Tuesday, September 4, 2012

Malay Or Chinese??


Malay or chinese?? Salam. Entri aku yang semalam, agak ramai yang bertanya kat mane tempat adik aku blaja? Rase nye aku pernah mention dulu kan? Tapi takpe sebab yang tanye tu pompuan aku akan bagitau ngan lebih detail.. =P Tapi.. insyaAllah esok r. Sebab nye dalam entri yang ni aku nak jawab soalan sorang blogger tentang kerjaya aku, seterusnya aku nak cite sikit kaitan antara kerja aku ngan tajuk entri yang aku guna dalam entri yang ni. Segala cite ari ni based on pengalaman aku so kalau ade yang pengalaman tak same ngan aku, leh r share sekali pasni ok? Aku bagitau awal2 entri ni memang r panjang gile. So, pikir betul2 sebelum decide nak bace.. hmm


Tuan yang tanye soalan.. blog pakcik nizam.. klik link atas

Blogger yang name nizam ni telah tanye aku keje ape? Rase nye banyak kali gak aku pernah mention tentang keje ape yang aku wat tapi mungkin time aku mention tu blogger ni tak online kot. So, maklumat pun tak sampai kat blogger ni. Tapi takpe, sebab kali ni aku akan cite lebih detail lagi r tentang pekerjaaan aku. Diharapkan pasni pakcik nizam lebih jelas akan pekerjaan aku.

Bab 1 : Pekerjaan Saya

Kalau kat luar, bile orang tanye keje ape.. aku bese cakap yang aku keje kilang je. Selepas tu, akan kelihatan r pemandangan tahap rendah ditujukan kat aku. Pernah gak baru2 ni, mase aku tunjuk kad cidb aku kat adik2 aku, ade sorang insan tibe2 menyampuk tanpa beri salam ngan kuar kan statement "Keje kilang pun boleh pergi site ke?" Sinis nye statement, tau r ko keje company femes.


CIDB aku memang guna gambar kamen rider.. sile percaye =P

Mase tu memang aku senyum je r, malas nak argue bagai. Orang yang ayat nak A ni memang takde mase aku nak layan. Sekali mak aku kuar statement "Keje kilang pun, die engineer" Time kasih mak ^__^ Terus diam insan tu. Senang cite, kalau keje company femes gile pun.. setakat keje bese tak yah nak berlagak macam hebat sangat r. Aku tak heran sikit pun. Rezeki masing2 kan?

Even aku keje kat kilang pun, bile melibatkan industri palm oil ni.. memang ade gak company aku ni jadi main contractor. Company femes insan tu pun client company aku kot. Time buka pose ari tu company femes insan tu ajak aku join buka pose ngan dorang. Ko ade? So takyah bangga sangat r ngan tempat keje ko tu. Ok, dah kelaut dah. Emo lak =P So, ape keje aku?

Untuk pengetahuan pakcik nizam, keje aku wat mase sekarang ni as sorang technical proposal engineer kat sebuah kilang yang menghasilkan "sesuatu" <-- "sesuatu" tu pandai2 cari sendiri =P So, keje macam aku kebanyakan relate ngan technical part untuk produk yang kilang ni wat macam capacity diperlukan, tekanan, atau pun kadang2 requirement lain depend on client.

Keje aku, ape yang aku leh cakap.. sama ada agak rilek or busy gile. Rilek bile just setelkan inquiry2 standard tapi busy gile bile kne face ngan tender yang dah r ade dateline, pastu ngan requirement pelik2 yang ntah mane client tu jumpe aku pun tak tau.. =__= Macam baru2 ni ade dua tender kne setelkan, dateline 29 ogos and lagi satu 30 ogos. So, imagine sendiri kegilean aku mase tu @.@ 

Best ke keje macam aku? Bagi aku, keje mane ade yang best. Rilek r best =P Tapi, so far ok je aku kat sini. Environment keje pun takde masalah sangat. Even ade certain member aku dah kuar keje tempat lain.. aku nak stay sini dulu. Nape? Untuk jawapan soalan tu, korang kne r merajin kan diri membace bab 2 ngan 3 lak. Tak perlu selak2 muka sebelah, ade kat bawah ni je. So, sile2.. jemput2 =)

Bab 2 : Kerja - Company Melayu

Aku dah start keje sejak tahun lepas lagi. Tempat keje aku yang official first sekali kat sebuah company melayu kat area selangor. Sebab utama aku keje situ, bos die pun melayu so maybe aku akan seronok keje sane nanti. Bangsa sendiri kan, mesti boleh tolong nye tapi memang silap betul aku mase tu. Aku ingat statement "melayu tolong melayu" betul2 leh pakai tapi rupe nye tak.

Aku keje situ sebagai sorang engineer ngan basic 1600 <-- banyak tak? Dan untuk cover "banyak" nye basic aku tu, die tambah 500 elaun kete ngan 100 elaun tepon. Nampak macam best je kan? Tapi bile aku cek, tiap2 bulan kos aku pergi mane2 memang lebih 500. Elaun tepon tu lak, untuk call client ngan syarat jangan guna sangat tepon yang sedia ade kat ofis. <-- "pemurah" betul. 

Mase aku masuk tu, ade sorang name F dah keje situ sebulan awal dan jawatan die same ngan aku. Lalu terjadi r sesi compare mengompare keje aku ngan keje F tu yang bagi aku tak masuk akal dan tak leh diterima. Basic F tu je dah lebih 400 dari basic aku, logik ke nak banding keje aku ngan F tu? Basic tak same tapi keje aku wat kne same ngan F tu. Bagi aku tak leh time langsung.

Paling tak leh time bile aku dapat tau F tu pernah praktikal kat situ 6 bulan. Sebab tu basic die banyak sebab pengalaman dah ade. Dah tau macam tu, lagi nak same kan aku ngan F tu? Same r keadaan macam campak aku ngan F kat tempat praktikal aku pastu suruh kitorang asingkan part2 macam side sill rear, trim rear pillar,  front pillar untuk model srm ngan wrm. Confirm aku dapat siapkan dulu.

Sepanjang aku keje sane, ade r dekat 6, 7 kali aku tido ofis sebab nak siapkan tender tapi bile tender tak success, effort aku tu jadi nothing. Masalahnye, sebelum submit lagi aku tau confirm kalah. Kepada yang pernah wat tender, cube jawab bape percent nak menang sesuatu tender yang require certain amount as tender deposit tapi satu sen pun company lame aku tu tak letak? 

Pernah gak time cite dari sorang technician kat sane pasal "kemurahan" company lame tu. Katakan ade 5 orang kne masuk site, sorang drive yang lain rilek dalam kete.. cume driver leh claim OT <-- gile. Malas cite panjang akhirnye sebelum raye tahun lepas, aku mintak cuti awal dan balik je cuti terus aku bagi notis berhenti 24 jam kat company tu. F ngan ofismate lain pun berhenti tak lame pastu.

Bab 3 : Kerja - Company Cina

Alhamdulillah, dua ari pas aku submit notis berhenti kat company lame.. company aku sekarang ni call aku dan cakap aku dah leh mula keje. Discuss2 jap akhirnye company bagi aku start keje minggu depan nye. So, rilek r aku puas2 minggu tu. ^__^ Start je keje, memang ape yang aku leh cakap.. environment yang bagi aku cukup berbeza kalau nak compare ngan company lame aku tu.

Untuk basic kat company yang sekarang ni, kne rahsia r =P Aku cuma dapat elaun minyak dalam 300 je sebulan. Nampak macam sikit kan tapi yang 300 tu just untuk aku pergi balik keje je. Balance minyak? Sukati aku nak pergi mane. Kire kalau aku kne pergi site or jumpe client, aku still leh claim mile age ngan minyak. So mane lagi banyak? 300 untuk personal use or 500 tapi takleh claim pape minyak dah pastu?

Tender kat company aku sekarang ni bese nye ikut musim.. kadang2 takde langsung tapi sekali datang.. memang pecah pale nak siapkan. Tapi, even tender yang banyak ngan dateline dekat camtu pun.. tak pernah sekali pun aku tido dalam ofis mase kat company aku sekarang ni. Memang takde pun boss aku bagi arahan aku kne tido ofis sampai tender tu complete. Memang takde.

Paling tidak pun, kata r tender tu kne submit ari isnin.. boss akan mintak aku datang sabtu or ahad untuk siapkan tender tu. Yang berbezanye ngan company lame, boss aku yang sekarang ni pun akan datang sekali untuk same2 siapkan tender. Bukan macam sebelum ni yang mane aku kne stay ofis tapi pandai2 r siapkan. Bile dah siap tinggal cek ngan sain baru call die.. =__=

Tender2 yang company dapat pun bukan sume aku wat. Certain2 tender yang boss aku rase memang takde chance menang confirm2 tolak tepi. Kadang2 tender yang require tender deposit tapi finance tak dapat nak kuarkan atas certain2 reason pun akan ditolak tepi je. Bagi boss aku, takde makne nye setelkan tender yang confirm kalah sebab tak bagi tender deposit. Memang buang mase.

Time submit tender kat company aku, aku anggap mase rehat bonus yang boss bagi kat aku =P Macam baru2 ni, tender kne submit before 4 petang, tapi boss bagi aku kuar pukul 2.30 submit pastu balik umah terus. Takyah masuk ofis dah. Memang dalam pukul 5 aku dah sampai kg kat perak ari tu sedangkan habis keje sepatut nye pukul 6. Memang best r dapat balik awal ^^

Err.. panjang sangat dah entri aku ni so aku stop kat sini je. Yang mampu bace sampai habis sile kan r. Kalau tak mampu takpe. =) Kesimpulannye, based dari pengalaman aku dan pengalaman certain kenalan aku, memang lagi better keje kat company cina ni sebab dorang memang tau pekeje dorang as aset yang dorang kne jage. Tapi bukan r aku cakap sume company melayu tu tak bagus. Ade je cuma tak banyak yang macam tu. Kalau ade rezeki jumpe r company melayu yang ok kan? Ape pun, sume tu based on pengalaman aku so kalau ade yang nak bahas or pape leh r wat demikian ngan menghubungi talian 1300882525 pastu pesan hawaian chicken untuk aku ye? =P

24 comments:

aku HaniAsyira said...

untung ah tu kiranya kan.. dan rezeki ko mmg baik kat situ kan..

gmbar kamen rider.. dasyat2

Shila said...

environmnt mmg pnting kan utk keje.. walaupn aku xde pnglmn keje..

hahaha..

HeNRieTTa JoSe said...

Best jugak kje pergi site...mmg rmai org yg mmandang rendah pd org lain....asik kje kilang jew, dorg pndang operator...walhal eng....benda yg sma jd pada rietta..so sng sng...rietta ngaku macik kliner jew....

NIZAM said...

Hai kay_are, wah entri khas utk soalan aku ke ni? thanks wei. *bangga jap* siap ngn header tu. tp kan I'm not pakcik ok. muda ag la. uhuk. ;) pernah ke ko buat entri pasal keje? dulu kot. aku kan baru je follow blog ni.

takpe pjg pun, aku baca je. seronok apa bc experience org keje ni macamne.

p/s: gambar kamen rider tu.

aizamia3 said...

ok akak berjaya habiskan.. ;)
apa-apapun rezeki memasing.. bersyukur dengan apa yang ada.. ;)

psstt: akak tak suka call no tu, biasanya terus pergi makan kat situ.. kalau nak ok je.. kat setia alam sebelah KFC tu ada.. kihkihkih..

psstt lagi: akak dah emelkan.. ;)

Izwa Kamaruddin said...

rezeki :)

faa_razak said...

hensomm ahh kamen rider tu . hewwww

Camy Alya said...

Akua syak kau ni confirm dapat a++ bm untuk spm ^^

Dkna Abza said...

kalau singgah sini tak sah kalau tak baca entry panjang lebar..hahahaa..

rezeki tuuuu..hehee..boleh tak kongsi bersama :p

Zubaidah said...

rezeki msg2, even kerja jaga pown akan nampak mulia kalo org tu ikhlas dalam kerja, dapat gaji belanja la ;P

Unknown said...

kualiti diutamakan, pekerja dijaga. ngehehehehe. welcome back. salam raya.. haha. lambat skettt =P

Ain Norainsyah said...

dulu masa mula-mula aku kenal blog kau, aku ingatkan kau kerja biasa kat kilang gak tapi aku tak kisah pun. Lepas tu, aku terbaca blog yang promote blog kau. Aku jadi respek pulak kat kau sebab takde nak show off sangat.
btw, belajar memang banyak cabaran tapi kerja pulak, tak senang jugak. Yang penting, kena rajin kan?
Wish you luck k.
Entri kau memang panjang tapi sebenarnya makin lama aku makin suka pulak baca blog kau. :)

najwa nano said...

aku dah agak ko ni bukan calang2 orang..

"keje kilang pon..die engineer".salut mak kau.

macam pakcik aku keje kilang gak,pengarah operasi kilang..

bila cakap keje kilang semua pandang rendah ingat macam zaman dulu..keje kilang tu kuli,letak bahan lam plastik.otak petak sesetengah orang camtu r..

biarlah keje kat mana pon..yang penting ilmu di dada tu...ayah aku lah cakap ni.hehehe

❤Mrs. Myra❤ said...

keje ape2 pon yang penting halal..
kalo keje company besar2 pon, kalo hasilnya tak halal, tak berkat jugak..ye dak?

Kira Sakura said...

mcm tunang aku. boss dia melayu mmg sgt baik smpi aku rasa dlm byk2 boss dia lah yg paling bertimbang rasa dan dia pakai konsep melayu tlg melayu akhirnya yg nak ditolongnya tue pedajal dia mana la nak maju org melayu nie..

lagi satu bila dia intebiu baru nie ngn boss melayu kemain dihentamnya, cakap sikit hentap langsung xnk pandang kelebihan candidate tp bila intebiu satu lg tmpt ngn boss cina, boss tue blh ckap "sy tau kmu xde pengalaman dlm bidang nie tp bgtau sy apa kekuatan kamu yg blh sy bg kmu keja nie" berbeza kan..

نورعيم said...

puhhh abih jgk baca. hihi. maaf sy xtahu psl tender ni. kehkeh.

mcm kenalan sy suka sgt jwb keje kilang bila org tanya. hehe.

Akue Achik said...

wahhhhhh...selama ni dgr cerita pasal tender2 ni mcm tak ssh je..sbb tgok dr wayg n bca novel, mcm senang je..

rupa2nya......giler ssh..tension, xkup tido..wah..

hati mau kuat ni..huhu

anyway, pndgn thp pndidikn tu mmg xbole dtrima..

vendoline said...

haha report bos balik awal

Liyaa Mf said...

Aku dah tau kau seorang engineer tp baru tau yg kau engineer kat kilang. Aku igt kau keje kat ofis consultant.

Btw, psl kau compare keje ngan company melayu & cina ni, based dr experience kau mmg benefit & keselesaan bekerja lebih byk kau dpt masa keje company cina. Tp ye laa kan, takleh nak ckp sume company melayu camtu & sume company cina camtu. Pd aku, mmg rezeki kau r keje ke2 je dah dpt company yg best dr segi benefit & keselesaan bekerja tu. Syukur r kan? Aku pun tertunggu2 saat tu :D

Anonymous said...

wsalam..dgn cina mmg senng nk deal..dia x banyk cite..certain melayu..hmm...berkira sngt kott.keje rjin2 ye..hohooo..emo pula ko ye? sbr2..jwtn pngkt hrta nama hnya utk dunia.. x bermkna ap2 klo x de iman n taqwa di akhirt nnti.

missha said...

part gmbaq kamen rider tu,,, hmm.. betul ke bohong? haha

dah lame agk dah keje engineer, haha. :) instinct yang tpt..koh3

mirmashi94 said...

tolong laaa cerita pasal karier doktor. yang nie pun aku tak baca habis,harap maklum. haha. nak kata x sempat, sempat sangat. hari nie ade satu kelas dan kelas tue cancel. woahhh. heaven okayy. maaf melalut,terlebih excited. naty lain kali aku baca,insyaAllah. nak qada tdow sat naaa.

p/s: bab keje kilang tue, aku respect ar. mmg humble. huhu. bagus2. ;D

Zehan Ilyana said...

aha.. aku baca sampai habis dowh...:)

seronok baca kisah life kerja orang lain..
sometimes i wish i can be busy, study for years and years, then working, be a workaholic and all...
hurm..
you are lucky, kay are.. because you have something to do in your life...
even its hard, ur life keep in track...and you just have something to do in your life..
:)

adan said...

gila ar.. aku baca entri ni sampai habis.. woahhh.. bro entri ni cam meluahkan perasaan yg terpendam je.. perasaan xpuas hati ngan company lama ke?

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates