Thursday, September 20, 2012

Soo Doh Koo..


Soo doh koo.. Salam. Lewat petang camni baru aku ade sikit mase nak menaip something. Memang agak bizi dalam tengah hari tadi menyetelkan pape yang patut. Lawak lak aku bace certain komen entri lelepas. Ade yang nak jadi number 9 r, tak nak 9 terus 10 pastu takde 11 r. Macam2 hal readers aku =P Aku dah jumpe number 9.. ok tutup cite. Jom ke cite related ngan tajuk.

Sodoku adalah berasaskan logik, kombinasi teka teki nombor penempatan. Objektifnya adalah untuk mengisi 9 x 9 grid dengan digit jadi bahawa setiap kolum, setiap baris dan setiap daripada sembilan 3 x 3 sub-grid mengandungi semua digit 1 - 9. Penetap teka-teki menyediakan grid separa siap, biasanya mempunyai penyelesaian yang unik <-- translate by google @.@

Senang cite nye, sudoku ni satu puzzle yang bagi aku interesting. Orang selalu salah anggap sudoku ni ade relate ngan matematik. Aku pun mula2 ingat camtu tapi rupa nya bukan. The only thing yang diperlukan untuk solve puzzle sudoku is logik. So tak perlu nak hafal theorem phytagoras, sudut cakah, care nak lukis ogif sume sebab nak solve puzzle ni. Tak perlu ok. Tak perlu.

Kepada yang tak bape clear, aku explain sikit pasal sudoku ni. Puzzle sudoku ni just satu puzzle 9 x 9 yang dalam die dah di isi random number as a clue. So care nak main die, korang kne isi number 1 sampai 9 dalam setiap kotak ngan pastikan setiap baris, kolum dan gak kotak kecik 3 x 3 tu tak ulang number yang same sebanyak 2 kali. So lagi sekali, ape yang penting? Logik.


Contoh puzzle sudoku yang mintak disolvekan

So, korang pernah main sudoku? Aku rajin main bende ni time sekolah dulu sebab tak tau nak watpe. Pastu jarang dah main sampai cuti ari tu adik aku tunjuk buku sudoku lepas tu cabar aku wat satu. Memang first time tengok balik puzzle sudoku tu aku dah pening dah. Lame tak buat kan so memang no idea langsung cane nak solve menatang name sudoku tu. Nasib talent, dapat gak setel =P

Pendapat aku tentang puzzle sudoku ni persuasive. Nape aku cakap camtu sebab once aku dah start aku akan rase tak puas ati kalau tak dapat setelkan. Memang stress nak solve sudoku ni depend pada tahap ape puzzle tu tapi once dapat solve kan puzzle tu memang riak tahap gaban r =P Tapi wat mase ni adik aku je r selalu riak ngan aku sebab die dah lagi terror dari si abang. Damn! =__=

Tak cukup ngan tu, sempat lagi kuar ayat sedas "Lemah betul abang, dah tua nanti mesti cepat kne alzheimer" <-- hampeh nye adik. Grr.. Berlagak kemain, mentang2 lame dah aku bersara dari arena sudoku ni. Akhir kata, sesape nak uji tahap logik korang.. cara terbaik ialah main je puzzle sudoku ni. Tak perlu hafal fakta, hafal formula. Lagi sekali ape yang penting? Logik ^__^


Puzzle sudoku atas tadi yang telah disolvekan.. 

16 comments:

missha said...

memang rase tak puas ati kalau tak dapat setelkan. and mmng stress nak solve sudoku ni dan bila dah solve, riak tahap gaban tu adalah pasti.. haha :D

Liyaa Mf said...

Aku pun suka men puzzle ni selaen puzzle yg carik perkataan tu. Dlm kete ada satu, tak ingat yg mana satu. Boring2 dlm kete men r, if aku tak drive.

Tp aku curious, since org yg tak suka math salunya tak suka tengok nombo (sometyme tgk nombo je da pengsan), so dorang reject gak ke sudoku ni? Just curious :D

Shila said...

aku main benda ni mmg ikut mood..

selalu aku suka main chess..
walaupn x terror..tp sebab main sesama kawan secara on9..siap ada kutip point kalo menang..mmg tercabar kalo point kite lg sikit.. haha..

kalo kite point byk pulak, kalo kalah 1game, mmg kene tolak byk point.. compare kite menang dgn pihak yg point sikit dr kita..

hah..pjg lebar aku cerita..tp mcm susah je nk paham kan..? T__T

Cikra said...

haha, sejak aku kerja ni, aku suka main benda ni. boleh kata kalau free je, benda ni aku ngadap kat tempat kerja. tapi main sorok2 la takut kantoi :P

mula tak pandai main benda ni tapi lama2 aku faham mcm mana nak selesaikan sodoku ni

eh! ko ada sebut2 aku kat entri ko ke? bilanya? haha. muncul secara tak sengaja. bukan sbb ko sebut ok. sekian mekasih :P

lama kot tak jenguk blog ko. ada masa nanti aku add ko kat fb.kah3x

mcm byk je aku komen ni. haha

Unknown said...

salah sbb knp aku xske main games ialah sbb aku tak suke kalah

sme cm sodoku ni..awal2 serender da

Ain Norainsyah said...

aku suka gila main sudoku tapi sudah-sudahnya aku terlalai sampai tak sempat study...huhu.. :P

Unknown said...

dah jarang-jarang main sudoku sebab more interest kat finding word. haha

aizamia3 said...

memula layan gak tapi bila lama tak dapat jawapan mulalah fedup.. kihkihkih.. nih lah kalau tak suka nombor..

NIZAM said...

arghh! aku tak reti main game ni. nmpk sgt malas nk pk. heee

Kira Sakura said...

klu hat sodoku yg ko kasi nie aku takde tekanan sgt nk buat. klu hat yg game aku nie garis2 menda alah pe ntah mmg tekanan aku.

*mesti ko pun tekanan baca komen aku nie kan. sbb aku tak reti nk explain hahahaha

نورعيم said...

tak pernah berjaya selesaikan main benda alah ni.

org ckp bdk maths mesti blh selesaikn tp sy hampeh je. tak reti lgsg. hehe.

Anonymous said...

mende nie? huh! aku campak tepi je..arghh! serabut.

Unknown said...

suka gak wat sudoku,mmg satu kepuasan kalau dpt settlekan

aku HaniAsyira said...

aku try buat tapi tak lepas2.. so, aku terus malas nak buat.. hahaha

Payeh Kuced said...

aku main sudoku dlm fone ..
tak relate eh antra math ngan sudoku ni ? aku mati hidup balik dok ingatkan ada kaitan .. kehkehkeh

Zehan Ilyana said...

aku dulu pernah addicted giler main sudoku nih..:P

ini adalah permainan nombor yang aku suka..keh3..
*aku kan tak suka bab2 nombor ni*

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates