Tuesday, March 20, 2012

Self-Reflection..


Self-reflection.. salam to readers blog ni. Rase korang sume dah sedia maklum kan, aku tak dapat nak access 4G time weekend.. so sepi r blog aku weekend yang lalu. Aku notice ade orang tag aku untuk join satu segmen. Thanks r ye. Tapi sebab aku baru je join satu segmen baru2 ni, aku pospon dulu segmen tu ok? Next entri baru aku wat leh? ^^ Aku google translate dan aku dapat r tajuk atas tu self-reflection = muhasabah diri.


Baru2 ni dunia blog sekali lagi dikejutkan ngan berita panas. As usual bile ade je berita panas, kebanyakan blogger pun rebut2 nak bukak entri pasal tu. Aku malas nak cite pasal berita panas tu, tapi kalau korang nak tau sangat.. korang taip je r natasya loffa dalam google pastu search. To be honest r, bile aku tengok komen2 berkaitan berita tu.. seperti yang aku jangka, memang ramai betul yang teringin nak jadi "hakim" dalam tu.



Ape yang aku maksudkan ngan "hakim" tu ialah golongan yang rase diri die sebaik baik umat kat dunia ni dan suke2 ati je jatuhkan hukuman neraka kat orang lain. Dahsyat ok! Hakim mahkamah pun tak pernah bagi hukuman camtu. Aku gelak je. Bukan ape, bile aku tengok yang tukang komen, pakaian lebih kurang, ape beza kite ngan die? Rambut pun nampak, ape beze kite ngan die? Pakai legging, ape beze kite ngan die?



Aku bukan nak jadi "hakim" same, cume aku macam dah boring gile tengok situasi macam tu ari2. Memang r ape die wat tu salah, tapi korang yang komen tu.. yakin ke korang takde dosa? Aku pun sedar aku banyak dosa ok. So, muhasabah diri dulu. Bukan aku nak cakap r, tapi komen korang yang "cukup indah" tu pun dah leh wat korang dapat dosa free kan? Aku bukan nak backup sesape tapi cube renungkan cite kat bawah ni.

Note : TV ehsan Sony =P


Cube jawab, sape lebih beruntung pada akhirnye?



Ape yang aku cube nak jelaskan kat sini, betul r bende die wat tu salah. Tapi takleh r ske2 ati nak judge die macam2 kan? Mungkin ari ni die macam tu, tapi esok2 sape tau? Kite amek contoh artis melayu macam Diana Amir, Wardina. Sume tau dulu dorang macam mane kan? Siap ade r blog yang kutuk2 dorang dulu. Sekarang cane? Kepada yang pernah wat entri pasal dorang.. korang nak telan balik ke ape yang korang taip?



Kesimpulannye, akhir kata dari aku untuk renungan bersama =)


HP pun ehsan dari sony gak ^^

19 comments:

Jari Jemari Si Gile said...

TAK NAMPAK LA kr TULISANNYE...!

PADLE said...

huisy..berita panas ape ni?aku tak tau pun..gambo tu kecik sgt la, dah zoom pun xbole nk bace gak

Unknown said...

kadang2 tuh, kita menjatuhkan hukum macam kita ni tuhan. tapi,si natasha tu pon salah jugak. apa motif sebenar tunjuk dekat public. dahlah terang2 yang dia tu islam. tak malu ke?

p/s kita yg melihat sepatutnya mendoakan dan bukan memburukkan lagi keadaan

Kira Sakura said...

weyh aku xleh bce menda dlm kotak first tue....

sbb tue aku suka muhasabah diri sndiri jgn mudah sgt nk hukum org sedangkan kita tatau kebenarannya..

Shila said...

bole tak aku tanya loffa tu sapa..?

kemain malas aku nk gugel..! hahaha..


eh..tapi kan..memang la..tgk2 orang2 ni part maki-maki memang tak bole blah..

naik menyampah...

aku pn maki gak kdg2 dlm hati..ngeh3..

Liyaa Mf said...

Biasanya bila dengar kes2 macam tu, aku suka dediam je. Mungkin aku pun kurang muhasabah diri. Tapi bab nak komen lebih2, yang macam kau cakap, hari ni dorang camtu, esok2 dorang macam mana? Kita pulak macam mana?

Kita ni manusia memang ada tanggung jawab untuk saling mengingatkan. Tapi dengan mengomen dan mengutuk orang dengan bahasa yang "cukup indah" tu bukan mengingatkan dan berpesan2 namanya. Itu mengaibkan orang laen, dan mengaibkan diri sendiri jugak sebenarnya.

Macam cerita Antara Garisan yang kau pernah share jugak dulu. Ending cerita tu ada nasehat, kita ni manusia cuma dipisahkan oleh satu garisan yang sangat halus, garisan pahala dan dosa. So, bila2 masa & senang2 je sebenarnya kita boleh terlintas atau melepasi garisan itu tanpa kita sedari.

Pahala dan dosa tu kerja Allah. Kita memang ada belajar untuk bezakan tentang pahala dan dosa, syurga dan neraka. Tapi bukan kerja kita untuk menghukum atau meletakkan orang laen kat mana2 tempat antara dua tu.

Tempat kita pun belum tentu. Itu sume kerja Allah.

.

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

oii..sorry..baru sempat nak singgah balik :)

huh? nampak nah aku ni dah lama tak bukak blog..tak tahu langsung pasal tasha ape ntah..takpe2 nanti aku google ea..

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

oii..sorry..baru sempat nak singgah balik :)

huh? nampak nah aku ni dah lama tak bukak blog..tak tahu langsung pasal tasha ape ntah..takpe2 nanti aku google ea..

cinta siswi said...

manusia manusia.. macam nie la.. memang yg dia buat slah.. tp kite xleh la nk komen2 mcm kite xpenah buat slh.. nk komen.. komen la dgn niat agar dia berubah.. doakan dia.. xsalah pun.. kalau sume org nk mrh2.. xpasal berat bahu kiri..

#cmnie la manusia.. kutu di rmbut nmpak.. gajah dk bawah hidung xnmpak2..haha

najwa nano said...

memang apa yang natasya buat tu keterlaluan tapi kita takleh nak judge orang sesuka hati.hidayah Allah siapa tahu kan..moga suatu hari nanti dia berubah.Amin...

social illness sangat teruk sekarang maa...sebaik-baiknya cegah dengan hati walaupun tak mampu nak cegah dengan lidah bukan mengutuk/mencerca.

nik farina aishah.... :) said...

kenapa nik rasa nik tak tahu pon pasaal ni . -.- err .. tapi hai kr. :D

Unknown said...

everyone wants to be the judge~ rsanya tak perlu sembang panjang mengenainya :)

mirmashi94 said...

oow , baru tahu da kecoh sal natasya . actually , lama dah tahu . sebelum kecoh kat blog , kecoh kat fesbuk dulu . hak3 . betol ape yg kr tulis tue . untuk menegur org , ade caranya . bukan main ikot sedap mulut aje . pas tue , x pasal2 kite pulak dapat dosa free . hik3 .

Zubaidah said...

kalau tgk dr sudut human communication(nie subjek yg aku belajar oke),org2 yg ckp mcm tu ada sifat self-serving bias,di mana manusia mcm nie hanya nampak positif pd diri die and salah pd diri org laen.sangat2 perlu dijauhkan(hehehe,baru sudah study, tu la komen agak skemar sikit)

Anonymous said...

erkk nmpk sgt saya tak update psl benda2 mcm ni...td search psl natasya lofa baru tahu kenapa...huhuu

Jari Jemari Si Gile said...

tak nampak jugak..!!
aku takley bace..!!
sile buat satu entry utk aku pasal tulisan tuh..!!
ini ARAHAN KERAS dari aku ye kr..!

**gelak guling2...

Noor Fatin said...

ooh pasal natasya loffa tu.. tau2. hehhe..

tu la, mama aku cakap, even kita buat dosa palingbesar, kalau satu hari kita bertaubat, allah akan terima taubat kita. insyallah. kita xbleh menghukum org mcm tu.. sbb mana tau nanti dia dah bertaubat, dia lagi mulia dari kita. kuasa Allah, kita xtau :)

Cik Rimau said...

sokong kr! haha.. stuju sgt2.. cite panas tu cik rimau xtau psl pe.. tp bkan stkt kat blog je jadi bnde mcm nie.. kat fb pon berlambak.. bile sorg share something yg mnnjukkan seseorg buat bnde yg mengaibkan, tetibe ramai hakim tak bertauliah muncul.. komen bukan main ag.. ayat nak macam ustaz/ustazah.. tp selit gak perkataan xelok.. maki2.. mcm die da perfect sgt.. mcm tu nak nasihatkan org?? cermin dri dlu la.. bukan nak sokong org yg da buat salah tu.. but cik rimau rse, seeloknye klu bg nasihat dgn care yg lembut.. jgn gune bahase kasar.. jatuhkan maruah diri sndri je.. :p

Unknown said...

Dah lame tak berjenah dalam dunia maya . Bertahun dah cerita ni , alhamdulilah dengan keadaan sekarang . Saya memohon ribuan pertolongan , saya memohon blogger hapuskan tentang entry ini . Saya harap sangat . Terima kasih .

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates