Wednesday, September 19, 2012

Why Why Why..


Why why why.. Salam. Tak tau nak cite pe. So, aku decide cite pasal bende paling latest yang aku beli sendiri tak lain tak bukan objek merah takde name kesayangan aku tu. Err sayang r sangat sampai dekat 2 minggu tak mandikan dah.. =__= Mak pun dah bising2 bile balik umah tengok kete tu tapi alasan standard "Alaa.. mak, basuh cantik2 pun.. masuk je area kilang tak sampai sejam dah kotor balik" <-- jangan tiru sifat budak malas ini ye =P Aku rase sume readers yang baik ati bace entri2 merepek aku ni mesti dah sedia maklum kan tentang objek merah tu?

Tapi, anyone yang ade fb aku mesti notice takde satu pun pic objek merah tu full aku upload kat fb kan? Even timeline aku yang "Susah gile nak wat tapi takde orang notice T__T" pun aku amek pic dari google je. So, mase raye ari tu baru r kengkawan, sedara mara, pakcik makcik tau kewujudan objek merah tu. Maka, selain dari soalan bile nak kawin? Yang mane mak aku dah bagitau kat kengkawan pompuan aku "10 tahun lagi baru makcik bagi permission.." Erk!! Kat bawah ni aku state bape soalan yang ikutkan penat dah aku jawab bende same sepanjang raye ari tu. =__=


Ingat senang ke nak match timeline ngan dp? Susah woo @.@

Mase tengok first time - Kenape mesti amek fiesta?

Ikut ati nak je jawab "Sebab ko tak bagi aku duit, kalau tak lame dah aku amek bugatti veron" Bagi aku beli kete ni kne decide betul2 sebab kete ni satu liabiliti so kne pastikan afford atau tak. Tambah lak aku bukan someone yang senang2 je leh habis kan duit thousand++ just nak dapat number plate yang best je opps!  Mase yang same of coz r aspek lain macam ketahanan, kelajuan, keselesaan kne amek kira gak. Aku gak turut letak syarat tambahan iaitu beli kete yang sorang pun member aku tak beli lagi so bile dah view, dah kaji certain2 kete, akhirnye aku decide untuk amek fiesta ni. Antara kelebihan kepada model fiesta ni is fuel efficient dan gak penggunaan minyak hitam fully synthetic which means aku just perlu tukar minyak hitam setiap 10 000 km sekali dan paling best, ford bagi standard service 60 000 km bersamaan 6 kali servis percuma yang bagi aku memang cukup berbaloi baloi.


Pic lame.. malas nak amek pic lain (-_-")

Mase tengok exterior - Kenape kne kaler merah?

Aku sendiri tak sangka leh dapat soalan yang macam ni. Dari sedara yang aku ngan adik2 annoying lak tu. Ade r yang nak di bahan nye tu. Kaler pun leh jadi masalah ke? Nape kalau kaler biru leh masuk dalam air ke? Kaler putih boleh jalan dekat salji? Kaler kuning leh kuar petir? =__= Ingat power rangers ke setiap kaler ade speciality die? Beli kaler ape pun function sume same je kan? So aku memang tak faham nape die tanye soalan camtu. Sebenarnya, sebelum aku decide nak beli kete aku dah tanye pendapat adik2 aku dulu. So, salah sorang adik aku dah warning awal2 lagi "Abang kalau nak beli kete, jangan beli kaler hitam ngan putih. Bese sangat tengok. Dah boring dah" <-- adik aku pun pandai demand. Putih ngan hitam tu memang kaler yang bese aku pilih (baju majoriti hitam putih je -__-) so bile adik aku cakap jangan amek kaler tu, last2 aku amek je r merah, baru r nampak kaler lelaki =P


Nape merah? Sebab yang kaler merah leh kuar api =P

Mase tengok interior - Kenape AimTea Bukan AirTea?

Kepada yang tak tau, kete aku tu manual transmission tau. So, ramai tanye nape tak amek auto sebab nanti kalau jammed, sesak tak penat tukar2 gear. Betul pendapat dorang tu tapi bagi aku yang 25 tahun hidup ngan kete manual, ape sangat r penatnye bawak kete manual tu. Dah bese kan. Lagi pun bile aku tengok feedback fiesta manual dalam kebanyakan blog, ramai yang puas ati sebabnye even fiesta manual tu tak laju macam fiesta auto tapi boleh dibawak laju <-- faham ape cube disampaikan? =P Sebab lain aku decide amek fiesta manual je aku agak takut2 berani bawak auto ni kecuali kalau terpakse. Sume sebab ade sekali aku bawak kete auto dan time tu nak reverse. Auto tak tekan minyak pun jalan kan? So aku yang tak bese lagi mase tu tertekan minyak. Nasib tindakan refleks sempat brek sebelum "bang" ngan kete belakang. Tapi calar gak r sikit kete belakang. Melayang camtu je RM50 T__T 


Amek manual leh r kaki ni bersenam sikit kan?

Cukup r kot tiga soalan yang banyak aku time pasal objek merah sepanjang ari raye ari tu. Soalan2 lain macam ape guna button tu? Ape function bende ni? Nape design macam tu? Sila pergi kilang ford tanye sendiri.. (-_-") Ari tu sorang bff aku cadang letak name ryssa untuk objek merah tu. Alasan die sebab kete die name ary so leh kawinkan ary ngan ryssa tu jadi aryssa. Comel gile alasan bff aku tu kan? =) Ape pun, wat mase ni aku decide biar tak bernama dulu baru r unik ^__^

Soalan : Sebut sal kete aku teringin nk nek kete wwv merah kau tu
Jawapan : Jom! <-- dalam blog berani r jawab camni kan. Depan2 tengok.. =P

20 comments:

Liyaa Mf said...

Kesian kau. Tetiba kena terima banyak soalan interview lak. Takpe r. Ramai org tanya tu maknanya kete kau jarang mereka jumpai. Tu yang dorang over eksaited tanya sume benda tu. Kalau dorang dah biasa nampak, dorang tak heran kut.

Ehh, aku rasa nama Ryssa tu pun cam comel gak r. Aku sokong kalau kau perlukan sokongan! :P

dear anies said...

lawa wooo merah tu

faa_razak said...

unik itu hebat :p

Liyaa Mf said...

Eh, aku lupa nak cakap. Aku dah lama kagum tengok kau match timeline ngan dp tu. Aku pasan je tp malas nak tanya. Nanti kau riak. Huu~

Nanti aku nak wat leh mintak kau ajar kan? :P

Unknown said...

tercekik aku bace manual

terus kensel nk test drve kete comel kau tu

bukan tak tahu tapi tak reti bwk manual

#admire kete kau dr jauh sbb nk beli tak mampu. nk tggu kau bg naik entah bila tahun kan?

NIZAM said...

cantik je merah.
amek manual la baru maskulin.

aku plak tolong jawab kan, kan. :D

cinta siswi said...

pheeewww.. kete awop santek la.. siswi pnjam buat test drive blh dak?? hahaha... manual la best blh speed..huu

Unknown said...

banyak soalan interview...
bagusnya bawa manual..
merah kaler lelaki~~ nampak lagi garang...

missha said...

gigihnya samakan cover and dp..haha :)

sebagai seorng yang tak suka senaman kaki, auto menjadi pilihan :) hehe..

objek merah lagi menarik perhaian dari tuan punya objek merah. sekian. ^_^

Noor Fatin said...

warna merah warna garang! aum! baru la menyerlah kan!! ;D

Gdsbnga said...

aku skrg bawak manual . tp nt beli dh ada kereta sendiri aku nak beeli yg auto . hehehehehe

Aing said...

perghh comel awek merah ko..kilat2 lg..kalau malas sngt meh sini ak basuhkn..kehkeh

cayalah samakn objek kt timeline 2, dulu ak ad try buat..emm susuh then givap until now.

then manual? ohhh!! bwak mnual yg ayh ari 2 , emm sumpah ak xnaik lg !

emm bilalah ak nk krje..nk jgk ad kreta sndri..vroom2

Aing said...

perghh comel awek merah ko..kilat2 lg..kalau malas sngt meh sini ak basuhkn..kehkeh

cayalah samakn objek kt timeline 2, dulu ak ad try buat..emm susuh then givap until now.

then manual? ohhh!! bwak mnual yg ayh ari 2 , emm sumpah ak xnaik lg !

emm bilalah ak nk krje..nk jgk ad kreta sndri..vroom2

aizamia3 said...

memula bawak auto.. rasa nangis nak marah je en. suami (sebab dah terlalu biasa bawak manul) tapi bila dah lelam.. eeemm.. bolehler cuma tak puas nak lenjan sebab auto.. kalau manual ada thrill skit.. ;)

Kira Sakura said...

kaler merah kuar api hahahahaha.. cam tue keta aku tue kaler midnight blue boleh terjun laut time malam jela? hahahahaha sakit perot aku gelak :p

weyh bawak la pengantin(aku la tue) naik tak bernama kau tue ade bran? kihkihkih :p

*tok sah dok ngade tnya patut ke tak kasi alamat ko kt aku kasi jela aku nk pos kad kawen

Unknown said...

nak naik nak naik!

hahaha :) kalau ary dgn ryssa kawen leh dpt anak tak?? kalau dapat nak cop dulu anak dorg! haha comel sungguh ur bff :p

نورعيم said...

kereta? tak reti pasal kereta2 ni.

Anonymous said...

teruk lak aii..pemls ! hohoo..
hai..melayang 50 hengget pun leh fobia ke? hahaaa..but! cantek kete! nk pinjm bleh? =D

Unknown said...

kalau ada org tanya chii nape plilih kaler merah..chii akan jawab " sebab nak memikat....eheheh..merah tu kan memikat :p

dream car chii ni..adeih...bila leh dpt tah..pinjamm :p

Anonymous said...

atok punye cite sme gn sy .
hahaha .
punye ah takde lesen mandai naik auto , tekan reverse g langgar kete kt belakang . hehehe .

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates