Time tu gak yang ade dalam pale otak. Nasib diberi instinct untuk simpan laptop tak lame pastu kalau tak ngan laptop2 sekali jalan.. (-_-") Ape pun, dugaan Tuhan.. kite kne r redha =)

5. Tak suruh sangat tapi aku nak tag gak!

Sebab tarikh tutup entri 25 Mac 2012. So, secare automatik nye aku dah ade mangsa untuk di tag kali ni. Nasib r kan, sape suruh ske sangat remind tarikh tu banyak kali? =P Pada tarikh tu nanti, sorang lagi blogger akan bertambah umur 1 angka.. InsyaAllah. So aku nak tag blogger tersebut untuk wat segmen ni. Mane tau ade rezeki blogger ni sempena hari jadi die, menang segmen dapat hadiah free. Baik tak aku? =P So, yang di tag ialah...


Mesti nyesal kan promote besday dalam blog tu? =P

Note: Tuhan tu Maha Adil, untuk hilang kan rase sayu kitorang, 2 Januari 2012, kul 4.56 minit pagi (Tak silap aku r) Dia bagi kitorang kegembiraan ngan kedatangan Si Khalish, anak buah aku yang 1st sekali!! I become an uncle already.. ^__^


Die pun nak cover face. Beso nanti, tengok kamen rider sesame ye =P

20 comments:

Anonymous said...

lecehkan bila rumah masuk air..byk benda perlu diselamatkan dan perlu mengemas..blm ada pengalaman mcm tu lg..xpe hujankan rahmat...banjir yg dtg tu pun rahmat juga la kan, sebab kamu2 yg alaminya sgt tabah & sabar :)

comel baby tu..sapa nama??

adan said...

as salam.. bro.. apa khabar? lama tak singgah sini..

sal banjir tu.. btl la kan.. kita tak tahu perasaan org yg kena musibah melainkan kita sendiri merasainya baru la terfikir beratnya dugaan yg melanda.. btw segmen menarik.. lama tak singgah blog penulis hebat ni..

Iin Karmila Putri said...

salam...

segmen snap snapnya menarik.
Baby tuh lucu :)

thanks dah singgah di n follow blog saya yah :)

deeya said...

dulu time kekecik aku ar paling gumbira bile umah masuk air banjir . kecik lagi , sume bende ayah ibu aku kemas . aku maen cacing kerawit korek2 pakai kaki kat luar . yesh ! seronok .

tapi 3 tahun lepas mase banjir , baru aku tau cemane penatnyer bile ngadap banjir . pastu bnyak barang aku tak dapat diselamatkan . wuuuuu wuuuuu :'(

sahromnasrudin said...

KLU BANJIR terutama banjir lumpur mmg payah nak bersihkan uma huhuhhh

Noor Fatin said...

terima kasih kerana berjaya join segmen ni :P :P

dulu rumah aku kat kl, slalu kena banjir, masa tu aku sekolah rendah lagi la, tapi xpenah masuk dalam rumah sbb tangga depan rumah agak tinggi, dalam pagar memang dah macam kolam la. lpas tu diorng besarkan longkang ke apa ntah, xpenah dah banjir area taman rumah aku tu..

lepas ni kalau dah hujan lebat tu, prepare la siap2, letak tempat tinggi. kalau slalu kena banjir, jenuh la nak beli barang baru je.. :)

Anonymous said...

owhh...tadi ada tulis ke??? tadi baca xde pun..hihhi...Khalish

Kira Sakura said...

sama la.. aku cukup ssh hati klu ujan kt sini... duk utara bnjir tue bese la ye dak... selama nie aku duk kt perak jer, dok sini merasa la pengalaman bnjir tue..hukhukhuk

Unknown said...

adoi...banjir...paling tak suka...air akuarium melimpah pun dah naik hangin...ni pulak banjir

Liyaa Mf said...

Hebat! Join segmen pun sempat kasi message. Sedih jugak baca pengalaman orang keje banjir ni. Bersyukur sangat tak pernah rasa. Err snap snap ek? Haha!

9n0L4 said...

kite punye syarat segmen no 2, kalau sudi je like. hee. jemputlah join ye. ;)

AnakPakZohar said...

salam..


adesss, penah gak rasa pengalaman banjir ni.. sampai kena pindah , duduk kat dewan sekolah lagi.. huhu... dah time tu raya haji.. hu3..

thanks join... =)

AnakPakZohar said...

eh , btw, pasal like tu tak pe.. ok jek... tak disqualified pun.. ^^

najwa nano said...

owh..snap snap tu sentap menyentap.mati2 aku ingat tangkap gambar jugak.

banjir tu bagi pengalaman kepada kita tentang kesusahan orang lain.ada tu tanpa henti musibah mendatang.bersyukurlah :)

Sarah Mnasir said...

rumah ara xpnh bnjir.. xtaw rase situasi bnjir.. huhu

Zubaidah said...

nasib baik laptop tak pi skali berenang utk sukan sea mse banjir tuuu...... kau dh takder citer len ke nk ajak budak tu tgk.... tp kamen rider mmg syok!

Puan Kutu said...

dan2 bukak komen yg 1st tu.sahih tak baca entry tanya baby tu siapa nama.hakhak..

comel..mata dia bulat Khalish ni..)

Zehan Ilyana said...

ohmaiii! ohmaii ohmaii ohamaiiii!!!

adeih..

kr kr kr..
err..
haha..nanti kalau saya rajin saya join yep..:p

*sambil buat muka ta besalah*

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

kau tau tak? aku teringin nak rumah aku masuk air.. macam best der.. ade swimming pool kat rumah..
muahahahaha!

uncle ek?

Unknown said...

wei janagn ajak ank sedare ko tengok kamen rider...rosak minda...ahahha...ajar tengok boboiboy..barulah anak timur sikit...kah3...

p/s: sj komen entry lame ko nie..

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates