Tuesday, May 22, 2012

People Defence Their Choice..


People defence their choice.. ok as usual korang leh ignore je tajuk entri aku yang memang ntah pape tu =P Ape yang cuba aku sampaikan kat sini.. people iaitu orang macam aku, macam ko, macam kami, macam kite, macam die, macam mereka.. sentiasa akan mempertahankan ape yang kite pilih. Contoh macam korang suka kek lapis apollo coklat. Member korang suka perasa pandan. Mesti korang akan cakap coklat nye lagi sedap betul? Atau konon2 nak nampak fair ayat ni akan kuar "Perasa pandan sedap gak tapi bagi aku coklat lagi sedap" <-- nampak? Still nak menang kat situ. Tapi.. aku bukan nak cite pasal kek lapis apollo pun sebenarnye..

Mula2 macam bese introduction to blogger related:


Klik gambar untuk ke entri yang dimaksudkan =)

Name blogger vanessa. Name betul aku pun taktau. Aku nak ucap thanks kat blogger ni sebab bagi aku idea untuk menaip entri ni. Cite die camni, melalui satu entri yang aku bace semalam, aku dapat tau yang die dapat tawaran untuk masuk U dan pada mase yang same dapat tawaran untuk masuk matrik. Melalui entri blogger ni, di cite kan akhirnye die decide untuk pilih masuk matrik. Yang tak best nye macam bese ade yang tak setuju ngan keputusan die. Pendapat aku sendiri, tak kesah r orang lain setuju or tak, asal suka wat je r. Atau dalam london nye, better to do what you want to do than do what people want you to do.

Kalau korang tanye aku pasal hal ni, memang aku setuju sangat ngan pilihan blogger ni untuk masuk matrik. Sebabnye? Sile fahami maksud di sebalik tajuk entri betul2. Aku pun dulu telah memilih matrik sebagai satu jalan untuk aku masuk ke U so bile ade orang lain yang turut amek jalan same macam aku mesti r aku akan sokong habis nye ^__^ Untuk yang nak tau (taknak tau pun aku bagitau gak =P aku merupakan ex student pasum aka pusat asasi sains um. Time zaman aku dulu, pasum ni still termasuk dalam kategori matrik. Tapi aku dapat tau dari member aku yang sekarang ni pasum telah diasingkan dari matrik dan masuk kategori upu .

Sebagai rilek2, sikit cite cane aku masuk pasum

Bile borang permohonan masuk matrik kuar, sorang member aku A, ajak aku ngan 3 orang lagi untuk same2 isi borang matrik dan wat pilihan matrik yang same untuk tiga2 pilihan. A ni ajak kitorang letak pasum as kitorang nye first choice. Tapi kitorang wat tak reti je. Saje nak bagi member panas =P 3,4 ari pastu A bagitau kitorang yang abang die tak bagi masuk pasum sebab dekat dengan bandar, so boleh tersasar studi (mau nye tak, mid valley dekat tu!) Dengar macam tu, aku ngan 3 orang member memang tak tunggu lame. Ngan aura dengki, saje cari pasal dan evil tahap tinggi, terus kitorang 4 orang letak pasum as kitorang nye first choice. Tak dapat aku bayang reaksi A time tu. Memang sabar je r die. =P Tambah panas si A bile kitorang berempat dapat masuk pasum. Alhamdulillah =)

Ok, back to the topic. Aku tau kebanyakan orang tak berani nak masuk matrik sebab rumor yang mengatakan matrik ni susah nak lepas. Kalau tak lepas kne repeat, kalau tak lepas gak memang tak dapat pape pun kan? Tapi, the truth is.. blaja memang r susah. Sume tau kan pasal tu? Blaja jadi jahat je yang senang =P So, jalan ape pun yang kite amek.. mesti ade liku2 die. Kalau amek diploma, masalah die mungkin mase yang agak lame kadang2 sampai ke 3 tahun. Kalau amek untuk masuk form 6 lak, terus terang aku cakap, paper exam die memang killer habis. Kalau tak silap, sorang lecturer aku kat pasum yang bagitau aku pasal ni.

Senang cite.. mane2 jalan yang korang amek pun susah. Tapi belum cuba belum tau. Feel r sendiri suasana studi kat matrik baru leh tau. Matrik, kne complete dalam 2 sem so tak silap ade r 23 ke 27 jam kredit kne amek satu sem. Aku yakin sebab tu ramai kate matrik susah. Setahun nak cover sume.. memang gile kalau nak ikut logik kan? Tapi, terus terang aku bagitau, aku ngan member takde r rase tertekan sangat studi kat matrik tu kalau nak compare blaja kat U yang bese ade 18 jam kredit je satu sem. Lagi pun macam r korang tak bese studi last minute kan? Lagi dahsyat. Satu ari satu malam cover sume topik. Tak ke lagi hebat tu? =P

Aku pun awal2 kat matrik, memang terase susahnye. Tambah2 fizik. Time kuiz je mesti standard C ngan D nye -_- Tutorial memang main copy paste ngan tukar2 jawapan ngan member. Tapi sebab suasana kat matrik cukup kompetitif, (student SBP banyak kat situ) mesti r aku taknak kalah. Lagi pun, dari ape yang aku nampak.. sebab matrik cuma amek mase setahun, lecturer akan try their best untuk pastikan student pass matrik ngan flying color. Seriesly, satu2 nye buku yang aku guna ialah buku kima organik. (Sebab lecturer suruh beli) Untuk yang lain2, aku ngan member just depend kat notes2 yang kitorang salin time lecturer mengajar kat depan je.

Sebabnye memang lecturer pun dah bagitau siap2 ape2 yang die tulis kat white board kitorang kne salin sebab bende tu confirm kuar exam. Memang betul pun. Suma tu memang masuk exam. Time kasih r lecturer2 sekalian ^__^ Ape pun sebagai sorang yang pernah masuk matrik, based on tajuk entri aku, aku still nak cakap matrik satu pilihan yang baik. Jadi kesimpulan nye kat sini, bagi aku asalkan takde culture shock dan tak tersasar jauh mase kat matrik, insyaAllah kite leh pass matrik tu ngan jaye nye.Jadi to blogger name vanessa, good luck with your matrik life ok? Lastly, sebagai spirit burn ngan riak jap 10 saat (blaja dari mirmashi =P


Even time kuiz fizik C ngan D je.. tapi akhirnye... T__T

28 comments:

aku HaniAsyira said...

perghhhh... hebat ar bro.. tp xda guna aku ucap congrats pun kan.. hahaha..

telah aku kata ko lagi tua berganda dari aku.. hahaha.. sah2 lari tajuk aku ni..

Kira Sakura said...

wowww terkesima kejap aku tgk result ko.. btol la tue ape kata ko.. apa jadi kat kita akan dtang bukan sbb U atau Matrik tapi sebab tindakan kita sendiri yg masa belaja tue..

*itu lah Pakcik Imam aku a.k.a Tunang aku, utk soklan yg ko tnye tue.. sila jangan heboh smpi aku heboh walimah aku nt ye.. hihihihi

Liyaa Mf said...

Aku takde niat langsung nak tolak matrik, tapi aku mmg gagal pun untuk tempatkan diri ke matrik. Haha. Sejak tu aku piker, matrik mmg utk org pandai2 r. Mana taknya, fizik SPM aku tak credit, menyesal :( Tp alhamdulillah maseh ada tempat utk aku amek diploma :D

Br aku tau matrik kena amek 23-27 crdt hrs, mmg senak r! Tp utk org pepandai mesti cam no hal gak kan? Yet, still depends r kat org tu cemana nak hendel. Cam kau ckp, jgn culture shock je. Hehe.

Finally, br tau gak result matrik camtu ke? Dea just amek 3 subjects terbaek + math je ek? Berdarah gak r mata aku tgk cgpa kau 4.00. Perfect seh! Congrats r berjaya kawal diri dari kejutan budaya kat matrik tu :P

*Apa masalah korg ber3 ngan si A tu? Kau apesal jadi jahat dengki2 A camtu? Grrrr. Nak tau gak :P

Unknown said...

Ini bkn dinner plate...ini 4 plate! hahaha. tahniah2.. usaha tangga kejayan. from zero --> hero. haha :D

btw, jesse dlu pn study dkt matrik labuan..tapi tak smpai sebulan pn.. sbb dpt offer maktab.. thing that i wanted the most.. so, ikut kata hati la kan.. quit matrik. pursuing my bachelor in edu ;)

dear anies said...

toink toink nyer result!
clueless!
bleh pinjam otak x? ;-)

Camy Alya said...

aku dah tahu nama penuh kau.

habis lah kau bro. bersiap sedia lah.
hahaha :D

aizamia3 said...

usaha tangga kejayaan.. nah.. kan dah membuahkan hasil.. ;)

Sarah Nabila said...

wah..display abis nama penuh ngan ic..bahaya tu..nway, mantap sungguh kputusan encik itu..and honestly, rindu giler zaman bljar matrik dulu..wlpn kna pulun abis2an..tp still dpt enjoy..^_^

Unknown said...

mang mantop... owh. muda setahun dari is...

p/s: bahaya display ic no tau (^___^)

Unknown said...

mang mantop... owh. muda setahun dari is...

p/s: bahaya display ic no tau (^___^)

HeNRieTTa JoSe said...

Fizik A....yeyyyyy....sukanya.....coz i love fizik so much.....

Admin said...

Hebat..
alhamdulillah dan tahniah (:

Lieza Nordin said...

perghhh...thniah2.. ^^V hehe.. :))

Unknown said...

wah hebat! eh pasum eh? sama dengan adik aku la. dia pun fizik. 4 flat jugak. jelesnya. :(

seriuosly matrik best! :)

Noor Fatin said...

aku xdapat matrik. sbb result teruk. dan aku rasa antara diploma dan form6, form6 yg bestt kan. rasa mcm rugi pulak xamik form6 dluu, amik diploma je, walaupn dah habis kan. hahah

a semuaa. cayalahh.. tahniah!

eh tudung bawal tu kan, aku xtau kenapa dia panggilbawal. sapa ntah bagi nama tu. kalau aku aku bagi nama tudung ikan patin je :P

Liyana Izzati said...

Hahaha. Woo good entry. Hebat sungguh korang. Tak terlawan aku. Kita budak asasi law jer. Takleh lawan budak sains :p

Hahahha. Belajar riak dari Mira? Hahaha. Terer terer semua dapat A tuh. Kalau aku fizik mesti dapat C yang lain tu boleh kot A. Bajet :p Tapi serius fizik memang subjek yang mampu buat aku nangis sorang sorang malam malam waktu zaman sekolah dulu. Hahhaa.

Unknown said...

x dpt matrik sebab x penah apply..ehehe..tp mmg tu yg chii slalu dgr gak..matrik ni hanya utk org pandai2..pastu mmg sgt mencabar gak..

apa pun..pilihan di tgn sendiri..x perlu nk ikut kata org..ikut kata hati..minta pandangan dari org keliling..mana yg terbaik..nak better..buat solat isthikarah..minta [etunjuk..bukan hanya nk cari jodoh je :p

Zubaidah said...

wooo!!!!!!1 4 flat tuwh, cayalah lu! walopon dh lambat giler tahap gaban, aku still nak cakap tahniah!

bagi aku, ikut suke la nak plih apa. lo rse2 leh and minat nak masuk matrik, masuk la, lo nk ambnik form 6 ambik je, lo nk masuk dip, ambik je tawaran yg dapat tu. gi mana2 lo x belajar memang fail lah kan, so? sama je.....

Cikya said...

kay_are.

dapat pasum jugak dulu, tapi tak nak masuk sebab kena blajar fizik..kahkahkah.
tapi kena blaja mati-mati sebab kos skarang semua subjek related.

Matrik kat pahang. Allah, FUN gilaaa..
alhamdulillah. sebab macam sekolah, 8-5, ada lompang situ sini.

satu je yang tengok trend kat fakulti,
budak2 asasi ni kerek sikit lar, banding ngan budak matrik or form 6. sumpah annoying. erkk..erkk...kat fakulti ni je lar.
kat lain tak tahu. :)

Woofer Storm said...

belajar apapun memang susah kalau malas nak berusaha.kejayaan hanya untuk orang2 yang berusaha kan??

mirmashi94 said...

k encikk dean. anda hebatt! hahaha ;D. 4 flat tue kott. kalau yang buruk je,belajar dari aku =.=. haha.

btw, aku setuju ngan entri nie. belajar mana-mana susah semua. at the end of the day. atas sense of survival sedirik laa. i mean, sape yang lahir lahir baby tue terus jadi pandai dapat stret A+? fuhhh. kalau bukan sebab usaha, konsisten nak belajar, lam mimpi je laa dapat pegang slip result SPM sume A+. aku pun x dapat pegang slip cenggitu =.=. maaf, level aku memang takat SPM ja. haha. dan aku rasa SPM sangattt susahhh. alhamdulillah aku dapat pass ngn cemerlang gak. lol.

Amirah Ahmad Zaki said...

tak paham dengan org yg suka tak setuju dgn ape yg org pilih -_-'

Jadi, saya mmg tak berapa suka bile ade orang tak setuju dengan pilihan saya. Hahahahha, tp pandangan mereka amatlah dialu-alukan ;D

❤Mrs. Myra❤ said...

Aku pernah la dengar orang kate masuk matriks or form6 neh shortcut untuk masuk U...

waaa..jeles bile tengok result ko! gempak weyh! :D

Gdsbnga said...

result kauuu memang daebakkkk gile er er ! well bagi aku bak kata matlutfi , you dont need to bleach out your characteristics nak bagi sama dengan org lain , you can stay for who you are , but at the same time , BE MORE ACCEPTING :)

ctZue said...

Laa..kay_are ni junior asasi aku rupanya...hee..

NIZAM said...

I am STPM product. haha. tp tak glemer la. tu je la. kena pakai baju sekolah. haha.

kimia organik tu smpi skang aku takpajam apa cikgu aku ajar. sekian. tp seronok masuk lab. zmn spm kn buat lab pehape je. stpm mmg kena buat lab tu btol2.

wafiy suzly said...

matriks senang, kalau kita rajin..

Prince of Noob said...

perh kenapa hebat sangat result tu... done follow - Noob.

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates