Tuesday, May 8, 2012

Praise To Myself..

Praise to myself.. Aku bace komen2 yang belakang2 tu.. ade cakap keje aku ni asyik introduce blogger lain je. So, ari ni aku decide taknak introduce sape2.. boleh? Aku nak puji diri sendiri je ari ni.. =P Lagi pun aku tengok kebanyakan yang memberi komen kat entri2 aku sebelum ni, kebanyakan nye meberi pujian kat aku. Susah2.. kalau aku ter "riak" nanti cane weh? =P

Antara komen yang agak femes ialah entri aku menarik! <-- kate readers aku. Menarik ke? Entah r, aku pun taktau. Aku just taip je ape aku nak taip, pastu ngan bahase yang tunggang langgang, malay london broken broken. Kire nye kalau korang print entri aku tunjuk kat cikgu bahase, mau dapat bawah 10 je markah entri aku ni T__T Tapi kalau korang still rase menarik, time kasih!

Ade juga yang cakap, bace entri aku macam bercakap ngan tuan nye blog? Aku tak faham sangat tapi memang aku guna bahase percakapan dalam menaip entri. Sebabnye, aku rase lagi selesa guna word2 camtu. Thats why dengan jadi ngan, pergi jadi g, la jadi r dan sebagainye. (Mau kne lecture ngan cikgu bm pasni -_-) Lagipun aku tau korang bersembang pun guna such words gak kan? 

Sebagai contoh, kalau nak tanye member yang baru nak kuar, rase majoriti akan tanye camni "Ko nak g mane?" instead of "Engkau hendak pergi mana?" kan? Kalau ade yang tanye guna ayat second tu, member tu takkan jawab soalan korang sebaliknye agak gelak dan cakap kite skema. -_- So, atas sebab tu.. aku lebih suka gune ayat percakapan dalam penaipan sekeping entri. Lebih selesa!

Lagi satu statement yang menarik perhatian aku ialah, story agak panjang tapi masih boleh kawal kepanjangan entri. Panjang tapi boleh kawal panjang. <-- kedengaran agak pelik kat situ. Secare senang cite nye, not really kawal r.. cuma aku menggunakan teknik yang di ajar oleh bob the builder kat aku "Can we fix it?" "Yes we can!" =P So, ape aku wat sebenarnye ialah fix entri aku

Perhatikan gambar di bawah:


Bese nye, bile aku menaip sekeping entri baru.. aku akan jadikan perenggan first as aku nye reference. Contohnye kalau perenggan first aku ade 4 baris, so kebiasaan nye aku pastikan perenggan lain ikut perenggan first. Then aku justify, preview dan bese nye 4 baris akan show 5, 6 baris dalam blog. So, pas preview ape yang aku wat ialah aku fix perenggan yang ade baris yang tak same. 

Tengok gambar bawah ni lak:


Contohnye kalau aku wat entri dalam 7 perenggan, 2 perenggan ade 6 baris, 5 lagi ade 5 baris.Aku akan edit yang 6 baris tadi jadi 5 baris. (kecuali certain cases) So ngan care tu, aku kawal panjang entri aku. Ikutkan tak penting pun wat camtu tapi sebab memang habit aku yang suke balance kan panjang karangan time sekolah dulu, so habit tu terbawak bawak ke dalam penaipan sekeping entri =P

Note: Aku tak tau nak ending entri yang ni cane. Err.. Any idea?? (-_-")

27 comments:

Kira Sakura said...

ko ukur tak space antara perkataan tue.. ala mcm masa tadika dulu, cikgu ajar, letak jari lepas perkataan pertama sblm smbung perkataan kedua..kihkihkih :p

Camy Alya said...

ptut ah nampak belen. aku dulu suka tulis banyak sikit sebab nampak macam matang. kahkah

Cikra said...

macam tu rupanya ko menaip entri dan mengawal kepanjangan entri ko rupanya.

oit, nak aku jd tour guide ko kena byr rm100 sehari?apa mcm?berani?ekeke :P

adan said...

bro.. cantekkkk r tuto.. lagi satu penulisan ko memang kemas ar..

aku gelak gak part statement "story agak panjang,tapi masih boleh kawal kepanjangan entri." hahaha..

apekahhhh..!

Lady Windsor said...

bhahaha..nak tau naper akak termelekat kat entry awak ni?
1) Skiping london tu best..
2) rasa macam cakap dgn tuan punya blog
3) gaya penulisan boleh bayang gaya/karakter tuan punya blog
4) sistematik
5) u blogging on your own way..that's the best bro! tak mo tiru2 aa nanti kena babap...kehkehkeh!

hokay!

aizamia3 said...

terpulang kat empunya blog nak buat macam mana intipati dalam entry dia.. ai baca ok je, tak skema dan tak menunjuk2.. kalau termenunjuk2 nanti ai tegur dengan berhemah ye.. hikhikhik..

HeNRieTTa JoSe said...

wow...patut la blog awk kemas....uoenye amek kra erk semua yang saya xpernah anggap penting tu....thanjs awk for the share....

Unknown said...

perhh. siap ukur2 lagi plak.hahaha... btw, mmg nmpk kemas la. tak serabut. baca pn smooth ja. hahahaha :D

Hansyirah Takezur said...

aku suka sb ko justify perenggan.. nampak kemas. paling tak suka baca entri yg tak justify. sbb? err. ntah.. mata jd serabut kot. ehhe.

Amirah Ahmad Zaki said...

tak tahu nak ending cmne? bukan tu ending ke tanpe disedari? hehehehe.. unik jugak ;D

Anonymous said...

hahha..perhh..siap balancekn perenggan lgi..mmg x de keje rh.hak2.mmg blogger betul rh ko nie x tipu2 dh.ehehe.Praise to Allah ^^

Liyaa Mf said...

Story agak panjang tapi masih boleh kawal kepanjangan entri? Cam pelik gak. Naseb bek aku tak cakap camtu. Aku cuma cakap "Aku jeles bila kau bleh elaborate cite kau tu dgn menarek, yet stil bleh control kepanjangan entry". Tak sama kan? Aku rasa ayat aku tak pelik sgt. Hehe :P

Aku pun agak particular dgn kepanjangan baris setiap perenggan. Tp taklah sampai aku nak jumlah baris tu betul2 sama.

Aku just buat lebih kurang. Erm, teknik yg diajar oleh Bob the Builder tu mmg berkesan membuatkan entry kau nampak sgt kemas. Best kan lagu Bob the Builder tu? Ceria je. Haha!

Aku menulis guna ayat skema. Mmg kebarangkalian besar utk buat org bosan. Tp aku suka gak rojak2 dgn malay london broken broken cam kau gak. Haha.

Kesimpulan komen aku, aku still rasa entry kau tak pjg mana. Aku rasa sederhana, tak pendek sgt, tak pjg sgt. Entry kau london dulu2 yg pendek2 tu pun aku suka baca. So, pjg pendek tak kesah janji best. Ataupun, entry malay pjg okey, entry london jgn pjg sgt nanti aku pening! Haha.

Pjgnye komen aku! Btw, Bob the Builder.. Can we fix it? Bob the builder.. Yes we can! :P

Zubaidah said...

wow! rajinye ko siap preview and balance2 agy.... memang best bce entry ko, sempoi je ( jangan riak please! )

n sal running man tu, ep 38 mmg ep 1st sal pistol air tu, ep 91 tu kirenye anniversary dye la, mmg best gile, kne tgk!

cha'e said...

aku baru jumpa blog kau tapi ye. .intersting . ceh iye je kau. thumbs up beb !

aku HaniAsyira said...

*clap2..

speechless baca entri puji diri ni.. keh2..

tapi bro mang ko punya blog best pun..

ok,, makin kembang setempayan la lagi nanti kan...

Lieza Nordin said...

puji diri?? =p xpayah la..meh nk tolong puji..ekekkekekek.. =) =)

Sayidah Nafisah Ruslan said...

mesti rajin buat karangan ni kan?

mirmashi94 said...

kemain semangattt puji diri. haha. eh,kemasnya buat karangan. aku main hentam je,asal siap. perghh >.<. lol

Unknown said...

sangat teliti... is pun xpernah nak jadikkan perenggan tu balance dalam setiap entri... keh3 ( si eeiyss ni pemalas sket.... ikut soka dia ja... hohoho )

Woofer Storm said...

ramai yang suka entry anda,,tahniah sahabat..

slmt mlm..

nur_za said...

memang pnjg entry dia..wah2..

Badrina Ibtisam said...

Mmg habit since sekolah lagi eh hahaha! :P

Unknown said...

chii suka baca sebab gaya bahasa yg sempoi..sama la mcm org lain dok kata tu..seolah2 sedang berinteraksi secara live dgn tuan punya blog..ehehe

kalau guna ayat skema..nnt org susah nak faham plak..almaklumlah, skrg ni ramai prefer guna bahasa rojak berbnading ayat yg betul

Zehan Ilyana said...

erk...
tak pernah pulak saya mengkaji baris dan perenggan dalam blog saya..and kalau saya tulis main pakai tulis je berapa perenggan and ayat..hehehehe..

tapi, serius, blog awak menarik dari segi penulisan..:D
best je baca..:D

er, rasanya anda baru sahaja menamatkan ending entry ni dengan pertanyaan..haha

❤Mrs. Myra❤ said...

actually, bila buat entry ade perenggan nie nampak lebih kemas . tak serabutkan mata ..:p

Liselle MonCherie said...

Ala man! You're just fun in your own way!Write what you want,ignore org ckp "entri panjang"<---
It's your blog,the power is in your hands! :D

Noor Fatin said...

patut la tersusun je. aku xpenah buat mcm ni. berteraburrr habisss. hahaha!

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates