Thursday, May 31, 2012

Death Note

Death note.. tajuk entri paling direct pernah aku wat. Memang aku nak cite pasal death note pun ari ni. Korang tau death note? Bukan kad yang guna kat running man episod supernatural power tu. Tu paling loser nye death note. Leh guna sekali pastu tuan nye death note tu takde use dah.. kesian. Death note yang aku nak cite kan ni mesti r anime death note yang kat jepun tu.

Aku mula tau pasal cite death note ni dari majalah anime yang femes iaitu kreko. Bebudak yang sebaya aku mesti tau kan majalah tu? Cuma nye sebab aku bukan pengumpul tegar majalah kreko tu (bese pinjam kat kengkawan yang beli je) so banyak gak episod death note tu yang aku terlepas. Kalau aku beli kreko just sebab nak bace death note..rugi je rase nye.

So, melalui kreko aku just dapat bace bape episod je. Pastu jepun jadikan death note ni movie betul? Masalah nye aku tak rajin nak download movie sebab susah nak cari. Tapi hikmah <-- leh cakap camni? adik aku masuk matrik pastu kenal ngan kawan yang gile cite jepun ngan cite korea, akhirnye macam2 movie aku dapat termasuk r movie death note yang total ade 3 tu kan?


Death note yang ni versi movie.. credit animereq

Sedikit cite mengenai death note.

Yagami raito (light) kalau tak silap sorang student genius yang amek jurusan perundangan. Cane pun die perasan yang undang2 zaman sekarang ni tak leh pakai. Ramai penjenayah yang terlepas camtu je sebab takde bukti. Kat dunia yang lain, ryuk.. seekor? seorang? shinigami <-- shinigami bukan kat bleach ke? @.@ yang rase boring sesaje drop nota maut die (death note r tu) kat dunia manusia. Kebetulan light jumpe death note ni and pas bace ape guna death note tu, die rase macam tak logik tapi test power gak? Memang betul, just ngan tulis name dan ingat rupa tuan nye name, orang yang ditulis akan k.o. free je. Bese r manusia, bile dah ade power camtu. Mula r lupe diri. Light terus anggap diri die justice kononnye ngan name kira, bercita cita nak jadi tuhan? dunia baru dan bunuh suma penjenayah yang ade kat muka bumi ni. Tapi sifat justice konon nye si light ni hilang camtu je pas muncul sorang misteri ngan name L yang terus terang cakap die nak tangkap kira yang bagi nye just sorang killer, same je macam penjenayah2 yang lain tu. Di pendekkan cite, dorang fight each other dan persoalan nye sape menang? Sape dapat tangkap sape? Sape yang betul2 justice?


Yang ni lak versi anime + manga credit: mangacastle

Persoalan tu yang wat aku tak puas ati tu. Aku tengok movie dan bile aku compare ngan episod last death note yang aku bace kat kreko, ending nye tak same. Aku rase sesape yang minat death note mesti tau ape yang aku maksud kan ngan ending tak same tu kan? So sebab tak puas ati ngan ending camtu aku akhirnye decide untuk download torrent anime ni tapi bile nak siap? T__T

Ape pun, tolak part merepek tambah tak masuk akal, shinigami ryuk ngan rem ngan nota maut, cite death note ni bagi aku cite yang kreatif. 2 watak yang same2 setanding akal fikiran die fight untuk tengok sape dapat tangkap sape dulu. Paling menarik part light plan diri die akan hilang ingatan dan proses berlaku pastu untuk pastikan die dapat ingatan yang hilang tu balik. Pandai betul!

34 comments:

Unknown said...

wah.. detail.. promotion dulu2 yang sangat besar2an sampai kat tshirt, buku, sticker... buat kak is rasa nak tgk.. tapi xtertengokpun lagi sampaila dia tayang kat tv3 kot... pun xtngok.. xpaham... tgk sekali lalu je...

baca sini baru faham sket2 sinopsis ceta tu, bukan xleh gugel.. tapi xtergugel sampai jumpa entri ni.. kekkee (^___^)

Unknown said...

Da tengok death note yg versi movie tu. Hehehe... ok2 la. yg komik tu tak reti nak bacaaa.. hahaha :D

cha'e said...

Death note versi movie kureng sikit bg aku. aku suka baca komik xD

aku HaniAsyira said...

dulu pun aku rembat kak aku punya kreko jer sebab certain citer jer aku baca.. movie tu twist sikit kan.. L yg mati dulu baru Light kan.. tp tiga2 movie aku tgk jgk.. ;P

Kira Sakura said...

walau aku tak paham pasal cite death note nie, satu je yg aku notice ada nama aku dalam cite nie "KIRA" hiihihihhi :p

Aing said...

aku suka jg layan death note episod dlm kreko tu..tu pm sbb abg aku suka pinjam yg member dia! kahkah

Liyana Izzati said...

Hahhaha. Ntah tak pernah tengok crita ni. No comment!

Unknown said...

ske gile cite ni

ske L

yeahhh

Gdsbnga said...

seriously aku tk faham cerita death note yg muveee tuu . weii jangan kutuk kwangsoo . thats my oppa ! hahaha

Shila said...

aku x baca yug komik punya, sbb da jumpa yg muvie dulu..

sebab bajet jln cerita dia sama, aku malas nk baca komik.. T__T



inner tu, macam tshirt yg pmpuan selalu pakai dengan baju2 jarang atau baju lengan pendek or sleeveless..

Zubaidah said...

ARGHhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!! aku suke gile3 ngan citer nie!!!! tu la, aku da tgk yg movie tp bg aku cm hampeh la, tak segempak tgk anime! anime dye agy best gila tahap x ingat! kreatif gile kot citer nie.....

aizamia3 said...

akak tak tau maka tak payah komen boleh kan.. hehehe..

Payeh Kuced said...

aku pon maen rembat membe punye . byk gak yg ttinggal . :( super duper best! tp yg frust nye , mak aku belikan tshirt death note utk aku sendirian berhad, adik aku pulak pegi rembat , adehh . aku dah la minat mcm ape .

dear anies said...

x penah tgk sbb kureng sket cite2 mcm ni..bkn tkt tp ..ntah la..

akuamir said...

wahaaa,, L tu memang stylo!! eh camne na tgok citer tuh on9???

le me new here,, hubungan diplomatik jomm XD

Liyaa Mf said...

Eventho husband aku beli Kreko tetiap keluaran, aku tak penah join baca. Err aku taktau apa2 psl death note ni. Samada yg dlm Kreko or dlm movie. So, aku blank nak komen apa ni. Kesian kan aku? Errr

Cuma, baca tajuk death note & beberapa baris pertama entry kau mula2 aku terkaitkan dgn 1 lagu. Lagu Disagree. Aku igt2 lupa betul ke Disagree yg nyanyi? Aku google, rupanya lagu dea Suicide Note laa. Haha! Cam lebih kurang kan maksudnya? :P

Err. Sory, komen takde kaitan -__-

Unknown said...

chii da abih tgk versi movie..tp yg anime punya x pernah lg..so xleh nak wat comparison..tp slalunya msti camtu..akan ada yg x sama..tp apa pun..movie ni sgt kool =)

x bleh bayang kalau hayat seseorang bleh ditentukan melalui buku nota je T____T

Ainn Hazwany said...

death note ! Tajuk je dah naik bulu roma. Hahaha :)

cik ika said...

death note mmg best..
tp bile kwang soo dpt death note mmg lawak la..tgk bnyk kali episod tu..hehehhe

Badrina Ibtisam said...

Sy ni jenis malas nak lyn cter2 haha. Tapi suka baca!! Tapi kalau tgk pun ok gak. Tapi cter ni cm menarik ah!! (Y)

Unknown said...

saya masih tidak menonton cerita tu. tak tontonpun takpe dah, sebab dah tau serba sikit bila baca dari entri ni.. hehe

Noor Fatin said...

xpenahhh tgkkk pnn. haha nampak sgt xpenah layan anime. ok mmg xpenah, eh doraemon bukan anime kan? hahaha kbai

bulan 6 tu nak kawin!! gahahaha xdak aih, tggu la entry nnti ye :P

Cikya said...

spesis pinjam kreko jugak..kehkeh, jimat.

Oh, ending komik camno? aku tengok movie je.. tu sampai muntah2 sebab marathon lama sangat 3 movies..\\

sedih lar part penjaga L tu mati..

wafiy suzly said...

aku tak penah tgok, tak penah bace, tp pelukis die melukis katun ni memang terbaik r bgi aku, komik die yg aku bace, bakuman. tp awal2 dlu r, skrg tak dah..

kindergartenlibrary said...

blm tgk ...

mcm best jer !!

HeNRieTTa JoSe said...

anime kew...hehehe...tgk tjuk cam siyes jew tdik....

Mishter Izwän said...

sy rs ade 1 cerita yg kene mengena dengan death note . tp tak tahu nme tajuk cite tuh

Woofer Storm said...

sy suka sngt cite ni,tapi kwn sy lagi suka sampai melekat kat fb dia.. nama seaakan death note.apa dia? DEKNOT KIRA..cuba tengok.hehe otai fotografi gak tu^^

Zehan Ilyana said...

aku baru ingat yang death note macam kwang soo tu.. hahaha..:p


aku tak pernha lagi tgk cite death note ni walau semua cakap best...-_-'

Lady Windsor said...

I sehhh akak da lama meninggalkan alam citer Korea ni..tak dapat nak follow Kay-are...

Miss Nana Farhana said...

macam best je citer ni... apa2 pon, citer korea tetap di hati..hihih...

Encik H said...

Aku ada download tiga2 movie Death Note..antara movie-movie yang best pada aku..Light memang genius..tapi L tu pada aku macam sangat unik..

Aku suka tengok gaya L berjalan, cara pegang handset, cara pegang makanan, cara makan..rasa lawak bila teringat yang L cuba jalan dgn badan yang tegak..hahaha

❤Mrs. Myra❤ said...

Death note ni best ke?
pernah dengar, tapi tak pernah tengok ..:p

najwa nano said...

lagu death note jadi alarm aku bangun tido.scary tapi tu lah buat aku bangun pagi2 solat subuh.hehehe

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates