Tuesday, September 25, 2012

Ancient Class Game


Ancient class game. Salam, semalam agak bizi <-- alasan cliche =P Ape pun, time cuti ari tu memang digunakan sebaik baik nye untuk lepak2 ngan member2 time sekolah rendah dulu dan as usual topik hangat kitorang tak lain tak bukan zaman sekolah rendah dulu. Tibe2 salah sorang member leh bukak cite pasal game2 yang bese kitorang main terutama nye kat dalam kelas time cikgu takde atau pun line clear. So, aku ingat ari ni nak share game2 yang aku ngan member and mungkin korang pun pernah main dalam kelas dulu kan?

Note: Malas letak gambar so sile imagine sendiri cane.. =P

1.Lawan Pemadam

Permainan ni kre permainan confirm main pagi2 dalam kelas. Ape yang diperlukan cuma sekeping pemadam. Tapi mase tu pemadam feveret mesti r yang ade gambar negara tu. Bukak koperasi mesti beratur nak beli pemadam pastu pilih nak negara ape <-- macam r efek kan =__= Bese nye permainan dilakukan oleh 2 orang pemain. Care nak main ngan menggerakkan pemadam masing2 dan pemain yang berjaya menindih pemadam lawan dikire menang. Aku ngan member main dalam 5 round. Satu yang tak best nye ngan game ni bile ade yang wat rule pemadam mereka yang kalah akan diambil. So ape yang boleh di wat ialah pas habis game keempat, wat2 r macam ade hal dan blah dari medan pertarungan =P

2.Bola Tepuk

Game ni bese nye akan femes tiap kali musim piala dunia atau pun mane2 musim bola yang grand. Memang gigih aku ngan member2 mencari kadbod yang sekeras keras kadbod just untuk pastikan team bola tepuk masing2 kuat. Game ni pun memerlukan 2 orang pemain dimana setiap pemain akan susun team bola tepuk masing2 ikut suka ati. Care main ngan menepuk "pemain" bagi menggerakkan bola menuju ke dalam gol. Game ni kadang2 leh wat insiden tak puas ati berlaku terutama bile bola berada jauh dari kedua dua pemain sehingga terpakse guna teknik vektor dan pembaris untuk tentukan sape punya bola. Paling menyampah bile ade member yang suka ati guna "keeper" yang lebih besar dari goal dalam game tersebut.

3.Penutup Botol

Aku start main game ni mase darjah 3 kot. Idea sape aku pun tak tau. Permainan yang bagi aku memerlukan skill yang agak tinggi <-- hiperbola sungguh. 5 keping penutup botol dicampak secara random dan pemain perlu pilih satu penutup botol untuk dikeluarkan. Pihak lawan kemudian nya akan menentukan penutup botol mana perlu ditarget oleh pemain. Ape yang menarik main game ni sebab ade bape term yang membolehkan pemain dapat advantage macam ayam?? (2 penutup botol bertindih) dan gak jamban?? (3 atau 4 penutup botol bertindih) Even aku memang teror bab target penutup botol ni <-- riak tapi still akan kalah sebab aku bese nye akan fail time menimbang penutup botol untuk dapatkan mata T__T

4.Battlefield Kertas

Actually aku tak tau pun ape name betul game ni tapi bese aku ngan kawan panggil perang2 je. Ape yang diperlukan hanyalah sebuah buku (besenye buku latihan kitorang jadi mangsa =P Setiap pemain akan wat empayar masing2 dekat atas kertas siap ngan askar, jet, kapal dan macam2 lagi. Pas sume dah ready, game dimain kan ngan "mengebom" tentera lawan ngan cara membuat sedikit contengan dan menekap contengan tadi. Game ni memerlukan kejituan yang tinggi sebab in case tak dapat hapuskan tentera lawan ngan sekali contengan, peluang nak menang memang akan tipis. Game tamat apabila salah sorang pemain berjaya menghapuskan tentera2 lawan dan seterusnya "mengebom" empayar pihak lawan.

5.Main Kepung Kepung

Game ni macam game othello je cuma versi kertas. Peralatan diperlukan ialah buku berkotak so aku ngan member selalu guna buku matematik kotak kecik sebagai pilihan utama. 2 orang pemain kemudian akan guna pen berlainan warna (tak kesah biru-hitam, merah-biru, hijau-hitam, tapi lain2 warna!) Permainan dimulakan ngan setiap pemain bergilir melukis titik dekat sudut setiap kotak randomly. Matlamat game untuk mengepung titik2 dilukis pihak lawan ngan cara memastikan setiap titik yang kita dilukis boleh dicantumkan mengelilingi titik2 dilukis pihak lawan. Game ni nampak mudah tapi memerlukan strategi dan gak penelitian. Jujur aku tak pernah menang sekali pun bile main game ni. Damn sungguh! =__=

Aku rase cukup r kot 5 permainan yang bese aku main mase dulu. Kalau nak ikut kan memang banyak lagi macam rugbi or bola (dapat rugbi confirm menang), bingo (yang ni aku teror) dan gak name negeri (bese join main ngan budak pompuan) Seperti aku inform atas tadi, aku malas nak cari gambar so harap yang membaca dapat imagine. Kalau tak dapat gak, leh r inform mane tau kot rajin aku wat r tutorial nak main game2 atas tu =P Aku terpikir, budak2 zaman sekarang ade lagi ke yang main game2 dekat atas tu? Ke tak tau pun..Hmm..

25 comments:

Shila said...

hahaha..

bola tepuk tu aku x reti main..selalu tgk abg aku main je..

mirmashi94 said...

sume aku pernah main. nak tahu ada lagi ke tak, kena buat survey kat sekolah laa ;P

Liyaa Mf said...

Lawan pemadam, penutup botol ngan maen kepung2 aku penah maen. Bola tepuk ngan battlefield kertas tak penah tau pun game tu. Tambahan, game SOS ngan game rebut tiang.

Pastu de satu game ni aku taktau org len men ke tak. Game tiup pensel. Game ni men masa duduk dlm kelas secara berkumpulan. 2 pihak yg men duk bertentangan. Lawan tiup pensel sape yg leh masukkan dlm lekuk meja. Alaa dulu kat hujung meja tu kan ade lekuk panjang tu kan? Err gila pelik game ni. Haha!

Hansyirah Takezur said...

ada yang aku tak familiar dengar. tapi so far majoriti pernah main. ko takmain batu seremban ke? hahaha.

budak2 sekarang main ipad jeww.. aku rasa noob kot bila tengok fon diorang lg canggih. haha. tp ada gak la yg diorang main. aku tengok adik aku yg drjh 4 ada lg men mainan camtu.

Liyana Izzati said...

Semua game tuu celah kuku aku jer bro. Johan lawan pemadam tiga tahun berturut turut kot ni. hahaha.

Unknown said...

1 dengan 3 je aku penah main

biase a pempuan melayu etrakhir cm aku ni layan congkak ngn batu seremban je reti

Unknown said...

lawan pemadam tu pantang cikgu lambat masuk..hahaha...

Anonymous said...

dulu2 KA terror bab2 men cam ni hehehe

Kira Sakura said...

yg game bola tue aku xpenah main tak reti aku. bab main nama negeri tue pastu nama buah ke amenda nya tue pun aku rajin main. bingo fevret kot hahahaha

Anonymous said...

ad g..x kn lapuk dek zmn..haha..tp skrng nie pling femes men nyorok2 ngn cikgu.hahaha..

ainraus said...

cis. mengimbau kenangan la pulak entry nihh. rindu betul zaman tak payah pikir apa2. :)

نورعيم said...

penah main yg no 1 dgn no 3 je! hikhik.

najwa nano said...

main pemadam aku tak tahan tu.pernah gak r terjebak dgn game ni.sampai puluh2 aku beli pemadam.

Dalila Samsudin said...

paling suka main pemadam tu ahaha :D

Miss Purple said...

ms skolah dulu-dulu paling addict dengan game penutup botol tu...hehe

Gdsbnga said...

penutup botol tu aku panggil ceper .
semua yang kau main ni aku pernah main kecuali bola tepuk dengan battlefield kertas tuu .
ahh kau buat aku rindu zaman kanak - kanak . klu waktu rehat mesti main cop tiang , tak pung galah panjang . dekat sekolah agama pulak aku suka tgk org main konda kondi dengan apa tah yg gali lubang lepas tu letak kayu atas lubang tu , dan pelantingkan kayu tu . ahhh rinduuunyeeeee T T

Unknown said...

hehe...fav gak main bingo..ngn nama2 negeri..lg satu..main bola sepak guna paper..best gak...x perlu keluar rumah..kr mesti pernah main gak kan

penutup btol versi laki..kalo gurl..prefer batu seremban :D

arghh..rindunya game zaman kanak2 riang dulu

aku HaniAsyira said...

semua aku main.. kalau penutup botol tu ada yang jadi istilah jamban.. pernah tak??

biasanya game2 ni ikut musim.. Sekejap datang, sekejap pergi..

aizamia3 said...

bila baca entry ni terkenang semasa dulu.. ;)

psstt: nampak sangat semakin purba diriku ini.. :(

beat said...

suma game feveret tu...

HeNRieTTa JoSe said...

imbau kenangan lalu sekejapan...

Zehan Ilyana said...

aku dulu kat sekolah cina memang suka main lawan pemadam... aku ni budak yang senyap je kat sekolah, tapi aku terkejut gak bila kawan-kawan cina aku baik lelaki n perempuan selalu ajak aku main lawan pemadam ni.
so, ini adalah antara permainan yang membuatkan aku bergaul dengan kawan-kawan walaupun kurang bercakap..
hewhewhew...:D

kindergartenlibrary said...

eh . ingatkan nelly je main menda ni ! hahahaha

rupanya ada jugak yang sama kan ?

:D


bessst zaman budak2 !!

missha said...

part yang battlefield tu memngtak pernah main ..huhu.. ,

yang lain expert :) haha

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

err..tak pernah main..
aku main jutaria je terus kalau takde cikgu..

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates