Thursday, May 10, 2012

Remember Our Promise

Remember our promise <-- ini tajuk novel yang telah di london kan oleh aku. Ari khamis, aku nak menaip entri santai je. So, aku pilih untuk cite pasal satu novel yang menarik minat aku. Tambah lak aku tengok label novel dalam blog aku baru ade 1, memang dah berhabuk gile nampaknye -_- Ape pun, jangan ditanye sape penulis novel sebab aku tak kenal. Aku cuma minat membace novel yang aku rase best dan tak pernah nak amek tau pun sape penulisnye.. err T__T 


Sinopsis novel with my own style, nak tau bace bawah =)

Cite dalam novel ni dimulakan ngan 2 sahabat baik, raimi ngan adi. Adi ni tinggal ngan makcik die dan bekeje kat sebuah stesen minyak milik makcik die tu. Makcik adi ni lak sorang makcik yang berperangai puaka thap petala ke lapan belas. So, memang selalu r adi ni kne macam2 ngan makcik die. Tapi adi ni tak melawan sebab makcik die tak habis2 mengungkit, kalau bukan sebab die.. adi ni dah merempat kat tepi jalan sejak kecik lagi.. sedangkan hakikat sebenarnye.. (sile bace untuk tau)

Raimi ni lak anak sorang yang kaye. Die ade sorang datuk yang memang sayang sangat kat die. Raimi ni single lagi. So, atas sebab tu datuk die telah memaksa si raimi ni untuk cari sorang pompuan yang boleh dijadikan isteri die. Otherwise, die kne kahwin ngan pilihan datuk die.. no choice! So, sebab taknak kne kawin pakse, raimi yang memang takde pilihan terpakse mintak tolong member die si adi tu. Akhirnye pas pikir nye pikir, adi pun setuju untuk tolong raimi ngan care.. (sile bace untuk tau)

Di pendekkan cite, pas mengetahui satu kebenaran.. raimi ni telah pergi berjumpa ngan nida dan telah meminta nida untuk kawin ngan die. Nida yang pada mula nye tak nak akhirnye telah bersetuju untuk berkawin. Mak raimi yang memang benci kat nida atas certain reason memang menentang tapi datuk raimi setuju. So, dorang akhirnye kawin tapi jawapan yang raimi bagi bile nida tanye nape die still single sampai sekarang wat nida rase kecik hati, lalu nida decide untuk.. (sile bace untuk tau)

Manja akhirnye telah berjaya menemui nenek die semula. Malangnye nenek die terkena strok kot. Tapi, berkat kesabaran manja.. akhirnye nenek die sembuh perlahan lahan. Pas makin sihat, nenek manja telah meminta manja mengambil sebuah kotak dan melihat kandungan kotak tersebut. Sebaik sahaja manja tengok isi dalam kotak tu, baru r die teringat kembali ape yang terjadi kat die berbelas tahun yang lepas. Manja akhirnye mencitekan rahsia hidup die dan.. (sile bace untuk tau)


Yang ni muka depan novel tersebut

Sape yang tak puas ati ngan sinopsis novel kat atas tu, leh r ke kedai2 buku yang ade kat malaysia ni seperti femes, sempadan ataupun aimpiash. Memang saje je aku wat cite tergantung kat setiap perenggan tu.. sebabnye baru r suspen ye tak? =P Kalau cite sampai dah tau ending, dah tak suspen r bile bace kan? Ape pun bagi aku novel ni walaupun tak bape nak logik sikit kat certain2 part, tapi still menarik ati aku and mesti boleh tarik ati korang gak. Sekian time kasih =)

40 comments:

Unknown said...

patutla mcm familiar cite ni

da bace rupenye

agakla

tpi cite ni santai je

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
HeNRieTTa JoSe said...

dh almer juga xbaca novel cam gini....hehehe...tapi bila di londonkan...best gak bunyi dia...hehehe...

Hansyirah Takezur said...

laa. ingatkn novel bi ble bce tajuk tu. ehhe.

ok, nnt la kalo ada masa try baca. dah lama tak baca novel. kalo nak habiskn mau amik masa berbulan2 jgk. smpai skrg ada novel yg pnding sb baca sparuh2.. =="

aku HaniAsyira said...

baca novel ringan2 jer skrg ni.. heee~~

ok, sipnosis tu mang buat rasa bengang sbb tergantung banyak..

Cikra said...

berapa m/s ni wei?hahaha. kena cari la kat kedai lepas ni.ekeke :P

Liyaa Mf said...

Sekarang ni dah kurang masa aku untuk baca benda2 hiburan macam ni (Novel pada aku hiburan). Satu novel dah start berbulan baca pun, baru sampai muka surat tak sampai 100 pun lg. Haha. Itu belum kira beberapa novel laen yg aku dah beli tp ngah berderet aku belum sentuh lg. Haha.

Btw, cite ni aku tak penah baca lg. Serius suspen. Pandai kau cite weyh. Kalau aku cite, aku suke nak bitau part2 klimaks tu. Sbb nak cite apa yg menareknya jalan cite dea. Tp mmg tak suspen ah jadinya. Haha.

Kira Sakura said...

dari kulit dia tue macam menceritakan kisah dia kat dalam tue? betul tak ape aku ckap nie? ke x betul? errr

aizamia3 said...

sejak seminggu ni dah addict dgn balik dengan blog sampai novel yang ada tersadai kat tepi katil.. hikhikhik..

efa said...

dh lama tak bca novel...dulu time skolah selalu lyn skrg jarang2 dh hehe

Unknown said...

Pasni bt sinopsis Ombak Rindu lagi k! hahaha.

Anonymous said...

fuhh, siap tulis sinopsis lak.

aarrghhh, rasa ingin tahu membuatkan nak beli buku tuu.

mirmashi94 said...

pernah ternampak, tapi x rasa nak beli.

mesti kau update sal novel sebab aku kan? hahahahaha! k aku buat lawak, dah jelas2 sebab berhabuk bagai. fuhhh. sila buat review lagi ;). best je kau buat review =)

cha'e said...

banyak watak kat dalam. pening kepala aku. haha

ch000tz said...

kurang masa dan upaya nak baca novel >_< tak mcm dolu²

Badrina Ibtisam said...

Wahh bestnya baca novel. Hehe. Saya dah lama tak baca2 novel ni, takde masa kot T.T Um, eh nak ajar saya maths? Hhehehe baiknya

Unknown said...

arghh..tabaek wat sinopsis mcm tu..tu mndera org namanya..ahaha..apa kata citer je sinopsis penuh... :p

Myra Azraff said...
This comment has been removed by the author.
Myra Azraff said...

err..aku bab2 novel ni lemah semangat...payah benor nak habeskan baca..mau setahun untuk sebijik novel..wakaka

Vanessa said...

Tak berapa minat ngan novel Melayu ni, kecuali novel cam Ombak Rindu tu,haha

Lieza Nordin said...

kalau kasitau ending..xyah baca x pe.. tapi kadang2 kita boleh jangka apa ending dia...hehe.. oh yee.. =) best layan novel tapi xbaca lagi novel ni ^^

shameel Iskandar said...

Minat novel juga, tapi novel ni belum pernah baca lagi. novel alaf 21 byk yg menarik

Amirah Ahmad Zaki said...

watak macam banyak je. buat maikn geram nak tau ending. nak beli, tapi novel kat rumah pun tak habis baca lagi. and and, tak lama lagi dah nak sambung belajar -_- Satu hari nanti, saya try cari, Insya-Allah ! :)

cinta siswi said...

hahaha.. psiko.... psiko.. grrr.. nk exam nie xdak mase lak nk bace nocel..hahaha

Zehan Ilyana said...

erk..buku yang beli kat pwtc banyak lagi, tak dapat nak membaca atau membeli novel ini..ngehehehe...

register la dekat goodreads, boleh cerita pasal buku dan buku dan buku...
:D

Unknown said...

haha rajin kau baca novel ye. macam perempuan. :P

Lysa said...

lain daripada lain cover depan novel tu. hmm nak beli ke tak. beli ke tak. hmm kang kalau beli tak tidur nanti!

;D

Anonymous said...

karya alaf 21 setakat ni tak pernah menghampakan aku lagi, nanti aku cari haha

❤Mrs. Myra❤ said...

waaa..macam kebetulan pulak..aku pon ngah layan novel...tapi novel lain la..:p hehe

but still karya Alaf21 jugak...Alaf21 memang tak menghampakan! :)

-eim- said...

but, still...novel hlovate lg best..
heeee~~
=D

Zubaidah said...

alaf 21 ke? aduhai, aku lemah sikit bab2 novel keluaran alaf 21 nie sebab biasanyer dorg punya novel ade part2 yg x masuk akal, terlebih romantic, hero and heroin muke cm artis and so on, thats why aku selalu baca yang JS punyer

tapi kalo ko kater cter nie best, insyaAllah aku pown nk try gak bce, cover dye cm menarik je

Cik Pulau said...

wah3...
tak baca lagi ni.. cam best je..
nak kena masuk dalam list tuk bulan depan neh.. hahaha..

Liselle MonCherie said...

Whoa! Tak sangka bro layan novel XD...hehe

whitecappuccino said...

akak suka baca novel gak tapi novel ni tak baca lagi

Noor Fatin said...

xbaca lagii. haha mesti bestt ;)

adan said...

part (sile bace untuk tau)

aku rasa cam nak boikot je blog kau ni!!! hahahaha :p

nanti2 la aku cari novel ni.. byk g buku aku kena khatamkan.. =="

CikTeddyCorner said...

x penah bace dan xmo bace kot.haha sbb tak minat novel..ngee~

e_darel said...

cover novel tu nampak macam . err . awkward ?

cik hemo hemo said...

woaaaa bace novel jugak? hentah kenape cuti ni jarang dah bace novel. haih. T.T

Unknown said...

eh... cantiknyer cover novel... (^___^)

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates