Wednesday, May 16, 2012

Teachers And Me..

Teachers and me.. ari ni ari guru so di kesempatan ni aku nak wish selamat ari guru kat sesape je yang bergelar guru cikgu dan sewaktu dengan nye.. Em.. supervisor, tutor ngan lecturer masuk sekali ke? Aku tak pasti tapi ape pun selamat ari guru terutama kat guru2 aku =) So sebab ari ni ari guru, so aku nak cite bape pengalaman aku kat sekolah ngan cikgu2 aku.

Standard 6

Time ni aku sorang pengawas yang berkaliber (berkaliber ke?) Aku jadi pengawas cukup simple. Satu petang cikgu tanye aku nak jadi pengawas tak? So aku yang agak blank mase tu setuju je r. Lagi pun jadi pengawas baru r ade power ye tak? =P Bese kat sekolah ade perhimpunan ari isnin kan? Pagi tu aku bertugas untuk jadi mc. So, sebab nak prepare sume aku skip breakfast. Suddenly mase perhimpunan start aku rase pening r plak. Tambah lak perhimpunan kne berdiri, Cikgu lak bagi ucapan sikit nye panjang. Mula2 guru bertugas, guru kanan hem, guru kanan pentadbiran. Last baru guru besar. Tak kire ikrar sume lagi tu. Ntah cane tibe2 aku rase pandangan aku berpinar pinar. <-- korang tau cane keadaan ni? Suddenly korang rase ade cahaya tutup pandangan korang sampai last2 korang tak nampak ape2 kecuali kaler putih?? Sedar2 je aku ade kat bilik guru. Cikgu cakap aku pengsan. Dalam ati aku cakap, bijak sangat skip breakfast -_- So, bile aku dah ok.. cikgu A bawak aku pergi kantin sekolah and belanje ape aku nak makan. Sebab aku budak baik, aku makan ala kadar je =P Ape pun time kasih cikgu!

Form 1

Zaman nakal. Kawan baru, suasana baru. Senang cite sume baru. Sekolah asrama bese nye ari jumaat malam takde prep (sekarang taktau r) So malam tu kitorang dibenarkan tengok tv. Tapi sebab mase tu aku cuma sorang junior, tengok tv ngan senior means saje cari keje. Mesti akan ade senior yang mintak beli burger, air dan sebagainye time tu. Senang cite, bile jumaat, aku ngan member kelas akan lepak kat kelas je. Tapi bukan untuk studi. Kitorang bese lepak kat kelas sambil buat bising + kaco orang lain studi =P Entah cane satu malam ngah bizi kaco budak kelas sebelah, boleh pulak cikgu H warden merangkap penolong kanan pentadbiran wat rondaan time tu. Senang cite, memang tertangkap r. Cikgu H cakap kalau tak nak kne ape2 hukuman, kitorang kne stay kat kelas sampai die datang balik. So, secare pakse dalam rela. kitorang stay kat kelas tunggu sampai cikgu H datang. Sampai pukul 1, cikgu H tak gak datang2 so kitorang berani mati balik je r kat dorm. Seminggu berlalu and nothing happen. Last2 baru tau cikgu H main2 je. Die dah balik umah dah pun pastu. Dalam ati, sabar je r (-_-")

Form 3

Time ni sekolah aku tukar pengetua baru. Hidup jadi sengsara <-- hiperbola. Sebabnye, outing time weekend tidak dibenarkan lagi Gile kejam! Sebagai ganti kitorang leh balik umah 2 minggu sekali. Nampak macam best tapi jarang terjadi sebab minggu balik umah tu, ade je aktiviti sekolah nak wat dan hasilnye "student tidak dibenarkan balik sebab ade aktiviti bla bla.." Grr.. Sekolah aku mase tu selalu join ipoh hong leong run something like that. So, kesempatan tu digunakan oleh aku ngan member. Sampai je kat tempat larian kitorang join lari ngan orang ramai tapi, sebaik je tiba kat area ipoh parade.. sepantas panther aku ngan member memisahkan diri dari kumpulan larian dan outing! =P Main counter strike, makan, beli makanan, pergi novelhut balik. Seronok habis, cuak pun datang. Cane nak masuk asrama balik? Nasib kitorang baik sebab time kat billion kitorang jumpe cikgu kemahiran hidup aku.. cikgu A yang kebetulan ngah shopping. Pas pujuk nye pujuk, cikgu A setuju hantar kitorang balik dan the rest is history. Kitorang lepas dari guard and warden bertugas ngan jaye nye. Fuhh lega.

Form 5

Final year kat asrama. Time ni memang takde main2 dah. Tambah lak orang london cakap, spm just around a corner. So, time ni kitorang memang rajin blaja. Cuma satu yang kitorang risau, sejarah. Sejarah kitorang di ajar oleh cikgu N, sorang cikgu baru. Cikgu N ni pulak memang rajin cite luar topik. Cite pasal care wat caramel, cite pasal suami die keje tv, anak die amek upsr. Awal2 bulan memang r best, tak blaja kan. Tapi bile tengah2 bulan memang cuak gile! Cane nak jawab spm nanti! Kitorang mintak die ajar sejarah tapi sebaliknye, cikgu N suruh kitorang blaja sendiri, die ajar wat note je. No choice, self study. Gerak gempur sejarah kitorang time soalan subjektif, jadi medan perbincangan rahsia =P Time objektif lak, jadi tempat pertandingan sape siap dulu ketuk pen menang (betul salah abaikan) <-- macam ape je -_- Dah tu, taktau nak jawab ape! Ajaibnye, result spm kuar dan sejarah 100% A. Memang kitorang tak caye langsung r. Orang yang paling bangga, of coz cikgu N.. walaupun kitorang tak sure ape yang die ajar sebenarnye.. mungkin sebab cikgu N ajar wat note kot. Mungkin r..

Cukup kat sini, pengalaman aku ngan cikgu2 sekolah dulu. Cite pasal sume cikgu karang entah bile lak nak habis entri aku ni.=P Tapi ape pun memang aku bertime kasih kat cikgu yang memang banyak memberi tunjuk ajar kat aku terutama time aku jauh dari famili duduk kat asrama tu. So akhir kata, selamat ari guru! Guru inovatif melonjak tranformasi pendidikan negara =)

26 comments:

Unknown said...

I am able to read ur entry, and I understand it. And I am able to reply it by writing. It's all because of u teacher. Thank u teacher :)

wafiy suzly said...

ok, yg cikgu h tu lawak gila. hahaha

Vanessa said...

Hee, time kaseh cikgu:)

HeNRieTTa JoSe said...

amat hari guru buat emua cikgu....baca catatan awk...buat saya tringat knangan di sekolah dulu....miss my old school...

Unknown said...

utk kisah form 1..cikgu H sgt sempoi n terbaik ar..eheheh..

kisah form 5...seriusly..sgt kagum...apa ilmu yg da cikgu N beri sampai 100%A. mungkin teknik2 blaja dan cara buat nota tu bleh kr kongsikan bersama...ramai yg sedia maklum..sejarah merupakan subjk yg agk kurang digemari =)

Camy Alya said...

aku suka sejarah. aku juga suka mate. haha. ajaib kann

Noor Fatin said...

mcm2 kenangaaannn. heheh bestkan. dulu masa sekolah rasa xsabar2 nak habis sekolah. skrg rasa rindu sgt2 kat sekolahh. bermula dari sekolah la kita kenal segalanya. rindunya T__T

❤Mrs. Myra❤ said...

standard 6 : hilang kekaliberan ko sebagai seorang pengawas..pengsan..:p

anyway, selamat hari guru buat sume guru2 di malaysia...:)

aizamia3 said...

standard 6:
bangga bila dapat berdiri didepan dan baca ikrar serta merasa naikkan bendera Malaysia semasa perhimpunan..

Form 1:
takleh nak wat nakal.. budak barulah katakan..

Form 3:
masih main2 walaupun masa tu sibuk dgn PMR, result pun ok ok je..

Form 5:
pulun habis.. dan jadi kerek sikit sebab dah senior lah kononnya.. hahaha..

ecadwinkyasha said...

time form 5 paling best.jd pengawas...dtg lmbt xpe,lepas bilik pengawas je...xikut perhimpunan xpe,buat keja kt bilik pengawas...paling best,escape kt bilik guru. :)

aku HaniAsyira said...

ko sekolah pe weyh?? aku sekolah area ipoh tak berapa nak tahu tapi tahu lah.. keh2..

area sekolah ko dpt cam tp sekolah tu tak cam2.. hahaha

anyway terbaik ah sejarah tu ei.. dgn kesengalan ko mengelat masa form 3..

cha'e said...

standard 6 : pengsan pon tak pe. . dapat makan free ye dak? hahha. heaven siott

form 1 : cikgu H memang saje je kan buat korang basi dekat kelas. . . sadisss


form 3 : memang wajib budak hostel fly keluar asrama. aku selalu buat. kahkahkah


form 5 : tu sebab notes yang dia soh korang buat tu power. . kan dah dapat A. belajar tak perlu tunggang terbalik. . *agaknye*


apepon. . aku sayang cikgu aku jugak. ;))

Kira Sakura said...

bab sejarah tue cikgu ko sama dengan aku, buat nota dari dalam buku teks sejarah.. kena salin balik masuk buku log ktorg.. yg aku ingat ayat dia bukak kurungan kat sini tutup kurungan kat situ.. dah la aku x minat sejarah lg bertmbh2 lak x minat tiap kali exam cnfirm kantoi tp alhamdulilah masa spm result aku kedit aku bajet nak tutup mata dah time nak tgk result sejarah tue... hahahah

*eh pnjg lak komen aku* :p

-eim- said...

we can write, we can read..

tima kasih cikgu..^^

Amirah Ahmad Zaki said...

eh ade ea cikgu mcm cikgu H tu? haha, gile slumber.

Oh, SPM&PMR saya pun tak ready nak jwb SJ. Macam entah ape je masuk dlm kepala mase bljr, tp bukan salah cikgu rasenye. Cikgu ajar elok je.. Salah otak sendiri susah nak fokus kalau bljr SJ. Nak dekat exam baru nak bace, then tak abes bace dan jwb exam ape yg mampu jelah. ;D

Liselle MonCherie said...

Heheh mcm tahu je skolah ape ni,sama ada STAR or SBPI,mwehehe sy pernah kena berdiri atas bangku masa form 2.....sbb masuk kelas selepas cikgu masuk kelas..rehat la katakan 20 minit mana cukup.XD Tp hidup kt hostel mmg best berbanding skolah biasa kan :D

Unknown said...

sangat terkenang bila membaca entri ini... memori semua tu kan... lawakpun ada bila ingat2 balik.. hehe

mirmashi94 said...

grr. best entri nie! haha. part cikgu H meme kelakar. lol.

Abu Bagi said...

oooo bekas pengawas rupanya tahun 6, patutla blog warna hitam *tetiba tak de kaitan hahahhaa

btw selamat hari guru..:)

Liyaa Mf said...

Kau cam excited gila je kena jadik mc kan? Sampai skip breakfast sume. Haha.

Yg Sejarah tu, mungkin cikgu N pun tau yg Sejarah ni bosan bg kebanyakan murid, & maybe dea pun bosan nak mengajar Sejarah tu agaknya. Tp untungnya dea ada tips buat note yg sgt berkesan sampai korg sume dpt A. Walaupun itu atas dasar usaha korg gak, tp aku percaya r yg teknik buat note tu byk membantu korg gak kan? Aku rasa r. Jeles gak aku baca kau dpt cikgu camtu. Hmmm

Pasni Hari Buruh kau cite pengalaman keje plak key? Eh, Hari Buruh dah lepas. Takpe, camtu tahun depan key? :P

Lysa said...

Agak ajaib bila fikir cane sejarah time form 5 tu dapat 100% lulus..berkat dia ajar kot and maybe korang tak melawan/cakap belakang dia kan..tu yang dapat cemerlang tu :D

Lieza Nordin said...

ahhaha..xD x_x kenangan zmn sek mmg best ^^V slmt hari guru.. =p

Cikra said...

bila ingat zaman sekolah dulu mesti banyak cerita dan kenangan. rindu zaman persekolahan.wuwuwu

aku suka gila subjek sejarah sebab subjek sejarah je aku dapat duit dari cikgu aku. :P

Zubaidah said...

kelakar doe entry nie! yg form 5 tu la plg xleh blah, sejarah nie mmg kne bce sndri, tp kteorg dlu cm ko gak, last2 dpt soklan bocor, kih3

ko punyer pengetua x bg outing? pengetua aku mse form2 cm kejam gak, tetiap ary balik ko 3/4 ptg, jmaat sbtu ade kelas, giler!

Zehan Ilyana said...

ngehehe..pengalaman pengsan yg masa darjah tu, aku faham macam mana rasa orang pengsan..:p

yang form 1 tu, hahaha...padan muka kena dengan cikgu h..tu la kacau bebudak lain lagi, kan dah kena prank dengan cikgu..:p

yang form 3 tu, bebudak asrama ni, memang suka melencong tempat lain eh? xD

yang form 5 tu, er, kesiannya korang... kena self study..self study memang susah woo..
tapi, macam pelik je ar bila cikgu n yang rasa bangga..kehkehkeh..

nanti sambung cerita lagi pasal cikgu eh..:D

najwa nano said...

kau pon teacher gak..bagi aku semua orang yang bagi aku satu pengalaman dan ajaran baru tu semua patut digelar guru.selamat hari guru buat kau!

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates